Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

SPECIAL - Duitsland heeft weer een nieuwe wereldkampioen in het racen met formuleauto's: Pascal Wehrlein

Uitgegeven door Peter Vader • 25 juli 2024 14:45

Zelden levert de autosport zulke spannende titelgevechten op, en net zo zelden is een atleet zo koel gebleven onder druk als de nieuwe Formule E-wereldkampioen Pascal Wehrlein van het TAG Heuer Porsche Formula E Team. De 29-jarige Duitser zou op geen enkel moment in zijn carričre een optreden als afgelopen weekend in Londen hebben meegemaakt. “Geef me meer druk”, klonk het via de radio, duidelijk vol adrenaline na zijn overwinning zaterdag in de Docklands van de Engelse hoofdstad. En dat is precies wat hij de volgende dag kreeg. Op zondag veroverde Wehrlein met zijn Porsche 99X Electric de wereldtitel, als afsluiting en bekroning van zijn meest succesvolle Formule E-seizoen tot nu toe, met drie raceoverwinningen en in totaal vier podiumplaatsen.

Pascal Wehrlein Porsche 99X Electric Formule E-wereldkampioen 2023-24 Foto 1

De jonge hoop van het land
Pascal Wehrlein werd geboren op 18 oktober 1994 in Sigmaringen in Duitsland, als zoon van een Duitse vader en een Mauritiaanse moeder. Als jongeling reed hij met karts en eenzitters en groeide hij al snel uit tot een van de grootste autosportliefhebbers van het land, waarbij hij andere Duitse talenten versloeg en hij daardoor de aandacht trok. De Porsche-buren bij Mercedes-AMG steunden hem al vroeg in zijn carričre. Als Formule 1-testrijder voor de Silver Arrows werd hij op slechts 20-jarige leeftijd (2015) gekroond tot jongste DTM-kampioen in de geschiedenis. Daarna stapte hij over naar de Grand Prix-races, waaronder regelmatige stints bij Manor Racing (2016) en het Sauber-raceteam (2017).

Geen F1-doorbraak
Ondanks sterke prestaties slaagde Wehrlein er niet in om door te breken in de Formule 1. Vanuit zijn rol als testrijder voor de legendarische Scuderia Ferrari stapte hij over naar het jonge Porsche Formule E-team als fabriekscoureur, maar niet nadat hij ervaring had opgedaan in de innovatieve elektrische raceseries: twee seizoenen lang had hij de concurrentie waar voor hun geld gegeven in het Indiase Mahindra-team. Wat volgde was het begin van een nieuw succesverhaal in de Duitse autosport.

"Ik ben geen..."
“Ik ben nog geen oude rot, maar ook geen groentje meer”, zei Wehrlein toen Porsche op zoek was naar een nieuwe coureur voor het Formule E-seizoen 2020/21. Voor de sportwagenfabrikant uit Stuttgart bleek dit een aantrekkelijke combinatie. En het duurde dan ook niet lang voordat het succes er kwam. In slechts zijn zevende race met Porsche klom hij op het podium en het seizoen daarop bezorgde hij Porsche zijn eerste overwinning. De spectaculaire achtergrond van deze overwinning werd gevorm door Mexico-Stad, waar hij nipt zijn toenmalige teamgenoot en landgenoot André Lotterer versloeg.

Pascal Wehrlein Porsche 99X Electric Formule E-wereldkampioen 2023-24 Foto 2

Wehrlein's grootste prestatie
Toen Porsche de beslissende prestatiesprong maakte met de introductie van de zeer efficiënte Gen3-versie van de Porsche 99X Electric, vestigde Wehrlein zich aan de top van de Formule E. Helaas was het niet genoeg om de titel van vorig seizoen te winnen, deels vanwege inconsistente kwalificatie prestaties, die vanwege het knock-outformat buitengewone inspanningen vereisen voor de coureurs, vooral mentaal.

Zwakke punten geëlimineerd
Voor het afgelopen seizoen wisten Pascal Wehrlein en het Porsche-fabrieksteam de meeste zwakke punten te elimineren. Met het claimen van pole position en een indrukwekkende overwinning van start tot finish in Mexico, begon het seizoen perfect en de concurrentie begreep de boodschap: Porsche en Wehrlein waren sterker dan ooit. Uit de prestaties tijdens de daaropvolgende raceweekends bleek dat de tekortkomingen in de kwalificatie, met name voor auto met startnummer 94, waren opgelost: Wehrlein kwam naar voren als de beste kwalificeerder van het seizoen. Minder fouten en vooral veel pech door shunts en botsingen in het enorm competitieve Formule E-veld, zorgden desondanks voor een dramatische ontknoping van het Formule E-wereldkampioenschap.

Kalm en gefocust
“Het hele team heeft sensationeel werk geleverd, uiterst kalm en gefocust – vooral Pascal”, aldus teambaas Florian Modlinger na de zenuwslopende race van zaterdag in Londen, waar Wehrlein met een geďnspireerde drive zijn derde overwinning behaalde en daarmee de leiding in het FE-Wereldkampioenschap heroverde. Afgelopen donderdag grapte Wehrlein in de pitlane nog over de uiterst ongelukkige titelfinale van vorig jaar in Londen: “Ik vind de luchthaven hier het leukst.”

Pascal Wehrlein Porsche 99X Electric Formule E-wereldkampioen 2023-24 Foto 3

Voor het oog van familie
“Het mooiste voor mij is om te winnen voor het oog van mijn familie. Als ze op het circuit staan te kijken, motiveert het mij altijd net iets meer.” Sterker nog: na zijn sensationele overwinning op zaterdag versloeg Wehrlein zondag het Nieuw-Zeelandse Jaguar-duo Evans en Cassidy – met een onberispelijke drive en onder verpletterende druk: des te indrukwekkender gezien het feit dat de twee Nieuw-Zeelanders voor hem waren gestart en lang stand hadden gehouden tijdens de race. Zij hadden aanvankelijk de betere kaarten voor het Wereldkampioenschap. ‘Soleya, papa’s wereldkampioen!’ Wehrlein schreeuwde duidelijk opgelucht over de teamradio nadat hij de finishlijn was gepasseerd. De tweede plaats in de race was voldoende – een sportieve en mentale precisielanding en een bijzonder emotioneel hoogtepunt voor de rustige, introverte topsporter.



Familiegeluk in Zwitserland
Pascals Zwitserse partner Sibel is vorig jaar bevallen van dochter Soleya. Beide zijn een bron van kracht voor hem. Het jonge gezin bouwde ook een huis in Kreuzlingen, Zwitserland, waar andere wereldsporters niet alleen genieten van de natuurlijke schoonheid en levenskwaliteit van het land, maar ook van de respectvolle gereserveerdheid van de mensen in de regio.

De eerste wereldkampioen sinds 2016
Wehrlein is de eerste Duitse eenzitscoureur die tot wereldkampioen wordt gekroond sinds Nico Rosberg in 2016. Na een korte gezinsvakantie in Londen keren hij en zijn twee dierbaren terug naar Zwitserland. Twee dagen na zijn grootste overwinning legt de kampioen, kalm als altijd, uit in een hele reeks interviews: “Ik moet toegeven dat ik na de race niet lang feest heb gevierd, maar als ik eenmaal thuis ben, zullen we zeker nog een klein feestje vieren met vrienden en familie.”

Pascal Wehrlein Porsche 99X Electric Formule E-wereldkampioen 2023-24 Foto 4

Succesvolle carričre
Pascal Wehrlein: “In de Formule E is het niet genoeg om een auto snel te kunnen verplaatsen. Er komt veel meer bij kijken. Als je altijd op de limiet rijdt, dan leg je maar zo’n 70 procent van de afstand af.” Dat is een van de ervaringen van Pascal Wehrlein uit zijn rookieseizoen. Wat hij ook leerde is dat er nog niet zoveel coureurs zijn met veel Formule E-ervaring. Daarom kwam hij bovendrijven als kandidaat toen Porsche op zoek was naar een nieuwe teamgenoot voor de doorgewinterde coureur André Lotterer. Waarom kwam hij in aanmerking? “Ik ben nog geen oude rot”, veronderstelde hij, “maar ik ben ook geen groentje meer”. En hij kijkt ook terug op een succesvolle carričre buiten de Formule E. In 2011 won hij de ADAC Formula Masters, het jaar daarop miste hij net de titel in de Europese Formule 3-serie en eindigde op de tweede plaats. Hij zorgde ook voor opschudding na zijn opkomst bij de German Touring Car Masters, waar hij op 20-jarige leeftijd de jongste DTM-kampioen ooit werd. Die triomf was zijn ticket naar de Formule 1. Hij maakte deel uit van het Grand Prix-circus voor twee jaar, wat neerkomt op uitkomen voor het team van Manor in 2016 en Sauber in 2017.

2018 overstap naar Formule E
Voor het seizoen 2018/2019 maakte hij de overstap naar de Formule E. Voor iemand als hij, voor wie plezier en gelijke kansen voorop staan in zijn sport, was dit de perfecte keuze. Zijn seizoenshoogtepunt was een tweede plaats in Santiago de Chile. Hij racet sinds seizoen 7 voor het TAG Heuer Porsche Formule E-team. In slechts zijn vierde race behaalde hij zijn eerste podiumplaats tijdens de E-Prix in Rome. In seizoen 8 vierde Wehrlein zijn eerste grote Formule E-succes toen hij in Mexico won aan het stuur van de Porsche 99X Electric.

Voor 2023 leverde hij zijn meest succesvolle Formule E-seizoen tot nu toe, met drie raceoverwinningen en in totaal vier podiumplaatsen. Die resultaten brachten hem de Formule E-wereldtitel!

Pascal Wehrlein Porsche 99X Electric Formule E-wereldkampioen 2023-24 Foto 5

De carričre van Pascal Wehrlein:

- 2020 - 2024 Porsche fabrieksrijder FIA Formule E
- 2020 Formule 1-testrijder, Scuderia Ferrari
- 2019 - 2020 18e plaats in FIA Formule E (Mahindra Racing)
Formule 1-testcoureur 2019, Scuderia Ferrari
- 2018 - 2019 12e plaats in FIA Formule E (Mahindra Racing)
1 podium, 1 polepositie
- 2018 8e plaats in DTM
Formule 1-testrijder Mercedes
- 2017 18e plaats in FIA Formule 1 (Sauber F1 Team)
- 2016 19e plaats in FIA Formule 1 (Manor Racing)
- 2015 1e plaats in DTM
Formule 1-testrijder, Mercedes & Force India
- 2014 8e plaats in DTM
Formule 1-testrijder Mercedes
- 2013 14e plaats in het Formule 3-kampioenschap
22e plaats in DTM
- 2012 2e plaats in de Formule 3 Euro Series
4e plaats in het Formule 3-kampioenschap
5e plaats in de Formule 3 Masters
4e plaats in de Grand Prix van Macau
- 2011 1e plaats in ADAC Formula Masters
- 2010 6e plaats in ADAC Formula Masters


Persoonlijke gegevens:
Geboortedatum:     18.10.1994
Geboorteplaats: Sigmaringen (DE)
Nationaliteit: Duits/Mauritiaans
Woonplaats: Zwitserland
Burgerlijke staat: alleenstaand
Lengte/gewicht: 1,75 m/63 kg
Hobby's: Snowboarden, wakeboarden, fitness
Internet: www.pascal-wehrlein.de
Instagram: @pascal_wehrlein
Twitter: @PWehrlein


Pascal Wehrlein Porsche 99X Electric Formule E-wereldkampioen 2023-24 Foto 6





Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS