Karting • Karting Diversen

OTK Kart Group introduceert de nieuwe Racer 401 T en het Tony Kart-assortiment voor 2025

Uitgegeven door HJ van Keulen • 29 september 2024 12:30

Het iconische chassis van het hoofdmerk van OTK Kart Group krijgt een make-over. Onder de nieuwigheden - die ook worden gedeeld met de modellen van de Junior- en Senior-klasse, in de TDX - vallen de kuip, het ontwerp van de stickerset en de remsystemen op. Wat de MINI categorieën betreft, gaan de Rookie EVM en EVS door met belangrijke ontwikkelingen op het gebied van onderdelen.

OTK Kart Group - de Racer 401 T - Tony Kart

Racer 401 T, TDX en Rookie: dat zijn de namen van de producten in de chassisreeks “modeljaar 2025” van Tony Kart. Aan de basis van het ontwerp en de evolutie van alle modellen ligt ongetwijfeld de synergie tussen de R&D-afdeling van OTK Kart Group en het Tony Kart Racing Team. Een historische samenwerking die het Italiaanse bedrijf in staat heeft gesteld om verschillende technische oplossingen te ontwikkelen die worden geïntroduceerd met de nieuwe productlijn, altijd in lijn met de bedrijfsfilosofie “Designed, Engineered, Manufactured 100% made in OTK - Italy”, die het gebruik van geselecteerde en kwaliteitsgecontroleerde materialen inhoudt, gefabriceerd met machinale processen die hoge productienormen en nauwkeurigheid van de producten garanderen. Dit alles natuurlijk in de fabriek van de OTK Kart Group Chassis Division in Prevalle.

Racer 401 T, een vernieuwend icoon
Het vlaggenschip blijft de Racer, die in deze nieuwe evolutie de naam 401 T krijgt. Sinds zijn debuut heeft de Racer in zijn “sportieve carrière” meer dan 10 wereldkampioenschappen en talloze internationale titeloverwinningen weten te behalen. Naast de geometrie van de carrosserie (zoals gebruikelijk, met buizen met een diameter van 30 mm) zijn voor beide versies de categorieën Direct Drive en Shifter gehandhaafd. Op het gebied van onderdelen zijn er veel technische innovaties. Daaronder de nieuw gehomologeerde remsystemen, BWD en BWZ genaamd. Zoals altijd is er een uitgebreide ontwikkeling gedaan om elk detail van het vlaggenschipmodel van Tony Kart te verfijnen, zoals blijkt uit de introductie van de nieuwe kettingspanner, van aluminium, die aan de lagersteun is bevestigd. De meest in het oog springende nieuwe verandering zijn echter zonder twijfel de innovatieve M11 kuipdelen.

OTK Kart Group - de Racer 401 T - Tony Kart

Nieuwe graphics en M11 kuipdelen, voor een opvallende look
Het eindeloze werk van de R&D-afdeling van OTK Kart Group - bestaande uit ontwerp, CFD-computersimulaties en talloze windtunneltests - en de niet-aflatende testactiviteiten van het Tony Kart Racing Team op het circuit hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuw neuspaneel en een nieuw model kuip. De twee elementen, M11 genaamd, zijn in lijn met de huidige FIA-reglementen en hebben een uniek ontwerp dat zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de aerodynamische efficiëntie, wat resulteert in betere prestaties op het circuit. De zijbumpers en de bescherming aan de achterkant, die deel uitmaken van de M10-kit die bij de vorige homologatie werd geïntroduceerd, blijven echter ongewijzigd. Het hele pakket is vervolgens verrijkt met stickers met een nieuw, aantrekkelijker ontwerp, maar nog steeds trouw aan de kleuren en stijl die het Tony Kart-merk onderscheiden. De esthetische verandering is ook doorgevoerd in de nieuwe officiële Tony Kart-pakken, die beschikbaar zijn voor coureurs van alle categorieën, van MINI tot KZ.

OTK Kart Group - de Racer 401 T - Tony Kart

Revolutionaire remsystemen voor alle categorieën Junior en Senior
Zoals al eerder vermeld, zijn naast de nieuwe Tony Kart productlijn ook de gloednieuwe remsystemen van de OTK Kart Parts lijn geïntroduceerd, zowel voor de single-gear en shifter klassen van de Junior en Senior chassis: we hebben het over de BWD modellen (voor Direct Drive categorieën) en BWZ (voor Shifter en DD2 categorieën), waarbij de laatste een totaal vernieuwd remsysteem bevat. Ook in dit geval, net als bij de M11-kuip, heeft het grote onderzoeks- en ontwikkelingswerk van OTK Kart Group het mogelijk gemaakt om ongekende technische veranderingen op kartgebied door te voeren, waardoor de efficiëntie van alle componenten is toegenomen, te beginnen met de warmteafvoer en de controle over de gemiddelde temperatuur van de remolie. Voor zowel de BWD- als de BWZ-modellen is er een dubbele optie wat betreft de achterschijf, met een diameter van 180 mm of 206 mm, afhankelijk van de behoefte.

OTK Kart Group - de Racer 401 T - Tony Kart

TDX, nieuwigheden en bevestigingen
Naast de Racer 401 T vinden we opnieuw het TDX-model: het voortdurende materiaalonderzoek van de afdeling onderzoek en ontwikkeling van de OTK Kart Group zorgt voor innovatie in dit nieuwe model. De body is volledig geassembleerd in buizen van 32 mm, voor zowel de single-speed als de versnellingspookversie. De TDX erft alle technische innovaties van de Racer 401 T: de remsystemen BWD en BWZ, de M11 kuip, het nieuwe ontwerp van de stickerset en het officiële pak, evenals de aluminium kettingspanner, bevestigd aan de lagersteun.

Geavanceerde DD2
De DD2 Racer 401 T en TDX-versies houden hun carrosseriegeometrie ongewijzigd, maar zijn voorzien van de belangrijkste nieuwigheden geïntroduceerd door hun respectievelijke modellen: M11 kuip, BWZ remsysteem met 180 mm en 206 mm achterschijven, evenals een nieuwe stickerset en officiële suitegraphics. Introductie van de innovatieve nieuwe uitlaatsteun, die nu afneembaar is en speciaal is ontworpen voor de motoren van de categorie.

OTK Kart Group - de Racer 401 T - Tony Kart

De MY 2025 Rookie “Maakt er twee van”.
Van het Rookie model, ontwikkeld voor de MINI klassen, zijn de EVS en EVM versies ongewijzigd gebleven in de carrosseriegeometrie. Er zijn echter veel verbeteringen voor dit model, ontworpen door onze R&D-afdeling. Tot de meest opvallende behoren de gesmede aluminium en meervoudig verstelbare pedalen (zodat alle bestuurders, ongeacht hun grootte, een optimale rijpositie kunnen innemen), de geoptimaliseerde vorm van de brandstoftank en de geïntegreerde bodemplaat. Daarnaast zijn de Rookie-modellen nu uitgerust met nieuwe BMT4 fusees, gecombineerd met de 235 mm stuurstangen, nieuwe naven, zowel voor als achter, van magnesium.

Het Rookie-model heeft ook twee nieuwe onderdelen: het neuspaneel en de voorkuip, M9 genaamd, die sterk geïnspireerd zijn op de M11-modellen voor de hogere categorieën. Aan de andere kant blijven de zijbumpers en de M8-achterschermen, geïntroduceerd bij de vorige homologatie, ongewijzigd. Wat het remsysteem betreft, is de Rookie - in beide versies - uitgerust met het al bekende BSM5-model, dat echter is geüpdatet met een 149 mm zwevende schijf en 4A-remblokken, die het remmen optimaliseren voor de speciale behoeften van de MINI categorieën. Esthetisch zijn de stickerset en het officiële pak in lijn met het design van de Racer 401 T. Meer FOTO'S en details nieuwe Tony Kart Racer 401 T!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS