WRC Rally Estonia - Actie op razendsnelle grindwegen met adembenemende sprongen
Uitgegeven door Peter Vader • 18 juli 2023 09:02
Komend weekend weer een opwindende rally op de kalender: van 20 tot en met 23 juli wordt de achtste ronde van het FIA World Rally Championship verreden op de razendsnelle grindwegen inclusief adembenemende sprongen van Estonia. De Rally Estonia, gevestigd in Tartu, de op een na grootste stad van het land, heeft een actievolle route met 21 klassementsproeven die dit seizoen de gemiddelde snelheden naar ongekende hoogten zullen stuwen. Hoewel het totale parcours vergelijkbaar blijft met de editie van vorig jaar, is er een reeks updates en verrassingen toegevoegd om de teams scherp te houden.
De opwinding begint op donderdagavond met een grootse startceremonie op het Stadhuisplein, wat de weg vrijmaakt voor de spannende Tartu Vald-etappe (3,35 km). De wedstrijdopener, die op slechts een steenworp afstand van het servicepark is geplaatst, is voor 2023 met bijna twee kilometer verlengd en bevat delen van de Wolf Power Stage van het voorgaande jaar.
Vrijdag organiseert de langste dag van het evenement en omvat zeven snelle etappes met een totale afstand van 133,38 km. Peipsääre (24,35 km), Mustvee (17,09 km) en Raanitsa (21,45 km) worden elk tweemaal getackeld voor en na de service, terwijl Neeruti (7,60 km) de actie beëindigt.
Zaterdag brengt een spervuur van razendsnelle klassementsproeven, te beginnen met twee tests genesteld rond Otepää, de geliefde winterhoofdstad van Estland. Dubbele runs van Mäeküla (10,27 km) en Otepää (11,15 km) worden gevolgd door een servicestop voordat de actie wordt hervat met Elva (11,73 km) en Kanepi (16,48 km), die beide twee keer worden gereden voordat een spannende toegift volgt in het Tartu vald stadium.
Vier etappes vormen de grote finale van zondag, te beginnen met de nieuwe uitdaging van Karaski (12,04 km) - gloednieuw voor dit jaar. Kambja (18,50 km) is aan de beurt voordat beide etappes worden herhaald, de laatste dient als bonuspunten betalende Wolf Power Stage.
De 21 etappes leggen 300,42 km af op een totale route van 1366,66 km.
Na een drietal ruige en steeds veeleisender wordende gravelrally's in Portugal, Sardinië en Kenia, richt de aandacht zich nu op vlottere en snellere wegen met Rally Estonia, twee weken later gevolgd door Rally Finland: de snelste ronde van het WRC en een thuiswedstrijd voor TGR-WRT. Het team heeft een sterke staat van dienst in Estland, samen met de regerend rijderskampioen, Kalle Rovanperä, die zijn eerste WRC-overwinning behaalde tijdens het evenement in 2021, voordat hij dat succes vorig jaar herhaalde. Rovanperä leidt het klassement van 2023 met 41 punten meer dan Elfyn Evans, die vorig jaar een een-twee finishte voor het Toyota-team in Estland.
Beiden maakten vorige maand deel uit van een tweede opeenvolgende 1-2-3-4 finish voor TGR-WRT op Safari Rally Kenya, samen met Sébastien Ogier en Takamoto Katsuta. Nu Estland niet is opgenomen in Ogier's deelseizoenprogramma, stapt Katsuta opnieuw in om het team te helpen een voorsprong van 48 punten in het constructeurskampioenschap te verdedigen.
Hoewel veel van de wegen die in de Rally Estonia worden gebruikt breed en vloeiend zijn, met veel sprongen en toppen, zijn andere smaller en technischer. Met name in deze secties kan het zachte en zanderige oppervlak bij de tweede passage van elke etappe zwaar worden aangetast.
Zoals het geval is geweest sinds de rally in 2020 voor het eerst op de WRC-kalender kwam, zal het servicepark zich bevinden bij het Estonian National Museum in de op een na grootste stad van het land, Tartu – ongeveer twee uur ten zuidoosten van de hoofdstad Tallinn. De populaire ceremoniële start in het centrum van Tartu op donderdagavond wordt gevolgd door een super speciaal openingspodium naast het servicepark.
Kalle Rovanperä (regerend rijderskampioen en bestuurder Toyota Nr69):
“Rally Estonia is absoluut een van mijn favoriete evenementen op de kalender. Ik heb veel tijd in Estland doorgebracht en de snelle en vloeiende wegen passen heel goed bij mijn rijstijl. Ik heb goede herinneringen aan de rally en het is voor mij altijd plezierig geweest. Zelfs in 2020, toen ik niet veel ervaring had, konden we vechten voor het podium, en toen was 2021 heel bijzonder omdat het onze eerste overwinning was. Vorig jaar speelde het weer een rol en ik hoop dat we dit jaar ook wat regen kunnen krijgen, want vrijdag gaan we de weg weer open. Zoals bij elke rally, zal het plan zijn om te mikken op de overwinning, vooral omdat dit er een is waar we eerder zo sterk in waren.”
Kalle Rovanpera en Jonne Halttunen
Jari-Matti Latvala (Teambaas TGR_WRT Toyota team): “Het laatste evenement in Kenia markeerde het midden van het seizoen 2023 en na een ongelooflijk resultaat daar laat onze voorsprong in de rijders- en constructeurskampioenschappen zien dat het team tot nu toe heel goed werk heeft geleverd, ondanks een aantal close-ups van de concurrentie. Natuurlijk willen we deze sterke vorm voortzetten in de volgende rally's in Estland en Finland, waar de focus erg op prestaties ligt. Ze vereisen een andere mentaliteit van de coureurs in vergelijking met de ruigere evenementen die we de laatste tijd hebben gehad: als je wilt winnen, moet je pushen vanaf de eerste bocht van de eerste etappe. We waren een jaar geleden sterk in Estland, maar we hebben nog steeds hard gewerkt om onze prestaties voor deze rally's te verbeteren en het is geweldig dat we nieuwe updates aan de auto kunnen brengen. Onze coureurs rijden graag op snelle wegen en we kijken erg uit naar de Estonia Rally.”
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!