Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

SPECIAL - Aston Martin introduceert zijn krachtigste supercar in zijn 111-jarige geschiedenis: de Vanquish!

Uitgegeven door Peter Vader • 6 september 2024 09:01

Met de introductie van het krachtigste vlaggenschip in zijn 111-jarige geschiedenis kondigt Aston Martin met trots de terugkeer aan van zijn meest legendarische naamplaatje: Vanquish. Een technisch meesterwerk dat past bij een echte leider, Vanquish staat aan de top van Aston Martins legendarische sportwagenreeks met voorin geplaatste motor. Een nieuwe legende pronkt met uitzonderlijke interne technische vaardigheden en breidt deze dynastieke bloedlijn in een prachtige stijl uit.

Aston Martin Vanquish Foto 1

Hoogtepunten zijn onder meer een V12-motor van wereldklasse met monumentale kracht, een op maat gemaakt chassis vol met geavanceerde dynamische technologie, koolstofvezel carrosserieën met ongeëvenaarde aanwezigheid en een interieur dat nieuwe normen stelt voor moderne luxe. Met een productie die beperkt is tot minder dan 1000 exemplaren per jaar, zal deze iconische Aston Martin bovenaan blijven staan in de lijst van ultra-luxe exclusieve automobielen.

Aangedreven door een nieuwe 5,2-liter Twin-Turbo V12 die een verbazingwekkende 835 pk en 1000 Nm koppel produceert, bereikt Vanquish een nieuwe maatstaf voor supercarprestaties met immense versnelling in-gear en een topsnelheid van 214 mph/ 344 km/h - de hoogste topsnelheid van een Aston Martin-serieproductieauto tot nu toe. Alleen door elke fase van het verbrandingsproces te verfijnen, zijn deze ongekende prestaties en efficiëntie bereikt, terwijl deze magnifieke V12 voldoet aan de nieuwste emissiewetgeving op de wereldwijde markten.

Met zijn chassis dat nauwkeurig is geslepen om een ongekende dynamische bandbreedte te leveren, benutten de Vanquish-functies de verwerkingskracht van de meest geavanceerde aandrijflijn, chassis en remcontrolesystemen die beschikbaar zijn, om daarmee een unieke combinatie van karakter en vermogen te leveren die het moeiteloze, kilometer vretende comfort van een verpletterende GT combineert met de precisie, exploiteerbaarheid en meeslepende, vermakelijke rijervaring van een supercar.

Sprekend over het spectaculaire nieuwe V12 vlaggenschip, zei Aston Martin Executive Chairman, Lawrence Stroll: "Met de introductie van Vanquish hebben we Aston Martin’s next-generation sportwagenportfolio gekroond. Een echt halo-model in elk opzicht, Vanquish maakt een nadrukkelijk statement. Eén die verder voldoet aan onze missie om de meest krachtige, mooiste en meest opwindende auto's in de ultra-luxe sportwagenmarkt te creëren. Als zodanig is Vanquish de meest ware Aston Martin. Onberispelijk ontworpen stelt het buitengewone nieuwe normen voor prestaties, stijl en luxe voor een nieuwe generatie van kenners".

Aston Martin Vanquish Foto 2

Aandrijflijn

Met grote waardering voor de wensen van de klant heeft Aston Martin zich gecommitteerd aan het voortzetten van zijn 25-jarige dynastie van vlaggenschepen met V12-motoren met de krachtigste V12-motor die het merk tot nu toe heeft gezien in zijn hele sportwagenreeks. Met een klasse leidende 835 pk en 1000 Nm koppel is de nieuwe V12-motor ongeëvenaard. Zozeer zelfs dat deze motor in feite het hoogste specifieke vermogen ooit levert van een Aston Martin V12-motor met 160 pk/liter. Als zodanig bevindt de Vanquish uit 2024 zich aan de top van een evolutie, één die het vermogen en koppel van het vlaggenschipmodel V12 van Aston Martin bijna heeft zien verdubbelen sinds de introductie van het eerste Project Vantage-concept in 1998.

Hardware hoogtepunten van de nieuwe V12-motor zijn onder meer een versterkt cilinderblok en drijfstangen, opnieuw ontworpen cilinderkoppen met opnieuw geprofileerde nokkenassen, plus nieuwe inlaat- en uitlaatpoorten. Ge herpositioneerde bougies en nieuwe brandstofinjectoren met een hogere stroomsnelheid leveren een geoptimaliseerde verbranding voor toonaangevende prestaties en efficiëntiewinsten in zijn klasse. Bovendien leveren nieuwe turbochargers met een hogere snelheid en verminderde traagheid, betere prestaties en gasrespons.

Om enkele van deze hoogtepunten nader te onderzoeken, zijn er nieuwe turbochargers met verminderde traagheid met een hogere maximumsnelheid (+15%) gemonteerd om de toegenomen energie in de uitlaat te benutten en de luchtstroom naar de motor te vergroten. Nieuwe brandstofinjectoren met een 10% hogere stroomsnelheid stellen de motor in staat zijn piekvermogen te bereiken en tegelijkertijd te voldoen aan zijn emissiedoelstellingen.

Aston Martin Vanquish Foto 3

Om deze nieuwste generatie Twin-Turbo V12 de meest responsieve ooit te maken, evenals de krachtigste, krijgt de Vanquish een nieuwe Boost Reserve-functie. Deze nieuwe technologie zorgt voor een nog reactievere vermogensafgifte, wat met name gunstig is voor inhaalmanoeuvres en dynamisch rijden.

‘Boost Reserve’ verhoogt de turbodruk boven wat normaal gesproken vereist zou zijn voor een bepaalde gasklepstand, zodat hij klaar is om te gaan wanneer er vol vermogen nodig is. Dit gebeurt tijdens een voor de bestuurder niet merkbare afstemming van zijn verwachting, door de positie van de gasklep (om de inlaatstroom te beperken) en de intelligente wastegate in de turbo (om de verhoogde inlaatdruk nauwkeurig af te stemmen) in evenwicht te brengen met wat de bestuurder verwacht. Wanneer de bestuurder volledige kracht/koppel vraagt, laat de gasklep de opgebouwde boostdruk los voor onmiddellijke respons.

Extra prestatieverbeteringen zijn gevonden met de hulp van Aston Martin Aramco Formula One® Team technisch partner, Valvoline, die de nieuwste high performance motorolie voor de Vanquish heeft geleverd. Door het stromen door een grotere motoroliekoeler met 50% meer warmteafvoercapaciteit, wordt de volledig synthetische motorolie op zijn optimale bedrijfstemperatuur gehouden, wat helpt om in alle situaties een optimale motoroliedruk te behouden.

Aston Martin Vanquish Foto 4

Voor het eerst op een Aston Martin V12 sportwagen met voorin geplaatste motor, is de beroemde ZF 8-traps automatische versnellingsbak gekoppeld aan een elektronisch sperdifferentieel achter (e-diff). Dit e-diff is geïntegreerd in het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP), biedt een directe link naar het dynamische gedrag van de auto en zorgt ervoor dat wielspin over de achteras kan worden beheerd om de tractie onder alle omstandigheden te optimaliseren.

In tegenstelling tot een conventioneel mechanisch sperdifferentieel kan dit e-diff in 135 milliseconden van volledig open naar 100% vergrendeld gaan. Gecombineerd met de nieuwste ESP-technologie verbetert dit het dynamische vermogen aanzienlijk, wat zorgt voor meer wendbaarheid in bochten met lage en gemiddelde snelheid, terwijl het meer controle biedt bij overstuur en rijstrookwisselingen met hoge snelheid. Het dynamische karakter van de Vanquish, waardoor de auto in krappe bochten 'verkort' wordt door hem meer rotatierespons te geven op stuurinput, biedt een verzekerde stabiliteit en kalmte in snelle, zich langzaam ontvouwende bochten.

Met een Final Drive Ratio (FDR) van 2,93:1 is de Vanquish geoptimaliseerd voor een topsnelheid van 214 mph of 345 km/u. Een nieuwe transmissiekalibratie verbetert de schakelsnelheden en de interactie met de bestuurder, wat de betrokkenheid en het prestatiegevoel van het nieuwe model nog meer benadrukt.

Roberto Fedeli, Chief Technical Officer van Aston Martin, zei: "Het was ondenkbaar dat een nieuw vlaggenschip van Aston Martin zou worden aangedreven door iets anders dan een ultramoderne V12. Om dit doel te bereiken, heeft ons engineeringteam onze bestaande 5,2-liter Twin-Turbo-motor volledig opnieuw ontworpen, van het gieten van het blok tot aan de cilinderkoppen. Met ambitieuze doelen voor winst in vermogen en koppel, plus even strenge doelen voor verbeteringen in rijeigenschappen, efficiëntie en wereldwijde naleving van emissienormen, is het resultaat een modern meesterwerk. Zijn prestaties zijn extreem hoog en worden niet geëvenaard door welke andere auto in zijn categorie dan ook. Als zodanig maakt de Vanquish een nadrukkelijk statement, met zijn overvloedige vermogen en prestige, die alleen worden overtroffen door de passie en vaardigheid die in de creatie ervan zijn gestoken".

Aston Martin Vanquish Foto 5

Carrosseriestructuur

Zo'n formidabele krachtbron vereist een even ongeëvenaard chassis. Een chassis dat nieuwe normen stelt voor structurele stijfheid en het ultieme platform biedt voor een state-of-the-art ophangingssysteem dat in staat is om onberispelijk afgestemde dynamiek te leveren.

Net als zijn bejubelde stalgenoten, DB12 en Vantage, is de Vanquish gebouwd rond een gelijmde aluminium carrosseriestructuur met dubbele wishbone voorwielophanging en multi-link achterwielophanging. Verbeterd om meer gerichte en boeiende dynamiek te leveren, zorgen extra verstevigingscomponenten onder de carrosserie voor een toename van 75% in laterale stijfheid ten opzichte van Aston Martins vorige vlaggenschip, de DBS 770 Ultimate.

Met een wielbasis van ongeveer 80 mm (de toename tussen de A-stijl en de vooras) heeft het chassis een stijvere ‘motorkruisbeugel’ gekregen om grotere torsiestijfheid en laterale stijfheid tussen de voorste ophangingstorens te bieden. Dit vertaalt zich in verbeterde montagestijfheid voor de Bilstein DTX-dempers; nieuw voor de Vanquish en met een op maat gemaakte kalibratie, wat efficiëntere dempingsprestaties en verbeterde verfijning mogelijk maakt.

Een nieuwe voorste bodemplaat en voorste dwarsbalk zorgen voor extra stijfheid, de dikkere voorste bodemplaat ondersteunt de horizontale stijfheid van het voorste subframe voor een verbeterd stuurgevoel en respons. De nieuwe dwarsbalk is opnieuw ontworpen en naar achteren verplaatst om de stijfheid van het montagepunt voor de dubbele wishbone voorwielophanging te vergroten en zorgt voor tastbare verbeteringen in het stuurgevoel op en buiten het midden.

Verhoogde laterale versteviging tussen de achterste ophangingstorens verbetert de montagestijfheid van de nieuwe Bilstein DTX-dempers voor meer stabiliteit en een verbeterd gevoel van verbinding tussen carrosserie, ophanging en achteras. Als aanvulling op de reeks structurele verbeteringen verbetert een dikkere achterste bodemplaat de horizontale stijfheid van de horizontale stijfheid van het achterste subframe, waardoor de stabiliteit van de achteras toeneemt en de dynamische balans van het voertuig wordt geoptimaliseerd.

Aston Martin Vanquish Foto 6

Chassisdynamiek

Bij de ontwikkeling van Vanquish was de opdracht om een vlaggenschip te creëren met een alles verpletterend vermogen; een auto die moeiteloos ontspannend en veilig aanvoelt tijdens lange ritten, met het vermogen om op alle soorten wegen het beste te leveren in de GT-modus. Alleen wanneer de bestuurder de prestaties en het karakter verder wilde verbeteren en intensiveren, voelde hij de behoefte om over te stappen op de agressievere Sports- en Sport+-dempermodi.

Bijgevolg is de balans tussen rij- en stuurgedrag van de Vanquish onderworpen aan uitzonderlijke controle om deze mix van soepele balans en ultieme prestaties te leveren. Toenames in carrosseriestijfheid zijn benut om meer feedback en dynamiek te bereiken, terwijl winst in laterale stijfheid heeft gezorgd voor een betere lastoverdracht over de vooras, wat helpt om de responsiviteit aan de voorkant te verbeteren.

De nieuwste Bilstein DTX-dempertechnologie - voor het eerst gezien op de DB12 - is geïntroduceerd op dit V12-vlaggenschipmodel, wat een aanzienlijk verschil tussen de rijmodi mogelijk maakt. Dit bredere bereik van demperkracht geeft de demper een groter bereik van verfijning en controle over de rijmodusinstellingen. Ultrasnelle demperresponstijden zorgen ervoor dat de GT-modus een soepele rijervaring behoudt en tegelijkertijd verbeterde niveaus van wendbaarheid en respons levert. De Sport- en Sport+-modi definiëren een nieuw dynamisch karakter en bieden steeds meer respons en strakkere carrosseriebeheersing.

Om het dynamische gedrag en de respons te verbeteren, is de rolstijfheid van het chassis verhoogd met anti-rolstangen (ARB) met een grotere diameter. Met verbeteringen in de carrosseriestijfheid die een solide platform voor het chassis garanderen, is de stijfheid van de ophanging geoptimaliseerd om een balans te behouden tussen verfijning en controle. Dit minimaliseert ongewenste feedback van het wegdek terwijl optimale ophangingscontrole en stuurgevoel behouden blijven.

Aston Martin Vanquish Foto 7

Als primaire schakel tussen bestuurder en auto, richt het Vanquish-stuursysteem zich op precisie, respons en feedback. De montage van een niet-geïsoleerde stuurkolom geeft een verbeterd dynamisch gevoel door een onbeschadigde verbinding te bieden tussen bestuurder, stuurwiel en carrosseriestructuur.

Het elektrische stuurbekrachtigingssysteem (EPAS) is opnieuw gekalibreerd, met de focus op het leveren van een verfijnd stuurgevoel in het midden dat ontspannen maar toch vertrouwenwekkend is. Door optimale stuurprecisie en gedetailleerde oppervlaktefeedback te bieden, drukt Vanquish zijn sportieve kwaliteiten duidelijk uit, maar zonder de rijervaring te domineren.

Met variabele, snelheidsgevoelige assistentie en 2,27 omwentelingen van aanslag tot aanslag voor eenvoudig manoeuvreren, maakt de besturing deel uit van de rijmodusprogramma's en levert zo een gevarieerd niveau van assistentie, afhankelijk van de geselecteerde modus; GT biedt een uitgebalanceerde weging onder normale rijomstandigheden met een strakker, zwaarder en dynamischer gevoel in de agressievere modi.

De e-diff biedt vrijwel onbeperkte configureerbaarheid en is volledig geïntegreerd in de dynamische controlesystemen van de Vanquish. Hierdoor kan elke rijmodus een eigen karakter krijgen. Het is één van de sleutels tot de uitzonderlijke dynamische bandbreedte van de Vanquish en het creëren van een auto die zich direct kan aanpassen aan de stemming van de bestuurder of de heersende omstandigheden.

De voordelen van de e-diff in vergelijking met een traditioneel mechanisch sperdifferentieel zijn transformatief. In termen van pure prestaties verbetert het zowel de wendbaarheid bij lage snelheden als de stabiliteit bij hoge snelheden aanzienlijk door een neutrale balans te behouden, en werkt het ook aan het verbeteren van de handlingbalans bij het uitkomen van bochten terwijl de tractie wordt gemaximaliseerd. Het is ook effectiever bij het beheren van oppervlakken met variabele grip, bijvoorbeeld een weg met natte plekken of sneeuw/ijs.

Het belangrijkste is de mogelijkheid om de e-diff volledig te integreren met het nieuwe, ultramoderne Electronic Stability Control-systeem. Dit nieuwe ESP-systeem werd voor het eerst gelanceerd op de DB12 en Vantage en is nu voorzien van de nieuwste besturingsfunctionaliteit. Het is ontworpen om de bestuurder verbeterde dynamische ondersteuning en maximale veiligheid te bieden, met afstemming en toepassing die uniek zijn voor de Vanquish. Het systeem is naadloos geïntegreerd met progressieve dynamische besturing en vermijdt abrupte interventies, voorspelt optimale gripniveaus via geavanceerde algoritmen en reageert tegelijkertijd op voertuiginstabiliteiten.

Deze voorspellende technologie maakt gebruik van een reeks intelligente controllers en softwaremodellen, die continu de invoer van een zes dimensionale accelerometer, wielsnelheidssensoren, stuurhoek- en pedaalhoeksensoren beoordelen. Hierdoor kan het systeem een digitaal live-scenario in de hoofdregeleenheid bouwen en alle actieve systemen optimaal benutten.

null

Het gebruik van intelligente, op uitgekiende modellen gebaseerde controllers, stelt het systeem in staat om het gedrag van het voertuig te voorspellen en kleinere aanpassingen te maken, die de bestuurder niet opmerkt. Dit is voor een natuurlijk prestatiegevoel, terwijl het een nauwkeurige schatting biedt om de prestaties van individuele modules te verbeteren. Het systeem biedt vier vooraf gedefinieerde ESP-modi (Aan, Track, Uit, Nat), selecteerbaar via de ESP-knop op de middenconsole. De natte modus is gekoppeld aan de rijmodus, wat de stabiliteit op oppervlakken met weinig grip verbetert.

Als het vlaggenschip van de sportwagen, is de Vanquish standaard voorzien van een Carbon Ceramic Brake-systeem. Het CCB-systeem bestaat uit 410 mm schijven op de vooras en 360 mm op de achteras en biedt verbeterde remprestaties, minder remvervaging bij temperaturen tot 800 °C en een aanzienlijke vermindering van het ongeveerde gewicht (-27 kg vergeleken met gietijzeren remmen), wat ook de rij- en dynamische wegligging ten goede komt.

Remkoeling wordt bereikt via speciale koelkanalen, die lucht van een inlaat in de voorbumper krijgen en deze massale luchtstroom rechtstreeks naar de remmen sturen zonder onderbreking.

Het nieuwe modelgebaseerde ABS-systeem maakt gebruik van vier nieuwe controllers om Integrated Brake Slip Control (IBC), Integrated Traction Control (ITC), Integrated Vehicle Control (IVC) en Integrated Vehicle Dynamics Estimation (IVE) te beheren. Samen vormen ze één geïntegreerd voertuigdynamisch regelsysteem om aanzienlijk verbeterde remafstanden te bieden in vergelijking met traditionele systemen, wat een nieuwe dimensie van dynamische prestaties en controle introduceert.

Aston Martin Vanquish Foto 8

Integrated Brake Slip Control helpt bijvoorbeeld de remafstanden te verbeteren door de beschikbare wrijving bij elke hoek te maximaliseren. Gecombineerd met slip learning in alle remcontrolesituaties en profiterend van integratie met het e-diff om de auto in balans te houden, maakt het systeem gecontroleerd remmen dieper in een bocht mogelijk voor een ongeëvenaard gevoel van kracht, evenwicht en controle.

Met behulp van de nieuwste technologie van de Aston Martin-engineeringpartners en de technische expertise van interne dynamiekexperts, is de Vanquish de eerste van de Next Generation Sports Cars die profiteert van Corner Braking 2.0. Door een sterkere link te smeden tussen de Integrated Brake Slip Control en de Integrated Vehicle Control-modules, is het Corner Braking 2.0-systeem een voorspellende optimizer, waardoor de auto stabiliteit kan behouden tijdens het trail-remmen in een bocht.

Hierdoor kan Vanquish een strakkere lijn in een bocht aanhouden, waarbij meer van het achterrempotentieel wordt benut zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit. Met een hoger achterrempotentieel dat wordt gebruikt, kan de bestuurder later remmen, waarbij slip torque vectoring het gevoel van een soepele en lineaire rijervaring vergroot, met een beter pedaalgevoel en verbeterd slipherstel indien nodig.

Hoewel Vanquish niet is gebouwd voor het circuit, tonen functies als deze de dynamische capaciteiten die in het hele Aston Martin assortiment te vinden zijn. Het is deze diepte van capaciteit en nauwkeurige afstelling, die de Vanquish-rijervaring naar een hoger niveau tilt. Vooral voor degenen die de grenzen van zijn prestaties volledig willen verkennen.

Aston Martin Vanquish Foto 9

Samenwerking met Pirelli

Om een maximale hoeveelheid rubber het contact met het wegdek te laten behouden, beschikt de Vanquish standaard over 21” gesmede lichtmetalen velgen en op maat gemaakte Pirelli P ZERO™ banden. In nauwe samenwerking met zijn strategische wielleveranciers hebben de ingenieurs van Aston Martin de structuur van deze lichtgewicht velgen geoptimaliseerd om het gewicht te minimaliseren, de duurzaamheid en dynamische prestaties te maximaliseren, zonder daarbij afbreuk te doen aan het designkarakter. Met behulp van geavanceerde simulatie om ervoor te zorgen dat al het overtollige gewicht is verwijderd, zijn deze velgen lichter dan eerdere 21” velgen.
Samenwerking met Pirelli

Om de unieke mix van supercar prestaties en ultra-luxe rijervaring van de Vanquish in evenwicht te brengen, heeft Aston Martin nauw samengewerkt met Pirelli om een op maat gemaakte zomer- en winterbandencompound voor het merk te ontwikkelen. Voor de zomerbanden verwerkt Pirelli het loopvlakontwerp van de P ZERO™ (PZ4) in een op maat gemaakte constructie. Deze nieuwe P ZERO™ voldoet aan de veeleisende prestatiedoelstellingen van Aston Martin dankzij geavanceerde technologische functies en ultramoderne materialen. Voor koude klimaten biedt de P ZERO™ Winter 2 uitstekende veiligheid met uitstekende remprestaties op sneeuw en een 'A-klasse'-classificatie voor natte omstandigheden op het EU-label.

Om te voldoen aan de rijcomfortvereisten van Aston Martin voor zowel zomer- als winteruitrusting, is de Vanquish P ZERO™ (PZ4) uitgerust met het Pirelli Noise Cancelling System (PNCS), een technologie die het geluid in de auto met de helft kan verminderen dankzij een geluidsabsorberend apparaat aan de binnenkant van de band.

Simon Newton, Director of Vehicle Performance bij Aston Martin, zei: "Vanquish brengt een nieuwe dimensie in het vernieuwde Aston Martin-assortiment. De nieuwe V12-motor is een groter dan levensgroot karakter, met een enorm koppel van net boven stationair draaien gecombineerd met een werkelijk woest topvermogen. Het is echt een buitengewone motor. Dit gevoel van grenzeloze voortstuwing moest worden geëvenaard door een gelijk niveau van controle en finesse; iets dat we hebben bereikt door de enorme reikwijdte van de nieuwe Bilstein DTX adaptieve dempers, e-diff en de nieuwste generatie elektronica verder te verkennen. We hebben ook nauw samengewerkt met Pirelli en een op maat gemaakte band ontwikkeld die specifiek is afgestemd op Vanquish. De resulterende mix van dynamische precisie, epische prestaties en luxueuze verfijning is uniek speciaal, met een bandbreedte die een nieuwe standaard zet voor het halo-model van het merk en de naam Vanquish waardig is”.

Aston Martin Vanquish Foto 10

Ontwerp – Exterieur

Met een geheel nieuwe oppervlaktetaal drukt Vanquish eigentijdse elegantie uit door zijn strakke lichaam, brede houding en vloeiende rondingen. De sleutel tot het bereiken van zo'n overtuigende aanwezigheid is een grotere wielbasis; de afstand tussen de A-stijl en de vooras is met +80 mm verlengd om de motorkap te verlengen voor een zwierig en toegeeflijk profiel.

Door de proporties van de voorin geplaatste motor te versterken, drukt de Vanquish een fantastisch gevoel van snelheid en kracht uit, waarbij de druppelvorm de immense stroom van voortstuwing van voor naar achter vastlegt. Het put ook uit Aston Martin’s diepe connectie met de autosport, waarbij het ontwerpteam inspiratie haalt uit iconische Aston Martins uit het verleden en heden. Met name de ingewikkelde functionele details die te vinden zijn op de hedendaagse Formule 1-auto's, en de strakke, vloeiende vormen van de duivels snelle 'Project Cars' die zijn ontwikkeld van serieproductiemodellen om te racen op Le Mans in de jaren ‘60.

Dit autorsport-DNA is terug te zien in enkele van de bepalende kenmerken van de Vanquish; de gebeeldhouwde motorkap, met door F1® geïnspireerde thermoslamellen om de V12-motor te koelen, en de kenmerkende Kamm Tail die dient om de snelheidsverslindende luchtweerstand te verminderen en zo'n onderscheidend kenmerk was van de Project Cars. De naadloze integratie van deze en andere details toont een instinctieve beheersing van ontwerpvorm en technische functie.

Marek Reichman, Executive Vice President en Chief Creative Officer van Aston Martin, zei: "Vanquish is een iconisch halo-model voor ons sportwagenportfolio en we ontwerpen altijd verder dan het verwachte, rationele en doordachte. We hebben de enormiteit van zijn prestaties en de heerszuchtigheid van zijn beoogde doel vastgelegd, terwijl we het drama van Vanquish temperden met een zeldzaam en onmiskenbaar gevoel voor elegantie. Ons team toonde moed en nieuwsgierigheid in hun zoektocht om overal onverwachte ontwerpideeën te leveren. Het druppelvormige exterieur heeft een geheel nieuwe oppervlaktetaal en versterkte verhoudingen van de voorin geplaatste motor, en de interieuromgeving combineert de focus van een echte bestuurdersauto met verheven luxe en ultramoderne technologie. Er zit veel passie in het creëren van pure opwinding. Deze nieuwe Vanquish is een hoogtepunt van onverschrokken creativiteit en menselijke vindingrijkheid. We hebben next level, ultra-luxe prestaties gecombineerd met Britse coole sportwagenstijl om een Aston Martin V12-vlaggenschip voor de eeuwigheid te leveren.”

De Vanquish krijgt een geheel nieuw ontwerp voor de voorbumper, spatbord en grille, wat zorgt voor een assertiever designkarakter en een grotere aanwezigheid op de weg. De traditionele grille met lamellen is gestandaardiseerd en de opening is vergroot, wat zorgt voor een 13% groter oppervlak dan de DBS 770 Ultimate om de koeling van de 835PS-motor te ondersteunen. Nieuwe buitenste bumperopeningen leiden lucht rond de neus en leiden koele lucht naar de voorste wielkasten om de remmen te koelen.

Matrix LED-koplampen introduceren de nieuwe lichtsignatuur van het merk met geïntegreerde dagrijverlichting (DRL's). Er zijn ingewikkelde details op de lichten aangebracht, waaronder het Aston Martin-logo dat op de koplampinterieurs is geëtst.

Eén van de meest dramatische elementen van het algehele ontwerp is het panoramische glazen dak. Een primeur voor een Aston Martin V12, de Vanquish is standaard uitgerust met deze spectaculaire functie. Getint om 6% lichtdoorlatendheid toe te staan en met een low-e coating om inzittenden te beschermen tegen schadelijke UV-A- en B-stralen, wordt de noodzaak van een traditioneel rolgordijn tenietgedaan om te zorgen dat het gevoel van ruimte en snelheid te allen tijde kan worden genoten.

Aston Martin Vanquish Foto 12

Ede én van de meest iconische ontwerpkenmerken van elke Aston Martin is de kenmerkende zijstrook. Op Vanquish zit de unieke handtekening doelbewust in een gebeeldhouwd infill-paneel. Standaard is de zijstrook afgewerkt in helder chroom dat opvalt ten opzichte van het glanzend zwarte zijinfill-paneel, maar dit kan worden aangepast als onderdeel van de optionele bovenste exterieurpakketten. Net als Aston Martins uit het verleden, is de Vanquish versierd met een rood 'V12'-motief; een subtiel detail met een suggestieve historische betekenis.

Een ander direct herkenbaar kenmerk van Aston Martin zijn de vlakke deurgrepen, die nu elektronisch naar de hand worden uitgeschoven met een eenvoudige druk of wanneer het voertuig wordt geopend via de afstandsbediening. Frameloze deurspiegels introduceren een kleiner, gestroomlijnder ontwerp om het aerodynamische profiel van de Vanquish te verbeteren en tegelijkertijd het oppervlak van het reflecterende oppervlak te maximaliseren voor optimaal zicht naar achteren.

Het drama van het ontwerp van de Vanquish bereikt zijn hoogtepunt aan de achterkant dankzij de brede, krachtige heupen en de abrupte Kamm Tail met geïntegreerde spoiler voor de achterklep om aerodynamische balans van voor naar achter te bieden. Een puur stijlelement van de achterkant is het 'Shield', dat is ontworpen om te lijken alsof het aan de achterkant van de auto zweeft. Dit statementpaneel toont trots het Aston Martin-woordmerk en kan worden aangepast in verschillende afwerkingen van koolstofvezel of carrosseriekleur.

Het schild wordt omlijst door gloednieuwe LED-lichtbladen. Deze ingewikkelde verlichtingslay-out, die voor het eerst te zien was op de Valkyrie en bestaat uit zeven afzonderlijke bladen, is zowel modern als simplistisch in zijn ontwerp, maar zorgt ervoor dat de Vanquish in het donker net zo direct herkenbaar is als overdag.

De volledige breedte van de diffuser maakt de vormgeving van de achterkant compleet, die de lagedrukluchtstroom onder de auto regelt voor verbeterde stabiliteit bij hoge snelheden. De Vanquish krijgt een nieuw ontwikkeld roestvrijstalen uitlaatsysteem met unieke dempergeometrie en verbluffende quad-uitlaatpijplay-out. Dit resulteert in een verbeterd frequentiebereik en resonantiegedrag dat de traditie van de Vanquish-bloedlijn voortzet om een fantastisch V12-gehuil uit te stoten. Voor degenen die de ultieme auditieve ervaring willen, is de Vanquish ook verkrijgbaar met een optioneel titanium uitlaatsysteem. Dit maakt gebruik van een kleinere demper om een helderder, luider en nog boeiender V12-geluidskarakter te geven en tegelijkertijd een gewichtsvermindering van 10,5 kg te bereiken.

Aston Martin Vanquish Foto 13

Design – Interieur

Vakmanschap en precisie zijn een kernthema in het interieur van de Vanquish. Het interieur van de Vanquish is doelbewust ontworpen als een vlaggenschip met twee zitplaatsen en is gericht op het leveren van plezier aan de bestuurder en het delen van de viscerale ervaring met slechts één ander.

Voortbouwend op de nieuwe interieurarchitectuur, die zo'n sprong voorwaarts heeft gemaakt in alle volgende generatie sportwagens van Aston Martin, heeft de Vanquish een op maat gemaakte interieurindeling gekregen. De middenconsole is verlaagd tot een horizontaal vlak voor een groter gevoel van helderheid, ruimte en luxe.

Het interieur van de Vanquish maakt ook gebruik van een mix van materialen om secties te creëren met opvallende zichtbare lijnen om het gevoel van luxe en kwaliteit te versterken. Ongeacht de specificatie van het sieradenpakket, vervangt een subtiele, helder verchroomde horizonlijn een traditionele stiklijn over het dashboard.

In een tijdperk van technologie waarin touchscreens het interieur kunnen domineren, blijft de Vanquish technologie combineren met tastbare oppervlakken die het gevoel van luxe behouden en intuïtief te gebruiken zijn tijdens het rijden. Om dit doel te bereiken, zijn alle belangrijke bestuurdersbedieningen centraal gemonteerd, waardoor de veelgebruikte functies binnen handbereik blijven, wat de duidelijkheid en eenvoud van een op de bestuurder gericht interieur versterkt.

Ondertussen is het volledig digitale 10,25” TFT-bestuurdersdisplay ontworpen om informatie met maximale helderheid te leveren en biedt het aangepaste weergaveconfiguraties. Evenzo beschikt het 10,25” Pure Black touchscreen-systeem met volledige online connectiviteit, geïntegreerd met de verplaatste middenconsole, over technologie met volledige capacitieve bediening met één of meerdere vingers.

Het scherm biedt gebruikerscontrole voor alle infotainment-, klimaat- en algemene voertuiginstellingen; goed in balans met de tastbaarheid van solide metalen draaiknoppen, rollen en blootliggende bevestigingen die koud aanvoelen, wat het vakmanschap en de trots laat zien die zijn gestoken in het bouwen van ons vlaggenschip. Deze fysieke schakelaars en knoppen zijn behouden voor de belangrijkste mechanische handelingen van versnellingskeuze, rijkeuze, verwarming en ventilatie. Er zijn ook override-schakelaars voor chassis, ESP en uitlaat, rijstrookassistent en parkeerafstandsregeling, zodat de meest gebruikte bedieningselementen intuïtief kunnen worden bediend zonder dat u uw ogen van de weg hoeft te halen. De verlichte glazen start-/stopknop voor de motor bevindt zich centraal in de middenconsole en biedt een aantrekkelijke startprocedure die iconisch is geworden voor Aston Martin.

Aston Martin Vanquish Foto 14

Rondom de verlichte knop zit een tastbare, bewerkte metalen draaiknop om de gewenste rijmodus te selecteren. De automatische versnellingsbak wordt bediend met een nieuwe centrale hendel om Drive, Neutral en Reverse te selecteren. Een aparte Manual-knop maakt het mogelijk om de automatische functie te negeren voor een meer meeslepende rijervaring via de op het stuur gemonteerde peddels.

Het karakter van het motorgeluid is iets waar de naam Vanquish synoniem voor is. Door de rijmodus te wijzigen of de speciale uitlaatknop te gebruiken, kan het karakter van de uitlaat worden gewijzigd van een ontspannen, verfijnde V12-toon in de GT-modus naar een steeds voller, gedurfder en assertiever geluidskarakter wanneer de modi Sport en Sport+ zijn geselecteerd. Een aparte uitlaatknop stelt de bestuurder in staat om deze geluidskwaliteit onafhankelijk van de geselecteerde dynamische modus te regelen.

Vanquish is het vierde model met Aston Martins next-generation infotainment, een volledig op maat gemaakt systeem en vanaf nul in eigen huis ontwikkeld, na de eerste introductie op de DB12, Vantage en DBX707. Aangevuld met een nieuwe Aston Martin mobiele telefoon-app die Apple iOS- en Android-apparaten ondersteunt, biedt het interactie, controle en feedback van en naar de Vanquish van de klant via hun persoonlijke apparaat.

Het navigatiesysteem beschikt over online connectiviteit voor een slimmere, snellere en meer informatieve ervaring. Online verbinding stelt de bestuurder in staat om eenvoudig hun favoriete restaurant op te zoeken, de recensies te lezen en het als bestemming te kiezen.

3D-kaarten geven intuïtieve, duidelijke instructies met rijstrookaanwijzingen en realtime verkeersoverlays. Verbonden dynamische routeplanning zorgt voor onnodige vertragingen. Satellietbeeld dynamisch gedownload om de omgeving te visualiseren terwijl u rijdt.

Draadloos Apple CarPlay wordt ook ondersteund door Vanquish voor bestuurders die liever navigatie-apps gebruiken via hun mobiele apparaat.

Het infotainmentsysteem is gebouwd rond online connectiviteit en een geheel nieuwe bijbehorende Aston Martin-app; functionaliteit waarmee Vanquish-eigenaren kunnen communiceren, interacteren en betrokken kunnen raken bij hun auto.

Online connectiviteit zal de eigenaarservaring verbeteren door meer gebruiksgemak, gemoedsrust en de mogelijkheid om voertuigfuncties te updaten en te upgraden vanuit het comfort en de veiligheid van hun mobiele telefoon. Aston Martin Connected Car is een steeds groter wordend systeem dat zich zal blijven ontwikkelen naarmate producten en services beschikbaar worden.

Dit geheel nieuwe connected car-ecosysteem maakt gebruik van drie belangrijke elementen: het voertuig, de mobiele app van Aston Martin en de beveiligde dataservers van Aston Martin. Deze drie elementen maken verbinding via wereldwijd roamende 4G LTE/GSM-mobiele netwerken via de ingebouwde e-SIM in Vanquish, die wordt gehost door Aston Martin. De mobiele app van Aston Martin wordt gehost door een persoonlijk apparaat aan boord en een bijbehorend datacontract. Persoonlijke gegevens worden beschermd door de nieuwste industrienormen voor cyberbeveiliging en cloudbescherming.

Aston Martin Vanquish Foto 16

Bij de aanschaf van hun nieuwe Vanquish worden eigenaren uitgenodigd om zich in te schrijven voor de nieuwe mobiele app van Aston Martin en hun eigen unieke AML-ID te maken. De app is beschikbaar op Apple iOS en Android en biedt een reeks connected car-abonnementen die de eerste 3 jaar gratis zijn en zijn ontworpen om de Aston Martin-eigenaarservaring te maximaliseren.

Gepersonaliseerde content die specifiek is voor hun voertuig, wordt gepresenteerd op duidelijke en intuïtieve schermen die naadloos aansluiten bij de nieuwe UI/UX van het infotainmentsysteem. Via de app kunnen klanten hun voertuig monitoren, lokaliseren en beschermen en ze kunnen ook hun accountgegevens beheren en delen in de community van Aston Martin-eigenaren via geïntegreerde mediafeeds.

Zoals je zou verwachten, staat het comfort van de bestuurder en passagier voorop in een auto die is ontworpen om moeiteloos continenten te doorkruisen. Standaard uitgerust met de Sports Plus Seat en optioneel verkrijgbaar met de Performance Seat van koolstofvezel, heeft de Vanquish een lage zitpositie die een sportief gevoel creëert en de perfecte positie voor dynamisch rijden. De lage middenconsole en de gekartelde deurpanelen optimaliseren de ruimte rond het bovenlichaam, zodat de armen van de bestuurder niet worden gehinderd tijdens dynamisch rijden of manoeuvreren.

De achterkant van de Vanquish is zorgvuldig ontworpen om ervoor te zorgen dat elk deel van het interieur is voorzien van hetzelfde detailniveau en dezelfde luxueuze afwerking. De gebeeldhouwde dwarsbalk aan de achterkant is een gedurfd statement, die de speciaal gemaakte gebieden scheidt voor prachtige zadelleren bagagesets, die verkrijgbaar zijn als accessoire.

Precisie en vakmanschap blijft de kern van alle Aston Martins, met prachtige details en een uniek karakter belichaamd door de nieuwe quiltpatronen die met de Vanquish zijn geïntroduceerd. Het nieuwe quiltpatroon is toegepast op de Sports Plus Seat en de hoedenplank. Als er een carbon dakoptie is geselecteerd, wordt de quilt van de hoedenplank weerspiegeld op de hemelbekleding.

Aston Martin Vanquish Foto 17

Net als alle Aston Martin-modellen kunnen Vanquish-klanten eindeloze maatwerk- en personalisatiemogelijkheden verkennen via de Q by Aston Martin personalisatieservice. Door gebruik te maken van de vaardigheden van Q's ontwerpers en vakmensen, maken klanten een onvergetelijke persoonlijke opdrachtreis die alles kan omvatten, van een enkel klein onderscheidend detail tot grootschalige engineering en productie van volledig op maat gemaakte componenten om een echt uniek exemplaar te creëren.

Voor ons halo-model is het niet meer dan passend dat Vanquish standaard is uitgerust met het allerbeste audiosysteem van onze audiopartners Bowers & Wilkins. Naadloos geïntegreerd en vakkundig afgestemd voor de Vanquish, levert het 15-luidsprekers, dubbel versterkte surround sound-systeem de meest meeslepende geluidservaring.

De sensationele nieuwe Vanquish is beschikbaar in beperkte aantallen en kan nu worden besteld, de eerste leveringen arriveren in het vierde kwartaal van 2024. Alles wordt Vanquished.

Aston Martin Vanquish Foto 18 achterzijde

Bron foto's: media.astonmartin.com





Kunstenaar Alan Thornton heeft zich toegelegd op Aston Martin kunst, onder meer van de Valkyrie en de DB5. De exemplaren worden nu verkocht door Amalgam, 's werelds grootste modelautofabrikant. In de Limited Editions collectie zijn formaten opgenomen van 1 tot 1,5 meter breed. De unieke prints zijn verfijnd afgemaakt met 24-karaats bladgoud en andere edelmetalen. Bekijk de video van bijna 5 minuten van hoe Aston Martin zich naast het ontwikkelen van Formule 1 auto's en supercars, zich ook ontwikkelt in de wereld van kunst.

Aston Martin logo


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS