Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

FOTO'S MG Cyberster Trophy Extended Range en GT

Uitgegeven door HJ van Keulen • 1 oktober 2024 12:00

MG maakt de prijzen bekend van de Cyberster, de elektrische roadster van het merk. Hij debuteert als Trophy Extended Range en als GT, met een vanafprijs van € 65.490. De eerste leveringen worden verwacht in oktober van dit jaar.

MG Cyberster

Van buiten is direct duidelijk dat de geheel nieuwe MG Cyberster een eerbetoon is aan de rijke geschiedenis van MG als bouwer van tweezits roadsters. Het krachtige, vloeiende lijnenspel is geïnspireerd door de modellen van weleer maar hij brengt de open rijbeleving naar het moderne tijdperk met een elektrische aandrijflijn en de nieuwste technologie. Met opvallende vleugeldeuren en een elektrisch bedienbare stoffen kap, die in 15 seconden opent en sluit tijdens het rijden tot een snelheid van 48 km/u, hebben ontwerper Carl Gotham en zijn Londense designteam een indrukwekkend model gecreëerd.

De achterwielaangedreven Cyberster Trophy Extended Range is te bestellen vanaf € 65.4990 en biedt indrukwekkende prestaties met een vermogen van 250 kW (340 pk) en 475 Nm koppel. Daarmee accelereert hij in slechts 5 seconden van 0 naar 100 km/u. Het topmodel is de tweemotorige vierwielaangedreven Cyberster GT, verkrijgbaar vanaf € 69.990. Met een vermogen van 375 kW (510 pk) en een koppel van 725 Nm is dit de krachtigste auto in de 100-jarige geschiedenis van MG. De sportieve elektrische prestaties van de Cyberster worden gecombineerd met een luxueus en technologisch hoogstaand interieur, dat de grand touring-ervaring naar een nieuw niveau tilt – een die tot nu toe voorbehouden was aan auto’s uit een voor velen onbereikbaar segment.

MG Cyberster

Ontwikkeld in Longbridge
De MG Cyberster heeft in het Verenigd Koninkrijk een intensief 18 maanden durend ontwikkelingsprogramma doorlopen, gericht op prestaties en rijgedrag. Dit programma werd geleid door het technische team van MG in Longbridge, dat eerder betrokken was bij de ontwikkeling van de bekroonde MG4 Electric. Het resultaat is een krachtige roadster met een verfijnd chassis dat onder alle rijomstandigheden een eersteklas rijervaring biedt.

De Cyberster is uitgerust met Brembo-remmen en beschikt over drie standen van regeneratief remmen, wat de energie-efficiëntie verbetert en het rijbereik vergroot. Dankzij de mogelijkheid om tot 144 kW te DC-snelladen, kan de accu in slechts 38 minuten van 10% naar 80% worden opgeladen.

MG Cyberster

Om de veiligheid van de inzittenden te waarborgen biedt de aanwezige MG Pilot een uitgebreid arsenaal aan hulp- en veiligheidssystemen. Deze omvatten Lane Change en Lane Keep Assist, Adaptive Cruise Control, Blind Spot Detection, Active Emergency Braking met voetgangers- en fietsdetectie, Traffic Jam Assist, Intelligent Speed Assist en Intelligent Headlight Control.

De 77 kWh-accu in zowel de Trophy Extended Range als de GT zorgt voor een indrukwekkend rijbereik: de Trophy Extended Range heeft een maximale actieradius van 507 km (WLTP), terwijl de prestatiegerichte GT een bereik van 443 km (WLTP) kan behalen.

MG Cyberster

De Britse roadster anno nu
De designers van MG hebben een interieur ontworpen dat naadloos past bij het opvallende exterieur. De automatisch openende vleugeldeuren maken van het instappen in de nieuwe MG Cyberster al een bijzondere ervaring. Eenmaal binnenin valt op dat het interieur de klassieke tweezitsopstelling van een Britse roadster behoudt, maar dat het zowel de bestuurder als de passagier in een moderne, verbonden en high-tech omgeving plaatst.

Het interieur biedt onder andere in zes richtingen elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen met geheugenfunctie en elektrische lendensteun. Ook het standaard verwarmde stuurwiel is in 4 richtingen verstelbaar om de perfecte zitpositie te vinden. De twee peddels die worden gebruikt voor het instellen van de kinetische regeneratie brengen elegantie en sportiviteit perfect samen.

Centraal in het interieur bevindt zich een omhullende cockpit met drie schermen: een 10,25-inch display voor de bestuurder, geflankeerd door twee 7-inch schermen. De middenconsole heeft een apart kleurenscherm voor de bediening van de tweezone-klimaatregeling. Daarnaast omvat het uitgebreide infotainmentsysteem Android Auto, Apple CarPlay, een Bose-geluidssysteem met 8 luidsprekers, DAB-radio en spraakherkenning. Een 360° parkeercamera en dubbele USB-poorten zijn standaard aanwezig.

MG Cyberster

Praktische snufjes zijn er in de vorm van een centrale armsteun met opbergruimte, sfeerverlichting, opbergruimte voor zonnebrillen, zonnekleppen met geïntegreerde spiegels en verlichting en een 12-voltaansluiting. De bagageruimte van 249 liter is praktisch voor een lang weekend.

Naast het multifunctionele stuurwiel vallen ook de metalen sportpedalen en de lederen/Dinamica®-stoelen op. Die zijn tegen meerprijs verkrijgbaar in zwart met rode accenten of in het grijs. Voor het exterieur zijn zes lakkleuren beschikbaar: Ivory White, Andes Grey, Cosmic Silver, Diamond Red, Inca Yellow en Mystic Teal. Hij is ook leverbaar met een in rood uitgevoerde stoffen kap.

David Allison, Hoofd Product en Planning bij MG: “De Cyberster is een auto die is ontworpen om te prikkelen, of het nu door zijn oogverblindende design komt, of door zijn prestaties. Zowel de Trophy Extended Range als de GT zijn aantrekkelijke tweezits EV roadsters die ‘grand touring’ naar het elektrische tijdperk brengen.

MG Cyberster

Nu te bestellen en vanaf medio oktober in Nederland
De geheel nieuwe MG Cyberster is vanaf nu te bestellen en de eerste exemplaren arriveren medio oktober bij de Nederlandse MG-dealers. Beide uitvoeringen zijn zeer rijk uitgerust waardoor de optielijst compact is gebleven. De Cyberster Trophy Extended Range is leverbaar met een Leather Style / Dinamica interieurpakket in de kleuren Red of Grey, voor de meerprijs van € 1.000. Beide uitvoeringen zijn tegen een meerprijs van eveneens € 1.000 ook te bestellen met een rood dak. Zoals bij alle MG-modellen is standaard 7 jaar / 150.000 km garantie inbegrepen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS