Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

25 jaar Porsche 911 GT3: synoniem voor sportiviteit en innovatie met passie voor autosport en topprestaties

Uitgegeven door Peter Vader • 17 oktober 2024 16:01

In 1999 presenteerde Porsche de eerste 911 GT3. Daarmee startte een nieuw tijdperk. Tot op de dag van vandaag is elke Porsche 911 GT3 klaar voor het circuit én voor dagelijks gebruik – een unieke combinatie. De 911 GT3 is al 25 jaar de belichaming van de essentie van het merk Porsche. Van de eerste tot en met de vierde (huidige) generatie vallen alle modellen niet alleen op door hun design en lichtgewicht bouwwijze, maar vooral door indrukwekkende prestaties en betrouwbaarheid op het circuit én bij dagelijks gebruik. Met de race-uitvoeringen heeft Porsche vele overwinningen en records op internationale circuits behaald. Elke 911 GT3 draagt iets van deze successen in zich. Bovendien houden zowel de straatversies als de race-uitvoeringen van de 911 GT3 een goede Porsche traditie in stand: elke nieuwe editie biedt méér snelheid, méér precisie en méér dynamiek.

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 1

De eerste generatie
De eerste 911 GT3 debuteerde op de autotentoonstelling van Genève in 1999. Hij beschikte over een atmosferische 3,6-liter boxermotor met een vermogen van 265 kW/360 pk. Deze motor was een doorontwikkeling van de krachtbron uit de 911 GT1. Hij leverde zijn maximale vermogen bij een toerental van 7.200 en de rode lijn op de toerenteller stond bij 7.800 tpm.

Coureur Walter Röhrl noteerde met de eerste 911 GT3 een tijd van 7:56,3 minuten op de 20,8 km lange Nürburgring Nordschleife, destijds een record voor een auto die ook was toegelaten voor straatgebruik. Röhrl noemde de 911 GT3 destijds: “Het meest opwindende dat Porsche momenteel op de weg zet. Hij stuurt zeer precies in en is razendsnel in elke bocht. Ik ben een onderstel als deze eigenlijk alleen maar in de autosport tegengekomen.” In 2003 kreeg de 911 GT3 een upgrade: het motorvermogen steeg met 280 kW/381 pk. De topsnelheid nam daardoor toe tot 306 km/u (voorheen: 302 km/u).

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 2

De tweede generatie
De 911 GT3 van de tweede generatie was gebaseerd op de 997-reeks. Zijn 3,6-liter motor met verbeterde luchttoevoer kon toerentallen aan tot maar liefst 8.400 tpm en was goed voor een vermogen van 305 kW/415 pk. Deze 911 GT3 was bovendien de eerste met het Porsche Active Suspension Management (PASM), een actief onderstel. Bij de upgrade van 2009 groeide de cilinderinhoud tot 3,8 liter en nam het vermogen toe tot 320 kW/435 pk. Voor nog meer rijplezier paste Porsche diverse componenten van het onderstel en de aerodynamica aan. Zo zorgde de nieuwe achtervleugel samen met de vlakke afwerking van de wagenbodem voor een verdubbeling van de downforce.

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 3

De derde generatie
De derde generatie van de 911 GT3 op basis van de 991-reeks debuteerde op de autotentoonstelling van Genève in 2013. Hij vierde de 50e verjaardag van de 911 in stijl: zijn motor, transmissie en onderstel waren, net als de carrosserie, compleet nieuw. De 3,8 liter boxermotor was ditmaal goed voor liefst 350 kW/475 pk vermogen. Daarmee haalde de 911 GT3 een topsnelheid van 315 km/u. Deze 911 GT3 was de eerste die leverbaar werd met het Porsche Doppelkupplungsgetriebe, oftewel PDK. Deze transmissie droeg met zijn extreem snelle schakeltijden bij aan nog betere prestaties. Ook het nieuwe onderstel met actieve achterwielbesturing en verdere aerodynamische verfijning droegen eraan bij dat deze 911 GT3 de meest dynamische en precieze ooit was. De verbluffende rondetijd van minder dan 7:30 minuten op de Nürburgring Nordschleife benadrukte dit nog eens. In 2017 groeide de inhoud van de boxermotor tot 4,0 liter en nam het vermogen toe tot 368 kW/500 pk. Bij deze nieuwe uitvoering hadden klanten keus uit twee transmissies: de inmiddels bekende PDK of een handgeschakelde zesbak. Zeker de laatste versie sprak de liefhebbers van puristisch rijplezier sterk aan. Deze 911 GT3 was er ook met een Touring pakket, waarbij een automatisch uitschuifbare achterspoiler in plaats kwam van de grote (vaste) achtervleugel.

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 4

De huidige 911 GT3
De 911 GT3, die werd geïntroduceerd in 2021, heeft de 992-serie als basis. In alle opzichten heeft hij de lat weer hoger gelegd. Zo levert zijn 4,0-liter boxermotor een vermogen van 375 kW/510 pk. Daarbij beschikt hij over innovatieve technologieën afkomstig uit de racerij, waaronder voorwielophanging met dubbele draagarmen en vooruitstrevende aerodynamica. Vooral de zwanenhals-ophanging van de grote achtervleugel springt daarbij in het oog. De huidige 911 GT3 is een van meest geavanceerde 911 modellen die Porsche produceerde: nooit eerder beschikte een auto voor straatgebruik over zoveel autosporttechnologie.

Eén ding is in 25 jaar niet veranderd: de 911 GT3 is nog altijd synoniem voor pure sportiviteit en technologische innovatie. Met een passie voor autosport en topprestaties als basis blijft Porsche werken aan het vervolg van het succesverhaal van de 911 GT3.

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 5

Kenners over de 911 GT3:
Andreas Preuninger, Manager GT-modellen bij Porsche: “In 1999 was ik instructeur bij de Porsche Sports Driving School. Voor mij was de 911 GT3 ‘love at first drive’. Vanaf de tweede generatie was ik als projectmanager betrokken bij de ontwikkeling van de 911 GT3, die in al die jaren steeds krachtiger en sportiever is geworden. De band tussen rijder en auto is uniek.

Jörg Bergmeister, testcoureur voor de 911 modelreeks en Porsche merkambassadeur: “30 jaar geleden reed ik mijn eerste race in voor Porsche met een 911 GT3 Cup. De 911 GT3 staat wat mij betreft voor de perfecte combinatie van autosport en dagelijks gebruik. Rijplezier en prestaties staan daarbij altijd centraal.”

Timo Bernhard, Le Mans-winnaar, teambaas en Porsche merkambassadeur: “Ik heb het geluk gehad alle 911 modellen op het circuit te mogen ervaren. De GT3 is mijn persoonlijke favoriet, ook omdat ik er vele successen mee heb behaald. De afgelopen 25 jaar heeft elk 911 GT3 de maximale dosis autosport naar de openbare weg gebracht.”

Walter Röhrl, tweevoudig wereldkampioen rally, testcoureur en Porsche merkambassadeur: “De 911 GT3 is een raceauto voor de openbare weg. Samen met Roland Kussmaul was ik betrokken bij de ontwikkeling ervan. Met de focus op prestaties deed de eerste generatie direct denken aan de 911 Carrera RS 2.7. Daarvoor hebben we wel keuzes moeten maken. Bijvoorbeeld voor normale banden in plaats van semi-slicks. Het ronderecord dat we met de eerste 911 GT3 op de Nürburgring-Nordschleife hebben neergezet, was met normale banden. Ook vandaag nog is de Porsche 911 GT3 een droomauto voor elke sportieve en ambitieuze rijder.”

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 6

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 7

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 8

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 9

25 jaar Porsche 911 GT3 Foto 10



Porsche logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS