PREVIEW - GT World Challenge Europe-seizoen 2025 begint op 10 maart op Circuit Paul Ricard; wie zijn de teams en merken?
Uitgegeven door Peter Vader • 10 maart 2025 04:00
De GT World Challenge Europe powered by AWS blijft dit seizoen de wereldwijde standaard zetten in multi-class GT3-races. Er is een veld van 59 auto's samengesteld voor de Endurance Cup, een aantal dat nog verder zal groeien bij het topevenement op de kalender, de CrowdStrike 24 Hours of Spa (25-29 juni), terwijl de Sprint Cup ook weer op volle sterkte is dankzij een uitgebreid startveld van 41 auto's.
De Bronze Cup-klasse slaat de openingssprintmeeting op Brands Hatch over vanwege ruimtebeperkingen, met een veld van 32 auto's dat aan dit evenement zal deelnemen. De deelnemerslijsten leveren in 2025 opnieuw een nog hoger deelnameniveau van fabrikanten op. Alle negen deelnemers van vorig jaar keren terug, Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini, McLaren, Mercedes-AMG en Porsche zijn sterk vertegenwoordigd. Ze worden vergezeld door Corvette, dat voor het eerst sinds 2014 aanwezig is. En de eerste keer dat de coureurs en teams in de baan verschijnen is op 10 en 11 maart op het fraai gelegen circuit Paul Ricard in Zuid-Frankjrijk, waar de traditionele Prologue wordt georganiseerd. Dit zijn de teams die in 2025 op jacht gaan naar de overwinning.
ASTON MARTIN – VANTAGE AMR GT3 EVO
• 3 Sprint Cup-deelnames | 6 Endurance Cup-deelnames
• Teams: 2 Seas Motorsport, Comtoyou Racing, Walkenhorst Motorsport
De nieuwe Aston Martin Vantage boekte vorig jaar direct succes met de overall overwinning in de CrowdStrike 24 Hours of Spa. Comtoyou Racing zal mikken op meer zilverwerk met meerdere auto's in Sprint en Endurance, terwijl Walkenhorst Motorsport zich heeft gecommitteerd aan een paar auto's in de langeafstandsserie en een Sprint-deelname toevoegt. De selectie wordt verder uitgebreid nu het nieuwe team van Max Verstappen - Verstappen.com Racing - zich bij Aston Martin voegt in de Endurance Cup.
AUDI – R8 LMS GT3 EVO II
• 6 Sprint Cup-deelnames | 5 Endurance Cup-deelnames
• Teams: Saintéloc Racing, Tresor Attempto Racing
Audi blijft dit seizoen sterk vertegenwoordigd op de GT World Challenge Europe-grid. De meest succesvolle fabrikant in de geschiedenis van de Sprint Cup wordt vertegenwoordigd door zes auto's, gelijk verdeeld over Saintéloc Racing en Tresor Attempto Racing, die elk in de Gold-, Silver- en Bronze-klassen strijden. Hetzelfde paar vertegenwoordigt Audi in de Endurance Cup, waarbij Tresor Attempto strijdt in Gold, Silver en Bronze en Sainteloc op jacht is naar de overwinning in Silver en Bronze.
BMW – M4 GT3 EVO
• 5 Sprint Cup-deelnames | 8 Endurance Cup-deelnames
• Teams: AlManar Racing by WRT, BMW Italia Ceccato Racing, Century Motorsport, Paradine Competition, ROWE Racing, Team WRT
Het BMW-contingent is gegroeid in zowel Sprint als Endurance, aangezien het Duitse merk zich voorbereidt om zijn nieuwe M4 GT3 Evo de strijd in te sturen. Team WRT blijft koploper met een paar full-season auto's onder eigen naam en een zusterinschrijving voor AlManar Racing by WRT. Paradine Competition zal ook een paar full-season inschrijvingen hebben, terwijl BMW Italia Ceccato Racing en Century Motorsport de gelederen in Endurance verder versterken.
CHEVROLET – CORVETTE Z06 GT3.R
• 2 Endurance Cup-inschrijvingen
• Team: Steller Motorsport
De Chevrolet Corvette Z06 GT3.R is dit seizoen een nieuwe toevoeging aan de grid dankzij een inschrijving met twee auto's van het Britse team Steller Motorsport. Het brengt het Amerikaanse merk voor het eerst sinds 2014 terug naar de GT World Challenge Europe-paddock, terwijl Steller een nieuwe toevoeging is aan de grid. Chevrolet zal ook een welkome terugkeer maken naar de CrowdStrike 24 Hours of Spa, een evenement dat het in 2007 en 2009 overall won.
FERRARI – 296 GT3
• 7 Sprint Cup-inschrijvingen | 7 Endurance Cup-deelnemers
• Teams: AF Corse Francorchamps Motors, Emil Frey Racing, Kessel Racing, Rinaldi Racing, Ziggo Sport Tempesta
Ferrari verdedigt de algemene Endurance Cup-titel met een aanval van twee auto's van AF Corse Francorchamps Motors, dat ook de Bronze-klasse zal betwisten naast Rinaldi Racing, Ziggo Sport Tempesta en twee auto's van Kessel Racing. AF Corse heeft zich gecommitteerd aan drie auto's in de Sprint, waar het wordt vergezeld door Kessel, Tempesta en het bekende Emil Frey Racing-programma met twee auto's. Opvallend is dat de Ferrari 296 GT3 het best vertegenwoordigde model is op de Sprint Cup-grid dit seizoen.
FORD – MUSTANG GT3
• 2 Sprint Cup-deelnemers | 2 Endurance Cup-deelnames
• Team: HRT Ford Performance
Ford keerde vorig jaar terug naar GT World Challenge Europe met de nieuwe Mustang GT3 en heeft hoge verwachtingen voor 2025. Het gevestigde Haupt Racing Team zal twee auto's inzetten onder de vlag van HRT Ford Performance, die beide strijden in Sprint en Endurance. Een Pro-auto zal de algehele overwinning nastreven, terwijl de Mustang ook in de Silver Cup-klasse zal schitteren.
LAMBORGHINI – HURACÁN GT3 EVO2
• 6 Sprint Cup-deelnames | 6 Endurance Cup-deelnames • Teams: Barwell Motorsport, Grasser Racing, Imperiale Racing, Paul Motorsport, VSR
Er is veel opwinding bij Lamborghini voorafgaand aan een gloednieuw model dat in 2026 wordt geïntroduceerd. De Huracán GT3 EVO2 blijft een serieuze kanshebber, waarbij Grasser Racing voor het eerst sinds 2018 een Pro-auto voor het hele seizoen zal inzetten en een extra Sprint-programma zal toevoegen. Barwell Motorsport blijft aanwezig in zowel Sprint als Endurance, terwijl Imperiale Racing zich committeert aan een tweede Sprint-campagne na een goede prestatie in 2024. VSR keert terug op de grid met twee Endurance Cup-deelnames, terwijl Paul Motorsport fulltime meedoet na een eenmalige verschijning in 2023.
McLAREN – 720S GT3 EVO
• 5 Sprint Cup-deelnames | 7 Endurance Cup-deelnames
• Teams: CSA Racing, Garage 59, Optimum Motorsport, Team RJN
McLaren heeft dit seizoen een uitgebreidere aanwezigheid in beide disciplines. Garage 59 blijft de grootste vertegenwoordiger, met een trio Endurance Cup-auto's en twee in Sprint, terwijl Optimum Motorsport ook terugkeert met een full-season-inspanning. De uitbreiding komt van CSA Racing, dat zich bij de McLaren-gelederen voegt met twee full-season-auto's. Team RJN maakt ook een welkome fulltime terugkeer in Endurance na deelname aan de CrowdStrike 24 Hours of Spa van vorig jaar.
MERCEDES-AMG – AMG GT3 EVO
• 4 Sprint Cup-deelnames | 8 Endurance Cup-deelnames
• Teams: Boutsen VDS, GetSpeed, Nordique Racing, Winward Racing
Mercedes-AMG beleefde een opmerkelijk seizoen 2024. Maro Engel en Lucas Auer pakten niet alleen de Sprint Cup en de algemene serie coureurstitels, maar het merk verdiende ook Endurance Cup glorie in Gold en Silver, evenals een drietal CrowdStrike 24 Hours of Spa klasse overwinningen. Dit seizoen bestaat de Endurance line-up uit multi-car inspanningen van Winward Racing, Boutsen VDS en GetSpeed, terwijl nieuwkomer Nordique Racing een solo-inschrijving zal doen. Winward Racing Team Mann-Filter zal zijn Sprint Cup-kroon verdedigen naast Boutsen VDS, terwijl deze teams ook Sprint-crews inschrijven in respectievelijk de Bronze en Silver klasse.
PORSCHE – 911 GT3 R (992)
• 3 Sprint Cup-inschrijvingen | 8 Endurance Cup-inschrijvingen
• Teams: Dinamic GT, Herberth Motorsport, Lionspeed GP, Pure Rxcing, Rutronik Racing, Schumacher CLRT.
Stabiliteit is het sleutelwoord voor Porsche, aangezien dezelfde zes teams die het merk vorig jaar vertegenwoordigden, terugkeren voor 2025. Het bedrijf uit Stuttgart kan rekenen op drie Pro-auto's in Endurance met inschrijvingen van Pure Rxcing, Schumacher CLRT en Rutronik Racing. Laatstgenoemde zal ook deelnemen aan de Bronze Cup naast Lionspeed GP en twee auto's van Herberth Motorsport, terwijl Dinamic GT deelneemt aan de Silver Cup. Rutronik zal twee auto's inzetten in Sprint, terwijl Lionspeed GP zijn debuut maakt in de korte-formaatserie.
Het 2025 GT World Challenge Europe powered by AWS-seizoen gaat van start met een zes uur durende Endurance Cup-race op Circuit Paul Ricard op 11-13 april, terwijl de Sprint Cup op 3-4 mei van start gaat op Brands Hatch. De Bronze Cup-klasse slaat het openingsevenement Sprint over. Voordat de competitieve actie begint in het Zuid Franse Le Castelet, zal Circuit Paul Ricard de traditionele seizoensproloog organiseren op maandag 10 en dinsdag 11 maart. Fans kunnen het evenement volgen dankzij nieuwsupdates en live timing op de GT World Challenge Europe powered by AWS-website, evenals foto- en videocontent van de social mediakanalen van de serie.



Thierry Vermeulen kwam in 2024 uit in de DTM en de GT World Challenge. In 2025 zal hij opnieuw deelnemen aan de GT Wolrld Challenge Europe, dit keer met een Aston Martin van Verstappen.com Racing. Eind 2024 reed bij de laatste ronde van het Nederlands kampioenschap van Chrono Karting mee in de DD2 klasse. Uitkomend voor het team van Stan Pex liet Vermeulen op Karting Genk zijn snelheid zien en reed hij in de finale de snelste rondetijd. In de autosport krijgt hij goede hulp van Jos en Max Verstappen. RaceXpress sprak met Vermeulen over karting, DTM en de ondersteuning van de bijna viervoudig wereldkampioen Formule 1.

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!