De flexibele achtervleugel van McLaren blijft een mysterie, gaat de FIA het verbieden in Shanghai?
Uitgegeven door Peter Vader • 20 maart 2025 11:09
Tijdens de eerste Grand Prix van 2025 in Australië etaleerde McLaren een flinke voorsprong op en een buitengewone kracht in vergelijking met de andere topteams van dit moment. De reden hiervan is simpel: het team beschikt over een achtervleugel die zeer flexibel is bij hoge snelheden. Op video’s is zichtbaar hoe de achterspoiler van de McLaren bij hoge snelheden aanzienlijk buigt rond de as van de steunpilaar en de bevestigingspunten van de achterklep, op het moment dat er sprake is van een grote aerodynamische belasting van de auto.

Volgens de technische FIA richtlijn TD034 mag geen enkel team auto’s presenteren op het circuit, wij citeren: "waarvan de structurele kenmerken worden gewijzigd door secundaire parameters, om (tijdens de race op het circuit) een afbuigingskarakteristiek te produceren die verschilt van wanneer deze stilstaat tijdens de FIA-controles. Voorbeelden van secundaire parameters kunnen temperatuur, aerodynamische belasting enz. zijn."
Het verschil tussen de lage snelheid en de eindpositie van de achtervleugel van McLaren lijkt ruim 20 mm te bedragen. De resultaten zijn beter dan bij de tests in Bahrein, wat erop wijst dat er een vleugel van andere materialen is gebruikt. Het is belangrijk om een heel belangrijke verduidelijking te geven: de controles die de Federatie deze week in China al wilde aanscherpen, hebben betrekking op de opening (slot gap) tussen het hoofdvlak en de bovenste flap en niet op de doorbuiging van de structuur van de achtervleugel. Het besluit volgt op de reactie van Red Bull technisch directeur Pierre Waché, die klaagde over het gebruik van "mini-DRS" door de meeste tegenstanders.
Het gedrag van de MCL39-vleugel is heel anders en vertoont geen grotere opening van de sleufopening zoals in 2024 in Bakoe werd gezien. Het is dus redelijk om te denken dat dit fenomeen nog steeds zichtbaar zou kunnen zijn in Shanghai, tenzij de FIA op het laatste moment ingrijpt en komt met een verbod of een andere maatregel. Dat zou betekenen dat de McLaren iets aan snelheid inboet, waardoor het verschil met de andere auto’s kleiner wordt. Een voordeel voor Max Verstappen en Red Bull?

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!