Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Futuristische Renault 4 E-Tech electric en de nieuwe nieuwe R5 E-Tech electric: een tijdloos icoon met nieuwe impuls

Uitgegeven door Bas Kaligis • 27 december 2024 17:03

Buiten de F1 is Renault al decennia op sportief vlak actief in de autosport. Het Franse automerk richt zich qua auto's op de toekomst; een groenere toekomst. Voor het eerst kon Nederland op MASTERS EXPO in de Amsterdam RAI uitgebreid kennismaken met de futuristische Renault 4 E-Tech electric. Als extra traktatie presenteerde Renault ook de nieuwe R5 E-Tech electric – een iconisch symbool van de zogeheten ‘Renaulution’. Beide modellen worden in Frankrijk geproduceerd en passen perfect in de energietransitie en de stijl van de 21e eeuw.

Renault R5 E-Tech electric


De nieuwe Renault 5 E-Tech electric vertegenwoordigt de strategische koers van Renault Group naar een groenere toekomst. De auto behoudt de charme van het vorige model, maar dan volgestopt met de nieuwste elektrische en digitale snufjes. Hierbij heeft het bedrijf niet alleen zijn eigen knowhow ingezet, maar ook die van Ampere – het onderdeel van Renault Group dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van elektrische voertuigen en software.

‘’Er is een iconische auto nodig om iedereen zo te laten samenwerken’’
Luca de Meo, CEO van Renault Group, legt uit dat de nieuwe aanwinst voor blijvende verandering zorgt: “De Renault 5 E-Tech electric is anders dan alle andere auto’s. Hij ondersteunt niet alleen de transitie naar elektrische, connected mobiliteit – als onderdeel van een groenere en duurzamere aanpak – maar speelt ook een sleutelrol in de transformatie van Renault Group tot een autofabrikant van de volgende generatie. Om de auto in slechts drie jaar tijd tot zo’n technologisch hoog niveau in Frankrijk te kunnen ontwikkelen, moesten we bijzondere beslissingen nemen en moest onze organisatie zo flexibel mogelijk zijn.”

“Voor dit project hebben we onze normale aanpak omgekeerd. We maakten gebruik van AmpR Small, ons nieuwe EV-platform dat uniek is in Europa. Daardoor konden we de kosten in de hele waardeketen drukken om de winstgevendheid te behouden en tegelijkertijd het allerbeste te leveren op het gebied van EV- en digitale technologie. Tegelijk hebben we ook ons industriële ecosysteem verplaatst. Er is een iconische auto nodig om iedereen zo te laten samenwerken en de weg vrij te maken voor blijvende veranderingen in onze interne organisatie. Onze sector maakt grote veranderingen door, maar ik geloof dat deze auto nieuwe wegen zal openen voor Renault.”

Knipoog naar verleden
Toen de Franse autofabrikant hem in 1972 introduceerde, viel de Renault 5 op met zijn originele en moderne design. De schildbumpers en felle carrosseriekleuren en de vorm van de koplampen gaven de auto een ondeugende, bijna menselijke uitstraling. De Renault 5 weerspiegelde de veranderende samenleving van destijds en werd direct een hit – vooral bij vrouwen en jongeren, toen een nieuwe groep kopers.

Maar hoe geef je zo’n tijdloos icoon een nieuwe impuls, passend bij de moderne, elektrische en digitale wereld? Dat was de uitdaging voor het designteam.

Er werd gekozen voor een ‘retro-futuristische’ stijl: brutale koplampen, opvallende kleuren, en speelse details zoals verticale achterlichten en een vernieuwd ventilatierooster in de vorm van het cijfer 5 dat oplicht als je de auto nadert. De Renault 5 E-Tech electric knipoogt naar het verleden, maar met subtiele aerodynamische tweaks die hem helemaal klaar maken voor de 21e eeuw. Zo maakt hij opnieuw indruk, nu als elektrisch icoon mét een vleugje nostalgie.



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS