Black Falcon wint eerste 12-uursrace Michelin 992 Endurance Cup op Spa; P2 voor Max Kruse Racing + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 8 september 2024 07:27
Black Falcon Team 48 Losch heeft de allereerste Michelin 992 Endurance Cup powered by Porsche Motorsport gewonnen na een overtuigende prestatie op het Circuit de Spa-Francorchamps. Het Black Falcon Team 48 Losch (#48, Loek Hartog / Christopher Mies / Tobias Müller / Noah Nagelsdiek) zat vanaf het begin al goed in de race en leidde 212 van de 276 voltooide ronden op het 7,004 km lange Circuit de Spa-Francorchamps, op hun weg naar de overwinning in de eerste 12-uurs endurancerace gewijd aan de Porsche 911 GT3 Cup (992).
Het winnende Black Falcon Team 48 Losch met Christopher Mies, Tobias Müller, Noah Nagelsdiek en Loek Hartog
Loek Hartog imiteerde een soortgelijke race eerder op de dag van zijn teamgenoot Christopher Mies en voltooide halverwege de middag een dubbele stint met een "onverbiddelijk" tempo om de Black Falcon-auto uit de aanvalsafstand te trekken en uiteindelijk één ronde voorsprong te hebben op de rest van het veld. Een buffer die het Duitse team tot aan de zwart-wit geblokte finishvlag vasthield.
Tobias Müller: “Dit was een geweldige prestatie, een geweldige overwinning! Het was een hele goede race, een zware race, om eerlijk te zijn, maar we waren behoorlijk consistent, de auto was erg goed, de line-up is erg goed, de jongens deden perfect werk bij de pitstops en aan het einde hadden we een voorsprong van één ronde. Ja, dat is een goede overwinning!” Naast het indrukwekkende tempo was Black Falcon Team 48 Losch één van de weinige auto's die geen drive-through of tijdstraf kreeg.
Het #48-Black Falcon Team 48 Losch onderweg naar de overwinning
Het team van Max Kruse Racing (#8, Jan Jaap van Roon / Tom Coronel / Paul Meijer / Benjamin Leuchter) voltooide een ongelooflijke comeback-rit door als tweede te eindigen met minder dan negen seconden voorsprong op de Red Camel-Jordans.nl (#9, Ivo Breukers / Luc Breukers / Rik Breukers / Fabian Danz) in een spannende strijd om de tweede plaats. Polesitter Max Kruse Racing werkte zich tijdens de middag terug door het hele startveld nadat een elektrisch probleem het Duitse team eerder op de dag deed terugvallen uit de Top-20 nadat ze een vroege voorsprong hadden opgebouwd en onbedreigd aan de leiding reden.
Tom Coronel, Jan Jaap van Roon, Paul Meijer en Benjamin Leuchter voltooiden een ongelooflijke comeback-rit door als tweede te eindigen
Paul Meijer: “We hadden niet echt verwacht hier toch nog op het podium te kunnen staan, nadat we na het eerste uur en terugvielen naar de 23e plaats, denk ik. Bij de start hadden we een mooie voorsprong, ik won tijd op iedereen, en toen werd plotseling alles zwart: geen stuursysteem; geen ABS-systeem; niets. Ik blokkeerde - de wielen in het bijzonder - overal… Dat gebeurde vier keer, dus de banden waren helemaal op. Het bleek een elektrisch probleem te zijn, dat het team bij de eerste pitstop oploste. Maar daarna verliep alles perfect. We hebben als een gek gepusht, allemaal, en we hebben het als team gedaan. Het was een gekke rit.”
De #8-Max Kruse Racing-Porsche van Jan Jaap van Roon, Tom Coronel, Paul Meijer en Benjamin Leuchter door Eau Rouge
Hoewel Red Camel-Jordans.nl blij was met hun derde plaats, was het toch gefrustreerd dat twee volledige waarschuwingsperiodes in korte tijd, hun conservatieve brandstofstrategie tenietdeden: zonder het verlaagde tempo onder geel, had het Nederlandse team er vertrouwen in dat ze, in tegenstelling tot hun directe rivalen, de afstand in de laatste twee uur konden afleggen met slechts één stop.
Neuhofer Rennsport (#86, Felix Neuhofer / Alfred Renauer / Robert Renauer / Martin Ragginger) was de hele middag in de race voor het podium en, nadat hij zich had teruggevochten van een vroege lekke band en een drive-through penalty voor een overtreding van de baanlimiet, werd hij oorspronkelijk als vierde geklasseerd bij de vlag. Een strategische fout zorgde er echter voor dat een van de Gold-coureurs van het team zijn maximale rijtijd overschreed. Na de race besloot de wedstrijdleiding voor een tijdstraf van acht ronden, die de #86-Porsche uit de Top-15 deed degraderen.
Tierra Outdoor Racing by HWM (#33, Ralph Poppelaars / Jop Rappange / Hans Weijs), die de PRO/AM-overwinning veilig stelde na een gecontroleerde run, klom daardoor op naar de vierde plaats. Hun enige minpunt was een aanrijding met Team GP-Elite (#12, Peter Munnichs / Koen Munnichs / Wouter Boerekamps) op driekwart van de af te leggen raceafstand. Laatstgenoemde #12 viel al vroeg uit de strijd om de AM-overwinning door een uitstapje in de bandenbarrières, maar wist toch de afstand te volbrengen en als 19e overall te eindigen.
Mühlner Motorsport (#4, Jeroen Bleekemolen / Martin Rump / Fabio Grosse) kwalificeerde zich op de eerste rij en leidde zelfs de eerste fase van de wedstrijd, na de problemen van Max Kruse Racing. Maar ze zakten terug naar het midden van het startveld na de eerste paar rondes van pitstops en liepen verdere vertragingen op door een stop-go penalty vanwege het tanken. Tegen alle verwachtingen in voltooide het Belgische team een geweldige comeback en wisten ze toch nog als vijfde overal te eindigen.
Een langdurige leider in PRO/AM, Belgium Racing (#99, Dylan Derdaele / Jan Lauryssen / Sacha Norden) wisselde de leiding met Black Falcon Team 48 tijdens het tweede en derde uur, maar verloor cruciale tijd door verschillende drive-through penalties en een lekke band. Zij eindigden uiteindelijk als zesde overall. Het lokale team eindigde ook als tweede in PRO/AM.
Minder dan 30 seconden verder maakte de tweede deelnemer van Max Kruse Racing (#10, Marcel Fugel / Dominik Fugel / Nico Otto / Benjamin Leuchter) een sterk weekend compleet voor het gelijknamige team van de voormalig Duitse voetbalinternational Max Kruse, door als zevende te finishen.
De strijd om de eer in de AM-klasse ging tot het einde door en werd uiteindelijk gewonnen door QMMF by HRT (#31, Abdulla Ali Al Khelaif / Ghanim Al Ali / Ibrahim Al Abdulghani / Julian Hanses) – tijdens de eerste Europese endurancerace van de Qatar Motor and Motorcycle Federation in Spa – met een voorsprong van iets minder dan 80 seconden op de tweede Porsche van Neuhofer Rennsport (#85, Eric Kwong / Henry Kwong / Dylan Yip / Jinlong Bao). Maar in geval van een drive-through in de laatste race voor het overschrijden van de maximumsnelheid tijdens een waarschuwing die gold voor het volledige parcours, zou de kloof nog kleiner zijn geweest.
De strijd om de laatste plek op het podium was nog spannender tussen Seblajoux Racing by DUWO Racing (#888, Sebastien Lajoux / Stéphane Perrin / Laurent Misbach / Mathys Jaubert) en PTE van Manthey Racing (#992, Joel Monegro / Campbell Nunn / Jukka Honkavuori / Constantin Dressler) was nog spannender, de laatste deed mee namens het officiële Porsche Track Experience ‘Rennsport Academy’-trainingsprogramma. Verbazingwekkend genoeg zaten er maar acht seconden tussen de tweede en vierde plaats in de AM-klasse. Mathys Jaubert van Seblajoux Racing by DUWO Racing zette zelfs de snelste raceronde van de dag neer: een 2m 21.610s.
De #98-inschrijving van Belgium Racing (Michael Cool / Ghislain Cordeel / Kobe de Breucker) zat ingeklemd tussen de winnaar en de runner-up van de AM-klasse. Het Belgische team eindigde als negende overall en completeerde het PRO/AM-podium.
Een potentieel PRO/AM-podium voor de PRO/AM-deelname van Mühlner Motorsport (#18, Parker Thompson / Jared Thomas / Anthony McIntosh / Glenn McGee) werd helaas tenietgedaan door een vermoedelijk defect aan de achteras. De Porsche stopte later op de baan met nog 20 minuten te gaan. De #18 Porsche kon niet meer verder rijden en werd uiteindelijk als 21e overall geklasseerd. De AM-Porsche van Mühlner (#21, Ryan Yardley / Anthony McIntosh / Glenn McGee / Tyler Hoffman) verloor ondertussen meer dan een uur in de pits, na een botsing met de tweede Porsche van Black Falcon in de eerste ronde. De race verliep daarna in ieder geval soepeler voor het Belgische team op weg naar de P26 overall.
De Black Falcon Porsche (#5, Mustafa Mehmet Kaya / Christopher Mies / Gabriele Piana / Mike Stursberg) verloor tijd in het grind direct na de groene vlag, maar werkte zich minutieus terug naar voren om als 13e overall en 4e in PRO/AM te finishen.
KKrämer Racing (#36, Karsten Krämer / Michele Di Martino / Fidel Leib / Marlon Menden) streed voor een podiumplaats in de AM-klasse tijdens de tweede helft van het 12 uur durende evenement, maar verloor meer dan twee uur aan een reparatie van de brandstofpomp en eindigde uiteindelijk als 26e.
Na een frustrerende race moest MRS GT-Racing helaas twee van de drie officiële uitvalbeurten van de 992 Endurance Cup achter zijn naam noteren. De #90 Porsche van het Duitse team (Therese Lahlouh / Madeline Stewart / Alex Sedgwick / Nicolas Romano) viel na zeven uur uit na een defect aan de linkerachterwielnaaf, terwijl de #89 911 GT3 Cup (992) (#89, Francisco Horta / Lucas Salles / Nelson Monteiro / Marcio Mauro) abrupt een einde maakte aan zijn weekend door in de bandenstapel te crashen bij het verlaten van Eau Rouge.
De enige overgebleven Porsche 911 GT3 Cup (992) (#88, Marcus Vinicius Neves / Rouman Ziemkiewicz / Eduardo Menossi / Carlos Vidigal Renaux) van het MRS GT-Racing Team, verloor zijn linkerachterwiel op de Kemmel Straight na slechts 25 minuten racen en had last van problemen met de bandenspanning, maar wist in ieder geval als 23e te finishen.
H-2-H Racing (#15, Gilles Verleyen / Guillaume Mondron / Mathieu Detry / Stanislav Minsky), dat op een comfortabele tweede plaats overall had gereden op twee derde van de raceafstand, moest ook definitief uitvallen. Het Belgische team worstelde meerdere uren met problemen met de temperatuur van de versnellingsbak, voordat het uiteindelijk 90 minuten voor de finish de stekker eruit trok vanwege een vermoedelijke oliepompstoring.
Met de overwinning van het Black Falcon-team en vele Nederlanders op het overall-podium kan de Creventic-organisatie terugkijken op een heel geslaagde eerste editie van de Michelin 992 Endurance Cup powered by Porsche Motorsport op het circuit van Spa-Francorchamps. Volgend jaar weer?
Klik hier voor de overall uitslag van de eerste 12-uursrace Michelin 992 Endurance Cup op Spa-Francorchamps op zaterdag 7 september 2024
Klik hier voor de uitslag per klasse van de eerste 12-uursrace Michelin 992 Endurance Cup op Spa-Francorchamps op zaterdag 7 september 2024
Porsche Motorsport geeft in deze video een inkijkje in de 24 uur van Spa-Francorchamps, meetellend voor het Fanatec GT World Challenge Europe-kampioenschap. De video is niet van de 12 uursrace van zaterdag 7 september 2024, zoals die georganiseerd wordt door Creventic onder de naam Michelin 992 Endurance Cup. De video geeft een impressie van hoe Porsches eruitzien tijdens een endurancerace op het circuit van Spa-Francorchamps.
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!