Lancia's officiële terugkeer naar de rallywereld vindt van 11 tot en met 13 april plaats bij de Rally Piemonte
Uitgegeven door Peter Vader • 7 april 2025 21:00
Van 11 tot 13 april, in Alba (CN), zal de Rally Regione Piemonte Lancia's officiële terugkeer naar de rallywereld markeren. Een vroege afspraak die anticipeert op het debuut van de Lancia Trophy, gepland op 8 mei bij Rally Targa Florio. De ster van het evenement in de regio Piemonte in Noord-Italie wordt de nieuwe Lancia Ypsilon Rally4 HF, waarvan er al meer dan 90 stuks zijn verkocht in vier maanden tijd. Uitgerust met een 212 PK turbo motor en ontwikkeld met de technische bijdrage van de Italiaanse rallytopper Miki Biasion, is de auto bijzonder aantrekkelijk voor jonge coureurs die willen opvallen in een technische en selectieve rallydiscipline.

De jongeren zullen tot de belangsrijkste fans gaan behoren van deze nieuwe sportfase van het merk: van de 40 ingeschreven deelnemers aan de Lancia Trophy zijn er 25 jonger dan 35 jaar, waaronder enkele van de beste talenten in het Italiaanse Rally Junior Kampioenschap. Een strategische keuze die de bereidheid van Lancia bevestigt om te investeren in de opleiding van een nieuwe generatie coureurs, die hen een concreet en competitief platform biedt.
Tijdens het Piemontese weekend zal ook de Villaggio Lancia Corse HF worden opgezet, met publiek toegankelijke gebieden, ervaringsactiviteiten en proefritten van de nieuwe hybride en elektrische Ypsilon. Gepland staat er ook een exclusieve bijeenkomst van 25 historische Spears, die op het startplatform paraderen om de geschiedenis van het merk te vieren.

“Rally Legends - From Dust to Glory”
Van 28 februari tot 21 april vindt in het prestigieuze Autoworld Museum in Brussel de opwindende tijdelijke tentoonstelling “Rally Legends - From Dust to Glory” plaats. Het evenement vindt plaats in het weelderige Palais Mondial-gebouw en viert de opwindende geschiedenis van het Wereldkampioenschap Rally, waarbij de 'beesten' van Groep B centraal staan. Een eervolle vermelding gaat naar twee Lancia-modellen die het merk tot het meest succesvolle merk ooit hebben gemaakt, dankzij tien wereldkampioenschappen rally voor fabrikanten, drie wereldkampioenschappen uithoudingsvermogen voor fabrikanten, een 1000 Miglia, twee Targa Florio's en een Carrera Panamericana.
Bezoekers kunnen onder andere de Lancia Stratos Gr.4 Alitalia (1974) bewonderen, die dit jaar het 50-jarig jubileum van het Wereldkampioenschap Rally viert, en de Lancia Delta HF Integrale Groep A (1992), de auto waar miljoenen liefhebbers van droomden. Beide modellen behoren tot de waardevolle collectie van Stellantis Heritage, de afdeling die zich bezighoudt met de bescherming en promotie van het historische erfgoed van de Italiaanse merken van de Groep. Deze twee zeldzaamheden worden normaal gesproken tentoongesteld in het Erfgoedcentrum in Turijn ( link ).
Meer informatie over de tijdelijke tentoonstelling “Rally Legends - From Dust to Glory” is beschikbaar op de officiële website van het Autoworld Museum in Brussel.

Lancia Stratos Gr.4 Alitalia (1974)
De schijnwerpers staan op de buitengewone Lancia Stratos Gr.4 Alitalia (1974), die in 1976 de Rally de Portugal won en in 1977 tweede werd in de Rally van Monte Carlo. De auto, die zich onderscheidt door de wit-rood-groene kleurstelling van zijn sponsor Alitalia, maakt deel uit van de kostbare Stellantis Heritage-collectie, die doorgaans wordt tentoongesteld in de Heritage Hub in het themagebied "The Rally Era". Het legendarische Stratos-model zorgde ervoor dat Lancia tot halverwege de jaren zeventig absolute dominantie in de rallywereld had. Destijds maakte sportief directeur Cesare Fiorio optimaal gebruik van de mogelijkheden van het reglement om onder zijn leiding de eerste auto te creëren die uitsluitend bedoeld was om rally's te winnen. De tweezitscoupé wordt gekenmerkt door de iconische wigvormige lijn, het werk van Marcello Gandini voor carrosseriebedrijf Bertone, en wordt aangedreven door een 2,4-liter zescilindermotor van Ferrari. Deze is achter de bestuurder en bijrijder geplaatst om het gewicht van de auto te optimaliseren. De Stratos werd geproduceerd in de officiële raceversie (eerst met 12 kleppen per cilinder, daarna met 24 kleppen voor een maximaal vermogen van 300 pk) in 26 van de in totaal ongeveer 500 exemplaren en behaalde een buitengewoon aantal overwinningen, zozeer zelfs dat hij werd omschreven als het "absolute wapen" van rally's. Hij won de Rally van Monte Carlo drie keer op rij en behaalde drie titels in het wereldkampioenschap voor constructeurs (van 1974 tot en met 1976) en evenveel in het Europees kampioenschap voor coureurs. Daarnaast won hij in 1977 met Sandro Munari de FIA World Rally Drivers' Cup.

Lancia Delta HF Integrale Groep A (1992)
Vanaf 1986 volgden vier generaties van de vierwielaangedreven Lancia Delta HF elkaar op tot begin jaren negentig, waarbij een pad van overwinningen werd gevolgd dat dit model een overweldigende superioriteit ten opzichte van zijn concurrenten bezorgde, wat resulteerde in een wereldwijde en eeuwige roem in de rallysector: zes keer het Wereldkampioenschap Rally voor Fabrikanten (1987-1991); vier keer het Wereldkampioenschap Rally voor Coureurs (1987-1989 en 1991); een productie-Wereldkampioenschap Rally (Groep N) in 1987; zes keer het Europees Rallykampioenschap (1987-1991 en 1993) en twee keer het Europees Productie Rallykampioenschap (Groep N) 1988 en 1989. Het aantal algemene overwinningen in de rally's geldig voor de verschillende edities van het wereldkampioenschap is indrukwekkend: 46. Elke generatie komt overeen met een evolutie van de motor en de carrosserie die de Lancia Delta altijd een stap voorzet op zijn tegenstanders.
De Delta HF 4WD uit 1987
Van de 165 pk van de tweelitermotor waarmee de productieauto's zijn uitgerust, stijgt het vermogen van de Groep A naar 265 pk bij 6250 tpm. In 1988 arriveert de Delta HF Integrale . Van buiten onderscheidt de auto zich van de vorige versie door de bredere wielkasten, die plaats bieden aan bredere banden, en de grotere luchtinlaten aan de voorzijde. Er is een nieuwe 6-versnellingsbak aanwezig en het gewicht is met ongeveer 23 kg verlaagd. Met de evolutie van de cilinderkop, die van 8 naar 16 kleppen ging, met 4 kleppen per cilinder, arriveerde in 1989 de Delta HF Integrale 16V . Op de motorkap verschijnt een opvallende ‘bult’ om de nieuwe afmetingen van de motor te accommoderen. Lancia claimt ongeveer 295 pk bij 7000 tpm. Veel technologische vernieuwingen: de elektronisch geregelde koppeling, een door een hydraulische motor aangedreven ventilator, telemetrie om gegevens te verzamelen tijdens de ondersteuning, maar bovenal een sterk elektronisch onderdeel in het motormanagement.
De laatste Delta HF uit deze succesvolle familie verscheen in 1991: de Delta HF Integrale 16V Evoluzione, zoals die tegenwoordig in hartje Turijn te zien is. De spatborden werden breder gemaakt om ze aan te passen aan de nieuwe spoorbreedtes en er verscheen een opvallende spoiler aan het einde van het dak. De grootste veranderingen vonden echter plaats onder de motorkap, want in 1991 introduceerde de Federatie het gebruik van flenzen om de stroomsnelheid van de turbines te beperken. De motoren van alle Groep A-auto's worden jaar na jaar beter, ondanks de officieel vastgestelde waarden. Ze overtreffen nu ruimschoots de door de regelgeving opgelegde 300 pk.




Bron video en foto's: media.stellantis

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!