Autosport Internationaal Toerwagens • Supercars

SPECIAL - Rodin Cars onthult zijn spectaculaire FZero-prototype tijdens debuut op eigen testbaan in Nieuw-Zeeland

Uitgegeven door Peter Vader • 8 december 2023 15:02

Op het verbluffend rustige Zuidereiland van Nieuw-Zeeland weergalmde onlangs het suggestieve geluid van de Rodin Cars FZero-hypercar. Het concept van de FZero werd vorig jaar voor het eerst aan de wereld onthuld en nu is de in Nieuw-Zeeland ontworpen en geproduceerde hypercar zijn test- en ontwikkelingsfase ingegaan. De FZero die op de eigen testbaan van het merk rondrijdt, betekent niet alleen een enorme mijlpaal voor het FZero-project, maar ook voor Rodin Cars als geheel. Na met succes de FZero-circuitauto met open wielen en één stoel te hebben ontwikkeld, is het volgende project van Rodin Cars, de FZero, nog veel ambitieuzer!

Rodin Cars FZero-prototype Foto 1

Het FZero-project is ontworpen en ontwikkeld vanuit de ultramoderne fabriek van Rodin Cars nabij Mount Lyford op het ongelooflijk mooie Zuidereiland van Nieuw-Zeeland. De faciliteit omvat drie speciaal gebouwde testcircuits en een hightech productiefaciliteit. De drijvende kracht achter Rodin Cars, en de ontwerper van de FZERO en zijn op maat gemaakte V10 met dubbele turbocompressor, is David Dicker; technologie miljardair en enthousiast coureur.

David Dicker nam persoonlijk plaats achter het stuur van de FZero voor zijn eerste rit en was erg onder de indruk van de prestaties en duurzaamheid van de auto. “Hoewel er nog een lange weg te gaan is op het gebied van testen en ontwikkelen, geeft het voor de eerste keer runnen van de FZero mij enorme trots op wat iedereen bij Rodin Cars heeft bereikt, door dit programma tot leven te brengen. De test verliep erg goed en we konden ons programma helemaal afwerken. We zijn enthousiast nu het FZero-project de volgende fase ingaat. Het is echt een auto als geen ander.”

Na een aantal installatieronden keerde de FZero terug naar het pitcomplex van Rodin Cars voor een debriefing en systeemcontrole, voordat de hypercar weer het circuit op ging om de rest van de dag te rijden en de eerste van vele belangrijke ontwikkelingskilometers op te nemen.

Veel medewerkers van Rodin Cars stonden tijdens hun lunchpauze langs het circuit om een glimp op te vangen van de FZero in actie. Over de ervaring zei Emma Duncan, General Manager van Rodin Cars: “Het was een inspirerend moment om de FZero moeiteloos het circuit op te zien gaan. De auto vertegenwoordigt technische uitmuntendheid en is werkelijk een meesterwerk. Dit is een cruciale ontwikkeling voor de toekomst van Rodin Cars.”

De FZero-hypercar met gesloten cockpit belooft waanzinnige prestatie- en dynamiekniveaus en zal de gevestigde hypercars van Aston Martin, Gordon Murray Automotive en Mercedes-AMG uitdagen. De primaire focus van de FZero is het leveren van een rijervaring als geen ander, waarbij gebruik wordt gemaakt van de rauwe emotie van snelheid en diepgewortelde prestaties.

De FZero wordt aangedreven door een 4,0-liter V10-motor met dubbele turbocompressor, ontworpen door de oprichter en CEO van Rodin Cars, David Dicker. Deze motor – bekend als de RC.TEN – ontwikkelt 1013 pk (755 kW) bij 9500 tpm, terwijl hij slechts 11 psi boost gebruikt. Een atmosferische versie van de RC.TEN is momenteel in ontwikkeling. De RC.TEN zal de FZERO naar een topsnelheid van 360 km/u brengen.

Nadat Neil Brown Engineering in Groot-Brittannië twee prototypemotoren had gebouwd, is de ontwikkeling en productie van RC.TEN intern bij Rodin Cars verhuisd. In een vervolg ontwikkeling is Rodin Cars van plan de RC.TEN aan te bieden als ‘kratmotor’ voor toepassingen.

Rodin Cars FZero-prototype Foto 2

Wie is Rodin Auto's?
Rodin Cars is een opkomende hoogtechnologische, hoogwaardige autoconstructeur die ultieme circuitauto's ontwikkelt voor 's werelds meest serieuze coureurs en racers. Het bedrijf vertegenwoordigt de levenslange visie van oprichter David Dicker, Chief Executive Officer en voorzitter van het toonaangevende Australische ICT-bedrijf Dicker Data. Na jaren van perfectionering van het ontwerp van een eenzits-raceauto, de Rodin FZero, werd het zelf gefinancierde Rodin Cars-project in 2016 officieel gestart met een fulltime technisch personeelsbestand op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland.

Het programma werd uitgebreid met de overname van het bijna volwassen Lotus T125-programma rond dezelfde tijd. Dit Lotus-programma was ook een initiatief van David Dicker. Drie jaar lang heeft Rodin Cars het openwielerconcept aangescherpt en geperfectioneerd. Tegenwoordig is dat voertuig dus opnieuw bedacht en opnieuw ontworpen tot de Rodin FZed. Het hightech engineering- en productiecentrum van Rodin Cars is gevestigd op een terrein van 550 hectare in de bergen ten noorden van Christchurch, waar zich drie op maat gemaakte testbanen bevinden. Het Europese hoofdkantoor van de onderneming is gevestigd op het beroemde Donington Park in Groot-Brittannië, waar de Rodin FZed het onofficiële ronderecord op het National Circuit heeft.

Naast het ontwikkelen van de volgende generatie jonge ingenieurs ondersteunt Dicker ook ambitieus jong coureurstalent: Red Bull Junior Team-racer en FIA Formule 2-racewinnaar en nu F1-debutant Liam Lawson, de Australische kartkampioen Costa Toparis die in 2023 deelnam aan het Britse F3-kampioenschap en de nieuw gekroonde Britse F4-kampioen van 2023, Louis Sharp. David Dicker is dus op alle (autosport)-fronten actief, we gaan ongetwijfeld nog veel van hem horen...

Rodin Cars FZero-prototype Foto 3

Rodin Cars FZero-prototype Foto 4

Rodin Cars FZero-prototype Foto 5

Rodin Cars FZero-prototype Foto 6

Rodin Cars FZero-prototype Foto 7

David_Dicker_Rodin_Cars portrait
Rodin Cars vertegenwoordigt de levenslange visie van oprichter David Dicker, Chief Executive Officer en voorzitter van het toonaangevende Australische ICT-bedrijf Dicker Data.

Rodin Cars FZero-prototype Foto 8



In onderstaande video volgen we Redbull/AlphaTauri F1-coureur Liam Lawson terwijl hij probeert ronderecords in Nieuw-Zeeland te verbeteren op twee van 's werelds meest zuidelijke racecircuits met de lokaal vervaardigde Rodin FZED. Van een eenzitter die zijn leven begon als de Lotus Type 125-conceptauto uit 2012, nam Rodin-oprichter David Dicker het project in 2016 over, en samen met zijn productie- en technische staf heeft hij het opnieuw ontworpen tot deze verbluffend snelle, Cosworth V8-aangedreven Rodin. FZED. Een Rodin FZED, volledig gebouwd in de ultramoderne faciliteiten van Rodin Car in Mt Lyford, Nieuw-Zeeland, werd door Lawson bestuurd tijdens demonstratieritten om te laten zien hoe snel deze auto van de oudere generatie in Formule 1-stijl is - de Kiwi-stercoureur verplettert zijn eigen officiële ronderecord. Deze documentaire, opgenomen in 2022, neemt je mee achter de schermen van de Rodin FZED-zomertour terwijl je Liam's achtergrondverhaal tot wereldwijd succes verkent en blootlegt. De exclusieve interviews geven je een nieuw perspectief en waardering voor de jongen met een droom van Pukekohe die ooit Formule 1-coureur zou worden. Deze documentaire is volledig gefinancierd en exclusief geproduceerd door MoMac | www.momac.co.nz. Geniet ruim 20 minuten van de video:



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS