Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Jota heeft het vertrouwen erin dat zij het gevecht met de fabrieks-Porsche 963 aan kan gaan

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 juli 2022 08:29

Het team van Jota rijdt volgend jaar met de Porsche 963 in de LMH van het FIA World Endurance Championship. Het Britse team krijgt de beschikking over twee klantenauto’s van het Duitse merk en neemt het daarmee onder andere op tegen de fabrieksauto’s van Porsche Penske Motorsport. Het Jota-team, dat dit jaar de LMP2-klasse in Le Mans won, heeft het vertrouwen dat zij het kunnen winnen van het fabrieksteam.

Jota_Sport_Porsche_963_porsche963lmdh bovenaanzicht

“We voelen ons comfortabel met de manier waarop de regels geschreven zijn en wat Porsche gaat doen zodat we het juiste materiaal hebben om uit te dagen voor overwinningen”, vertelt Jota-teambaas Sam Hignett tegen het Engelse Autosport. “Dat is de enige reden waarom wij deze weg opgaan. We hebben altijd gezegd dat we alleen een stap omhoog doen als we in staat zijn om de uitdaging aan te kunnen gaan voor overwinningen.”

De Brit doelt daarmee op dat het geen klasse is waarin het het doel is om de auto te ontwikkelen. De auto’s moeten in één en dezelfde specificatie blijven rijden, nadat ze gehomologeerd zijn. Wat betreft de coureursbezetting kan de teambaas nog geen uitspraken doen, ondanks dat Antonio Felix da Costa als één van de coureurs wordt genoemd.

Jota_Sport_24H_Le_Mans_2022
De twee LMP's van Jota Sport passeren de finishlijn bij de 24H Le Mans 2022 (Bron foto: Fb-pagina Jota Sport)

Porsche en Cadillac
“Ik kan niets zeggen ten aanzien van specifieke coureurs”, aldus Hignett. Het team had gesprekken met diverse LMDh-fabrikanten, maar Porsche was het enige automerk dat hem een auto voor volgend jaar op de grid kon aanbieden. “Iedereen weet dat Porsche de enige kans is om er in 2023 bij te zijn en onze filosofie was altijd om er vanaf dag één bij te zijn”, vervolgt de Jota-teambaas. Het Duitse merk en Cadillac, waarvoor Renger van der Zande gaat rijden, zijn volgend jaar de enige twee teams met een LMDh-auto in het FIA WEC. De Amerikaanse fabrikant heeft echter geen plannen om een fabrieksauto in te zetten.

Vertrouwen in Porsche
“Hopelijk worden ze op tijd geleverd voor al het testen wat we willen doen, maar we voelen vertrouwen dat het product dat we afnemen een startende auto gaat zijn, wat altijd het geval is met Porsche”, legt Hignett uit. “We hebben het vertrouwen dat elk probleem met de auto vlak gestreken is tegen de tijd dat we gaan testen.” Het is nog onduidelijk of Jota volgend jaar nog actief is in de LMP2-klasse. “Dat is een vraag die we op het moment nog niet kunnen beantwoorden, maar we moeten al onze LMP-middelen in dit programma steken.”

Jota_Sport_thank_you

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS