Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO'S - Geen perfecte seizoenstart voor Porsche 963 in Qatar; twee LMGT3-911 GT3 R's misten power

Uitgegeven door Peter Vader • 4 maart 2025 15:00

Porsche Penske Motorsport eindigde de seizoensopener van het FIA World Endurance Championship op de tiende en elfde plaats. De klant van Proton Competition eindigde de 10-uursrace op het Lusail International Circuit in Qatar met een identieke Porsche 963 als vijftiende. In de LMGT3-categorie eindigden de twee Manthey Porsche 911 GT3 R van Manthey 1st Phorm en Iron Dames respectievelijk als twaalfde en dertiende.

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 1

Bijzondere uitdaging
De start op het 5,419 kilometer lange Grand Prix-circuit in het noorden van de hoofdstad Doha vond plaats bij zonnig weer om 14:00 uur lokale tijd. De lucht bereikte op dat moment 21 graden Celsius en het asfalt was opgewarmd tot 34 graden. Na slechts vier uur viel de duisternis in en daalde de temperatuur van de baan tot slechts 18 graden. Dit vormde een bijzondere uitdaging voor coureurs en teams.

Tegenslagen tijdens race
In de bewogen openingsfase kregen de twee 508 kW (691 PS) hybride prototypes van Porsche Penske Motorsport te maken met tegenslagen. Een kapotte band dwong Julien Andlauer na amper 30 minuten ongepland de pits in te gaan. Daarmee zakte de Fransman, die de nummer 5 Porsche 963 deelde met zijn landgenoot Mathieu Jaminet en de Deen Michael Christensen, terug naar de 18e en laatste positie in de Hypercar-klasse. Het drietal kon profiteren van een vroege tankstop tijdens een safetycar-fase. Hierdoor klom deze Porsche 963 tijdelijk weer op naar de vijfde plaats. Een ander bandendefect en een demperelement op de achteras, dat halverwege de race gerepareerd moest worden, kostten hen echter opnieuw tijd. Met een sterke laatste aanval werkte de nummer 5-auto zich op naar de tiende positie en scoorde twee kampioenschapspunten.

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 2

Zusterauto niet volgens plan
Ook voor Laurens Vanthoor in de zusterauto verliep het niet volgens plan: een tegenstander gleed in de chaos bij de start achterop de Belg. Hierdoor moest de achtervleugel bij de eerste stop vervangen worden. De regerend FIA WEC-coureurswereldkampioenen Vanthoor en Kévin Estre uit Frankrijk eindigden samen met de Australiër Matt Campbell de openingsrace, genaamd "Qatar 1812 km", op de elfde plaats.

"We wisten vanaf het begin dat we een moeilijke race tegemoet gingen", legt Urs Kuratle, hoofd van Factory Motorsport LMDh, uit. "Vorig jaar eindigden we met drie Porsche 963's op het podium hier in Doha, maar de situatie is veranderd. We waren vandaag niet helemaal foutloos, maar het team en de coureurs hebben het goed gedaan. Toch is het resultaat teleurstellend."

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 3

Twee punten gescoord
"We hebben vandaag maar twee punten gescoord, maar ik vind dat we meer verdienden", aldus Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. "Onze twee Porsches hebben een lange dag gehad. De auto met nummer 6 werd ingehaald door de Virtual Safety Car, zonder dat ze er zelf iets aan konden doen. Vanaf dat moment was het een ronde achter, maar reed het met een goed tempo en geen echte fouten. Nummer 5 liep twee lekke banden en een technisch probleem op. Desondanks konden ze tot kort voor het einde op de leidende ronde blijven. Voor de tweede ronde van het seizoen in Imola gaan we een paar dingen verbeteren en aan onze prestaties werken.”

Het Porsche-klantenteam Proton Competition kwam na een moeilijke race als 15e over de finish. Neel Jani uit Zwitserland – overall winnaar van de 24 uur van Le Mans met Porsche in 2016 – en Nicolas Varrone uit Argentinië en Nicolas Pino uit Chili hadden af en toe last van een remprobleem, waardoor het trio een ronde achter kwam te staan en het contact met de koplopers verloor.

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 4

LMGT3-klasse: uitdagende race voor Porsche-klantenteams
De twee 911 GT3 R's uit de Manthey-stal met maximaal 416 kW (565 pk) misten prestaties en topsnelheid op het Formule 1-circuit van Qatar. De 911, bestuurd door Porsche-fabriekscoureur Richard Lietz uit Oostenrijk, Ryan Hardwick uit de VS en Riccardo Pera uit Italië onder de vlag van Manthey 1st Phorm, eindigde de endurancerace op de twaalfde plaats. De Iron Dames eindigden als dertiende met het vrouwelijke coureurstrio Michelle Gatting (Denemarken), Rahel Frey (Zwitserland) en Célia Martin (Frankrijk).

Reacties van coureurs na de race:

Michael Christensen (Porsche 963 #5): “Een zeer vermoeiende, soms echt moeilijke race voor mij. Het was behoorlijk zwaar op het circuit met zoveel deelnemers – zelden heb ik in zo'n korte tijd zoveel andere auto's geraakt. Dat wilde ik helemaal niet, maar soms is dat nu eenmaal zo. Onze Porsche voelde soms heel goed aan, maar uiteindelijk had ik het moeilijk met de banden- en remslijtage en het energieniveau. Ik mikte op de negende plaats, maar toen vielen we uit het prestatievenster en hadden we geen kans meer. We kwamen over de finish en hebben twee kampioenschapspunten, wat telt omdat ze belangrijk kunnen worden.”

Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): “Een teleurstellend resultaat. Vorig jaar wonnen we hier in Doha, nu staan we elfde. De Porsche reed eerlijk gezegd best goed, maar we konden niet sneller. Veel meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.”

Neel Jani (Porsche 963 #99): “Dat was letterlijk een moeilijke week. We hebben een stap vooruit gezet in de kwalificatie. Dat lukte ons ook in de race en we kwamen in de eerste twee of drie stints dicht bij de fabrieksauto’s – we zien licht aan het einde van de tunnel, ook al is er nog ruimte voor verbetering. In de race kostte een remprobleem ons een ronde. Toen er een safetycar aan de mix werd toegevoegd, was onze race praktisch voorbij. Anders was een veel beter resultaat binnen handbereik geweest. Als we alles bij elkaar brengen, krijgen we in de toekomst de beloning die we willen.”

Michelle Gatting (Porsche 911 GT3 R #85): “Eerlijk gezegd heb ik echt genoten van mijn laatste twee stints met de Porsche, het was zo'n genot om in de auto te rijden. Elke ronde was geweldig. Toen de oproep voor de coureurswissel kwam, was ik ronduit verdrietig. Ik heb de engineers achteraf echt bedankt voor de auto! Ik heb absoluut vertrouwen in hen en het team. Vanuit dat oogpunt ben ik blij, zelfs met mijn eigen prestaties. Qua prestaties zijn we nog niet helemaal waar we willen zijn. Maar dat zal zich ontwikkelen. We nemen de positieve aspecten mee.”

Richard Lietz (Porsche 911 GT3 R #92): “Voor ons eerste raceweekend van het nieuwe WEC-seizoen hadden we allebei zeker andere verwachtingen. We hebben een goede balans gevonden voor onze 911 en konden goed pushen, maar we moeten nog wat sneller worden. Ook met mijn coureurscollega's ging alles goed. Nu gaan we alles analyseren en proberen er meer prestaties uit te halen voor de volgende race.”

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 5

Race resultaten:

Hypercar-klasse:
1. Fuoco/Molina/Nielsen (ITA/ESP/DNK), Ferrari #50, 318 ronden
2. Kubica/Ye/Hanson (POL/CHN/GBR), Ferrari #83, -2,348 seconden
3. Giovinazzi/Calado/Pier Guidi (ITA/GBR/ITA), Ferrari #51, -2,677 seconden
10. Andlauer/Christensen/Jaminet (FRA/DNK/FRA), Porsche 963 #5, -1 ronde
11. Estre/Vanthoor/Campbell (FRA/BEL/AUS), Porsche 963 #6, -1 ronde
15. Jani/Pino/Varrone (SUI/CHI/ARG), Porsche 963 #99, -4 ronden

LMGT3-klasse:
1. Keating/Edgar/Juncadella (USA/GBR/ESP), Corvette #33, 287 ronden
2. Cottingham/Baud/Saucy (GBR/FRA/SUI), McLaren #59, -0,493 seconden
3. Shahin/Boguslavskiy/Farfus (AUS/AND/BRA), BMW #31, -32,656 seconden
12. Hardwick/Pera/Lietz (USA/ITA/AUT), Porsche 911 GT3 R #92, -3 ronden
13. Martin/Frey/Gatting (FRA/SUI/DNK), Porsche 911 GT3 R #85, -5 ronden

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 6

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 7

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 8

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 9

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 10

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 11

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 12

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 13

FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km Porsche Penske Motorsport Manthey Foto 14

Bron foto's: Porsche Newsroom



In bovenstaande video wordt de Porsche 963 aan je voorgesteld. Om de erfenis van legendarische modellen zoals de 956, 962, RS Spyder en 919 Hybrid voort te zetten, debuteerde de Porsche 963 tijdens de 24 uur van Daytona 2023. Inmiddels heeft de 963 afgelopen januari deze legendarische Daytona-race gewonnen. Nu de 24 Uur van Le Mans nog...



FIA World Endurance Championship Lusail International Circuit Qatar 1812km event banner

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS