Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Qatar 1812km - Goed bandenmanagement is sleutel tot succes in Qatar: “Dat heeft een behoorlijke impact"

Uitgegeven door Peter Vader • 26 februari 2025 22:03

Porsche Penske Motorsport heeft de voorbereidende testritten, de zogenaamde proloog van afgelopen weekend, succesvol afgerond. Nu staat de seizoensopener in het FIA World Endurance Championship (WEC) voor de deur. De 10-uursrace met de titel ‘Qatar 1812km’ start aanstaande vrijdag 28 februari in Doha. Porsche keert met mooie herinneringen terug naar het Lusail International Circuit: drie Porsche 963's stonden op het podium na afloop van de race begin 2024.

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 1

Sleutel tot succes
De sleutel tot Porsche’s succes in 2024 was het optimale gebruik van de Michelin-banden. De basis voor de één-twee-drie-triomf van vorig jaar was een zware test op 29 en 30 november 2023. Ter voorbereiding op de start van het seizoen 2024 had Porsche Penske Motorsport uitgebreide testritten voltooid op het 5,418 kilometer lange Grand Prix-circuit nabij de Qatarese hoofdstad Doha. “Toen we daar vertrokken hadden we meer zorgen dan daarvoor,” herinnert Romain Gineste, hoofd Track Engineering LMDh in het WEC-programma van het Porsche Motorsport-fabrieksteam zich: “We hadden op beide dagen alleen maar graining, de bandenoppervlakken waren op sommige plaatsen ernstig beschadigd. Ik zat op de terugweg in het vliegtuig en dacht dat het waarschijnlijk de meest zinloze test ooit was. Maar toen staken we de koppen bij elkaar en zochten naar een oplossing.”

Geplaagd door graining
De zogenaamde graining ontstaat wanneer raceauto's hun banden overbelasten – delen van het loopvlak klonteren samen, waardoor er fijne golven in de rolrichting ontstaan. Ze verkleinen het contactoppervlak en beïnvloeden de oppervlaktetemperatuur van de band. Tijdens de testritten op het circuit van Lusail, dat bekendstaat om zijn zeer hoge gripniveau, bleven er diepe groeven ontstaan. “Als de graining eenmaal is begonnen, kun je er nauwelijks meer vanaf komen en is de aangetaste set banden verpest. Zo win je natuurlijk niet,” zegt Gineste. “Daardoor heb je geen kans om je gewenste programma af te ronden tijdens tests en trainingssessies. En in de race zou de stint vrijwel voorbij zijn en snelle en consistente rondetijden zouden niet mogelijk zijn.”

Sleutel tot het probleem
In de daaropvolgende tweeënhalve maand, begin 2024, vonden de experts van de locaties Weissach en Mannheim echter de sleutel tot het probleem: een aangepaste afstelling van de ophangingskinematica en een zorgvuldige inloop van nieuwe sets banden voorkwamen op de lange termijn graining op het GP-circuit in Qatar. “Met deze kennis waren we vanaf het begin al een stap voor op iedereen, omdat onze concurrenten pas vlak voor het raceweekend ervaring opdeden met graining”, legt de ervaren ingenieur uit Frankrijk uit. De truc: Porsche Penske Motorsport en de klantenteams hadden de trainingssessies van de proloog gebruikt om alle sets banden zorgvuldig te scrubben voor de komende seizoensopener. “Ongeacht de baantemperatuur zorgde dit voor consistent snelle ronden tijdens de race en verhoogde het ook de duurzaamheid van met name de banden”, lacht Gineste over de slimme handling van de Michelin-banden: “Theoretisch hadden we zelfs drie stints met één set kunnen rijden. Jota deed dat toen ook al.”

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 2Porsche-ingenieur Romain Gineste en Michelin-man Philippe Rocher (l-r)

Gewijzigde regels
Dat voordeel van het vorige seizoen is nu verdampt. “Enerzijds hebben de deelnemers nu veel meer ervaring vanwege de race van vorig jaar. Bovendien hebben veel teams in december en januari in Doha getest en zijn ze daardoor veel beter voorbereid. Anderzijds kunnen de banden tijdens de proloog niet meer worden geschrobd voor de race,” meldt de ingenieur. In 2024 konden de teams al tijdens de gezamenlijke testritten voor de start van het seizoen over het bandenquotum voor het raceweekend beschikken. Voor dit jaar zijn de regels gewijzigd: ze kunnen pas vanaf de kwalificaties beschikken over de banden die bedoeld zijn voor de komende seizoensopener.

Meer constante omstandigheden
De nieuwe starttijd betekent ook dat de seizoensopener in Qatar anders is dan vorig jaar. In 2024 begon de 10-uursrace om 11:00 uur lokale tijd, nu start de wedstrijd om 14:00 uur. De deelnemers racen dus tot middernacht. “Dat heeft een behoorlijke impact,” meldt Gineste. “Vorig jaar stegen de omgevings- en asfalttemperaturen twee uur na de start, om tegen het einde van de race met ongeveer 15 graden Celsius te dalen. Dit jaar zijn we de piek van de temperaturen bij de start al gepasseerd en zullen we veel langer in het donker racen. Met andere woorden, we verwachten constantere omstandigheden.”

Aanpassingsvermogen coureur bepalend
De dalende temperaturen kunnen op elk moment voor verrassingen zorgen, vooral in de eerste vijf uur van de race tot 19:00 uur, omdat de voor- en achterbanden anders reageren op bepaalde fasen van de temperatuurdaling. Dit heeft invloed op de balans van het voertuig. In dezelfde periode is er ook de typische toename van de luchtvochtigheid in Qatar, die de dichtheid van de lucht verandert en zo de aerodynamische neerwaartse kracht van de raceauto's vermindert. "Omdat we tijdens de race niet met afstellingsaanpassingen op deze dingen kunnen reageren, is het aan de coureur om zich aan te passen aan de veranderde omstandigheden en de prestaties te maximaliseren, zelfs als er een kans is op toegenomen onderstuur", meldt Gineste. Bij het afstellen van de auto houden de ingenieurs al rekening met deze ontwikkelingen: "Ze moeten de baanomstandigheden in de laatste uren van de race anticiperen en de Porsche 963 zo afstellen dat deze bijzonder competitief is in de laatste stints wanneer de beslissingen over de overwinning en posities worden genomen - zonder al te veel compromissen te sluiten in de eerste fase van de race."

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 3

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 4

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 5

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 6

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 7

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 8

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 9

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 10Porsche's Head of Track Engineering-ingenieur Romain Gineste

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 11

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 12

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 13

Qatar 1812km 2025 Michelin Porsche Penske Motorsport Foto 13Michelin banden gemonteerd op de JOTA-Porsche 963 (1), Peugeot 9X8 (2) en Alpine A424 (Foto: FIA WEC)



FIA WEC season 2025 banner

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS