DSMEC: AD Sport Viper pakt pole tijdens Truck Grand Prix weekend
Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 12 september 2009 17:30
ZOLDER - Deze namiddag kregen de piloten van de Dunlop Sport Maxx Endurance cup 60 minuten de tijd om de startgrid van morgen te bepalen voor de vijfde manche van het kampioenschap. Niet minder dan 47 wagens stonden opnieuw met getrokken messen klaar voor de aftrap. Deze kwalificatie werd verreden na de eerste race van de Truck GP. En dan is het altijd opletten geblazen. De Trucks gooien nogal wat diesel, olie en zand op de piste. Dit gecombineerd met het koelwater van de remmen maakt de piste enorm glad. Reeds na enkele minuten blies de Audi TT van BTS Racing de motor op.
Grootste slachtoffer was Alain Franssen die er net achter reed en op het oliespoor terecht kwam. De EMG-Porsche werd onbestuurbaar en de onfortuinlijke Franssen ging de muur in. “De Porsche is zwaar geraakt en het wordt een nachtje werken vrees ik. We hopen om morgen terug op de startgrid te staan”. Meteen werd er code rood gezwaaid en verloren de wagens een 20-tal minuten in de pitlane.
De AD Sport-Porsche van Lagrange/Heyer stond een tijdlang op de voorlopige pole, maar hun stalgenoten Lumbeeck/Marchal pakten na de code rood het commando over.
De chrono van de Viper werd bestookt door Dylan Derdaele in de Ultima en Van Elslander in de Mosler. Op 15 minuten van het einde wist van Elslander de MExT-Mosler op de pole te zetten. Ondertussen waren de Porsche van Raus/Mattheus en de Ultima van Derdaele verwikkeld in een duel voor de derde startplaats.
Met nog 10 minuten op de klok werd Marchal terug op nieuwe banden de baan opgestuurd wat resulteerde in een mooie chrono van 1’36”897 waardoor de Viper terug op de pole kwam. In de slotminuten kwam ook de Porsche van Maes/Van Oost flink opzetten op nieuwe rubbers en wist zich op de derde plaats te nestelen. Deze verloor hij in laatste instantie nog aan Derdaele. De Porsche 997 van Raus/Mattheus pakte de vijfde chrono voor de Mazda RX7 van Van Herck en de Porsches van Bouillon/Langeberg, Van Beurden/Bruynoghe, Lagrange/Heyer, De Coster/’Brody’, Lamster/Zadnikar, enz.
De terugkeer van de Ultima werd dus voorlopig een voltreffer met de pole in Klasse 2. RS Racing-Powercars volgen op 4/10 sec terwijl het duo Mattheus/Raus amper 5/1000 sec. moest toegeven op Maes/Van Oost en dus met een enkele centimeters geklopt werden voor een plaats op de tweede startrij.
De Mazda RX7 was zoals verwacht opnieuw de snelste trainer in Klasse 3 voor de EMG-BMW M3 van Ronny Franssen en Erik Qvick die de gekwetste Patrick Franssen dit weekend vervangt. De Saker van Jeuris/Vetters draaide de derde chrono voor de BMW diesel van De Vocht/van Loo en de BMW M3 van Guido Werckx.
Nieuwkomer Jamie Morrow loodste de superlichte Westfield Aero 210 naar de pole in Klasse 4 voor de Renaults Clio van Polderman, Stevens/De Hoen, Dodemont, de Lotus van Wiliquet de G&R-BMW’s M3 van Van de Water en Geelen en de Clio’s van Voet/Van den Broeck, Renmans/Cornelis, Xavier Stevens, enz.
Morgen zondag hebben de heren van de DSMEC de eer om het weekend van de Truck GP af te sluiten met een wedstrijd over 125 minuten waarbij de start wordt gegeven om 16u20.
(DSMEC)