Autosport BE • Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

Laatste DSMEC-wedstrijd ooit gewonnen door Muytjens/Brody/De Coster

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 16 november 2009 21:08

De Coster, ‘Brody & Muytjens pakken eerste overwinning in DSMEC

Titels voor Lumbeeck/Marchal, Maes/Van Oost, Jeuris/Vetters, Polderman en Saker Belgium


Met de 10 Hours of Zolder werd traditioneel het omloopseizoen 2009 definitief afgesloten. Ook meteen het einde van een kort tijdperk waarin het VAS-omloopgebeuren opnieuw werd opgewaardeerd met mooie, geanimeerde en kleurrijke startvelden. Volgend jaar wordt dit kampioenschap onder de vleugels van de RACB op quasi-dezelfde manier verder gezet en komen de FIA GT3 en GT4-wagens zich bij het huidige peloton vervoegen.

Wie dacht dat de 10 Hours of Zolder een saaie bedoening zou worden, kwam bedrogen uit. Hoewel teams zoals Maes/Van Oost in Klasse 2 en Polderman in Klasse 4 quasi-zeker waren van de titel, is er flink getrapt. Het werd één lange en loodzware sprintrace waarin nogal wat slachtoffers vielen die vooraan een hartig woordje meepraatten.

Kwalificatie: KIA PRO_CEE’D Silhouette iedereen te snel af

Slechts vijf ronden konden de deelnemers rijden in droge weersomstandigheden. Kort nadien werden de hemelsluizen boven het Zolderse asfalt open gedraaid, waardoor bepaalde wagens die nog banden of remschoenen moesten inrijden niet de gewenste chrono op de tabellen konden zetten.

De Kia PRO_CEE’D Silhouette van Dockerill/Kane was bij de les en draaide de pole. Maar deze kreeg reeds een verwittiging mee wegens het overschrijden van de geluidslimiet. Een probleem dat volgend seizoen niet meer aan de orde zal zijn. Het leidersduo in Klasse 2 en het Team Championship, Maes/Van Oost mocht de eerste startrij delen en bleef de meerdere van AD Sport-Viper die enkele ronden met een defecte transponder afwerkte. De Porsche 911 GTR RS van Penders/Lamot draaide de vierde chrono voor Lamster/Zadnikar/Neyens, Lagrange/Heyer/Geipel, Raus/Mattheus/Verbergt en De Laet/ Lauwers/Michiels. Een mooie negende chrono en de pole in Klasse 3 was voor de BMW M3 van de broers Franssen en Erik Qvick voor merkgenoten Peters/Jennen/Van Samang en Werckx/Werckx/Van Hooydonk, terwijl de Saker van het actuele leiderstrio Jeuris/ Vetters/Boender op kousenvoeten naar de vierde tijd fietste voor het Britse trio Moore/White/Calum. In Klasse 4 zetten de broers Grouwels hun snelle Clio op de pole voor merkgenoten Stevens/Jonckheere en het DVB-exemplaar van Legrand/Glorueux/ Lescrauwaet die de meerdere bleven van de BMW M3 van de broers Van de Water. Leider Polderman vertrok vanuit vijfde positie. De familie Derdaele die met Renard de geëvolueerde Porsche 997 GT3 van First bemanden moesten ter elfder ure nog van versnellingsbak wisselen en startten noodgedwongen achteraan het 51-koppig startveld.

Wedstrijd: De Coster,’Brody’ & Muytjens hebben de langste adem

Op een doorweekte piste kon de Kia Silhouette met een fantastische Kane aan boord zijn pole optimaal benutten en trok de meute op gang. Maar lang zou het feestje niet duren voor Chad Racing. Door een tweede overtreding tegen de 105 dB-regel kreeg de Kia zwart voorgeschoteld en mocht reeds na 30 minuten inpakken. Toen was het de beurt aan Marchal om met de Viper de leiding over te nemen voor de Porsches van Lamot, Maes, Neyens, Raus, Lagrange en de Ferrari F430 van de broers Thiers. In Klasse 3 voer de familie Franssen en Erik Qvick het commando aan voor de Saker van Boender, de BMW van Moore, de Ginetta van KS Motorsport, en de BMW’s van MSE en Recy Team.
Vermeeren nam een formidabele start in Klasse 4 en loodste de Clio tijdens de eerste 30 minuten van de 14de plaats naar de leiding voor Polderman, Grouwels, Legrand, Van de Water en Geelen.

Na een dik uur wedstrijd begon de piste op te drogen en werden vroeger dan voorzien de eerste pitstops doorgevoerd. De positiewissels vooraan waren amper bij het houden. De voornaamste waren Maes die heel vroeg een bandenwissel doorvoerde. Maar enkele extra pitstops door een losgekomen wiel en twee aanrijdingen, waarbij een radiator moest worden vervangen deed RS Racing-Powercars verhuizen naar de kelder van het klassement. Een vijfde overwinning op rij was niet weggelegd voor de AD Sport-Viper van Marchal/Lumbeeck/Wauters die veel tijd verloor door een defecte servopomp. Ook de Thiers-Ferrari kwam even aan de leiding, maar schakelproblemen en nadien geluidsoverlast deed ook hun droom als een zeepbel uit elkaar spatten. Dan kregen we een demonstratie van Penders/Lamot die net voor het vierde uur na een aanvaring en geluidsoverlast 25 minuten verloren in de box. Ze zetten nog een mooie remonte op de tabellen maar even later ging de poort definitief dicht. Dan was het de beurt aan Raus/Mattheus/Verbergt om de leiding over te nemen. Maar ook zij moesten van het gas door een nukkige versnellingsbak en een gat in de uitlaat. In het zesde wedstrijduur nam het trio De Coster/’Brody’/Muytjens de zaak in handen gaf behield de leiding tot de geblokte vlag. Een onverwacht trio Lamster/Zadnikar/Neyens kon lang in tweede stelling toeven, maar werd in de slotfase nog naar de derde plaats verwezen door Raus/Mattheus/ Verbergt. Van Audenhove/Verdonck/Verhoeven en de Thiersen werden op het einde nog uit de wedstrijd genomen door de 105 dB-regel, waardoor De Laet/Lauwers/Michiels nog een mooie vierde plaats bemachtigden voor Maes/Van Oost die een prachtige remonte lukte. De titel in Klasse 2 kwam echter nooit in gevaar voor de piloten van RS Racing-Powercars. Pechvogels van dienst waren ondermeer First Motorsport dat een Porsche 996 in de fik zag gaan terwijl de 997 werd geplaagd door problemen met de batterij en alternator. Lagrange kreeg een kromme Porsche toegeschoven nadat Heyer eerder in een ongeval was betrokken. Ook Bruynoghe/Van Beurden hadden zich de 10 Hours of Zolder anders voorgesteld. Ze moesten immers hun tweede plaats verdedigen in de tussenstand van Klasse 2. Maar een olielek in de versnellingsbak gooide roet in het eten. Ze finishten op de zesde plaats in hun Klasse en verloren zodoende een pak punten en verhuizen van de 2de naar de 4de plaats in de eindstand. De Coster/’Brody’ eindigen na Maes/Van Oost op de 2de plaats terwijl Raus/Mattheus de top drie binnen duiken. Derdaele/Derdaele/ Renard sluiten de top 5 af met de First-Porsche.

Klasse 3: Saker pakt de volle pot. Pech voor EMG-Franssen

In Klasse 3 hadden we een mooi titelduel verwacht tussen de Saker en de BMW diesel van Recy Team. Na de crash in Assen werd de BMW van De Vocht/Van Loo opnieuw door pech teruggeslagen. Een defecte inlaatcollector lag aan de basis van de ellende. Zodoende had het Sakertrio Jeuris/Vetters/Boender vrijgeleide richting titel in Klasse 3. Maar voor de overwinning moest er hard worden gefietst. Vooral EMG-Franssen, Sluys/De Neef, Peeters/Jennen/Van Samang, Werckx/Werckx/van Hooydonk, Cuyvers/ Reyskens en de Ginetta KS Motorsport waren bij de les. De BMW van de Ronny, Patrick en Alain Franssen, bijgestaan door Erik Qvick reed een dijk van een wedstrijd en toefde aan de leiding tot net voor het vijfde uur en de eerste puntendeling een motorsteun afbrak waardoor de motor kantelde en de koppeling werd beschadigd. Over & out.
De Saker pakte de volle punten voor MSE en Cuyvers. Ook in het tweede wedstrijdgedeelte bleef de Saker de toon zetten, maar kreeg naar het einde toe de Ginetta van KS Motorsport in zijn kielzog. Deze strandde op amper 6 seconden waardoor de Saker opnieuw de volle buit pakte en het kampioenschap. MSE parkeerde in extremis de BMW nog op de laagste podiumtrede voor een uitstekende Cuyvers/Reyskens en Sluys/De Neef. Ook Werckx/Werckx/Van Hooydonk werden niet van pech gespaard en finishte als zesde voor de onfortuinlijk BMW diesel van De Vocht/Van Loo/Croes. De BMW van het immer sympathieke Charly Team van Brinkmann/Jakobs/Van Elderen was een van de eerste wagens die richting opgavepark moest met problemen aan de benzinepomp en de ophanging. Peeters/Jennen/Van Samang pakken de tweede plaats in de eindstand voor van Loo/De Vocht, Franssen/Franssen en Werckx/Werckx.

Klasse 4: Mooie zege voor de broers Grouwels. Polderman pakt nipt de titel

Zoals reeds gezegd lukte Bruno Vermeeren een superstart en nestelde zich aan de leiding in Klasse 4. Maar net als in Assen staken opnieuw elektrische problemen de kop op en verhuisde de Clio naar de onderste gelederen. Leider Polderman, bijgestaan door WTCC-rijder Jaap van Lagen en Jens Schippers verslikte zich in het kanaalbocht en verloor een pak tijd in de box voor reparatie. Ook hier zagen we verschillende leiders de revue passeren. Polderman was immers ver terug geslagen en de tegenstand rook zijn kans op de titel. De BMW’s M3 van G&R reden een mooie wedstrijd, maar het was Xavier Stevens die de eerste punten pakte na vijf uren voor Renmans/Cornelis/Van den Broeck en Vermeeren/ Aerts/Dodemont. In het tweede wedstrijdgedeelte dook terug de G&R BMW op maar werd terug geslagen door problemen met een kabel van de batterij. Naargelang de wedstrijd naar zijn einde liep was het DVB Racing met ondermeer Legrand, Stevens/Jonckheere en Grouwels/Grouwels die zouden uitmaken wie met de grootste eer zou gaan lopen. Het werd een thriller toen Stevens, nog in de running voor de titel, in het wedstrijdslot in de problemen kwam. Hij moest zijn meerdere erkennen in de broers Grouwels die de race wonnen voor Legrand/Glorieux/Lescrauwaet. Het TRAXX-trio Van den Broeck/Voet/De Graef reed een oerregelmatige race en werd vierde voor de onfortuinlijke Geelen/Beyers/Deckers. Voor Polderman was het nagelbijten tot de laatste meters van wedstrijd. Via een prachtige remonte en met de steun van Lada-fabriekspiloot van Lagen die een onwaarschijnlijke 1’46”706 op de tabellen zette, werd het Nederlandse trio nog 8ste wat hem uiteindelijk nog nipt te titel opleverde. Stevens komt wel postvatten op de tweede eindplaats en verwijst het TRAXX-duo Van den Broeck/Voet naar de laagste podiumtrede. Van de Water verhuist ondanks een mooie race naar de zesde plaats terwijl Renmans/Cornelis/Van den Broeck van zes naar vier jumpen. Vermeeren/Aerts blijven op plaats vijf.

Lumbeeck/Marchal, Maes/Van Oost, Jeuris/Vetters en Polderman zijn dus de kampioenen van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2009 in hun respectievelijke Klassen.

Saker Sportscars Belgium pakt in extremis de titel in het Team Championship.

In het Team Championship kwamen nog drie teams in aanmerking voor de titel. RS Racing-Powercars stond met een mooie voorsprong van respectievelijk 10 en 11 punten voor op Saker Belgium en Polly’s. Polderman was reeds vroeg uitgeteld en na vijf uur wedstrijden waren er nog twee kandidaten. Door een losgekomen wiel en twee aanrijdingen verloor RS Racing-Powercars een pak tijd tijdens het eerste wedstrijdgedeelte en scoorde amper twee punten tegenover Saker die aan de leiding toefde en 10 punten vergaarde. Zodoende moest het duo Maes/Van Oost nog een derde plaats uit de brand slepen indien Saker ook na het tweede wedstrijdgedeelte de volle pot pakte. Saker won de wedstrijd terwijl RS Racing-Powercars na een indrukwekkende inhaalrace strandde op de vijfde stek. Net iets te weinig om de titel te pakken. De teleurstelling was groot in het kamp van de West-Vlamingen terwijl men zich bij Saker Belgium even op de wang moest slaan voor het besef kwam dat zij naast de titel in Klasse 3 ook het Team Championship pakten.
De Coster/’Brody’ schuift op naar de derde plaats voor Raus/Mattheus en Peeters/Jennen/Van Samang. Naast RS Racing-Powercars zijn Bruynoghe/Van Beurden, Polderman en EMG-Franssen de grootste verliezers.

Méér info betreffende eindstanden en info op www.dunlopendurancecup.be

(DSMEC)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS