Teams blikken terug op DSMEC race (2)
Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 15 september 2009 18:04
BMW Team Romein by JJ Motorsport knap tijdens Truck GP Zolder
CIRCUIT ZOLDER - Op de omloop van Zolder stond tijdens het weekend van 12 en 13 september de vijfde wedstrijd van de Dunlop Endurance Cup op het programma, in het kader van de Zolder Truck Grand Prix. De Dunlop Endurance Cup kende het afgelopen jaar een sterke groei en opnieuw kon de organisatie op meer dan 40 startende wagens rekenen. Eén van de teams die dit seizoen de uitdaging van de uithoudingsraces aangaat, is BMW Team Romein by JJ Motorsport, dat samen met Ward Sluys en Kristof De Neef een BMW 130i in klasse 3 inzet. Tijdens het seizoensbegin liet Dame Fortuna het team soms in de steek, maar de wedstrijd van afgelopen weekend bracht de bevestiging van wat kenners al langer wisten, met name dat Team Romein by JJ Motorsport een bijzonder goede basis heeft om de langere races tot een goed einde te brengen.
Uiteraard verscheen de BMW 130i weer op en top aan de start van de vijfde race voor de Dunlop Endurance Cup. “We hebben de ophanging aangepast en de rijhoogte van de wagen verder afgesteld”, vertelt teammanager Jan Horemans. “De kwalificaties verliepen meteen zeer goed, een bevestiging van het werk dat we in de aanloop naar deze race verricht hadden. De wagen lag volgens de rijders iets anders dan voorheen op de piste en Ward zette een heel knappe 1.47 neer, een prima tijd met onze standaard BMW 130i. Ik weet dat zijn doel 1.46 is en dat zit er misschien ook wel in.” De BMW van BMW Team Romein by JJ Motorsport plaatste zich mooi als achtste in de klasse, binnen de seconde van de vierde plek, net achter wagens die speciaal voor de competitie ontwikkeld zijn.
De race zelf verliep eveneens zeer voorspoedig voor het team van Ward Sluys en Kristof De Neef. “Inderdaad”, doet CETAFORM-rijder Ward Sluys het verhaal. “We finishten als zesde in onze klasse, op goed een ronde van het podium, achter wagens als de Saker, de Mazda RX-7 en enkele BMW M3 GTR, echte competitiebeesten met veel vermogen.
Bovendien werden we als 17de (op meer dan 40 wagens) algemeen afgevlagd. Ik denk dat de sterke strategie van het team daar een grote rol in gespeeld heeft. Vroeg in de race anticipeerde het team perfect op een eerste code-60 – een periode tijdens dewelke alle wagens aan 60 km/u de race verder zetten om de interventie van de veiligheidsploegen in veilige omstandigheden te laten verlopen – en Jan Horemans riep ons al vroeg binnen. Ik nam het stuur van Kristof over en zette vervolgens de aanval in en met de 24 Uur van Zolder nog ‘in de benen’, voelde ik me als een vis in het water op Circuit Zolder.”
Ward Sluys klom van de 38ste naar de 17de plek op en zette zeer strakke chrono’s neer, ondanks een klein probleem met de remdruk.
“Een dikke pluim aan het hele team voor het geleverde werk en eindelijk laat het geluk ons eens niet in de steek. Zonder pech of incidenten kunnen wij meer dan ons mannetje staan”, gaat Jan Horemans verder.
“Het was echt ook een mooie gelegenheid om ons te tonen, want tal van sponsors en vrienden (130 personen) waren dit weekend van de partij, tijdens ons Event WOK&RACE. Iedereen was in de wolken over de aanpak van JJ MOTORSPORT zowel op sportief als organisatorisch vlak. Dit is zeker voor herhaling vatbaar. Kortom een schitterend weekend”, sluit Ward Sluys af.
Voor de volgende race trekt het team tijdens het wekeend van 23 en 24 oktober naar het Noorden van Nederland, meerbepaald Assen.
(Romein)
RS Racing-Powercars opnieuw aan het feest
Opnieuw feeststemming in het West-Vlaamse kamp van RS Racing-Powercars na een nieuwe zege afgelopen weekend in de Dunlop Maxx Endurance Cup. Daardoor nemen ze nu nog meer afstand van de concurrentie en beginnen ze stilaan te dromen van de titel.
De afwezigheid van de belangrijkste opponent ProSpeed geeft het duo Ruben Maes/ Olivier Van Oost iets meer ademruimte in hun rush richting titel. Maar afgelopen weekend hebben ze in de vijfde wedstrijd van het seizoen, verreden in het kader van de Zolder Truck Grand Prix, hard moeten fietsen om de derde klasse-overwinning van het seizoen in de wacht te slepen. Het enige wat hen nu nog ontbreekt is een algemene overwinning. Een quasi onmogelijke opdracht indien de Viper GTS-R van AD Sport overeind blijft. Maar afgelopen zondag was het verschil met de Viper bijzonder klein.
“Het was een perfect weekend”, zingen de beide piloten in koor.
“De wagen was terug een juweeltje en gaf geen krimp onder onze zware rechtervoeten. Het enige wat ons tegen zat en waardoor we een 20-tal kostbare seconden verloren was het falen van een benzinepomp in de bevoorradingszone. Dit had ons nog dichter bij de winnende Viper van Lumbeeck en Marchal gebracht, maar winnen had er niet ingezeten”.
Tijdens de kwalificatie werd er in het kamp van RS Racing-Powercars vrij lang gewacht om de definitieve chrono op de tabellen te zetten. Een 10-tal minuten van het einde was de baan, na de smurrie die de truckrace had achtergelaten, opnieuw goed berijdbaar en werd Olivier Van Oost met vers rubber de baan opgestuurd. Een drietal ronden later stond een derde chrono op het scherm na de ongenaakbare Viper en Mosler. Alleen Dylan Derdaele was met zijn Ultima in staat om in Klasse 2 de Porsche in een ultieme ronde nog naar de tweede startrij te verwijzen.
Olivier Van Oost was starter van dienst en deed dit opnieuw voortreffelijk. Het kampioenschap primeert en scoren was de boodschap. Van Oost was mee met de koplopers maar nam geen zware risico’s.
“De concurrentie vooraan waaronder de Porsches van Langeberg, Raus en Lagrange, aangevuld met de Mosler en de Viper zijn allemaal wagens die sneller zijn dan onze 996. Het tempo lag dan ook zeer hoog en ik ben diep moeten gaan om in deze groep te blijven. Mijn achterste banden waren na mijn stint totaal versleten. Vooral tijdens het dubbelen was het steeds opnieuw een tandje bijsteken om terug aansluiting te vinden. Het was wel een fijne stint omdat we constant van positie wisselden. Vooral Gunther Raus was goed onderweg met de Porsche 997”.
Om strategische redenen en eventueel te kunnen wisselen onder een code 60 moest Olivier lang in de wagen blijven. Pas na 1U25 minuten wedstrijd nam Ruben het stuur over en kreeg vers rubber achteraan. Maes moest een gat dicht rijden met Mattheus die het stuur had overgenomen van Raus. De man uit Ingelmunster lukte in zijn opzet en loodste de Porsche 996 Supercup naar de tweede plaats algemeen achter de AD Sport-Viper en een nieuwe overwinning in Klasse 2 was een feit. In de voorlaatste ronde lukte Maes nog de snelste wedstrijdchrono in Klasse 2 wat nog een extra puntje opleverde.
Het verschil met de concurrentie is ondertussen opgelopen tot 51 punten terwijl ze nog wel een voorlopig schrapresultaat van 19 punten in rekening moeten brengen. In het Team Championship doet RS Racing-Powercars ook een goede zaak en leidt nog steeds de dans met drie punten voorsprong op de naaste belagers.
De volgende afspraak is in het Nederlandse Assen waar dubbele punten te verdienen zijn. Indien RS Racing-Powercars ook daar terug goed scoort kan de titel hen in theorie niet meer ontsnappen. De kaarten liggen momenteel gunstig, maar de buit is zeker nog niet binnen.
(RS Racing)
Van den Broeck zwaar ontgoocheld
Over de vijfde manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup die afgelopen weekend werd verreden in het kader van de Zolder Truck Grand Prix kunnen we wat betreft de prestatie van Bart Van den Broeck vrij kort zijn.
Na een vrij rustige kwalificatie zette Bart de zwarte Renault Clio op de 8ste startplaats in Klasse 4 op een totaal van 19 wagens. Geen wereldschokkend nieuws omdat Bart Van den Broeck en Chris Voet gezien hun tweede positie in de tussenstand van het kampioenschap geen onnodige risico’s wilden nemen.
Bart nam de start en ging meteen in de aanval. Hij kwam bij het ingaan van de derde ronde reeds door in 4de positie. Tot hij op het rechte stuk richting chicane brutaal in de muur werd gekatapulteerd door Nick Geelen. De BMW-rijder beukte tot tweemaal toe in de flank van de Clio waardoor deze letterlijk van zijn sokkel werd gereden.
Geelen werd door de koersdirectie terecht uit de wedstrijd genomen terwijl Van den Broeck zijn wonden mocht likken.
“De pijn verdwijnt wel, maar als ik de uitslag bekijk hadden we afgelopen weekend de koppositie binnen Klasse 4 kunnen overnemen omdat de leiders ook geen hoge score behaalden. Nu tuimelen we terug naar de vierde positie terwijl Polderman terug sterk komt opzetten. In Assen en tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder mag er nu echt niets meer misgaan”, analyseert Bart de situatie.
“ik ben echt zwaar ontgoocheld. Die gast beseft niet waarmee hij bezig is. Vorig seizoen lapte hij ons reeds hetzelfde in Oschersleben. De Clio is rijp voor de schroothoop. Ik hoop dat we tegen de wedstrijd in Assen de wagen opnieuw kunnen opbouwen. We waren ook van plan om met de Alfa Romeo komend weekend de BTCS te rijden. Maar eerst moet ik nog afraken van mijn stramme spieren en het is nog de vraag of Chris Voet daar tijd kan voor uittrekken. De Alfa moet immers nog grondig gecheckt worden en we kunnen momenteel moeilijk inschatten hoeveel uren en dagen werk er aan de Clio zullen moeten worden besteed”, besluit een diep teleurgestelde Bart Van den Broeck.
(Bart Van den Broeck)