Autosport BE • Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

DSMEC: zaterdag valt het doek tijdens 10 hours of Zolder

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 10 november 2009 17:07

Met de 10 Hours of Zolder valt komende zaterdag het doek definitief over de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2009. Deze race over 10 uren is niet alleen de traditionele seizoensafsluiter, maar betekent meteen ook de laatste wedstrijd onder de noemer ‘Dunlop Sport Maxx Endurance Cup’ en verreden onder de vleugels van de VAS.
Vanaf 2010 steekt opnieuw de naam ‘Belcar’ de kop op en evolueert de huidige DSMEC naar een nationaal kampioenschap. Vanaf volgend seizoen spreken we van Belcar Endurance Championship. Een specifiek reglement is nog in de maak, maar veel zal er niet veranderen. De wagens uit de Belgian GT (FIA GT3 & FIA GT4) komen het kampioenschap vervoegen en de huidige bezetting op de startgrid zou, op GT1 en recente GT2’s na, ongemoeid worden gelaten. Verder blijven zowel het format als de endurance-filosofie behouden. In zijn kort bestaan van twee seizoenen kende de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup veel bijval bij teams en piloten. Het liberaal reglement en de gemoedelijke sfeer in de paddock en de pitlane lag mee aan de basis van dit meer dan geslaagd kampioenschap.

Na de voorlaatste race in Assen en de daaraan verbonden dubbele punten waren er zoals verwacht enkele belangrijke verschuivingen in de tussenstand van het kampioenschap. Vooral in de Klassen 3 en 4 kregen de leiders een behoorlijke dreun te verwerken en zodoende kwamen twee nieuwe koplopers uit de Nederlandse arena. Maar ook de 10 Hours of Zolder kent een dubbele puntentelling, die wordt verdeeld na vijf en tien uren wedstrijd. Voor de titelpretendenten wordt het eerste wedstrijdgedeelte van kapitaal belang. Eens de kaap van de eerste vijf uren voorbij zullen de telramen worden boven gehaald in de desbetreffende pitboxen. Eigenlijk is de 10 Hours of Zolder een geheel van twee aaneengeschakelde wedstrijden van telkens vijf uur. Met dit verschil dat de behaalde punten na vijf uren wedstrijd niet kunnen dienen als eventueel schrapresultaat. De goede strategen zullen terug komen boven drijven.

In Klasse 4 heeft de Nederlander Polderman een spectaculaire remonte gemaakt na een dipje tijdens de derde en vierde meeting. De Nederlander vocht terug, pakte de volle buit in Assen en staat momenteel riant aan de leiding met 31 punten voorsprong op het TRAXX-duo Van den Broeck/Voet. Deze kenden een zeer regelmatig seizoen en kunnen mathematisch gezien nog de titel ambiëren. Ze zijn geducht voor races van lange adem. Vorig seizoen wonnen Bart en Chris trouwens deze uitputtingslag en een seizoen eerder werden ze tweede. Maar ze voelen ook de hete adem van Xavier Stevens en de broers Van de Water in hun nek. Beiden staan ex aequo op de derde plaats met amper 5 punten achterstand op Van den Broeck/Voet. De Clio van Vermeeren/Aerts kreeg door elektrische problemen in Assen een uppercut van formaat en zakte naar een voorlopige vijfde stek. Mits een goede race is het verschil met de top 3 niet onoverbrugbaar. Meteen vijf wagens om in de gaten te houden. Scheidsrechters van dienst zijn er genoeg. Het EMG-trio Renmans/Cornelis/Van den Broeck behaalde in Assen de punten van de derde plaats, terwijl ook de tweede G&R-BMW M3 van Beyers/Geelen/Deckers en de Clio’s van Grouwels en Servranckx nog flink wat roet in het eten kunnen gooien. En zeker niet te vergeten zijn de twee BTCS-Clio’s van DVB Racing met ondermeer Legrand, Glorieux, Lescrauwaet, Stevens en Habets aan het roer en mogelijk ook de Honda Civic van Surinx Racing die tijdens de laatste meeting van de BTCS met een overwinning ging lopen in T2.
Leider Polderman is in ieder geval gretig en wil zijn titel verlengen. Hij trok niemand minder dan WTCC-rijder en regenspecialist Jaap van Lagen aan terwijl ook Jens schippers opnieuw van de partij zal zijn.
“we gaan deze wedstrijd opbouwen in twee delen”, aldus de restaurateur uit Sluis. “We starten voorzichtig en trachten de titel veilig te stellen na half koers. Als we dit tot een goed einde kunnen brengen leggen we er tijdens de resterende vijf uren flink de pees op. Ook het Team Championship is mogelijk nog binnen bereik. Regen of wisselende weers-omstandigheden kunnen een belangrijke bondgenoot worden.”

De titelstrijd in Klasse 3 wordt meer dan waarschijnlijk de boeiendste race van het weekend. Het zware puntenverlies van de BMW diesel van De Vocht/Van Loo in Assen heeft de eindsprint terug open getrokken. Momenteel leidt de Saker van Jeuris/Vetters de debatten met een voorsprong van zeven punten, terwijl de BMW’s van EMG-Franssen en MSE ook nog dicht in de buurt staan. Ondanks het feit dat De Saker van start gaat met een mooie voorsprong, zal de BMW diesel ongetwijfeld een zwaar tegenoffensief lanceren. Hun sterkste wapen is het verschil in verbruik met de rest van Klasse 3. Hoeveel tijd het Recy Team daardoor uitspaart zal afhangen van de weers-omstandigheden, eventuele ‘code 60’, enz. In ieder geval krijgt het duo Jeuris/Vetters het gezelschap van de supersnelle Herbert Boender die de Nederlandse GT kent als zijn broekzak.
“We zullen strategisch sterk uit de hoek moeten komen om de BMW diesel voor te blijven en de titel te verzilveren”, stelt Tom Sneyers van Saker Belgium.
De BMW M3 van de broers Franssen, versterkt met de komst van Erik Qvick, staat op de derde plaats met 10 punten achterstand op de diesel. Ook deze wagen heeft een hogere consumptie dan de diesel. Patrick en Ronny Franssen wonnen de race in Assen en blaken van zelfvertrouwen. Maar in normale omstandigheden, en indien geen van de koplopers problemen kent, zullen ze trachten om hun vooropgestelde doel - een top 3 - veilig te stellen. Ook hier liggen er echter nog wat kapers op de kust. De snelle BMW 1M GTR van Peeters/Jennen krijgt het gezelschap van Bart Van Samang of Peter Beckers, terwijl de broers Werckx ook nog niet uitgeteld zijn voor een eindplaats binnen de top 3 en Jeffrey Van Hooydonk aantrekken als extra pion. De pensioengerechtigde Mazda RX7 blijft op stal terwijl we ook de Mitsubishi van Alain Bader moeten missen op de startgrid. Brinkmann/Jakobs, Sluys/De Neef, Cuyvers/Cuyvers/Reyskens en Jef Van Samang/Raes/ Geraerts zullen in de rol van scheidsrechter moeten kruipen.

Alleen een half mirakel kan het duo Maes/Van Oost nog van de titel in Klasse 2 houden. Zuiver wiskundig gezien hebben Bruynoghe & Van Beurden nog een waterkansje, maar ze knokken vooral samen met twee andere Speedlover-teams om de zilveren medaille in de eindstand van deze Klasse. Bruynoghe/Van Beurden beschikt over de beste papieren met de Porsche 996 Supercup tegenover De Coster/’Brody’ en Mattheus/Raus die elk over een 997-exemplaar beschikken. Bruynoghe en Van Beurden tellen 10 punten voorsprong op De Coster en ‘Brody’ die op hun beurt amper 2 eenheden meer tellen dan Raus en Mattheus. We mogen ons dus aan een mooie strijd verwachten voor de overige ereplaatsen, achter RS Racing-Powercars dat met vier overwinningen, een tweede en een derde plaats een volledig seizoen op het podium stond en meer dan waarschijnlijk oververdiend kampioen wordt. De versterking die de oppositie inroept is overigens niet van de poes. Guy Verheyen wordt gekoppeld aan Bruynoghe/Van Beurden, Olivier Muytjens gaat op pad met De Coster/’Brody’ terwijl Tim Verbergt, kersvers kampioen in de Driver Challenge van de Belgian GT, in zee gaat met Raus/Mattheus.
Voor de overwinning tijdens deze slotmanche komen er nog enkele teams in aanmerking. ProSpeed tekent met Penders/Lamot terug paraat met de wagen waarmee ze ook zegevierden tijdens de recent verreden 24 Hours of Zolder. De familie Derdaele gaat samen met Eddy Renard van start in de geëvolueerde Porsche 997 GT3 van First Motorsport waarmee vader en zoon Van Rompuy het seizoen aanvingen. Bij AD Sport komt Heyer terug in aktie met de Porsche 997 waarmee hij en zijn kompaan Geipel aan de leiding toefden in Assen. Ditmaal komt ook Niels Lagrange de Duitser vergezellen met wie hij sinds de 24 Hours of Zolder een goede verstandhouding heeft. Een jong trio dat wel eens verrassend uit de hoek kan komen. Verder tellen we nog onder de scherprechters van dienst de Porsches van Neyens/Franssen, Van Kouwen/Van Vliet/Wauters, Kelly Jamers/Bezemer/Krant, Lamster/Haane, Gelade/Muller/Sandona, Van Audenhove/Verdonck, enz…

In Klasse 1 zullen we meer dan waarschijnlijk het seizoen moeten afsluiten met één wagen. Namelijk de AD Sport-Viper van Wim Lumbeeck en Ron Marchal. Dit duo zal trachten om hun vijfde algemene overwinning op rij te boeken. Niemand minder dan Koen Wauters, die afgelopen seizoen prachtige prestaties liet optekenen in de Belgian GT en de BTCS, zal Wim & Ron komen vergezellen. Koen kent de Viper en betekent dus een grote meerwaarde. Maar gezien de gulzige V10 de beste klant zal zijn aan de tankinstallatie wordt de concurrentie zwaarder dan ooit. Wim, Ron en Koen zullen moeten trappen om iedere keer het gat terug dicht te rijden.
De MExT-Mosler, in Assen nog goed voor de pole en de tweede plaats algemeen, zal er niet bij zijn tijdens de 10H of Zolder. Het West-Vlaams team heeft naar eigen zeggen niets meer te winnen en in samenspraak werd beslist om de mooiste wagen van het kampioenschap te sparen voor volgend seizoen. Er wordt ondermeer een uitgebreid testprogramma op poten gezet om vanaf 2010 telkens mee vooraan te strijden. Ook wordt binnen MExT Racing werk gemaakt om het huidige team volledig te herstructureren.

Team Championship: RS Racing-Powercars met een straatlengte voor.

In het Team Championship heeft RS Racing-Powercars eveneens een mooie voorsprong bijeen gesprokkeld tijdens de afgelopen zes manches met 4 overwinningen, een tweede en een derde plaats. Ook hier kan de titel de West-Vlamingen amper nog ontlopen. Alleen indien Maes en van Oost een dubbele 0 scoren (na vijf en tien uren wedstrijd) en Saker Belgium en/of Polly’s Racing tweemaal in hun Klasse de volle pot pakken, kan de titel nog richting Saker of Polly’s gaan. RS Racing-Powercars heeft aan 2 punten voldoende om definitief aan het langste eind te trekken. Wetende dat er nog 20 te verdienen zijn zullen ze zich momenteel in het West-Vlaamse kamp weinig kopzorgen maken.
Voor de tweede en derde plaats zijn er nog een pak gegadigden. Saker en Polly’s staan er het beste voor, maar er resten nog zeker een 10-tal teams die nog aanspraak maken op een plaats binnen de top 3. Uiteraard hangt veel af van de concurrentie binnen de respectievelijke Klasse. Hoe competitiever de Klasse en hoe meer deelnemers aan de start, des te moeilijker om telkens vooraan post te vatten tijdens de verdeling van de punten.

(DSMEC)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS