Preview DSMEC: AD Sport Viper gaat voor hattrick
Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 8 september 2009 10:48
Spannend verloop in onderlinge kampioenschappen
Met opnieuw een korte wedstrijd over 125 minuten zal de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup komende zondag zijn vijfde manche van het kampioenschap afwerken. Pas na deze race, die wordt verreden in het kader van de spectaculaire Zolder Truck Grand Prix, zijn we over halfweg wat betreft de puntentelling. De resterende wedstrijden in het Nederlandse Assen en de 10 Hours of Zolder tellen immers voor dubbele punten en zullen doorslaggevend zijn inzake de verdere afwikkeling van het kampioenschap. Na komend weekend moet er bij de piloten en teams ook reeds druk worden gerekend betreffende hun titelkansen. Van de zeven wedstrijden die de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup telt worden er zes weerhouden bij de eindafrekening. Eén schrapresultaat moet dus worden in rekening gebracht. De piloten weten maar al te goed dat een slechte score tijdens de twee resterende wedstrijden voor dubbele punten dodelijk is in functie van een goede eindklassering. De telramen mogen stilaan worden boven gehaald.
In Klasse 1 moeten normaliter vijf wagens aan de start komen om punten te scoren. Dat is tot hiertoe nog maar tweemaal gelukt waardoor het actuele leidersduo Lumbeeck/Marchal het Team Championship nu reeds mogen vergeten. Maar daar is het de beide heren die de AD Sport-Viper bemannen niet om te doen.
Wim Lumbeeck: “We pakten tijdens de laatste twee wedstrijden de algemene overwinning en dat is voor ons het belangrijkste. Dat er te weinig wagens rondrijden in Klasse 1 is te betreuren maar daar liggen we niet van wakker. We bewezen met de Viper dat we zowel tijdens lange races (500 km of Zolder) als in kortere wedstrijden (Zolder Superleague) de snelste waren van het ganse lot. We wonnen twee races op rij en willen nu een hattrick scoren en ook opnieuw de pole pakken”.
Concurrentie voor Lumbeeck/Marchal moet er normaliter komen uit eigen stal waarin Niels Lagrange opnieuw de Porsche biturbo zal bemannen. Maar vergeten we vooral niet wat Van Elslander liet zien met de MExT-Mosler tijdens de laatste wedstrijd. Problemen met de ontluchting tijdens de tankbeurt deed hen uiteindelijk de das om waardoor Lieven Goegebuer kansloos de baan werd opgestuurd. Ondanks deze tegenslag toonde de MExT-patron zich toch tevreden na de race.
“We hebben het potentieel van de Mosler nu bewezen en hopen dat we dit tijdens de komende wedstrijden kunnen omzetten in een podiumplaats”, aldus een tevreden Goegebuer.
In Klasse 2 staat de Porsche 996 GT3 Supercup van Maes en Van Oost nog steeds aan de leiding na vier podiumplaatsen op rij waarvan twee overwinningen. ProSpeed Competition dat met de Porsche 996 RS de 31ste editie van de 24 Hours of Zolder won ging ook reeds tweemaal lopen met de grootste puntenoogst en staat momenteel op de tweede plaats. Maar Rudi Penders en Franz Lamot hebben reeds een 0-resultaat op hun actief omdat ze de eerste manche niet op Dunloprubbers reden. RS Racing-Powercars telt momenteel een voorsprong van 22 punten. Maar als we nu reeds rekening houden met het verplichte schrapresultaat komen merkgenoten Penders en Lamot gevaarlijk in de buurt op drie punten van het leidende duo Maes/Van Oost. Concreet wil dit zeggen dat ProSpeed zich geen uitschuiver meer kan permitteren waardoor RS Racing-Powercars een psychologisch voordeel heeft. Indien Penders & co blijven doorgaan op hun elan krijgen we ongetwijfeld een spetterende titelontknoping. Momenteel staat First Motorsport via een oerregelmatig parcours met de piepjonge Dylan Derdaele en Eddy Renard op een voorlopige derde plaats. Vader en zoon Derdaele kiezen eenmalig voor de Ultima waardoor Eddy Renard de Nederlander Van Kouwen naast zich krijgt. Maar ook hier hetzelfde verhaal. De naaste achtervolgers uit de stal van Speedlover, De Coster/ ‘Brody’, Bruynoghe/Van Beurden, Raus/Mattheus en De Coster/Tavernier hebben reeds een 0-resultaat achter hun naam staan. Ook het EMG-duo Franssen/Neyens kan nog flink oprukken in het klassement. De Keukens Franssen-Porsche is steeds vooraan te vinden maar kende reeds enkele malen tegenslag. Andere wagens die in de titelstrijd geen hoofdrol meer spelen, maar toch steeds in de rol van scheidsrechter kunnen kruipen zijn ondermeer de Mc Donald’s-Porsche van Bouillon/Voets, De Laet/Vollenbergh, Scheers/Clocheret, Schulz/Schulz, Lamster/Zadnikar, twee exemplaren uit de First-stal voor Stots/Gerritse en Van den Heuvel/Van Vliet, enz. Allemaal Porsches met als uitzondering de bloedmooie BMW M3 van Beliën/Cuyvers. Ook de Ultima van de familie Derdaele is dus terug van de partij en wordt een gevaarlijke outsider voor de titelpretendenten. De Ultima won vorig seizoen trouwens een wedstrijd over 150 minuten in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder en voor Dylan komt een droom uit om eens samen met vader Patric te rijden.
De BMW diesel van het Recy Team met de Vocht/Van Loo doet het momenteel uitstekend in de tussenstand van Klasse 3. Maar ook zij voelen wel de hete adem van de concurrentie in hun nek met op kop de Saker van Jeuris/Vetters/Tom Van Rompuy. De BMW diesel heeft het voordeel dat hij tijdens wedstrijden van 125 minuten niet naar de pomp moet. Maar desondanks wist de Saker die een dikke anderhalve minuut verliest aan de bevoorrading wel de laatste wedstrijd naar zijn hand te zetten. Wim Jeuris kan terug rekenen op Ronald Vetters die momenteel vrij is van rugklachten, maar houdt Tom Van Rompuy toch als reserve achter de hand. Van Rompuy junior voelde zich heel goed in de Saker met het gekende gevolg. Bovendien hoopt Jeuris uiteraard op droog weer, want in de regen kan de Saker wel degelijk uit de voeten, maar mist de bemanning nog wat ervaring. De broers Werckx staan met hun BMW M3 momenteel op de derde plaats voor het EMG-exemplaar van de broers Franssen en de MSE-BMW van Peeters/Jennen. Deze laatste was zeer goed aan het seizoen begonnen maar maakte een duik in de tussenstand na wat technische problemen en een aanrijding. Ook Bader mogen we zeker rekenen tot het kransje van favorieten. De Mitsubishi Evo 8 stond reeds tweemaal op het podium en rukt na een moeilijke start op in het klassement. Grootste favoriet voor de overwinning is ongetwijfeld terug de Mazda RX7 die de vorige wedstrijd moest forfait geven. De wankel is steeds de snelste van het lot, maar mist betrouwbaarheid.
In Klasse 4 tenslotte is regerend kampioen Polderman aan een inhaalbeweging toe. De razendsnelle Nederlandse Clio-rijder maakte tijdens de laatste wedstrijd een inschattingsfout bij het berekenen van zijn verbruik en viel in het zicht van de geblokte vlag zonder benzine. Een fout die wel eens zwaar zou kunnen doorwegen bij de eindafrekening.
“Ik maak me nog geen zorgen”, aldus Polderman. “Vorig seizoen ben ik ook in het tweede gedeelte van het kampioenschap komen opzetten. Het komt er nu op aan om alle wedstrijden uit te rijden en zoveel mogelijk punten te sprokkelen”.
Aan de kop van het gebeuren staat nog steeds de Renault Clio van Aerts/Vermeeren voor merkgenoten Voet/Van den Broeck die op hun beurt maar een fractie voorsprong tellen op de G&R-BMW M3 van de broers Van de Water. Ook hier zal er reeds flink worden gerekend aangaande het schrapresultaat. De huidige top 4 leunt immers heel dicht bij elkaar. De jongens uit Klasse 4 zullen ongetwijfeld wel hun handen vol hebben aan de snelle en superlichte Engelse Westfield Aerorace 210 die zijn intrede doet in de DSMEC. En uiteraard mogen we ook de Audi TT niet vergeten van BTS-Racing. Vorige wedstrijd draaide de familie Frans de snelste ronde in wedstrijd en zodoende kunnen ze de titelprotagonisten nog kostbare punten afpakken. Maar net als de Mazda RX7 in Klasse 3 is de Audi TT in Klasse 4 geen voorbeeld van fiabiliteit. Maar het is en blijft wel de snelste wagen in Klasse 4 met een uitstekend rijdersduo. En last but not least is er terug-van-weggeweest Herman Servranckx die vorig seizoen een stevige titelkandidaat was en gedurende vijf wedstrijden aan de leiding lag in de tussenstand. Tot hij van zijn sokkel werd gereden tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder.
Team Championship: RS Racing-Powercars met minieme voorsprong
Naast het kampioenschap per Klasse is er dit seizoen nog een Team Championship toegevoegd. Hier gaat het niet echt om de snelste wagen op de piste, maar om de meest regelmatige in zijn respectievelijke Klasse. Wie constant goed scoort in zijn Klasse maakt veel kans op een goede klassering in het Team Championship. Ook hier wordt aan het einde van het seizoen het minst goede resultaat in mindering gebracht.
Na vier wedstrijden staat RS Racing-Powercars aan de leiding met twee punten voorsprong op de BMW diesel van Recy Team dat op zijn beurt drie punten los staat van BRV Racing met Aerts/Vermeeren. Traxx Racing (Voet/Van den Broeck) en ProSpeed (Penders/Lamot) delen de vierde plaats met één puntje voorsprong op Saker Belgium. Ook G&R Motorsport (Van de Water/Van de Water) en EL Racing (Werckx/Werckx) blijven in de buurt. Ook hier wordt het onwaarschijnlijk spannend in de toekomst. Als we nu reeds een tussenstand opmaken rekening houdend met het schrapresultaat zien we zeven teams die gescheiden worden door amper vijf punten.
(DSMEC)