Autosport BE • Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

DSMEC: Teams blikken vooruit op 10 hours of Zolder

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 10 november 2009 19:01

Koen Wauters versterkt duo Marchal/Lumbeeck op AD Sport Viper

Komende zaterdag wordt met de 10 Hours of Zolder traditioneel het Belgisch omloop-seizoen afgesloten. Deze zware uitputtingsrace is tevens de laatste ontmoeting van de Dunlop Endurance Cup.

Voor Wim Lumbeeck, Ron Marchal en gelegenheidspiloot Koen Wauters een bijzondere zware opdracht. Lumbeeck en Marchal wonnen vier wedstrijden op rij en zijn met de AD Sport-Viper momenteel de snelste formatie van het kampioenschap. Ze wonnen wedstrijden van 125, 150 en 240 minuten. Maar of ze ook een wedstrijd van 10 uren naar hun hand kunnen zetten is de hamvraag. Uiteraard wil de bemanning een unieke vijf op vijf behalen. Maar de concurrentie is tijdens de 10 Hours of Zolder altijd zwaarder en ook de omstandigheden zullen een belangrijke rol spelen.


“Eerst en vooral toch even melden dat we tot hiertoe een prachtig seizoen achter de rug hebben”, verduidelijkt Wim Lumbeeck. “Vier overwinningen op rij is niet voor iedereen weggelegd. In Assen was de vierde in maak, maar ging het bijna mis toen Ron een drive through en een stop & go van 60 seconden aan zijn broek kreeg. En ondanks het feit dat ik constant de benzinemeter in het oog moest houden, hebben we het ginds toch nipt gehaald. Ons seizoen kan dus niet meer stuk”.

Met vier overwinningen op rij verwacht de modale autosportliefhebber toch dat je dan enige rol van betekenis speelt in de titelstrijd.
“Dit is het enige wat me een beetje frustreerde tijdens het afgelopen seizoen. Er moesten telkens vijf wagens starten in de Klasse om punten te scoren. Dit is afgelopen seizoen maar éénmaal gelukt en daardoor komen we niet in aanmerking voor de titel in het Team Championship. In klasse 1 zijn we sowieso kampioen, maar gezien het aantal deelnemers is dit niet echt een prestatie om over naar huis te schrijven”, gaat de Lightin’ Art-piloot verder.

“Het enige wat ons nu rest is een goede prestatie tijdens de 10 Hours of Zolder. Maar dat is een ander paar mouwen. We hebben geen schrik van de concurrentie. Tijdens de 24 Hours of Zolder waren we met de Viper even snel onderweg dan de Porsche van ProSpeed die nu ook terug van de partij is. Ons enig probleem is het verbruik van de Viper. Ik schat dat we een tweetal keren meer moeten komen tanken dan de snelste concurrenten. Vergeet niet dat we terug aan de manuele benzinepomp moeten tanken en niet via de tanktoren in de pitlane. Daarbij gaat een eeuwigheid verloren en de opgelopen achterstand kunnen we quasi onmogelijk telkens terug dicht rijden.
Eerst en vooral gaan we uiteraard terug tot het uiterste om de pole te pakken. Nadien hebben we verschillende opties voor de wedstrijd zelf. We kunnen er vol tegenaan gaan en zien waar we uitkomen. Of we kunnen de taken verdelen in functie van het verbruik. Enkele malen een code 60 of wisselende weersomstandigheden kunnen mogelijk wel in ons voordeel spelen. Het team van AD Sport zal in ieder geval de Viper voorzien van een zuinige mapping. Maar dat heeft dan weer zijn weerslag op de power van de motor. Ik ben in ieder geval héél tevreden met de komst van Koen Wauters. Koen heeft een formidabel seizoen achter de rug met poles en overwinningen in de Belgian GT en BTCS met de Viper GT3 en de KIA Silhouette. Koen was afgelopen seizoen een van de snelste piloten in België en kent bovendien de Viper GTS vrij goed. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in. Een vijfde zege op rij wordt moeilijk, maar de bloemen worden pas aan de meet uitgedeeld”, besluit een optimistische Wim Lumbeeck.

(Lumbeeck)

Titelverlenging in zicht voor Stephan Polderman

Zaterdag aanstaande wordt met de 10 Hours of Zolder traditioneel het omloopseizoen afgesloten. Meteen ook de laatste race van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup waarin Stephan Polderman gedurende twee seizoenen een belangrijke rol speelde.

15 jaar hing de helm ten huize Polderman aan de haak. Vorig seizoen kreeg de autosportmicrobe terug de bovenhand en ging de Nederlander via de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup terug aan de slag. Nadat hij vorig jaar met zijn Renault Clio de titel veroverde in Klasse 4 staat de regerende kampioen aan de vooravond van de 10 Hours of Zolder terug riant aan de leiding. Uiteraard wil de restaurateur uit Sluis zichzelf opvolgen en mogelijk ook de titel van het Team Championship in de wacht slepen.


Het heeft er nochtans halfweg het seizoen niet rooskleurig uitgezien voor de sympathieke Clio-rijder die ook positief van zich liet spreken in de Renault Clio Cup met drie snelste rondetijden tijdens de slotmanches van het seizoen. Na winst tijdens de eerste twee manches van de Dunlop Endurance Cup in Francorchamps en Zolder leidde Polderman autoritair de debatten in Klasse 4. Maar tijdens de Zolder Superleague en de 500 km of Zolder ging het mis. Een rekenfoutje met het benzineverbruik en een aanrijding, veroorzaakt door zijn eigen tweede wagen die hij had verhuurd, deed Stephan terug vallen naar de vierde plaats in de tussenstand.

“Tijdens de Zolder Superleague maakte ik een fout met de berekening van de benzine om zo licht mogelijk aan de start te komen”, steekt Polderman van wal.
“Een stomme fout om gelegenheidsrijder Eric Stevens met zijn krachtigere Clio toch van antwoord te dienen. Achteraf bekeken was dit helemaal niet nodig omdat Stevens op dat moment geen punten kon pakken in het kampioenschap. Maar zoals steeds wou ik gewoon de race winnen en opnieuw de snelste zijn”.

Polderman herpakte zich via een prachtige inhaalbeweging tijdens de volgende races. Hij won de wedstrijd in het kader van de Zolder Truck GP en ging in Assen aan de haal met de dubbele puntenscore. Zodoende kwam hij opnieuw aan de leiding in de tussenstand. Met nog één race te gaan over 10 uren, opnieuw voor dubbele punten en verdeeld na vijf en tien uren wedstrijd, maakt Stephan Polderman zich sterk dat hij opnieuw, net als vorig seizoen met de grootste beker huiswaarts keert.

In 2008 won hij de titel met de piepjonge belofte Jens Schippers aan zijn zijde. Wegens beroepsomstandigheden kon Jens dit seizoen niet aantreden, maar voor de 10 Hours maakt de stadsgenoot van Polderman graag een uitzondering.
Maar Polderman heeft nog een raspaard achter de hand. Niemand minder dan WTCC-rijder en officieel Lada-piloot, Jaap van Lagen komt het Polly’s Team versterken in diens rush richting titel.

Polderman telt momenteel een voorsprong van 25 punten op zijn naaste belager. Rekening houdend met het verplichte schrapresultaat loopt deze voorsprong nog op naar 31 punten. Mathematisch gezien is de titel nog niet binnen, maar reeds na de eerste puntentelling na 5 uren wedstrijd is de kans groot dat Stephan zichzelf opvolgt als kampioen in klasse 4.

“We gaan de zaken heel voorzichtig aanpakken”, doet Stephan uit de doeken.
“De bal ligt in het kamp van de concurrentie. We gaan trachten om de eerste vijf uren af te werken met één pitstop. Als we op dat moment zeker zijn van de titel draaien we de gaskraan volledig open en gaan resoluut voor de overwinning om de volle pot te pakken en zodoende nog een kans te maken in het Team Championship. Maar daar hebben we de zaak niet zelf onder controle. We kunnen alleen maar trachten te winnen. Ik hoop op regen of wisselende weersomstandigheden. Dan zijn we op ons best en Jaap is een uitstekende regenrijder. Indien de Porsche van Maes/Van Oost blijft presteren zoals tijdens het voorbije kampioenschap, wint RS Racing-Powercars terecht het Team Championship. Ik heb midden het seizoen belangrijke punten laten liggen. RS Racing-Powercars heeft net zoals ikzelf vier overwinningen op zijn aktief, maar ze stonden wel zesmaal op het podium. Indien ze een steek laten vallen heb ik nog een kans op de algemene titel. Anders wordt het een strijd voor de tweede plaats met de Saker”.

Volgend seizoen is Polderman van plan om verder te gaan met de Clio die pas begin dit seizoen is ontwikkeld terwijl de kampioenenwagen van 2008 te koop staat.

“Samen met Jan Schippers en JS-Cars hebben we enorm veel energie in de Clio gestopt. Jan stond in voor de mechaniek en kittelde de krachtbron op naar 220 pk of een 15-tal paardjes meer dan een standaard Cup-versie. De sterkte van ons team is de ontwikkeling op aerodynamisch vlak. Via een splitter, diffuser en vlakke bodem kleeft de Clio aan het asfalt en is de bochtensnelheid fenomenaal. Op langere termijn wil ik wel een stapje hoger mikken in de Belcar of een ander kampioenschap met een GT. Ik reed met de Porsche biturbo van AD Sport de 24 Hours of Zolder en ik heb het gevoel dat ik op mijn 39ste nog niet veel aan snelheid heb ingeboet”, besluit Stephan Polderman.

(Polderman)

BRV/Autokrant - Met ambitie naar Zolder 10 Hours


Op zaterdag 14 november wordt de laatste manche van het DSMEC kampioenschap verreden te Circuit Zolder.

BRV/Autokrant Racing verbergt haar ambities niet voor deze uithoudingswedstrijd over 10 uur: “We zullen strijden voor de winst in klasse 4. Na onze slechte prestatie te Assen wensen we nu de grootste beker te veroveren. De Renault Clio is op maat gemaakt voor deze wedstrijd en onze piloten zijn uitstekend voorbereid. Jordy Dodemont werd als derde piloot aangetrokken en samen kijken we uit naar een topklassering!”

Luc Gabriël: “De drie jonge piloten hebben de wagen uitvoerig getest op het circuit van Spa-Francorchamps. Samen met mijn crew zal ik er alles aan doen om de overwinning te behalen en een top 3 plaats te veroveren in het kampioenschap.”

Bruno Vermeeren: “Ik kijk enorm uit naar deze wedstrijd, voor mij de mooiste na de Zolder 24 Hours. Je beschikt over veel rijtijd, het is een uitputtingsrace voor mens en machine en je moet constant alert blijven.”

Tom Aerts: “Onze teleurstelling was groot na de wedstrijd te Assen. Gedurende deze 10 uur gaan we onze kwaliteiten bundelen om alsnog een podiumplaats te bemachtigen in het eindklassement. Het wordt moeilijk maar de bloemen worden pas aan de meet uitgedeeld.”

BRV/Autokrant: “Nadien is het uitkijken naar 2010. Tom Aerts en Bruno Vermeeren samenhouden zou een ideaal scenario zijn: beide piloten zijn perfect op elkaar afgestemd en hebben meermaals bewezen vooraan te kunnen meedraaien met een quasi standaard wagen. Dit ondanks de sterke concurrentie in klasse 4.”

BRV/Autokrant Racing brengt nog een tweede Renault Clio aan de start voor Thierry Fievez en Sven De Craecker.

(BRV)

BMW Team Romein by JJ Motorsport wil seizoen op hoge noot eindigen

AALST - Komend weekend staat de laatste wedstrijd van de Dunlop Endurance Cup 2009 op het programma, de 10 Hours of Zolder. Het BMW Team Romein by JJ Motorsport, dat voor de rijders Ward Sluys en Kristof De Neef een BMW 130i in klasse 3 van het kampioenschap inzet, is tijdens de feestelijke afsluiter van het autosportseizoen uiteraard van de partij en mikt gezien de aard van de uiterst lange race op een mooi resultaat. “Inderdaad”, opent Ward Sluys het gesprek, “een race van 10 uur, en zeker in de weersomstandigheden van midden november, is zeker meer open dan het ‘kortere’ werk over twee uur. Daarom ben ik er van overtuigd dat we het seizoen op een hoge noot kunnen eindigen.”

Goed twee weken geleden werkte Team Romein by JJ Motorsport de buitenlandse wedstrijd van de Dunlop Endurance Cup in Assen af, de voorlaatste race van het seizoen: “Een race die op een lekke band na redelijk goed verliep”, gaat Ward Sluys verder. “Maar de aanwezigheid van GT’s zoals een Saker of een Mazda RX7 in onze klasse, maakt het tijdens het kortere werk voor ons niet makkelijk. En eigenlijk horen GT4s niet tegen toerwagens te strijden. Maar een wedstrijd van tien uur is lang en dan komen aspecten als betrouwbaarheid, een goede strategie en puik teamwerk boven en daar scoren wij zeer goed. Vandaar onze ambities voor dit weekend.”


“We zijn er in ieder geval 100% klaar voor en hebben een grondige voorbereiding achter de rug”, gaat teammanager Jan Horemans verder. “We opteren in principe voor onze twee vaste rijders, zonder een derde piloot. We kiezen dan ook voor lange relais, waarbij we zullen trachten zo lang mogelijk met één set banden te doen, zeker omdat wij zonder centrale wielmoer werken en een bandenwissel voor ons meer tijdrovend is. Maar een goede strategie, een strak tempo en ervoor zorgen dat we zo weinig mogelijk in de pitlane komen, dat is de opdracht. In het verleden is meer dan eens gebleken dat dat de manier is waarop je in deze wedstrijd een goed resultaat neerzet.”

“Ik heb Jan beloofd dat we met een sterk resultaat zouden eindigen en het is realistisch om te mikken op een top-5 in de klasse, maar ik wil eigenlijk resoluut voor een podium gaan”, gaat CETAFORM-rijder Ward Sluys verder. “We hebben de kwaliteiten in huis en over een lange race kunnen we de meer krachtige wagens zeker kloppen. Afspraak zaterdag in Zolder!”

Timing:
9u45 – 10u30: Gechronometreerde training (45’)
11u40 – 21u40: DSMEC Race (600’)
21u50: Podium
22u30: Prijsuitreiking Dunlop Racing Café ( OTO-Bar )


(Romein)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS