Ontknoping titel Dunlop Sport Maxx Endurance Cup in Assen
Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 oktober 2009 11:33
Komende zaterdag gaat de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup zijn zesde manche van het seizoen tegemoet. Een zeer speciale ontmoeting voor de teams en de piloten. Enerzijds omdat deze wordt verreden in het Nederlandse Assen; een snelle en voor de meeste piloten een nog te ontdekken omloop. Anderzijds wordt er gestreden voor dubbele punten. En dat is het belangrijkste feit. Tijdens de twee laatste manches van het kampioenschap in Assen en de 10 Hours of Zolder worden telkens dubbele punten uitgedeeld. Met dat verschil dat de punten tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder verdeeld worden na vijf uur wedstrijd en aan de finishvlag.
Het interessante aan dergelijk puntensysteem op het einde van het seizoen is dat de titelprotagonisten zich geen uitschuivers meer kunnen veroorloven. Zodoende komen mathematisch gezien nog een pak deelnemers in aanmerking voor de titels. Ondanks het feit dat er maar twee races meer resten van de zeven, is er toch nog meer dan 40% van het totale puntenaantal te verdelen. Het wordt dus spannend!
Voor de algemene overwinning staat de AD Sport-Viper terug met stip genoteerd. Wim Lumbeeck en Ron Marchal wonnen reeds drie wedstrijden op rij en concurrentie op deze omloop zal moeten komen uit eigen team met Niels Lagrange en Patric Derdaele in de Porsche biturbo. Ook de MExT-Mosler zou normaliter dit snelle tracé goed moeten verteren. Toevallig drie wagens uit Divisie 1. Maar het feit dat de wedstrijd gaat over 150 minuten, zou de gulzige Viper wel eens parten kunnen spelen.
“Ik ken de omloop van Assen niet, maar Ron heeft er reeds meerdere malen gereden”, doet Wim Lumbeeck uit de doeken. “Het zal niet zo eenvoudig zijn als het lijkt. Ook in Zolder was, mede door de omstandigheden met de code 60, de voorsprong niet bijster groot aan de eindmeet. En in Assen zullen we bijna zeker een Splash and Dash moeten doorvoeren. Het circuit op zich is snel, maar door de vele snelle bochten die elkaar opvolgen wordt inhalen moeilijk. Iedereen kiest voor de ideale lijn en buitenom in het vuil gaan rijden is niet aangewezen. Indien we terug willen winnen moeten we dus een voorsprong kunnen uitbouwen om een tweede pitstop in te lassen”.
Niettegenstaande het duo Maes/Van Oost na drie overwinningen, een tweede en een derde plaats in Klasse 2 nog niet van het podium was weg te slaan en ondertussen reeds een mooie voorsprong bijeen sprokkelde, is het momenteel onmogelijk om nu reeds een prognose te maken inzake het kampioenschap. Het puntensaldo van iedere wedstrijd hangt immers af van het aantal wagens die de wedstrijd uitrijden. Maar met een voorsprong van respectievelijk 30 en 31 punten op naaste achtervolgers De Coster/’Brody’ en Van Beurden/Bruynoghe, mag RS Racing-Powercars een afwachtende houding aannemen. Of ze dat ook daadwerkelijk zullen doen is een andere vraag. Winnen is het enige woord dat in hun woordenboek staat. Ruben Maes zal niet van de partij zijn. De snelle man uit Ingelmunster heeft immers met KS Motorsport en Steve Vanbellingen titelambities in de BTCS dat op dezelfde dag actief is op Circuit Zolder. Olivier Van Oost mag reglementair de wedstrijd alleen afhaspelen, maar 150 minuten is lang. Dus ging men op zoek naar een waardige vervanger voor Maes. Die hebben ze gevonden in de persoon van Marc Goossens die datzelfde weekend ook actief is in Assen in de BRL. En ‘The Goose’ kent deze omloop als zijn broekzak. Meteen is iedereen gewaarschuwd, inclusief de wagens uit klasse 1 die mogelijk een extra pitstop moeten inlassen.
Maar het vel van de beer mag uiteraard niet worden verkocht alvorens hij daadwerkelijk is geschoten. Van Oost en Goossens zullen moeten scoren om met een gerust hart richting 10 Hours of Zolder te trekken. De dubbele punten kunnen zowel een zegen of een vloek betekenen. In ieder geval maken nog tal van andere teams kans om alsnog de titel te ontfutselen van RS Racing-Powercars.
Naast de voormelde duo’s De Coster/’Brody” en Van Beurden/Bruynoghe blijven ook nog Raus/Mattheus, Dylan Derdaele en Franssen/Neyens in de running. Rudi Penders en Franz Lamot komen door de FIA GT op Circuit Zolder niet aan de start en maken terug hun opwachting tijdens de 10 Hours of Zolder.
In Klasse 3 is de situatie iets spannender inzake de titelontknoping die nu definitief wordt ingezet. De BMW 120d kan in Assen makkelijk de race over 150 minuten afhaspelen zonder tankbeurt. Maar aangezien, in tegenstelling tot Circuit Zolder, ditmaal mag worden getankt via een tanktoren aan de box is dit voordeel eerder te verwaarlozen. Het wordt afwachten wat van Loo en De Vocht kunnen presteren op deze supersnelle omloop tegen de Mazda RX7 van de familie Van Herck die tijdens het laatste treffen op Circuit Zolder opnieuw in bloedvorm verkeerde en met de overwinning ging lopen. Ook de Saker van Jeuris/Vetters wordt een te duchten klant. De Nederlandse GT wordt ingezet door het Belgische RSTT, maar kan rekenen op de logistieke steun van het Nederlandse moederhuis Saker Sportscars. Deze organiseert de Nederlandse Saker Cup en kent het tracé in Assen goed. Wim Jeuris en Ronald Vetters gingen in ieder geval reeds testen en opteerden in samenspraak om de versnellingsbak te voorzien van andere verhoudingen. Na een mindere periode herpakte de BMW 1M van MSE zich via een podiumplaats tijdens de Truck GP met ondermeer Bart Van Samang als vervanger van Frank Jennen. Zij staan momenteel op een mooie derde plaats en hebben een kleine voorsprong op merkgenoten en broederduo’s Werckx en Franssen, terwijl ook de Mazda van Van Herck nog flink kan oprukken in het klassement. De achtervolgers op koplopers Van Loo/de Vocht kunnen alleen maar hopen dat er veel wagens aan de start komen in Klasse 3. Want hoe meer wagens, des te meer punten er te rapen zijn.
Echte suspens beleven we momenteel in Klasse 4. Daar zijn de onderlinge verschillen bijzonder klein tussen de titelpretendenten.
Vermeeren/Aerts leiden nog steeds de dans, maar hebben virtueel en dus rekening houdend met het verplichte schrapresultaat nog amper één puntje voorsprong op regerend kampioen Polderman. Ondanks twee zwakke resultaten steekt de Nederlandse Clio-rijder opnieuw zijn neus aan het venster. De aanrijding tijdens de Truck GP waarbij Van den Broeck van zijn sokkel werd gereden heeft het TRAXX-duo doen verhuizen naar de derde plaats in de tussenstand. Een ferme streep door hun rekening, maar ze blijven net zoals hun achtervolgers Van de Water/Van de Water en Stevens in de running voor de titel. De Klasse 4 telt telkens een pak deelnemers. En gecombineerd met de dubbele puntentelling zou Assen wel eens de sleutelwedstrijd van het seizoen kunnen worden. Voor de overwinning moeten we zeker opnieuw rekening houden met de snelle Audi TT van BTS Racing. Indien de Audi TT, voorzien van een gereviseerde krachtbron, overeind blijft worden vader en zoon Frans de te kloppen mannen en kruipen zodoende in de rol van scheidsrechter.
Team Championship: Spannende ontknoping
De puntentelling in het Team Championship is identiek voor elke Klasse. Het is dus niet meer dan normaal dat een team, ongeacht de Klasse, dat regelmatig scoort zich bovenaan het klassement manifesteert. Regelmaat is hier troef en ook hier wordt een schrapresultaat in rekening gebracht en dubbele punten uitgedeeld in Assen en tijdens de 10 Hours of Zolder.
Rekening houdend met het schrapresultaat staat RS Racing-Powercars ook hier aan de leiding, maar telt maar twee punten voorsprong op de BMW 120d van Recy Team terwijl Saker Belgium momenteel de derde plaats bekleedt op zes punten. Verder vinden we ook BRV Racing (Clio), G&R Motorsport (BMW M3), Polly’s Racing Team (Clio), Traxx Racing (Clio), ProSpeed (Porsche), Speedlover (Porsche) en EMG Franssen (BMW M3) dicht in de buurt van de actuele leider. Na Assen zullen hier ongetwijfeld flink wat verschuivingen voordoen in de tussenstand. Eén ding is zeker; de kampioen in het Team Championship zal pas gekend zijn na het vallen van de finishvlag tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder.