RS Racing-Powercars moet leiderspositie verdedigen
Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 22 april 2009 09:16
Komend weekend slaat de Dunlop-karavaan zijn tenten op rond het Limburgse asfaltlint van Circuit Zolder voor de tweede manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Deze wordt verreden in het kader van de Belgian Race Kick Off.
Ruben Maes en Olivier Van Oost, de pionnen van RS Racing-Powercars tekenen uiteraard terug paraat na hun glansprestatie tijdens op openingsmanche in Spa-Francorchamps. Daar speelden ze een hoofdrol en gingen met de volle puntenoogst lopen. Met hun Porsche 996 GT3 Supercup leiden ze momenteel de dans in Klasse 2 en in het Team Championship.
Ook de concurrentie was onder de indruk van de jonge West-Vlamingen. Vooral omdat ze het seizoen betwisten met een Porsche 996 GT3 Supercup. Een wagen die zeker nog niet is afgeschreven, maar op papier niet tot de snelste bolides van het veld behoort.
En daarin speelt NGT Racing van Marc Maton geen onbelangrijke rol. Het team uit Grimbergen heeft zijn sporen reeds verdiend en werkt zeer professioneel. De crew van NGT Racing kent de Porsche als zijn broekzak en leverde met deze wagen de Belcarkampioen 2007, Bart Couwberghs af.
“Olivier en Ruben zijn twee snelle jongens die elkaar goed aanvullen”, verduidelijkt Maton. “Met de gedrevenheid van de vaste crew en een aantal nieuwe jonge mensen komen we tot een mix dat ervoor zorgt dat we de ouderdom van de wagen kunnen wegwerken. NGT Racing doet het onderhoud en assistentie voor en tijdens de races, alsook de bandenkeuze en zorgt voor de set up voor de kwalificatie en de wedstrijd. Deze Porsche is de laatste 996 GT3 Supercup die in 2005 van de band rolde en heeft afgelopen winter een méér dan behoorlijke check up gekregen. Op papier beschikken we niet over de snelste wagen van het lot. Via de datalogging en de analyses van iedere ronde kan NGT Racing Ruben en Olivier bijsturen waar nodig. Samen met de piloten proberen we steeds opnieuw maximum rendement uit de Porsche te halen. Op die manier kunnen we beide piloten naar elkaar laten groeien en de winstkansen vergroten”.
Ondanks de perfecte voorbereiding van het team rust de rest van de verantwoordelijk-heid op de schouders van Ruben Maes en Olivier Van Oost die de zaak moeten afwerken. In Francorchamps kweten ze zich van een prima job. Het is nu de vraag of het West-Vlaams duo deze lijn kan doortrekken op Circuit Zolder.
“Ik heb er geen idee van hoe we Circuit Zolder gaan verteren”, vertelt Ruben Maes.
“Ondanks het feit dat we goed uit de verf kwamen in Francorchamps is het terug een beetje koffiedik kijken. Voor mij zal het terug even wennen zijn omdat ik vorig seizoen met de 997 Cup S reed in de Belgian GT. Het is een vrij korte wedstrijd van 125 minuten. We gaan dus niet mogen talmen en onmiddellijk in de aanval gaan. Tegen de Porsche RS van ProSpeed kunnen we niet optornen. Het verschil tussen beide wagens is te groot. Ondanks mijn honger naar een algemene overwinning is een tweede plaats achter ProSpeed voor mij reeds een overwinning op zich”.
Ook Olivier Van Oost was heel tevreden over de puntenoogst in Francorchamps.
“Ik denk dat de wagens iets dichter bij elkaar gaan aanleunen omdat Circuit Zolder minder snel is dan Francorchamps”, steekt de Powercars-rijder van wal. “Ondanks het feit dat ik de wagen goed ken van vorig seizoen zal het toch even wennen zijn aan het schoeisel van Dunlop tegenover de Michelins van vorig jaar. Maar daar zal NGT wel een oplossing voor hebben. Ik heb trouwens enorm veel respect voor het team van Marc Maton. Ik heb er blindelings vertrouwen in en ze tillen me naar een hoger niveau. Momenteel staan we aan de leiding in het kampioenschap en daar willen we ook blijven. Een foutje in een korte wedstrijd over amper 125 minuten is quasi onmogelijk recht te zetten. We mogen dan ook geen onnodige risico’s nemen en zo hoog mogelijk scoren. We willen de bonus van het schrapresultaat zo lang mogelijk op zak houden”, besluit Olivier Van Oost.
Binnenkort staat ook de nieuwe website van RS Racing online.
www.rsracing.be
(RS Racing)