SPECIAL: Renger van der Zande start z’n volgende uitdaging: Honda fabriekscoureur in 2025
Uitgegeven door Bas Kaligis • 16 november 2024 08:44
Wat er somber uitzag voor Renger van der Zande met de aankondiging dat Chip Ganassi Racing zou stoppen als Cadillac fabrieksteam in Prototype Endurance Racing, kreeg voor de Nederlandse International Van der Zande twee maanden geleden een bijzondere wending. Honda Racing Corporation (HRC), koos de Nederlander als hun Endurancespecialist. HRC werkt samen met Acura Meyer Shank Racing w/ Curb Agajanian ("Acura MSR") om deel te nemen aan het IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
HRC is sinds afgelopen seizoen de nieuwe organisatievorm, waarin Honda alle race-activiteiten mondiaal heeft ondergebracht en gebundeld. Dus van motorracen tot autoracen en van F1 tot Hypercar, GT’s en toerwagens. En wat maakt hun keuze voor Renger bijzonder? De missie van dit topconcern in de motorsport past naadloos bij de instelling van onze Nederlandse topper.
Honda’s driving force, sharing the thrill of motorsports with it’s fans
1. Wat maakt de autosportcarrière van Renger van der Zande zo inspirerend? RaceXpress dook in de krachten die nu rond de Nederlander duidelijk worden.
Het is een grote drukte aan de top van de Internationale Autosport, waarbij Formule 1-coureurs komen en gaan. Maar ook in de Hypercar-klasse van endurance-prototypes, is het heel druk geworden met betrokkenheid van alle topmerken zoals Porsche, Ferrari, Toyota, Cadillac, BMW en Alpine Renault.
In deze klasse gebeurt veel. Ook hier is het een komen en gaan van topcoureurs, vaak voormalig F1-coureurs. SillySeason dit jaar, het stadium dat veel coureurs hun zitje kwijtraken en andere toprijders een contract krijgen, liet weer een enorme dynamiek zien. En dan is er de Nederlander Renger van der Zande, inmiddels 38 jaar en gelouterd met vele overwinningen die ineens weer komt bovendrijven.
Op vele Amerikaanse circuits, zoals Road Atlanta, Watkins Glen, LagunaSeca, Long Beach stond hij op de hoogste trede. Maar vooral tot de verbeelding sprak dat hij tweemaal de 24 uurs van Daytona op zijn naam schreef met onder anderen Alonso, Kobayashi en veelvoudig Indycar-kampioen Scot Dixon als teamgenoten.
Het lijkt erop dat de Amerikaanse mentaliteit van autosport bedrijven de getogen Nijmegenaar uit het hart gegrepen is. “No nonsense” hard gaan tot het randje, niet zeuren en naderhand elkaar sympathiek op de rug kloppen, zijn zo de autosportkenmerken van die sportcultuur. Gewoon opgewekt door het leven gaan en met veel plezier genieten van het racen is ook de dagelijkse houding van Renger.
Hij startte ooit zijn kartcarrière onder het toeziend oog van de gepassioneerde Harry Maessen en diens neef Henk Maessen in Venray/Ysselsteyn. Dat was een 'ruwe bolster/blanke pit-omgeving'. En Renger lijkt zich daar nog altijd zeer thuis bij te voelen. Niet lullen maar gas geven en vooral wars zijn van politieke spelletjes. Raceplezier, kameraadschap en elkaar wat gunnen is het motto dat hem als kartingliefhebber nog altijd inspireert.
Na twee jaar Nederlands karten werd het de Internationale competitie met het CRG-team van Michel Vacirka. Ook daar was passie en gas geven het motto, inmiddels in heel Europa.
Maar wat betekent Honda dan in deze sfeer? Het is de mensgerichte mentaliteit en missie van de inmiddels al lang overleden oprichter Soichiro Honda die nog iedere dag de cultuur in dit toptechnologie bedrijf bepalen. Mensen en toptechniek zijn de drijvende krachten bij Honda Racing.
2. Honda Racing Corporation
Honda is met een jaarproductie van 26 miljoen motoren de grootste bouwer van motoren in de wereld. Op 124 locaties in 28 landen heeft Honda 182.000 medewerkers in dienst.
Het diepgewortelde inzicht van de oorspronkelijke oprichter Soichiro Honda is nog altijd het 'motto' in dit technologieconcern. Hij leefde van 1906 tot 1991 en werd dus 85 jaar oud. Hij stichtte zijn bedrijf in 1948 en was er tot 1973 depresident. Vijfentwintig jaar was hij de bevlogen baas met een duidelijke missie die nog steeds leeft in het concern. Zijn voornaamste motto: Honda staat voor humaniteit, harmonie en eerlijkheid. Een bijzonder motto voor een onderneming, maar tegelijkertijd de uitdrukking van een diep menselijk inzicht van de oprichter.
Qua passie voor de techniek is het Honda-motto: power, betrouwbaarheid en technologische vernieuwing.
Tegenwoordig zijn alle racegerichte activiteiten gebundeld in één organisatie. De mondiale oriëntatie van dit Japanse concern leidde eerder tot een grote spreiding van haar race-activiteiten. Het gevolg was een steeds moeilijker bestuurbaar geheel van spannende techologische activiteiten.
De Formule 1 in Engeland, de Indy Cars-motoren met een grote organisatie in de VS, de toerwagen en GT-activiteiten in een innig samenspel met JAS Racing in Italië en ga zo maar door. En dan hebben we het nog niet eens over motorracen, waar Honda Racing al lange tijd gezichtsbepalend is.
Het is eigenlijk door de trage ontwikkeling een paar jaar geleden van de inmiddels snelle motoren in de Red Bull F1-bolide dat het inzicht ontstond de techniek meer te bundelen als een grote raceorganisatie.
Weliswaar kent het nog vele locaties, in Engeland, Japan, de VS en Italie, maar het wordt vanuit een hand en als een geheel aangestuurd.
Zo is Renger, als nieuw gecontracteerde fabrieksrijder nu ondergebracht in het team van Michael Shank Racing, maar direct als coureur gecontracteerd door Honda en onder hun gezag ingezet. En ook de auto, de Oreca/Honda Acura wordt gerund door Honda-engineers.
Honda racemotoren, al heel lang succesvol in de sport
Het autoconcern Honda als bedrijf, is geïnspireerd door techniek, snelheid en racen. Dus het bundelen van de krachten van alle racedisciplines is een radicaal antwoord op het inzicht dat je alleen het verschil kunt maken als je als totale organisatie samenwerkt en van elkaar leert. Honda in de Formule 1 is nu nog Red Bull, straks Aston Martin
3. De keuze van Honda voor Renger
RaceXpress heeft al meer dan een kwart eeuw een bijzondere band met Renger van der Zande. De gezamenlijk passie voor racen en in het bijzonder voor karting openbaarde zich voor het eerst in 1998. De twaalfjarige lagereschoolleerling maakte zijn debuut in nationaal racen in de Mini’s op de toenmalige kartbaan Amsterdam. Met zijn vader Ronald als monteur/coach en hun Citroen Acadiane als racetransporter wekte de twaalfjarige coureur de aandacht van uw correspondent. Er ontstond een band die nog immer sterk is.
Alle stappen die Renger en de mensen om hem heen op de autosportladder maakten, hebben we de afgelopen 25 jaar van dichtbij gevolgd. Van nationaal naar internationaal karten.
En van Formule Renault 2.0 tot Europees Formule 3, van het toenmalige A1 GP tot de GP2, van DTM met Mercedes tot GT3 in Blanc Pain series en de 24 uursraces VLN op de Nürburgring.
We kunnen er een boek over schrijven. Maar voorop staat de de nimmer aflatende passie van Renger om te racen. Bijzonder was tien jaar geleden de gang naar het Amerikaanse IMSA-racen. Het was ook een opvallende stap, na de monoposto’s, naar endurance en hoogtechnologische auto’s. De stap naar het team dat Honda runt samen met Meyer Shank Racing is een voorlopige kroon op deze lange racecarrière. De Acura met Oreca-monocoque is een topbolide met veel hoogwaardige technologie aan boord.
Eigenlijk heeft Renger al een lange geschiedenis met Honda, bijvoorbeeld als fabrieksrijder in 2017 en 2018.
De topprestatie als NSX-rijder bij de 24 uur van Spa-Francorchamps in 2019 zijn ze niet vergeten bij Honda Racing. En natuurlijk was hij actief voor Honda bij de Grand Prix van Macao in 2017.
Het toeval wil dat Renger in de VS zo’n lange periode voor Cadillac heeft geracet, met het team van Wayne Taylor en met Ganassi. Maar Ganassi met zijn sterke Indycar-team heeft altijd met Honda-motoren gewerkt. Dus de vele Indy-titels van Rengers teamgenoten Scott Dixon en tegenwoordig Alex Palou zijn feitelijk Honda-overwinningen. Dan is toch de band van Ganassi met Honda vermoedelijk ook weer gunstig geweest voor Rengers overstap. Het is de racementaliteit waar Renger zich zo bij thuisvoelde in de Ganassi-omgeving die de stap naar Honda heeft beïnvloed.
4. Over het team/ Meyer Shank /Honda
Mike Shank is de bevlogen autosportman die de drijvende kracht is achter het MeyerShank Racing-team. Ook hij is groot geworden in de Indy Cars met onder anderen titels voor Helio Castroneves. En ook hij heeft een nauwe band met Honda Racing door het gebruik van Honda-techniek op de ovals. Maar vooral ook valt de no nonsense-mentaliteit van Mike en zijn vrouw op.
Eigenlijk is het rock & roll in de autosport, de sfeer die rond deze bevlogen man heerst. Een grote fan van wijlen Eddy van Halen - de voormalige Nederlandse Indo-rocker - liefhebber van Busch Beer en een energie en wil om te winnen. Hij is met zijn team MSR de partner van Honda Racing, maar dus ook technologiepartner van Honda in zijn Indy Car-team.
Zoals zo vaak zie je dat dit soort spannende mensen al vele jaren liefhebbers als partners om zich heen hebben. Twee bijzondere oudere partners van Mike Shank zijn respectievelijk Mike Curb en Cary Agajanian. Zij steunen Mike en zijn team door dik en dun. Hun namen zijn verbonden aan het MRS-team. MSR/ Curb-Agajanian heet het team dan ook voluit. Wie zijn het?# Mike Curb, is een Amerikaanse grootheid in entertainment en muziek met zijn Curb Records en de Mike CurbCongragation. Hij is fan en sponsor van het raceteam van Mike Shank.
# Cary Agajanianis de andere betrokken partner, geboren en getogen in de VS, maar van oorsprong een Armeniër. Hij is vermogend geworden met een groot advocatenkantoor in Los Angeles en heeft eerder vele beroemde autosporters juridisch begeleid, maar vormt nu met kameraad van Mike Curb het duo dat Shank in weer en wind bijstaat.
Het MSR-team als partner van Honda Racing runt de teamorganisatie en de logistiek. Zij zetten de ene auto in met Colin Braun en Tom Blomqvist (zoon van de beroemde rallyrijder). En Honda Racing Corporation zet de ander auto in met Renger van der Zande en Nick Yelloly. Deze Honda auto wordt volledig gerund door Honda Racing engineers.
Als extra rijders bij de lange Endurance races zoals de 24 uurs van Daytona kan mogelijk gebruiktgemaakt worden van het Japanse talent Kakunoshin Ohta en de Indy Car-kampioen Alex Palou, die eerde een team vormde met Renger.
5. De Oreca / Acura
Het bijzondere van de bolide van het team is de combinatie van de Franse monocoque van Oreca als basis en de techniek van Honda Racing Corporation. Het Honda merk Acura wordt gebruikt als naam voor de auto.
De Oreca wordt ontwikkeld en gebouwd in Zuid Frankrijk bij de fabriek van Oreca in de buurt van het circuit Paul Ricard. Alom heerst de overtuiging dat Oreca de meest ingenieuze is van de vier monocoque-leveranciers waar de automobielfabrikanten uit kunnen kiezen. Zo maken Cadillac en BMW gebruik van Dallara, Porsche maakt gebruik van het Amerikaanse Multimatic, Lamborghini maakt gebruik van Ligier en de Oreca wordt benut door Honda en Alpine.
Dat de technologie van de Oreca/ Honda geraffineerder en daarmee ook complexer is dan de Dallara Cadillac, waarmee Renger meerdere seizoen reed, blijkt uit het trainingsprogramma dat Honda deze week voor de coureurs georganiseerd heeft. Twee dagen alleen maar gericht op het doorgronden door de coureurs van de ingenieuze softwaresystemen in de Acuara’s.
Voor Renger is Oreca min of meer een soort thuiskomen, aangezien hij zijn Amerikaanse carrière tien jaar geleden startte met een Oreca. Hij werd er ook Amerikaans kampioen mee.
Het waren overigens bijzondere weken voor Honda Racing Corporation met de fabelachtige overwinning van Max Verstappen in Brazilië en dan begin van de week de start van het runnen van een prototype in eigen beheer bij Honda. Dat er twee internationale Nederlanders betrokken zijn bij Honda Racing is voor de Nederlandse raceliefhebbers natuurlijk inspirerend.. We kijken met veel verwachting hoe de eerste officiële trainingen voor de 24hrs van Daytona zullen verlopen. We gaan het allemaal meemaken.
RaceXpress volgt het op de voet.