Porsche Penske Motorsport viert dubbele overwinning op Road America; P5 Viscaal en P6 Van der Helm + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 6 augustus 2024 03:03
Het fabrieksteam Porsche Penske Motorsport vierde een spectaculaire dubbele overwinning in de spannende IMSA-race op het circuit van Road America. In de 2:40 uur durende wedstrijd passeerde de Porsche 963, bestuurd door de Brit Nick Tandy en de Fransman Mathieu Jaminet, de finishlijn voor de zusterauto van de Deen Cameron (VS) en Felipe Nasr (Brazilië). Met de dubbele overwinning in de achtste ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship heeft Porsche zijn voorsprong in het klassement verder vergroot. De twee Porsches 963 van Proton Competition en JDC-Miller MotorSports eindigden respectievelijk op de vijfde (Bent Viscaal) en de zesde plaats (Tijmen van der Helm). In de GTD-Pro-klasse verdedigde het Porsche-klantenteam AO Racing zijn voorsprong in het algemeen klassement met een vierde plaats.
Toeschouwers op het pittoreske Road America waren zondag getuige van een van de meest opwindende IMSA-races in de recente geschiedenis. Na vijf safety car-fases werd de beslissing voor de overwinning genomen in een laatste sprint van 17 minuten. Porsche Penske Motorsport had optimaal strategisch werk verricht voorafgaand aan deze shootout, door de twee 514 kW (699 PS) Porsche 963-auto's naar voren te manoeuvreren. Op weg naar Porsche's vierde overwinning van het seizoen bleven Mathieu Jaminet in de #6 en Felipe Nasr in de #7 kalm en wisten ze alle aanvallen van sterke concurrenten af te slaan.
"Autosport wordt niet veel beter en spannender dan dit. Het was opnieuw een feest voor alle sportwagenracefans en een prachtige dubbele overwinning voor ons team", roept Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport, uit. "Met het grote succes op Road America hebben we onze positie in het kampioenschap verder verbeterd en gaan we nu met een goed gevoel de laatste twee races van het jaar in. Veel dank aan het team voor de perfecte strategie en aan de coureurs voor hun sterke prestaties onder zeer moeilijke omstandigheden. Mijn dank gaat ook uit naar alle medewerkers van het ontwikkelingscentrum in Weissach en naar onze fantastische partners die ons altijd maximaal ondersteunen. Een compliment gaat ook uit naar onze klantenteams die opnieuw een indrukwekkende prestatie hebben geleverd op Elkhart Lake.”
Op weg naar de vierde overwinning van het seizoen voor het Porsche Penske Motorsport-team, ondervonden beide Porsche 963's kleine tegenslagen. De auto met nummer 6 moest een drive-through penalty uitzitten vanwege een vroege botsing met een concurrent, waarbij hij aanvankelijk het contact met de kop van het veld verloor. De zusterauto kwam kort na de helft van de race voor een ongeplande pitstop om een beschadigd achterste gedeelte te vervangen. Dankzij slimme tactieken brachten de strategen van het team beide hybride auto's naar voren voor de grote finale.
“We hebben het tij indrukwekkend gekeerd vlak voor het einde. De laatste paar ronden waren niet voor watjes,” vat Urs Kuratle, directeur Factory Motorsport LMDh, samen. Hij voegt toe: “Na een teleurstellende kwalificatie op zaterdag zagen de omstandigheden er niet veelbelovend uit. Op de racedag beloonden we onszelf voor perfect werk. De strategie was absoluut top en de coureurs waren ongelooflijk snel en consistent. Al met al was het een geweldige teamprestatie!”
“Ik had me in mijn stoutste dromen niet zo'n resultaat kunnen voorstellen,” zegt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. “Het was een geweldige dag. De auto met nummer 7 breidde zijn voorsprong in het kampioenschap uit en Porsche's voorsprong in het klassement van de fabrikanten nam ook toe. Deze race is een schoolvoorbeeld van geweldig teamwerk: iedereen gaf alles voor het totale project. Nu vieren we dit fantastische succes!”
In het kampioenschap van de fabrikanten leidt Porsche nu met een marge van 89 punten. De bemanning met nummer 7 van Porsche Penske Motorsport staat op P1 van het teamklassement. De tweevoudig seizoenswinnaars Felipe Nasr en Dane Cameron gaan de voorlaatste race van het seizoen in Indianapolis in als leiders in het klassement van de coureurs. De marge van het duo op hun op de tweede plaats geëindigde merkcollega's Nick Tandy en Mathieu Jaminet is 100 punten.
Het klantenteam Proton Competition onderstreepte hun sterke vorm na een goede kwalificatiesessie op de racedag. In de eerste helft van de race schitterde vooral fabriekscoureur Gianmaria Bruni in de auto met nummer 5. De Italiaan klom bij de start naar de derde positie en leidde de race zelfs af en toe, achter het stuur van de Porsche 963 van het Duitse team halverwege de race. Bent Viscaal eindigde uiteindelijk als vijfde met de 963 van Proton Competition, gevolgd door de identieke auto van JDC-Miller MotorSports met onder andere Tijmen van der Helm aan het stuur.
De Porsche 911 GT3 R van AO Racing blijft aan kop na de vierde plaats
In de GTD Pro-categorie maximaliseerde het team van AO Racing opnieuw het potentieel van de Porsche 911 GT3 R. De Duitse coureur Laurin Heinrich en de Fransman Julien Andlauer bestuurden de roze auto met nummer 77 feilloos over de afstand van 2:40 uur om als vierde te eindigen. Het team verdedigde daarmee hun voorsprong in het kampioenschap. De identieke 416 kW (565 PS) auto's van MDK Motorsports en Wright Motorsports eindigden als 10e en 13e in de GTD-categorie.
De negende ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship vindt plaats op 25 augustus op Virginia International Raceway, waar alleen de twee GT-klassen zullen strijden. De hoogste GTP-categorie keert pas terug op 22 september, wanneer er voor het eerst een zes uur durende endurancerace wordt gehouden op Indianapolis Motor Speedway.
Opmerkingen van coureurs na de race:
Mathieu Jaminet (Porsche 963 #6): "Fortuna favors the brave, zoals ze zeggen. Dat was vandaag zeker waar voor ons. We berekenden dat we aan het einde voor de overwinning konden strijden als we in de tweede helft van de race zoveel mogelijk brandstof zouden besparen. Daaraan heb ik me gehouden. We hadden ook geluk met de gele vlaggen. Als de safety car een ronde eerder was binnengekomen, had ik de finish waarschijnlijk niet gehaald, maar het pakte perfect uit. De laatste ronden waren wild, met veel contact met het achterop geraakte verkeer. Het was een spektakel, maar wel een met een perfect einde voor ons."
Nick Tandy (Porsche 963 #6): “Na de teleurstellende kwalificatie wisten we dat we een van de langzaamste GTP-auto's op Road America hadden. Met dat in gedachten gingen we zondag de race in. Iets meer dan twee uur later staan we op het podium met beide teams die een one-two finish vieren. Het is ongelooflijk! Maar dat is waar de IMSA-serie om draait. We vinden het geweldig en kijken uit naar elke race. Het succes van vandaag is een bewijs van het feit dat we nooit opgeven en altijd samenwerken als een team.”
Felipe Nasr (Porsche 963 #7): “De laatste ronden onder groen waren, om het zachtjes uit te drukken, bewogen. Toen we het achterop geraakte GT-verkeer met de leidende auto's raakten, was het chaotisch. Maar op de een of andere manier hebben we het overleefd. Het resultaat van vandaag is perfect voor Porsche en het Porsche Penske Motorsport-team. Op een gegeven moment dacht ik dat het voorbij was: nadat we van achteren waren aangereden door een concurrent, moesten we een extra stop maken. Daarna wilden we alleen nog maar onze punten halen. Dat is ons optimaal gelukt.”
Bent Viscaal (Porsche 963 #5): “We hebben sinds de vorige race in Watkins Glen aanzienlijke vooruitgang geboekt. Een vijfde plaats is een behoorlijk resultaat. Het was mijn eerste keer op Road America dit weekend en ik heb veel geleerd – helaas over het omgaan met koude banden op de harde manier. Ik heb veel posities verloren, wat ik betreur voor het team. Ik heb gewoonweg weinig ervaring op dat gebied. Maar over het algemeen gaat het vrij goed.”
Tijmen van der Helm (Porsche 963 #85): “Een zesde plaats is oké. We hebben vandaag een paar kleine foutjes gemaakt. Gezien dat alles kunnen we tevreden zijn met het resultaat. We leren veel en weten precies waar we aan moeten werken voor de volgende race in Indianapolis.”
Laurin Heinrich (Porsche 911 GT3 R #77): “Voor Julien en mij was het onze eerste race op Road America en het was een geweldige ervaring. We hebben veel plezier gehad. Helaas misten we tempo vergeleken met de auto's van andere fabrikanten. Dat was overduidelijk. Dus schadebeperking was onze prioriteit. Met een slimme strategie en 'clean' rijden behaalden we de vierde plaats. Onze voorsprong in het kampioenschap is iets kleiner geworden, maar we staan nog steeds vooraan – dat was ons hoofddoel.”
IMSA WeatherTech SportsCar Championship Road America zondag 4 augustus 2024:
GTP-klasse:
1. Tandy/Jaminet (VK/F) Porsche 963 #6 62 ronden
2. Cameron/Nasr (VS/BR) Porsche 963 #7 +0,390 seconden
3. R. Taylor/Albuquerque (VS/P) Acura #10 +1,150 seconden
5. Bruni/Viscaal (I/NL) Porsche 963 #5 +10,084 seconden
6. Van der Helm/Westbrook (NL/VK) Porsche 963 #85 +10,904 seconden
GTD Pro-klasse:
1. Altoe/Serra (I/BR), Ferrari #35, 61 ronden
2. Snow/Sellers (VS/VS), BMW #1, + 1.873 seconden
3. Riberas/Gunn (E/VK), Aston Martin #23, + 14.613 seconden
4. Heinrich/Andlauer (D/F), Porsche 911 GT3 R #77, 1 ronde achterstand
GTD-klasse:
1. Foley/Gallagher (USA/USA) BMW #96 60 ronden
2. Iribe/Schandorff (USA/DK) McLaren #70 +1.130 seconden
3. Monk/McAleer (USA/UK) Acura #66 +7.206 seconden
10. Fjordbach/Li (DK/CHN) Porsche 911 GT3 R #86 +14.440 seconden
13. Adelson/Skeer (USA/USA) Porsche 911 GT3 R #120 14 ronden achterstand
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!