PREVIEW - Porsche gaat komend weekend spannende “Petit Le Mans” IMSA-finale tegemoet vol met titelaspiraties
Uitgegeven door Peter Vader • 10 oktober 2024 09:01
Porsche Penske Motorsport wil de kampioenstitel binnenhalen tijdens de laatste ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship van dit jaar. Het fabrieksteam gaat naar de 10 uursrace op Road Atlanta als leider bij de teams en bij de coureurs. Porsche staat ook op de eerste plaats in het fabrikantenklassement. Op de zogenaamde Petit Le Mans zullen twee fabrieksgerunde Porsches 963 opnieuw strijden in de hoogste GTP-klasse. In de cockpit van #6 krijgen de Engelsman Nick Tandy en Mathieu Jaminet versterking van de Fransman Kévin Estre. In de zusterauto zal de Australiër Matt Campbell de vaste coureurs Felipe Nasr uit Brazilië en de Amerikaan Dane Cameron ondersteunen. De klantenteams van Proton Competition met Bent Viscaal en JDC-Miller MotorSports met Tijmen van der Helm zullen ook nog twee 517 kW (703 PS) hybride prototypes inzetten. De Duitse Porsche-fabriekscoureur Laurin Heinrich lijkt klaar om drie titels te bemachtigen in de GTD Pro-categorie met zijn team AO Racing. Nog eens drie 911 GT3 R's zullen in de GTD-klasse aantreden.
Porsche 963 Nr7 met Dane Cameron (USA), Felipe Nasr (BR) en Matt Campbell (AUS)
Porsche Penske Motorsport heeft nog een rekening te vereffenen bij de endurance classic op de Michelin Raceway Road Atlanta. Vorig jaar reisde het fabrieksteam naar de zogenaamde Petit Le Mans in de Amerikaanse staat Georgia als leiders in het fabrikantenkampioenschap. Nick Tandy en Mathieu Jaminet hadden toen ook een kans om de coureurstitel te bemachtigen. De droom om de eerste titel voor de Porsche 963 mee naar huis te nemen, werd echter na 75 minuten voor het Brits-Franse duo verbrijzeld toen Tandy het onbewuste slachtoffer werd van een botsing, veroorzaakt door een andere deelnemer. Bovendien verraste meerdere safetycarfases aan het einde van de race de zusterauto, waardoor deze uiteindelijk naar de vierde plaats werd verwezen.
Porsche 963 Nr6 Nick Tandy (UK) en Mathieu Jaminet (F)
"We hebben de titel op het nippertje gemist bij Petit Le Mans in 2023. Nu, na een ongelooflijk veeleisend seizoen, zijn we vastbesloten om dat goed te maken", legt Urs Kuratle, directeur Factory Motorsport LMDh, uit. "We reizen naar Road Atlanta als leiders van alle drie de klassen en streven ernaar om de kampioenstitels mee naar huis te nemen. Onze tests hier halverwege september hebben ons goed voorbereid op de IMSA-finale. Maar de race van 10 uur is lang. Gezien het extreme verkeer met langzamere auto's, staan het team en de coureurs voor een zware taak.”
Porsche 963 Nr5 van Porsche-fabriekscoureur Gianmaria Bruni, die de cockpit op Road Atlanta deelt met de Nederlander Bent Viscaal en Alessio Picariello uit België
“Tot nu toe is ‘Victory Lane’ op Road Atlanta onze organisatie ontgaan – we zijn van plan dat te veranderen met een solide einde van het seizoen van 2024,” aldus Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. “Felipe Nasr en Dane Cameron gaan naar Petit Le Mans met een gezonde voorsprong in het team- en coureurskampioenschap. Als groep hebben we nu solide betrouwbaarheid nodig en moeten we de basis uitvoeren op Road Atlanta. Technische problemen in Indy hadden invloed op de uitslag van de auto met nummer 7, maar we konden de problemen begrijpen en tegenmaatregelen nemen.”
Proton Competition zou maar al te graag het resultaat van de Petit Le Mans van vorig jaar willen herhalen: in 2023 eindigden Porsche-fabriekscoureur Gianmaria Bruni, de Engelsman Harry Tincknell en de Zwitser Neel Jani als derde – het beste resultaat tot nu toe voor de Porsche 963 van het Duitse klantenteam. Dit jaar deelt de Italiaan de cockpit op Road Atlanta met de Nederlander Bent Viscaal en Alessio Picariello uit België. Het vierde hybride prototype uit Weissach wordt bestuurd door JDC-Miller Motorsports, bemand door Richard Westbrook en Phil Hanson uit het Verenigd Koninkrijk en de Nederlander Tijmen van der Helm. Het trio behaalde onlangs een podiumplaats bij de voorlaatste IMSA-race van het seizoen in Indianapolis.
Het vierde hybride prototype uit Weissach met nummer 85, wordt bestuurd door JDC-Miller Motorsports, bemand door Richard Westbrook en Phil Hanson uit het Verenigd Koninkrijk en de Nederlander Tijmen van der Helm
De stand in de topklasse
Porsche reist naar Road Atlanta met uitstekende kansen om de titelpoule in alle drie de GTP-klassementen te bemachtigen. In het fabrikantenklassement staat de sportwagenfabrikant op de eerste plaats met 2.905 punten, vóór Cadillac (2.781/-124) voor de seizoensfinale. Voor een Porsche 963 om alleen al te racen op de Petit Le Mans, krijgt het merk in het slechtste geval 286 punten, terwijl de overwinning en poleposition worden beloond met 385 punten - een verschil van 99 punten. Bijgevolg is alleen al starten voldoende om het kampioenschap mee naar Stuttgart te nemen. In het IMSA WeatherTech SportsCar Championship komen alle voertuigen, coureurs en fabrikanten die achter de safety car starten in de formatierondes in aanmerking voor punten. Het is zelfs niet nodig om onder de geblokte vlag over de finishlijn te komen.
De situatie in de team- en coureursklassementen is vergelijkbaar. Hier leidt de auto met nummer 7, bestuurd door de vaste bemanning Dane Cameron en Felipe Nasr, met 2.650 punten, gevolgd door de zusterauto (2.526/-124) met Mathieu Jaminet en Nick Tandy en de nummer 1 Cadillac (2.486/-164). Het verschil tussen een overwinning inclusief pole position en alleen deelname, is 165 punten voor elf voertuigen. Dit betekent: als de Porsche 963 van Cameron en Nasr zich kwalificeert als negende of beter en over de startlijn rolt, zal de strijd om de titel tot het einde spannend blijven tussen de twee fabriekscoureursteams van Porsche Penske Motorsport.
De strijd om de Michelin Endurance Cup, die de langeafstandsraces in Daytona, Sebring, Watkins Glen, Indianapolis en Road Atlanta omvat, is nog spannender. Het Porsche 963-duo Cameron en Nasr leidt met 37 punten, gevolgd door Renger van der Zande/Sébastian Bourdais (33) en Jack Aitken, Pipo Derani en Tom Blomqvist (32). Punten worden toegekend op Petit Le Mans na vier, acht en tien uur. De leiders kunnen maximaal drie punten per klassement verdienen – maximaal negen. Dat betekent dat Tandy en Jaminet (30) en Jordan Taylor en Louis Deletraz (28) nog kans maken op de titel.
Laurin Heinrich en AO Racing zetten Porsche in op GTD Pro-titel
Porsche, dat de GTD Pro-categorie leidt, heeft ook een reële kans om de constructeurstitel mee naar huis te nemen bij de IMSA-seizoensfinale. De sportwagenfabrikant uit Stuttgart heeft een voorsprong van 122 punten op Aston Martin. Voormalig Porsche Junior Laurin Heinrich staat bovenaan het klassement van het coureurskampioenschap met een voorsprong van 99 punten op Ross Gunn uit het Verenigd Koninkrijk. Simpel gezegd is een vijfde plaats in de kwalificatie en in de race genoeg voor de Duitser om zijn eerste volledige seizoen in het Noord-Amerikaanse sportwagenkampioenschap als kampioen af te sluiten. Voor AO Racing, dat de ca. 416 kW (565 PS) 911 GT3 R voor de Duitse coureur inzet, geldt dezelfde situatie in de strijd om de titel tegen het Heart of Racing-team. Op Road Atlanta krijgt Heinrich opnieuw steun van de Fransman Julien Andlauer en fabriekscoureur Michael Christensen uit Denemarken aan het stuur van de "Rexy"-racer, uitgedost in zijn kenmerkende dinosauruslook. Alle drie de coureurs zijn opgeklommen via het juniorontwikkelingsinitiatief van Porsche Motorsport.
Nog eens drie 911 GT3 R's zullen strijden in de GTD-klasse. In deze categorie delen professionals de cockpit met zogenaamde gentlemen drivers. Naast MDK Motorsports en Wright Motorsports is Andretti Motorsports in Georgia vertegenwoordigd met een 911.
Op Road Atlanta krijgt Laurin Heinrich opnieuw steun van de Fransman Julien Andlauer en fabriekscoureur Michael Christensen uit Denemarken, aan het stuur van de "Rexy"-racer, uitgedost in zijn kenmerkende dinosauruslook
De race
De zogenaamde "Petit Le Mans"-race is sinds 1998 een vast onderdeel van de Noord-Amerikaanse sportwagenkalender – dit jaar wordt de 27e keer gehouden. De Michelin Raceway Road Atlanta ligt ongeveer 80 kilometer ten noordoosten van Atlanta, het hoofdkantoor van Porsche Cars North America. De tien uur durende race op het 4.088 kilometer lange parcours is enorm populair onder fans en coureurs. Het circuit vol tradities vlak bij de stad Braselton heeft twaalf bochten – waaronder de beroemde 'esses', een bijzonder snelle afdaling. Een kritieke factor waar teams op voorbereid moeten zijn, zijn de wisselvallige herfstomstandigheden in de Amerikaanse staat Georgia, die hoge temperaturen en zonneschijn kunnen brengen, maar ook stortregens en zelfs onweersbuien.
Zulk onvoorspelbaar weer bezorgde Porsche zijn grootste succes tot nu toe op Road Atlanta. In 2015 overtroffen Nick Tandy (Verenigd Koninkrijk), Patrick Pilet (Frankrijk) en Richard Lietz (Oostenrijk) de krachtigere prototypes in hevige regen en behaalden een sensationele algehele overwinning in de Porsche 911 RSR – de enige die de sportwagenfabrikant tot nu toe op Road Atlanta heeft behaald. Porsche heeft tot nu toe in totaal 24 klasseoverwinningen behaald op de “Petit Le Mans”.
Livestream van de race
Buiten de VS en Canada wordt de race live uitgezonden over de volledige afstand in een gratis stream op imsa.tv. De website scoring.imsa.com biedt live timing. De elfde en laatste ronde van het seizoen begint op zaterdag 12 oktober om 12:10 uur lokale tijd (18:10 uur CEST).
Nr43 Porsche 911 GT3 R, Andretti Motorsports (#43), Jarett Andretti (USA), Gabby Chaves (USA), Scott Hargrove (CDN)
Nr120 Porsche 911 GT3 R, Wright Motorsports (#120), Adam Adelson (USA), Elliott Skeer (USA), Jan Heylen (B)
Nr66 Porsche 911 GT3 R, MDK Motorsports (#86), Anders Fjordbach (DK), Kerong Li (CHN), Brendon Leitch (NZ)
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!