Fel bevochten overwinning van Renger van der Zande van de Motul Petit Le Mans; Porsche pakt de IMSA-titel 2024 + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 13 oktober 2024 04:30
Renger van der Zande met de #01-Cadillac Racing Cadillac V-Series.R leverde zaterdag een topprestatie door een gat van twee ronden dicht te rijden en daarmee de 27e editie van de Motul Petit Le Mans op de Michelin Raceway Road Atlanta te winnen. Ook voor Porsche was er glorie, zij konden naar het podium vanwege de tweede en derde plaats. De #7-Porsche Penske Motorsport Porsche 963 stelde daardoor het 2024 IMSA WeatherTech SportsCar Championship’s Grand Touring Prototype (GTP) veilig voor het merk uit Zuffenhausen.
Renger van der Zande leverde met de #01-Cadillac Racing Cadillac V-Series.R een topprestatie door een gat van twee ronden dicht te rijden en daarmee de 27e editie van de Motul Petit Le Mans op de Michelin Raceway Road Atlanta te winnen (Foto: Chip Ganassi Racing)
De #01-Cadillac van Chip Ganassi Racing bestuurd door Renger van der Zande, Sebastien Bourdais en Scott Dixon, raakte al vroeg in de race achterop door een paar pitlane drive-through penalties, maar vocht zich met nog vier uur te gaan terug naar de leidende positie. De #01 leidde echter nooit totdat Renger van der Zande Nick Tandy in de #6-Penske Porsche brutaal voorbijreed in bocht 1, met nog maar 15 minuten te gaan in de 10 uur durende race.
Het drama was echter nog niet voorbij voor de #01, want de koplampen begonnen in de laatste ronden aan en uit te gaan. Het team liep het risico naar de pitstraat te worden gestuurd als beide lampen uitbleven. Maar gelukkig slaagde Renger van der Zande erin om één of beide lampen af en toe te laten branden, totdat hij de zwart-wit geblokte vlag passeerde met 2,948 seconden voorsprong op Nick Tandy.
De #7-Porsche eindigde als derde en veroverde daarmee de GTP-team-, coureurs- en fabrikantenkampioenschappen voor zowel het GTP-seizoen 2024 als de IMSA Michelin Endurance Cup. Een opvallend ander Nederlands succes betrof Bent Viscaal. Samen met zijn teamgenoten Gianmaria Bruni en Alessio Picariello reed hij de zwarte Proton-Porsche 963 naar een keurige zesde plaats overall. Tijmen van der Helm daarentegen was minder fortuinlijk, hij moest opgeven en werd als 50e geklasseerd.
De #7-Porsche van Dane_Cameron (USA), Felipe Nasr (BR), Matt Campbell (AUS) eindigde als derde en veroverde daarmee de GTP-team-, coureurs- en fabrikantenkampioenschappen voor zowel het GTP-seizoen 2024 als de IMSA Michelin Endurance Cup (Foto: Porsche Newsroom)
Het drama aan het einde van de race beperkte zich niet tot de GTP-klasse, met een hectische sprint naar de finish in de laatste 35 minuten, na een herstart na de vijfde ‘full course yellow’ van de race. Kort na de herstart reed Albert Costa Balboa de #34-Conquest Racing Ferrari 296 GT3 voorbij Loris Spinelli in de #78-Forte Racing Lamborghini Huracán GT3 EVO2 en greep daarmee de leiding in de Grand Touring Daytona (GTD) klasse. Spinelli deed meerdere pogingen om de leiding terug te pakken, maar werd elke keer door Balboa terugverwezen, met een uiteindelijke marge van slechts 0,718 seconden.
Jordan Pepper bezorgde Lamborghini de overwinning in de Grand Touring Daytona Pro (GTD PRO) klasse, door de #19-Iron Lynx Huracán GT3 EVO2 naar de klasseoverwinning te brengen met 2,361 seconden. Maar het was de strijd achter hem, die de aandacht trok. Ross Gunn reed op de derde plaats in de #23-Heart of Racing Team Aston Martin Vantage GT3, maar moest als tweede eindigen om de kampioenschappen voor coureurs en teams veilig te stellen. Hij kon Daniel Serra in de #62-Risi Competizione Ferrari 296 GT3 echter niet passeren, waardoor de #77-AO Racing Porsche 911 GT3 R de GTD PRO-titel met slechts vier punten verschil naar zich toe kon trekken.
De #77-AO Racing Porsche 911 GT3 R van Laurin_Heinrich (D), Michael Christensen (DK) en Julien Andlauer (F) kon op Road Atlanta de GTD PRO-titel met slechts vier punten verschil naar zich toe trekken (Foto: Porsche Newsroom)
In de Le Mans Prototype 2 (LMP2)-klasse reed Mikkel Jensen weg van het veld in de #11-TDS Racing ORECA LMP2 07 na de laatste herstart en won de klasse met 17 seconden voorsprong. Door als vierde te eindigen, wonnen de #52-Inter Europol by PR1 Mathiasen Motorsports ORECA met coureurs Nick Boulle en Tom Dillman het LMP2-kampioenschap.
De #57-Winward Racing Mercedes-AMG GT3 met Philip Ellis, Indy Dontje en Russell Ward aan het stuur, verzekerden zich al vroeg van de GTD-team- en coureurskampioenschappen toen andere klasse-auto's uitvielen. De #57 eindigde als negende in de GTD-race.
Nu de IMSA 2024 kampioenschappen in Road Atlanta (Brasilton, USA) zijn beslist, volgt een winterstop van drie maanden waarin de teams zich kunnen voorbereiden op het nieuwe WeatherTech Championship-seizoen van 2025. Dat begint gelijk goed op 25 en 26 januari met wereldberoemde Rolex 24 At Daytona. Deze wedstrijd wordt voorafgegaan door de Roar Before the Rolex 24-testsessies op Daytona International Speedway van 17 tot en met 19 januari 2025.
Klik hier voor de volledige uitslag van de Motul Petit Le Mans op de Michelin Raceway Road Atlanta 2024
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!