12H Sebring - Cadillac vecht 12 uur lang om de overwinning in Sebring en eindigt op P4 + FOTO'S
Uitgegeven door Peter Vader • 16 maart 2025 19:02
SEBRING - Na 12 uur van een hard bevochten, vermakelijke en soms chaotische race kwam Cadillac Racing 7,6 seconden te kort voor een podiumplaats in de 73e editie van de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring. De #31 Whelen Cadillac V-Series.R, die als 13e startte op de Grand Touring Prototype (GTP)-grid vanwege een softwareprobleem in de kwalificaties op vrijdag, vocht zich desondanks vroeg in de race naar voren en streed tot de laatste 40 minuten om de overwinning en eindigde uiteindelijk als vierde. Coureurs Jack Aitken, Earl Bamber en Frederik Vesti, die zijn competitiedebuut maakten op het 3,74 mijl lange Sebring-parcours, leidden samen 155 van de in totaal 353 ronden.
Aitken startte als 13e en maakte in het eerste uur al snel zes plekken goed en kwam voor het aan kop met nog 10 uur en 21 minuten te gaan. Vanaf daar namen Vesti en Bamber de leiding over in hun eerste stints en de #31 Whelen Cadillac V-Series.R bleef aan of bijna aan de leiding, zonder onnodige fouten, straffen of contact dat reparaties noodzakelijk maakte.
De #6 Porsche 963, die Vesti voor de laatste keer inhaalde voor het punt met nog 2 uur en 7 minuten te gaan, ging door met het claimen van de overwinning. De #10 en de #40 Cadillac Wayne Taylor Racing V-Series.Rs verdwenen in de eerste vijf uur uit de strijd vanwege verschillende problemen op de baan. De #10 Cadillac Wayne Taylor Racing V-Series.R, die zich als achtste kwalificeerde in de 13-auto’s tellende GTP-selectie, kreeg een stop-and-hold-penalty van de IMSA Race Control voor incidentverantwoordelijkheid in het tweede uur, waardoor hij twee ronden achteropraakte en vastzat op de 12e plaats. Coureurs Ricky Taylor, Filipe Albuquerque en Will Stevens vochten zich goed terug en finishten op een solide zevende plaats.
De #40 Cadillac Wayne Taylor Racing V-Series.R die zich als zevende kwalificeerde, gleed in de bandenstapel van bocht 17 met nog 7 uur en 43 minuten te gaan, waardoor een pitstop voor de vervanging van de neus en van een voorband, noodzakelijk was. Maar de GTP-deelnemer kreeg een stop-and-hold-penalty voor meer dan noodhulp in een gesloten pit, waardoor de hybride raceauto naar de 13e plaats in de klasse zakte. Coureurs Jordan Taylor, Louis Deletraz en Brendon Hartley herstelden zich echter en wisten toch nog als 11e te finishen.
Na twee enduranceraces van in totaal 36 uur bij de aanvang van het seizoen 2025, komen de Cadillac Racing-teams op 12 april in actie voor de 100 minuten durende race op het 1,968 mijl lange stratencircuit van Long Beach (Californië). Cadillac Racing veroverde daar in 2024 de eerste twee plekken, met de #01 Cadillac V-Series.R die voor de #31 Whelen Cadillac V-Series.R over de finishlijn kwam met 0,564 seconde voorsprong. De #31 Whelen Cadillac V-Series.R veroverde toen ook de pole – de derde op rij - om daarmee het seizoen succesvol te beginnen. Cadillac heeft onder met onze landgenoot Renger van der Zande zes IMSA-races in Long Beach gewonnen sinds ze in 2017 aan de prototypecompetitie begonnen deel te nemen.
Reacties na afloop van de Cadillac-coureurs na afloop van de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring:
Jack Aitken (#31 Whelen Cadillac V-Series.R): "De race begon vandaag heel goed voor ons en we wisten de topposities het grootste deel van de race vast te houden. Helaas zaten we net iets achter op de leidende Porsches en dat overviel ons aan het einde een beetje toen we een splash moesten nemen. Ik denk dat we toen de avond aanbrak, niet die extra uitrusting hadden die de anderen hadden. We misten het podium; dat is moeilijk te accepteren. Maar er zijn ook positieve kanten aan dit: van achteren naar het veld komen is nog steeds geen slecht resultaat."
Earl Bamber (#31 Whelen Cadillac V-Series.R): "We moesten met nog ongeveer 40 minuten te gaan een splash maken en we probeerden de alternatieve bandenstrategie te gebruiken, maar we dachten dat het zou kunnen werken, maar de vuile lucht was gewoon te veel. We kwamen gewoon niet vooruit. De auto was goed, dus het is dubbel dat we geen podium hebben gehaald. We moeten gewoon naar Long Beach rijden.”
Frederik Vesti (#31 Whelen Cadillac V-Series.R): “IMSA blijft me verbazen met hoe chaotisch en gek het is om dit jaar te racen. Ik heb echt genoten van mijn tijd in de auto vandaag. Ik heb alles op de baan gegeven en het is pijnlijk om niet op het podium te komen. Ik had echt het gevoel dat we de auto hadden om te winnen of op het podium te staan vandaag. Echt trots op Cadillac Whelen. Ik had het probleem in de kwalificatie, maar ik denk dat Jack het geweldig heeft gedaan in stint één om ons aan de leiding te krijgen. Ik heb genoten van veel ronden aan de leiding vandaag en ik heb veel herstarts gehad vanaf de leiding, wat leuk is en ik heb veel geleerd. We komen terug. Ik kijk nu al uit naar Laguna.”
Ricky Taylor (#10 Cadillac Wayne Taylor Racing V-Series.R): “Weer een zware dag. Het begon echt slecht en we hoopten dat het een lange dag zou worden en dat we er weer in zouden komen. De gele kaarten kwamen gewoon niet onze kant op. Ik denk dat als we de winnende auto hadden, we een auto hadden die misschien op het podium zou komen, het Cadillac Wayne Taylor Racing-team heeft geweldig werk geleverd en nooit opgegeven. We gaan naar Long Beach en hopelijk behalen we daar wat succes.”
Louis Delétraz (#40 Cadillac Wayne Taylor Racing V-Series.R): “Een moeilijke race, duidelijk niet de race die we wilden. We moesten de auto aan het einde vroegtijdig laten vallen vanwege een probleem dat onderzocht moet worden. Een beetje teleurgesteld, maar ik denk dat we een zware eerste dag hadden en daarna de auto flink verbeterden voor de race, maar nog steeds niet genoeg om te vechten voor de overwinning. Maar we waren er voor goede punten en reden vooraan, maar hadden een paar problemen achter elkaar waardoor we achteraan kwamen te staan en uiteindelijk moesten opgeven. Dus niet veel positiefs, maar we hebben zeker veel geleerd en komen sterker terug in Long Beach.”
Wat maakt dat de Cadillac V-Series.R GTP-auto zo ongelooflijk klinkt? De aandrijfunit achter de op maat gemaakte 5,5-liter atmosferische V8 vertelt wat het tot één van de meest meeslepende geluiden in de IMSA WeatherTech-paddock maakt. geniet van onderstaande IMSA-video van bijna 2 minuten:
Renger van der Zande over IMSA, Sebring en zijn eigen verzekeringsbedrijf:
Naast het in 2025 rijden in het IMSA voor het Acura-team (na de laatste zeven jaar bij Cadillac en Chip Ganassi Racing) en zijn F1-analyses voor het Race Café van Ziggo Sport, heeft Renger van der Zande ook nog de tijd gevonden om een eigen bedrijf op te zetten. In onderstaande video blikt de coureur terug op zijn laatste race in Sebring, praat hij over zijn nieuwe bedrijf in verzekeringen en wordt het op dat moment nieuwe F1-seizoen 2023 besproken, waarin Max Verstappen en Red Bull de boventoon voeren. Dat is anno maart 2025 wel veranderd, maar Max Verstappen wist zich op zaterdagochtend tijdens de kwalificatie in Melbourne toch als derde te kwalificeren achter de twee oranje McLarens, maar voor Ferrari en Mercedes!
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!