24H Daytona - Dramatische finale ontneemt BMW M Hybrid V8 en BMW M4 GT3 EVO de kans om te winnen + FOTO'S
Uitgegeven door Peter Vader • 29 januari 2025 21:00
Meer dan 23 uur lang hadden BMW M Team RLL en Paul Miller Racing hun zinnen gezet op de overwinning in de 24 uur van Daytona, maar een dramatische slotfase deed alle hoop op een welverdiende beloning teniet voor een geweldige prestatie van BMW M Motorsport bij de seizoensopener van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC). Dries Vanthoor, die de pole position had veiliggesteld in de #24 BMW M Hybrid V8, had een aanrijding met een concurrent terwijl hij vocht om de tweede plaats en viel daarna terug naar de vierde plaats vanwege de daaropvolgende reparaties. Een soortgelijk lot trof Kelvin van der Linde in de #1 BMW M4 GT3 EVO, die ook meedeed aan de strijd om de overwinning, maar uiteindelijk genoegen moest nemen met de vierde plaats in de GTD-PRO-klasse, ook na een incident.
#24 BMW M Hybrid V8, Philipp Eng, Dries Vanthoor, Kevin Magnussen, Raffaele Marciello, GTP, LMDh, Prototype, BMW M Team RLL
Ondanks de teleurstelling over de frustrerende slotfase van de race, kijkt BMW M Motorsport terug op een zeer sterk raceweekend in Daytona. Zowel de BMW M Hybrid V8 als de BMW M4 GT3 EVO toonden hun enorme potentieel en hadden een aanzienlijke impact op het circuit. Vanthoor, die als kopman van de #24 startte vanaf pole position – de eerste voor het LMDh-project van BMW M Motorsport – bouwde een voorsprong van 25 seconden op in zijn eerste dubbele stint. Hoewel deze werd geëgaliseerd door talloze ‘Yellow Flags’, onderstreepte het de kracht van het voertuig. Hetzelfde geldt voor de snelste raceronde, die Sheldon van der Linde reed in 1:35.868 minuten met de #25 BMW M Hybrid V8 die ook een indrukwekkende snelheid liet zien, maar terugviel door verschillende incidenten en tenslotte eindigde op de zevende plaats. Beide BMW M Hybrid V8's hadden geen technische problemen.
In de GTD-PRO-klasse speelde Paul Miller Racing verschillende leidende rollen. De #48 BMW M4 GT3 EVO ging aan de leiding van de GTD-PRO-klasse tot in de avond, maar werd toen geraakt door een tegenstander in de inmiddels wereldberoemde massacrash. Het zwaar beschadigde voertuig werd gerepareerd dankzij de grote inspanningen van de monteurs, maar verloor toch heel veel ronden en passeerde de finishlijn op de twaalfde plaats. De zusterauto #1 deed het goed, klom van zijn 13e startpositie omhoog en vocht tot vlak voor het einde van de race voor de overwinning. Kelvin van der Linde had het podium in zicht bij zijn racedebuut voor BMW M Motorsport, totdat hij door een tegenstander in een spin werd gedwongen en hij terugviel naar de vierde plaats. In de GTD-klasse leverde Turner Motorsport ook een sterke prestatie en eindigde de race met de #96 BMW M4 GT3 EVO op de vijfde plaats.
Franciscus van Meel, CEO BMW M GmbH: “Natuurlijk hadden we gehoopt op een andere afloop van het Daytona-weekend. Met nog 50 minuten te gaan, waren we in de strijd om de overall overwinning in alle categorieën. Iedereen kon zien hoe snel en betrouwbaar onze auto’s zijn. De coureurs en de teams deden het geweldig en maakten geen fouten. Maar helaas, het pakte anders uit, dat is racen!”
Andreas Roos, Hoofd BMW M Motorsport: “Een grote dank aan het hele team. Helaas hadden we een weekend vol ups en downs. Als we alleen naar de race-resultaten kijken, kunnen we niet tevreden zijn met de vierde plaatsen in de GTP- en GTD PRO-klassen. Als je zo lang vecht voor de topposities in een 24-uursrace, is het uiteindelijk triest en teleurstellend voor de teams en coureurs, die er veel werk in hebben gestoken om daar te komen - het zou verdiend zijn geweest om er minstens één te winnen, zo niet de overall winnaarstrofee!”
#48 BMW M4 GT3 EVO, Dan Harper, Max Hesse, Jesse Krohn, Augusto Farfus, GTD PRO, Paul Miller Racing
#1 BMW M4 GT3 EVO, Madison Snow, Neil Verhagen, Connor De Phillippi, Kelvin van der Linde, GTD PRO, Paul Miller Racing
#96 BMW M4 GT3 EVO, Robby Foley, Patrick Gallagher, Jake Walker, Jens Klingmann, GTD, Turner Motorsport
Bron foto’s: press.bmwgroup
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!