Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

24H Daytona - Na 12 uur gaat Porsche aan de leiding in een bewogen race met heftige crash met meerdere auto's

Uitgegeven door Peter Vader • 26 januari 2025 08:00

DAYTONA BEACH - Porsche Penske Motorsport leidt de 63e Rolex 24 in Daytona halverwege de 24-uurs enduranceklassieker, die dit weekend het IMSA WeatherTech SportsCar Championship-seizoen aftrapt. Een heftige aftrap want van het zevende tot en met het twaalfde uur verminderde het aantal deelnemers behoorlijk, na enkele sterke derde stints. Met name de leidende runs van Kamui Kobayashi in de #40 Cadillac Wayne Taylor Racing Cadillac V-Series.R in Grand Touring Prototype (GTP) en Max Hesse in de #48 Paul Miller Racing BMW M4 GT3 EVO in Grand Touring Daytona Pro (GTD PRO), gingen in rook op. Net na het begin van het achtste uur veranderde het karakter van de race in meerdere klassen aanzienlijk vanwege een ongeluk waarbij meerdere auto’s waren betrokken bij het verlaten van bocht 2.

24H Daytona 2025 Porsche aan de leiding na 12 uur racenP2 voor de #6 Porsche 963 van K. Estre / M. Campbell / M. Jaminet van Porsche Penske Motorsport na 388 ronden gereden met een achterstand van 6.421 seconden op de leidende Porsche 963 van collega teamleden L. Vanthoor / N. Tandy / F. Nasr

Toen Louis Deletraz de achterkant van de Cadillac #40 verloor, zorgde de spin die ontstond voor een accordeon-effect dat nog meer auto's meenam. Drie deelnemers aan de Le Mans Prototype 2 (LMP2)-klasse: de nummers 2 (United Autosports USA), 8 (Tower Motorsports) en 73 (Pratt Miller) ORECA LMP2 07-auto's liepen daarbij aanzienlijke schade op. Twee andere Grand Touring Daytona Pro (GTD PRO)-auto's botsten afzonderlijk om ze te ontwijken, terwijl Jordan Pepper in de #9 Pfaff Motorsports Lamborghini Huracan GT3 EVO2 de #48 BMW van Hesse van de weg leek te duwen.

Alle vijf coureurs die bij het incident betrokken waren, werden medisch onderzocht en vervolgens weer ongedeerd vrijgelaten. Deletraz nam de verantwoordelijkheid voor de spin waarmee het allemaal begon. "Bij de herstart ging de gele auto van JDC naar binnen en ging gewoon op het gas en ik denk dat ik gewoon spinde", legde hij uit. "Ik denk niet dat er iets is gebeurd. Ik denk niet dat ik ben aangeraakt en toen ik door de actie werd geintimideerd. Het was mijn fout, en ik bied mijn excuses aan het team en mijn teamgenoten aan. Een trieste manier om de 24 te beëindigen.”

24H Daytona 2025 BMW met FrijnsP7 voor de BMW M Hybrid V8 van R. Rast / R. Frijns / S. van der Linde / M. Wittmann van BMW M Team RLL na 12 uur racen over 384 ronden

Hesse beschreef zijn frustratie van de BMW-kant: “Ik was me er heel erg van bewust wat er gebeurde, de mensen achter me waren dat totaal niet. Het was dus duidelijk een chaos. Ik kon de auto voor me ontwijken, maar werd gewoon heel hard van achteren geraakt.”

Een andere kanshebber viel in het elfde uur uit. Frederik Vesti spinde de #31 Cadillac Whelen Cadillac V-Series.R tussen NASCAR-bochten 3 en 4 met schade aan de rechterkant van de auto door een probleem met de achtervering.

Nu het GTP-veld van 12 auto's door een mix van incidenten en straffen is gehalveerd, rijdt de #7 Porsche Penske Motorsport Porsche 963 van Felipe Nasr voorop, voor de #60 Acura Meyer Shank Racing-Acura ARX-06 van Scott Dixon. Cadillac heeft nog één uitdager over met de #10 Wayne Taylor Racing-inschrijving, terwijl de pole-sitende #24 BMW M Hybrid V8 ook in de race bleef.

24H Daytona 2025 Cadillac

P4 voor de Cadillac V-Series.R van B. Hartley / W. Stevens / F. Albuquerque / R. Taylor van Cadillac Wayne Taylor Racing na 12 uur racen en 388 afgelegde ronden

Paul Miller Racing leidde zijn tweede zes uur durende stint in evenveel inspanningen, met zijn #1 BMW M4 GT3 EVO van Neil Verhagen als tempomaker voor Grand Touring Daytona Pro (GTD PRO). De #77 AO Racing Porsche 911 GT3 R (992), "Rexy", werkte om terug te komen van het incident met meerdere auto’s na een eerdere tweede plaats, voor de twee Ford Multimatic Motorsports Ford Mustang GT3's.

Omdat ze bij de zes uursmarkering waren, leidde Inception Racing ook Grand Touring Daytona (GTD) bij de 12 uursmarkering. Frederik Schandorff zat achter het stuur van de #70 Ferrari 296 GT3 van dat team. Schandorff hield stand onder constante druk van Ayhancan Guven in de #120 Wright Motorsports Porsche 911 GT3 R (992).

Inter Europol Competition, voormalig partner van PR1 Mathiasen Motorsports, overtrof zijn voormalige partnerteam door aan de leiding te gaan van de LMP2-klasse bij de 12 uursmarkering. Antonio Felix da Costa zat voor het halverwege de race achter het stuur van de #43 ORECA LMP2 07 van het team.

Het was een bewogen eerste helft van de 24H Daytona editie 2025, nadat ook Renger van der Zande vanwege een afgebroken wielophanging zijn kansen op een overwinning in rook op zag gaan.

Klik hier voor de stand na 12 uur racen in de 63e 24 Hours of Daytona 2025





Roar Before the Rolex 24 at Daytona International Speedway Foto 6 Rolex 24 logo

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS