12H Sebring - Cadillac Whelen vooraan na hectische eerste uren in Sebring
Uitgegeven door Peter Vader • 15 maart 2025 21:18
SEBRING – De 73e editie van de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring op zaterdag 15 maart beloofde vol actie te zijn, dat gebeurde ook letterlijk bij het zaaien van de groene vlag. Dries Vanthoor in de pole-winnende #24 BMW M Team RLL BMW M Hybrid V8 ging aan de leiding van het veld van 56 auto’s die de startstreep passeerden, maar de volgorde veranderde meteen toen hij de zwart-wit geblokte vlag passeerde en hij prompt een drive-through penalty kreeg. Hierdoor viel de leidende positie in de eerste minuten van de grote endurancerace al ten deel de twee Porsche Penske Motorsport Porsche 963's.
Het was een indicatie van een dramavolle eerste vier uur van de tweede race van het seizoen van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship - maar kenmerkend voor de overlevering die het eerbiedwaardige Sebring-circuit altijd zo geliefd heeft gemaakt, een overwinning aldaar die door velen zo gekoesterd wordt. Na vier uur rijden had Earl Bamber in de #31 Cadillac Whelen Cadillac V-Series R de overall leiding in de GTP-klasse – na een indrukwekkende middag, aangezien de auto als 13e (laatste) in de klasse van start was gegaan met problemen tijdens de kwalificatiesessie op vrijdag. Starter Jack Aitken stuwde de auto naar voren naar de zevende plaats tijdens zijn stint en sprong vervolgens naar de leiding tijdens een pitstopsequentie, waar Frederik Vesti het overnam en prompt een voorsprong van zeven seconden op de baan wist te behouden tijdens zijn stint.
#31 Cadillac Whelen Cadillac V Series.R GTP van Jack Aitken, Earl Bamber en Frederik Vesti
De Whelen Cadillac had een voorsprong van 1,739 seconden op Colin Braun in de #60 Acura Meyer Shank Racing met Curb Agajanian Acura ARX-06 met Nick Yelloly in de andere teamauto en de #93 Acura Meyer Shank Racing by Curb Agajanian Acura ARX-06, op de derde plaats. De #7 Porsche Penske reed als vierde in het rond met Nick Tandy achter het stuur.
"Dat was eerlijk gezegd een van de leukste races die ik ooit heb gedaan; het is natuurlijk nog niet voorbij," zei Vesti, die een lange middelste stint reed - grotendeels vooraan - in de race leidende #31 Whelen Cadillac. "De stints waren echt goed en we zijn ook erg blij met de auto. Ik wist dat we een goede auto hadden en dit geeft ons veel vertrouwen voor de rest van de race. Nu is het tijd om te relaxen en mijn geweldige teamgenoten zullen het werk doen en ik zal later weer in de auto zitten. Goed gedaan allemaal."
Mikkel Jensen van TDS Racing zette de #11 ORECA LMP2 07 voor de 12-auto's tellende Le Mans Prototype 2 (LMP2) klasse voor een paar United Autosports USA ORECA's, de #2 auto bestuurd door Juan Manuel Correa en de #22 auto bestuurd door Rasmus Lindh.
In de altijd super competitieve GT-klassen reed het Paul Miller Racing-team als eerste en derde in de Grand Touring Daytona Pro (GTD PRO) Division, Max Hesse in de #48 BMW M4 GT3 EVO met teamgenoot Connor De Phillippi in de #1 Paul Miller Racing BMW. Nicky Catsburg, in de #4 Corvette Racing by Pratt Miller Motorsports Corvette Z06 GT3.R, splitste het duo, rijdend op de tweede plaats.
"Het pittigste deel van mijn run was de start waarbij ik twee jongens passeerde,'' zei Catsburgs copiloot Tommy Milner. "We pushen zeker hard, maar we zorgen nu ook goed voor de auto. Dat moeten we nog een tijdje volhouden. We hebben niet de snelheid en het vermogen om de bocht uit te komen. Dat maakt het echt moeilijk om zo te racen, maar met een lange race moet je 10 uur lang de juiste dingen doen en dan kunnen we de laatste twee uur iets laten gebeuren."
De GTD polesitter #21 Af Corse Ferrari 296 GT3 had een achtbaanrit in zijn eerste stint, met Alessandro Pier Guidi die al vroeg na een off-course excursie een drive-through kreeg voor incidentverantwoordelijkheid. Maar door een goede strategie en Pier Guidi’s hoge tempo, baande de auto zich na vier uur een weg terug naar de leiding met copiloot Lilou Wadoux aan boord. De #12 Vasser Sullivan Racing Lexus RC F GT3 reed toen op de tweede plaats.
De vele actie tijdens de openingsfase van de race was een indicatie van een drukke eerste vier uur racen onder een helderblauwe lucht en aangename temperaturen van rond de 21 graden - de wolk die er over het circuit hing in de vroege ochtend verdween in de lucht van Central Florida. Het weer was kalm. De levendige vroege race niet zozeer.
De eerste waarschuwingsvlag in de eerste vier uur van de beroemde race kwam slechts vijf minuten na de groene startvlag vanwege een incident met twee LMP2-klasse auto's. Er zouden nog drie gele racestoppages zijn vanwege verschillende problemen op verschillende locaties op de baan, in de eerste vier uur.
De vroege tegenslagen bleken echter enorme motivators. De zaken kalmeerden aanzienlijk vanaf het derde uur. Naast het feit dat de #21 AF Corse-Ferrari zich herstelde, kende de overall polesitter #24 BMW ook een ‘herstelrit’. Hij klom terug naar de top vijf met verschillende pitstopstrategieën en ging na drie uur aan de leiding, terwijl zijn zusterauto, de #25, consistent in de top vijf reed ondanks een kwalificatiepoging voor de tiende plaats.
Het vierde uur markeerde ook het eerste segment van Michelin Endurance Cup-punten die aan deze race werden toegekend, met vijf, vier en drie punten per stuk voor de top drie in elke klasse en twee voor alle andere coureurs. De #31 Cadillac en #60 en #93 Acura's eindigden als eerste tot en met de derde plaats in de GTP-klasse, met na vier uur racen als andere klasse leiders de #11 TDS ORECA (LMP2), #1 PMR BMW (GTD PRO) en de #21 AF Corse-Ferrari (GTD). Kortom, een spannende openingsfase van de 12 Hours of Sebring 2025, die nog een uitdagende tijd te gaan heeft voordat de finishvlag valt.
* Klik hier voor de tussenstand na vier uur racen in de 12 Hours of Sebring
Foto’s: IMSA
Renger van der Zande over IMSA, Sebring en zijn eigen verzekeringsbedrijf:
Naast het rijden in het IMSA voor het Acura-team en zijn F1-analyses voor het Race Café van Ziggo Sport, heeft Renger van der Zande ook nog de tijd gevonden om een eigen bedrijf op te zetten. In onderstaande video blikt de coureur terug op zijn laatste race in Sebring, praat hij over zijn nieuwe bedrijf in verzekeringen en wordt het op dat moment nieuwe F1-seizoen 2023 besproken, waarin Max Verstappen en Red Bull de boventoon voeren. Dat is anno maart 2025 wel veranderd, maar Max Verstappen wist zich op zaterdagochtend tijdens de kwalificatie in Melbourne toch als derde te kwalificeren achter de twee oranje McLarens, maar voor Ferrari en Mercedes!
IMSA-coureur Indy Dontje staat met een Mercedes aan de start van de 12 Hours of Sebring dit weekend en heeft als F1-analist de overstap gemaakt van Ziggo Sport naar Viaplay. Ondertussen kart Dontje ook nog altijd bij Pro Kart Nederland. RaceXpress sprak met de kersvers Viaplay analist over zijn overstap en zijn verwachtingen voor het komende F1-seizoen. Dontje hoopt op een goed Ferrari, een verrassing van Williams en als Nederlander uiteraard op Max Verstappen.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!