12H Sebring - Tweede endurance topper van 2025 belooft veel spanning vanwege de minieme onderlinge verschillen + FOTO'S
Uitgegeven door Peter Vader • 15 maart 2025 12:30
SEBRING – Zaterdagmiddag om 15:10u gaat de ‘Twelve Hours of Sebring’ van start. De twaalf uur durende race is een slopende test van uithoudingsvermogen, betrouwbaarheid en snelheid, die elk jaar enkele van de grootste namen uit de autosport aantrekt en voor spannende, onvoorspelbare actie zorgt. Het evenement is onderdeel van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship en de race wordt gehouden op de Sebring International Raceway, op de locatie van de voormalige Hendricks Army Airfield World War II-luchtmachtbasis in Sebring (Florida) in de Verenigde Staten. Op vrijdag werden de kwalificaties verreden, een dag die mega spannend was omdat de deelnemers zo dicht bij elkaar zaten qua rondetijden. Een fenomeen dat we momenteel ook in de Formule 1 zien.
Geen tijd te verliezen
Er was geen tijd te verliezen voor de Grand Touring Prototype (GTP)-klasse in de kwalificatie voor de Motul Pole Award tijdens de 73e jaarlijkse Mobil 1 Twelve Hours of Sebring. Toen de #31 Cadillac Whelen Cadillac V-Series.R stilviel op de baan en de rode vlag werd gezwaaid in de eerste momenten van de sessie van 15 minuten, hadden de andere twaalf coureurs nauwelijks genoeg tijd om twee vliegende ronden op Sebring International Raceway te voltooien. Als die tijdsdruk al grote druk opleverde, had dat geen invloed op Dries Vanthoor, die de #24 BMW M Team RLL BMW M Hybrid V8 naar de GTP-klasse en de overall pole leidde. Dries Vanthoor, de 26-jarige Belg die aan zijn eerste volledige seizoen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship begint, was ook de snelste qualifier bij de seizoensopenende Rolex 24 At Daytona in januari. Op vrijdag rondde Vanthoor het 3,74 mijl lange Sebring-circuit in 1 minuut, 47,091 seconden (125,724 mph), waarmee hij Tom Blomqvist in de #60 Acura Meyer Shank Racing with Curb Agajanian Acura ARX-06 met slechts 25 duizendsten van een seconde (1:47,116) versloeg. Hij deelt de pole-sitting-inschrijving met Philipp Eng en oud-Haas F1-coureur Kevin Magnussen.
Het resultaat zette BMW's recente reeks van indrukwekkende vorm voort, waaronder een 1-2 finish bij de TireRack.com Battle on the Bricks 2024 op de Indianapolis Motor Speedway, de pole bij de Daytona 2025 en een start op de eerste rij in de openingsronde van het FIA World Endurance Championship 2025 in Qatar.
Foto: Porsche Newsroom
Geslaagd Porsche offensief
Vanthoors oudere broer Laurens maakt deel uit van de rijderscombinatie van de kampioenschapsleidende #7 Porsche Penske Motorsport Penske 963, de winnaar van de Rolex 24, samen met Felipe Nasr en Nick Tandy, die op jacht is naar zijn eerste overall overwinning op Sebring. Nasr kwalificeerde de #7 Porsche als derde voor de 12-uursrace van zaterdag. Hij reed slechts één vliegende ronde in de korte strijd om pole position. Met een tijd van 1:47.522 minuten behaalde de Braziliaan de derde snelste tijd in Porsche Penske Motorsport’s nummer 7-auto. Teamgenoot Mathieu Jaminet uit Frankrijk probeerde een tweede snelle ronde in de korte beschikbare tijd, maar was nog steeds 0,076 seconden langzamer dan Nasr in de zusterauto.
"Die kwalificatie was een beetje ongewoon. De onderbreking gooide roet in het eten voor ons hele strategische plan voor onze ronden en het opwarmen van de banden en remmen", legt Urs Kuratle, directeur Porsche Factory Motorsport LMDh, uit. "We hebben het geweldig gedaan gezien de ongewone omstandigheden. Mathieu Jaminet en Felipe Nasr stonden onder enorme druk om alles goed te doen in de verkorte sessie. Ze deden het allebei erg goed. Het resultaat is oké en geeft ons alle kansen voor de 12-uursrace. We hebben er vertrouwen in."
Foto: Porsche Newsroom
Voor de tweede ronde van het seizoen deelt Nasr de #7 Porsche 963 met Nick Tandy uit Groot-Brittannië en Laurens Vanthoor uit België. Jaminet deelt de cockpit van de zusterauto met Matt Campbell uit Australië en de Fransman Kévin Estre. Aan het stuur van de Porsche 963 van het Proton Competition-klantenteam kwam Neel Jani naar voren als de beste achtervolger van de twee fabrieksauto's van Porsche Penske Motorsport. Dankzij een sterke ronde claimde de Zwitserse coureur P5 op de grid. Gianmaria Bruni zette de auto van JDC-Miller MotorSports op de negende plaats. In de race deelt de Italiaan de auto met #85 met onder anderen Nico Müller. De Porsche-fabriekscoureur uit Zwitserland maakt zijn debuut in de Porsche 963 in Sebring.
#23: ASTON MARTIN THOR Team, Aston Martin Valkyrie, GTP: Ross Gunn, Roman De Angelis, Alex Riberas
BMW werkte volgens plan
"De rode vlag zorgde niet voor problemen", merkte BMW fabriekscoureur Dries Vanthoor op. "We hadden een plan, dus uiteindelijk veranderde er niet veel. In een normale kwalificatiesessie krijg je misschien twee kansen. Nu had je er maar één. Het zorgt voor wat meer druk om die ronde te rijden. Het maakt het wat moeilijker. Maar ja, het maakt me ook een beetje, hoe ik het zou noemen, nerveus of opgewonden tegelijk. Het lijkt erop dat het werkt!”
Vanthoor is een BMW-fabriekscoureur die tot de kerngroep van het merk behoort die fulltime meedoet aan zowel de IMSA- als de WEC-kampioenschappen in 2025. Dit is zijn eerste bezoek aan Sebring, een van de meest unieke sportwagenracebanen ter wereld. “Het is een lange race en het is een moeilijke race, blijkbaar,” zei hij. “Ik weet het niet – het wordt mijn eerste keer, dus ik moet afwachten hoe het gaat, want blijkbaar is het niet makkelijk. Het is absoluut anders dan wat ik gewend ben, vooral de hobbels. We moeten gewoon overleven en er aan het einde zijn. Tot nu toe gaat alles heel goed en ik geniet er enorm van.”
LMP2: Thomas is de beste in #11 TDS Racing ORECA
Steven Thomas en PJ Hyett vochten een vermakelijke strijd uit om de Motul Pole Award in de Le Mans Prototype 2 (LMP2) klasse tijdens de kwalificatie van de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring op vrijdag, waarbij ze meerdere keren van de eerste plek wisselden. Hyett en Thomas waren de enige twee van de 12 LMP2-coureurs die de 1-minuut, 52-seconden barrière doorbraken op de 17 bochten tellende lay-out van Sebring International Raceway. Thomas veroverde uiteindelijk de eerste startpositie met een ronde van 1 minuut, 51,804 seconden (120,424 mph) in de #11 TDS Racing ORECA LMP2 07. Dat gaf hem een voorsprong van 0,115 seconde op Hyett, wiens beste ronde 1:51,919 (120,300 mph) was.
De #11 had een sterke vorm laten zien tijdens de training, met Mikkel Jensen die twee van de drie sessies leidde, waaronder de snelste LMP2-ronde van het weekend in de koelere omstandigheden van de training op donderdagavond. De pole was de zesde in de IMSA-serie voor Thomas, maar zijn eerste sinds de seizoensfinale van het WeatherTech Championship Motul Petit Le Mans in 2022 op Michelin Raceway Road Atlanta. Thomas behaalde ook de LMP2-pole in Sebring in 2021. "Toen ze de LMP2-auto's veranderden toen de GTP-formule in 2023 begon, veranderde de balans van de auto's en ik had het dat eerste jaar moeilijk", zei Thomas. "Ik dacht dat ik zo snel reed als ik ooit had gedaan, maar er zijn zoveel snelle Bronze-geclassificeerde coureurs en elke week lijkt het alsof het iemand anders is. Dit voelt echt goed voor een oude man, om een pole te pakken!" Thomas bracht hulde aan zijn co-coureurs – de Platinum-geclassificeerde Jensen en de Silver-geclassificeerde Hunter McElrea.
"Het mooie aan kwalificeren als Bronze-coureur is dat we allemaal op onze limiet zitten", zei Thomas, die zijn zesde overwinning in zijn carrière in het WeatherTech Championship nastreeft. "Hier in Sebring met al die hobbels, is het een hele uitdaging om elke bocht de hele weg op je limiet te blijven. Hunter en Mikkel hebben me gecoacht en geholpen om deze pole te behalen, wat ik erg leuk vind. Om de auto te kunnen kwalificeren betekent zoveel, omdat het voelt alsof je echt bijdraagt aan de overwinning aan het einde van de dag", voegde hij toe. "We starten ook de race, en dat geeft je de kans om je team in een goede positie te brengen. Ik denk dat kwalificatie veel betekent voor alle Bronze-coureurs, omdat het ons een factor in de race maakt, en dat is wat we echt willen."
#81: DragonSpeed, Ferrari 296 GT3, GTD PRO: Albert Costa, Motul Pole Award
Costa pakt GTD PRO voor DragonSpeed
Het was allemaal Ferrari wat de klok sloeg tijdens de kwalificatie voor de twee GT-klassen op Sebring op de vrijdagmorgen. De auto's van de beroemde fabrikant met het logo met het ‘Steigerende Paard’ reden "rapido" ronden in zowel de Grand Touring Daytona Pro (GTD PRO) als de Grand Touring Daytona (GTD)-klassen om daarmee de line-up te leiden voor de 73e editie van de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring, die zaterdag om 15:10u Nederlandse tijd begint.
De Spanjaard Albert Costa won de Motul Pole Award in de GTD PRO-klasse. Hij behaalde zijn eerste IMSA-poleposition in zijn carrière nadat hij een snelle ronde van 1 minuut en 59,225 seconden (112,929 mph) had gereden op het beroemde 3,74 mijl lange parcours in de #81 DragonSpeed Ferrari 296 GT3. Costa's tijd was iets langzamer dan GTD-polesitter Alessandro Pier Guidi in een tweede Ferrari, maar hij start als koploper van het gecombineerde GT-veld van 31 auto's - 11 GTD PRO-deelnemers, daarna de 20 GTD-auto's. Costa deelt zijn auto, die ook een partnerschap heeft met Risi Competizione, met Giacomo Altoe en Davide Rigon.
Costa's Ferrari zal naast #77 AO Racing Porsche 911 GT3 R (992) rijden, wiens ronde door de Duitser Laurin Heinrich de op één na snelste in de klasse was met een miniem verschil van slechts 0,172 seconde. Heinrich zette zijn beste ronde neer met minder dan twee minuten te gaan in de sessie onder een zonnige hemel met lekkere temperaturen in Central Florida. "We staan op pole position voor Ferrari, dus we zijn blij", zei een lachende Costa, wiens snelle tijd substantieel genoeg bleek om stand te houden voor de laatste acht minuten van de sessie van 15 minuten.
“Voor ons was de auto erg sterk en we moeten gefocust blijven op het einde van de dag. We staan op pole position, maar de race is erg lang en we moeten de eerste 10 uur overleven, want vorig jaar was het een grote oorlog in GTD en ik heb veel geleerd. De eerste pole position is altijd leuk,” voegde Costa toe, “ik denk dat alles vandaag (vrijdag 14 maart, red.) klopte en het was erg leuk om op pole position te eindigen. Morgen (zaterdag 15 maart, red.) wil ik op het podium staan.”
De Amerikaan Neil Verhagen reed de derde snelste GTD PRO-ronde in de #1 Paul Miller Racing BMW M4 GT3 EVO. De winnaar van de GTD PRO-klasse van vorig jaar, de #14 Vasser Sullivan Racing Lexus RC F GT3, was slechts zevende in de klasse. De #65 Ford Multimatic Motorsports Ford Mustang GT3, die de eerste wereldwijde GT3-overwinning van het model behaalde in de Rolex 24 At Daytona in januari, was tiende in de klasse.
#21: Af Corse, Ferrari 296 GT3, GTD: Simon Mann, Lilou Wadoux Ducellier, Alessandro Pier Guidi
Pier Guidi verovert eerste IMSA Pole in GTD-klasse sinds 2017
De Italiaan Alessandro Pier Guidi in de #21 AF Corse Ferrari 296 GT3,
die hij deelt met Simon Mann en Lilou Wadoux Ducellier, ging aan de leiding in de kwalificatie van de GT-klasse van alle standaard productie-auto’s, aangezien zijn beste ronde 0,094 seconde sneller was dan die van Costa met 1 minuut, 59,131 seconden (113,018 mph). Pier Guidi zette zijn Ferrari 296 GT al vrij vroeg in de sessie behendig op pole position en moest toen afwachten of hij het volhield. Dat deed hij voor de tweede keer in zijn carrière in de Motul Pole Award en zijn eerste sinds de Rolex 24 At Daytona van 2017, ook in GTD. Hij deelt zijn auto met Lilou Wadoux en Simon Mann. "Ik denk dat het een geweldige sessie was voor Ferrari, met een pole position voor ons beiden, en een geweldige comeback van Daytona", zei Pier Guidi, wiens auto vroeg in de seizoensopenende Rolex 24 At Daytona uitviel. "Ik start altijd liever vooraan."
Pier Guidi zijn snelle ronde op het legendarische circuit, was iets sneller dan de Amerikaan Kenton Koch in de #32 Korthoff Competition Motors Mercedes-AMG GT3, met een kleine 0,382 seconde. De Brit Jack Hawksworth was de derde snelste in de #12 Vasser Sullivan Racing Lexus RC F GT3, slechts 0,387 seconde langzamer dan Pier Guidi. De vier beste GTD-klasse auto's, waaronder ook de verdedigende Sebring-winnende #57 Winward Racing Mercedes-AMG, zaten iets meer dan een halve seconde uit elkaar en daarmee zal de grid in de Top-10 bestaan uit zes merken.
Opmerkelijk is dat de Rolex 24 At Daytona-winnende #13 AWA Corvette Z06 GT3.R met een nieuw chassis zich met Orey Fidani wist te kwalificeren als 17e van de in totaal 20 auto's in de GTD-klasse.
GT-klassen: Porsche 911 GT3 R van AO Racing op de eerste startrij
In de GTD Pro-klasse toonde het team van AO Racing opnieuw zijn kracht. Regerend kampioen Laurin Heinrich zette de op één na snelste ronde neer in de Porsche 911 GT3 R, die ‘Rexy’ wordt genoemd. In de race bundelt de Duitser zijn krachten met Klaus Bachler uit Oostenrijk en de Belg Alessio Picariello. De Oostenrijkse Porsche-fabriekscoureur Richard Lietz behaalde P11 in de #20-inzending van Proton Competition.
De klantenteams van Porsche hadden het moeilijk in de GTD-categorie, die is gereserveerd voor rijderscombinaties van professionals en ambitieuze amateurcoureurs. Michelle Gatting uit Denemarken kwalificeerde de #83 Porsche 911 GT3 R van het Iron Dames-team als elfde. De Amerikaan Adam Adelson sloot de sessie af op P13 met de identieke #120 911 van Wright Motorsports.
Gratis livestream
De 73e editie van de 12 Hours of Sebring krijgt groen licht op zaterdag 15 maart om 10:10 uur lokale tijd. De Nederlandse tijd bij de start van het 12 uur durende evenement is tien-over-drie ’s middags (15:10 uur CET). imsa.tv zendt de hele race uit in een gratis livestream buiten de VS en Canada. De website scoring.imsa.com biedt live timing. Veel kijkplezier bij deze tweede endurance topper van het seizoen 2025!
Kwalificatieresultaten 12 Hours of Sebring vrijdag 14 maart 2025:
GTP-klasse:
1. Eng/D. Vanthoor/Magnussen (AUT/BEL/DNK), BMW #24, 1:47.091 minuten
2. Blomqvist/Braun/Dixon (GBR/USA/NZL), Acura #60, 1:47.116 minuten
3. Nasr/Tandy/L. Vanthoor (BRA/GBR/BEL), Porsche 963 #7, 1:47.522 minuten
4. Jaminet/Campbell/Estre (FRA/AUS/FRA), Porsche 963 #6, 1:47.598 minuten
5. Jani/Pino/Vautier (SUI/CHL/FRA), Porsche 963 #5, 1:48.074 minuten
9. Tijmen van der Helm/Bruni/Müller (NLD/ITA/SUI), Porsche 963 #85, 1:48.228 minuten
GTD Pro-klasse:
1. Costa/Rigon/Altoe (ESP/ITA/ITA), Ferrari #81, 1:59.225 minuten
2. Heinrich/Bachler/Picariello (DEU/AUT/BEL), Porsche 911 GT3 R #77, 1:59.397 minuten
3. Snow/Verhagen/De Phillippi (VS/VS/VS), BMW #1, 1:59.666 minuten
11. Schiavoni/Cressoni/Lietz (ITA/ITA/AUT), Porsche 911 GT3 R #20, 2:00.814 minuten
GTD-klasse:
1. Mann/Wadoux/Pier Guidi (VS/FRA/ITA), Ferrari #21, 1:59.131 minuten
2. Lucas/Koch/Götz (VS/VS/DEU), Mercedes-AMG #32, 1:59.513 minuten
3. Hawksworth/Thompson/Montecalvo (GBR/CAN/VS), Lexus #12, 1:59.518 minuten
11. Bovy/Frey/Gatting (BEL/SUI/DNK), Porsche 911 GT3 R #83, 2:00.843 minuten
13. Adelson/Skeer/Sargent (VS/VS/AUS), Porsche 911 GT3 R #120, 2:01,206 minuten
* Klik hier voor de uitslag van de kwalificatie op vrijdag 14 maart 2025 van de 12 Hours of Sebring
Foto’s: IMSA en Porsche Newsroom
Renger van der Zande over IMSA, Sebring en zijn eigen verzekeringsbedrijf:
Naast het rijden in het IMSA voor het Acura-team en zijn F1-analyses voor het Race Café van Ziggo Sport, heeft Renger van der Zande ook nog de tijd gevonden om een eigen bedrijf op te zetten. In onderstaande video blikt de coureur terug op zijn laatste race in Sebring, praat hij over zijn nieuwe bedrijf in verzekeringen en wordt het op dat moment nieuwe F1-seizoen 2023 besproken, waarin Max Verstappen en Red Bull de boventoon voeren. Dat is anno maart 2025 wel veranderd, maar Max Verstappen wist zich op zaterdagochtend tijdens de kwalificatie in Melbourne toch als derde te kwalificeren achter de twee oranje McLarens, maar voor Ferrari en Mercedes!
IMSA-coureur Indy Dontje staat met een Mercedes aan de start van de 12 Hours of Sebring dit weekend en heeft als F1-analist de overstap gemaakt van Ziggo Sport naar Viaplay. Ondertussen kart Dontje ook nog altijd bij Pro Kart Nederland. RaceXpress sprak met de kersvers Viaplay analist over zijn overstap en zijn verwachtingen voor het komende F1-seizoen. Dontje hoopt op een goed Ferrari, een verrassing van Williams en als Nederlander uiteraard op Max Verstappen.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!