Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

24H Daytona - Na uiterst competitieve, chaotische en dramatische race LMP2 overwinning voor Job van Uitert + FOTO'S

Uitgegeven door Peter Vader • 27 januari 2025 10:01

Tower Motorsports stond uiteindelijk op de bovenste trede van het podium aan het einde van een competitieve, chaotische en dramatische Rolex 24 At Daytona in de 12-auto's tellende Le Mans Prototype 2 (LMP2)-klasse vol ORECA LMP2 07-auto's. Het kwartet van Sebastien Bourdais, John Farano, Sebastian Alvarez en Job Van Uitert deelde de LMP2-winnende #8 ORECA, en kwam bijna zonder problemen boven drijven terwijl de kanshebbers stegen en daalden als de temperaturen schommelden tijdens de 24-uurs enduranceklassieker.

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 1 podium

Drie van zulke uitdagers vielen uit in het achtste uur toen Louis Deletraz's #40 Cadillac Wayne Taylor Racing Cadillac V-Series.R spinde en weer op de baan kwam bij het verlaten van bocht 2. Door het contact werden de #2 United Autosports USA en #73 Pratt Miller Motorsports ORECA's uitgeschakeld, terwijl de #8 Tower-auto ondanks de schade gewoon doorging.

Halverwege leek het erop dat de tweede United-inschrijving, de met de Motul Pole Award bekroonde #22-auto, samen met de regerend klasse kampioenen Inter Europol Competition's #43-auto en AO Racing's "Spike" #99-auto klaar waren om uit te dagen. Straffen brachten de #22 en #43 naar beneden in de rangorde en hartverscheurend was het voor de #99 toen de laatste paar uur voorbij waren.

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 2 actie

AO's #99, met Christian Rasmussen achter het stuur, viel uit de strijd met nog iets meer dan 80 minuten te gaan. De auto ging de pits in met een waarschuwing voor een lege accu en het team stelde het probleem vast onder de achterklep, waardoor er meerdere ronden verloren gingen en de overwinning van "Spike" ten einde kwam. Deze auto reed 280 ronden aan de leiding van de LMP2-klasse van de in totaal 765 ronden.

Era Motorsport leek toen in staat om zijn overwinning van 2024 te herhalen met een aangepaste opstelling in zijn #18 ORECA, dankzij een strategische zet om alleen brandstof te tanken bij zijn laatste stop voor de laatste 40 minuten. Die hoop verdween toen Mathias Beche's #52 PR1 Mathiasen Motorsports' auto Paul-Loup Chatin's #18 Era-auto in een spin raakte bij bocht 1. Beche's #52-auto kreeg een drive-through penalty voor het feit dat hij verantwoordelijkheid was voor het incident.

Dat bracht de Tower-auto, die nog genoeg relatief momentum in leven hield om in de race te blijven, terug naar de leiding. Bourdais behaalde zijn derde Rolex 24-overwinning, de eerste in LMP2, samen met een Prototype- en algehele overwinning in 2014 en een GT Le Mans-overwinning met Ford in 2017, terwijl zijn trio teamgenoten, Farano, Alvarez en Van Uitert, allemaal hun eerste overwinningen behaalden en zij samen 118 ronden aan de leiding reden van de LMP-klasse.

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 3 podiumWelverdiende champagne voor Sebastien Bourdais na zijn tweede opeenvolgende IMSA-overwinning, zij het in een heel andere rijsituatie dan in 2024, nu in de zeer competitieve IMSA LMP2-klasse om in de IMSA-paddock te kunnen blijven racen

Bourdais gaf na de race zelfs toe dat de ruwe en onstuimige aanrijding zijn pilot Farano betrof, die ondanks rugpijn bleef rijden en zijn stints afmaakte. "Ik was onderdeel van de grote, grote tijd", legde Bourdais uit. "De auto over mijn linker spatbord, een auto over mijn rechter spatbord en ik denk niet dat ik tijd had om terug te gaan omdat ik contact maakte omdat ik in de versnellingsbak van de Pratt Miller-auto zat en het allemaal tot stilstand kwam. Het was als ‘Days of Thunder.’ Ja, eerlijk gezegd, toen het allemaal voor me opklaarde en de auto nog steeds vier wielen had en het stuur recht stond, dacht ik: man, dit is gewoon een wonder”, aldus een dappere Farano na afloop.

Voor Bourdais is het ook zijn tweede opeenvolgende IMSA-overwinning, zij het in een heel andere rijsituatie. Met het einde van het Cadillac Chip Ganassi Racing-programma in GTP na de seizoensfinale van Motul Petit Le Mans in 2024, schakelde Bourdais over naar de zeer competitieve LMP2-klasse om in de IMSA-paddock te kunnen blijven racen. “Het is bijna alsof het ons in zekere zin is toegekend, want het leek even alsof niemand het wilde winnen,” lachte Bourdais. “Ik heb zelden iemand een andere auto zien torpederen zoals Beche deed met Paul-Loup. Het was gewoon het ene incident na het andere voor ons, achter ons of om ons heen. Het was een vreemde race, maar soms hadden we hoop. Soms voelde het een beetje hopeloos, en om er op een gegeven moment bovenop te komen, ongeacht hoe je daar bent gekomen, is het gewoon een van die races waarbij niemand zich herinnert hoe je daar bent gekomen. Voor mij persoonlijk is het mijn derde overwinning, maar je bent nooit te oud om te winnen. Ik ben erg blij dat we het resultaat konden brengen voor John, die al een tijdje achter die Rolex aanzit.”

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 4 portretJob van Uitert behaalde in Daytona zijn beste resultaat tot op heden in zijn loopbaan

Maar behalve succes voor Bourdais was er met dezelfde #8 ORECA een Nederlands succes in Daytona. Job van Uitert was één van de vier rijders met de auto van Tower Motorsports en dus kan hij zich nu scharen in het selecte groepje van Nederlandse klassewinnaars in Daytona. Voor Van Uitert is deze overwinning op dit moment het hoogtepunt in zijn carrière. Bij zijn zes Le Mans-deelnames heeft hij twee keer op het podium gestaan. Deze overwinning is zijn eerste in Daytona en voorlopig zijn mooiste resultaat ooit! En het ging allemaal bepaald niet vanzelf. De auto verkeerde niet in een goede conditie en kwam een halve seconde per ronde tekort. Maar na de crash overleefd te hebben en veel bikkelen (en brandstof besparen) wisten ze wonderbaarlijk genoeg de auto op de eerste plaats in de LPM2-klasse te krijgen. En daar tot het einde daar te blijven…

Ondanks enkele tegenslagen gedurende de hele race, herstelde de #22 United-auto zich ook voortreffelijk met zijn tweede plaats, dankzij polesitter Daniel Goldburg, die de auto deelde met Paul Di Resta, Rasmus Lindh en James Allen. Die auto finishte 44,697 seconden achter de Tower-auto. Riley completeerde het LMP2-podium met zijn #74 LMP2-inschrijving, mede bestuurd door Felipe Fraga, Gar Robinson, Josh Burdon en Felipe Massa.

Klik hier voor de uitslag van de 63e 24 Hour of Daytona 2025

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 6

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 5

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 8

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 9

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 10

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 11

24H Daytona 2025 Nr8 ORECA Job van Uitert winnaar LMP2 Foto 7

Foto's: IMSA





Roar Before the Rolex 24 at Daytona International Speedway Foto 6 Rolex 24 logo

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS