24H Daytona - Dries Vanthoor bovenaan de Roar; BMW op P1 op eerste dag van Roar before the Rolex 24
Uitgegeven door Peter Vader • 18 januari 2025 12:50
DAYTONA BEACH – Het IMSA WeatherTech SportsCar Championship 2025 ging vrijdag van start op een frisse winterdag op de Daytona International Speedway. Eenenzestig deelnemers reden het 3,56 mijl lange circuit op, onder een zonnige hemel voor de eerste van drie dagen van Roar Before, de Rolex 24-test in aanloop naar de 63e editie van de Rolex 24 At Daytona van volgend weekend. BMW M Team RLL had genoeg om blij mee te zijn aan het einde van de eerste dag van het nieuwe seizoen. Dries Vanthoor zette de benchmarktijd van de dag neer in de beginfase van de twee uur durende middagsessie, met een tijd van 1 minuut, 35,424 seconden (134,306 mph) in de #24 BMW M Hybrid V8, terwijl Sheldon van der Linde vierde werd in de identieke #25-inschrijving, met een tijd van 1:36,093 (132,936 mph).
Dries Vanthoor zette de benchmarktijd van de vrijdag neer in de beginfase van de twee uur durende middagsessie van de Roar before the Rolex 24, met een tijd van 1 minuut en 35,424 seconden in de #24 BMW M Hybrid V8 van BMW M Team RLL
"Het is jammer dat het niet over een week zondagavond is", grapte de jongere broer Vanthoor (oudere broer Laurens rijdt in de #7 Porsche 963 van Porsche Penske Motorsport), verwijzend naar de finish van de komende 24 uursrace. "Dit is niet de belangrijkste sessie van het weekend of de race, maar het is goed om te weten dat het er goed uitziet en de stappen die we sinds vorig jaar hebben gezet en de evolutie waaraan we hebben gewerkt, sinds we met het project zijn begonnen, zien er beter uit.”
"De jongens in de fabriek hebben sinds de finish van het vorige seizoen keihard gewerkt", voegde hij toe. "We zijn er nog lang niet, maar dankzij hen verbetert het wèl allemaal. We hebben veel getest om onze problemen te verhelpen, dus laten we volgende week zien of ze hun vruchten afwerpen of niet. Dat zal uitwijzen of al het werk dat we hebben gedaan voor niets was, of dat we misschien voor de overwinning kunnen gaan."
Tom Blomqvist markeerde zijn fulltime terugkeer naar de IMSA-serie door de snelste tijd neer te zetten in de 75 minuten durende openingssessie in de #60 Acura Meyer Shank Racing w/Curb Agajanian Acura ARX-06 met een ronde van 1:35.827 (133.741 mph). De BMW's waren vanaf het begin indrukwekkend, met de #25 en #24 respectievelijk op de tweede en vierde plaats in de ochtend.
"Ik denk dat de baan in de eerste sessie vrij vuil was, dus de grip was niet de beste," zei Vanthoor. "Ik denk dat we de grip echt zullen voelen toenemen tot in de race van volgende week. Het is altijd cool om aan het begin van het jaar weer op de helling te gaan, dus het was erg leuk."
De #63 Automobili Lamborghini Squadra Corse Lamborghini SC63 voltooide slechts vijf ronden in de ochtendsessie
Een paar GTP-teams ondervonden problemen die hun dag beïnvloedden. De #63 Automobili Lamborghini Squadra Corse Lamborghini SC63 voltooide slechts vijf ronden in de ochtendsessie, terwijl de #7 Porsche Penske Motorsport Porsche 963 minder dan 10 minuten na het begin van de middagtraining op de baan al stilviel met een afwijking in het hybride systeem en op een dieplader naar de garage werd teruggebracht.
Lamborghini herstelde zich in de middag, met Romain Grosjean die de derde beste tijd neerzette met 1:36.041 (133.433 mph).
De #43 Inter Europol Competition ORECA LMP2 07 die meedeed in de Le Mans Prototype 2 (LMP2) klasse, zorgde ook voor een korte rode vlag laat in de middagsessie toen Bijoy Garg stilviel op de baan. Malthe Jakobsen (#04 Crowdstrike Racing by APR ORECA LMP2 07) was vrijdag de snelste in LMP2, met een tijd van 1:38.673 (129.883 mph) in sessie 1.
De nieuwe relatie tussen Lamborghini en Pfaff Motorsports begon snel toen Andrea Caldarelli de Grand Touring Daytona Pro (GTD PRO) klasse aanvoerde. Caldarelli's ronde van 1:47.626 (119.079 mph) vroeg in de ochtendsessie in de #9 Lamborghini Huracan GT3 EVO2 was 0,149 seconde sneller dan de beste prestatie in de middag, neergezet door de verdedigende GTD PRO kampioen Laurin Heinrich in de #77 AO Racing Porsche 911 GT3 R (992). Pfaff zette een Porsche in om het IMSA GTD PRO-kampioenschap van 2022 te winnen, voordat hij in 2024 met een McLaren ging racen.
"Dit was zeker een laat programma om bij elkaar te komen, maar de jongens hebben echt geweldig werk geleverd", zei Caldarelli, een fabriekscoureur van Lamborghini. "Dit zijn niet zomaar woorden die ik zeg. Ik weet hoe moeilijk het is om een auto in elkaar te zetten, en dit is waarschijnlijk niet de gemakkelijkste auto om aan te werken, vooral in het begin. We hadden geen grote problemen en ik was echt onder de indruk en aangenaam verrast. Dit is absoluut een goed begin van het jaar."
Rahel Frey (#83 Iron Dames Porsche 911 GT3 R (992) was de snelste van de 22 GTD-klasse deelnemers en reed in Daytona in 1:48.084 in sessie 1.
Rahel Frey (#83 Iron Dames Porsche 911 GT3 R (992)
The Roar Before the Rolex 24 gaat zaterdag door tot in de nacht, om vervolgens op zondag te eindigen. De Roar-sessies op zaterdag 18 januari beginnen om 17:15 uur en eindigt om 18:45 uur. Daarna volgt nog een sessie van 21:10 uur tot 22:10 uur. De sessies op zondag 19 januari zijn van 0:30 uur tot 2.30 uur, van 15:45 uur tot 16:45 uur en van 20:30 uur tot 22:00 uur. Let op: de genoemde tijdstippen zijn Nederlandse tijd. In Nederland is het 6 uur later dan in Daytona Beach.
Pitstop voor Renger van der Zande met de Acura ARX-06 met startnummer 93
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!