Daimler Truck in eerste jaar als beursgenoteerde onderneming aanzienlijke strategische vooruitgang geboekt
Uitgegeven door Deni Volkers • 13 mei 2023 21:03
In zijn eerste volledige jaar als beursgenoteerde onderneming heeft Daimler Truck Holding AG (Daimler Truck) de strategische ambities - toonaangevend in duurzaam transport en verbetering van de algehele winstgevendheid - met succes waargemaakt. De Groep bereikte zijn financiële doelstellingen voor 2022 en is positief voor 2023 ondanks beperkingen in de toeleveringsketen en inflatoire kostendruk. Daimler Truck profiteerde van een robuuste vraag in zijn belangrijkste bedrijfsvoertuigenmarkten en verhoogde zijn verkoop per eenheid, omzet, EBIT (Earnings before Interests and Taxes), industriële vrije kasstroom en winst per aandeel. Met 520.300 eenheden zijn er in 2022 wereldwijd 14% meer vrachtwagens en bussen verkocht dan vorig jaar (455.400 eenheden) - wat de sterke marktpositie van Daimler Truck onderstreept. Terwijl de vraag op de kernmarkten sterk bleef en de orderontvangst en het orderboek op een hoog niveau bleven, bleven knelpunten in de toeleveringsketens de productie beďnvloeden. Gesteund door de aanzienlijke groei van de verkoop per eenheid, sterke nettoprijzen, gunstige wisselkoersen en een positieve ontwikkeling van de dienstenactiviteiten, steeg de omzet van de Groep tot €50,9 miljard in 2022 (+28% in vergelijking met vorig jaar: €39,8 miljard).
2022 liet ook een gunstige ontwikkeling zien voor het resultaat en het rendement op omzet. De aangepaste EBIT steeg met 55% tot €3.959 miljoen (2021: €2.552 miljoen), de aangepaste ROS van de Industrial business lag in 2022 op 7,7% (2021: 6,1%). De vrije kasstroom van Daimler Truck van de Industrial business steeg in het verslagjaar met 12% tot €1.746 miljoen (2021: €1.556 miljoen). De winst per aandeel (WPA) bedroeg €3,24, een stijging van 14% ten opzichte van 2021. Al met al heeft Daimler Truck de doelstellingen voor 2022 voor winstgevendheid en margeverbetering gehaald, ondanks tegenwind door knelpunten in de toeleveringsketen.
Succesvol eerste jaar als beursgenoteerde onderneming
Daimler truck heeft in zijn eerste jaar als beursgenoteerde onderneming op vele gebieden aanzienlijke strategische vooruitgang geboekt. In het kader van de ambitie om toonaangevend te zijn op het gebied van duurzaam vervoer is een reeks nieuwe producten en diensten geďntroduceerd. Er werden verschillende nieuwe emissievrije voertuigen (ZEV) gelanceerd: De elektrische Freightliner eCascadia ging in Noord-Amerika in serieproductie, evenals de Mercedes-Benz eEconic in Duitsland. Op de IAA Transportation 2022 won de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros LongHaul de prestigieuze "2023 truck Innovation Award". De in serie geproduceerde eActros LongHaul zal een bereik hebben van ongeveer 500 kilometer op een enkele acculading en zal krachtig kunnen worden opgeladen. De Daimler truckdochter Mitsubishi Fuso truck and Bus Corporation (FUSO) onthulde de batterij-elektrische Next-Generation FUSO eCanter zowel in Japan als in Europa.
Er werden ook nieuwe producten gelanceerd om grote winstpools te bedienen: De volgende generatie van de Setra TopClass en ComfortClass, de nieuwe Mercedes-Benz Tourrider, een speciaal voor de Noord-Amerikaanse markt ontwikkelde touringcar, en Daimler Truck Noord-Amerika's geheel nieuwe Western Star 57X long-haul truck. Daimler Truck kondigde ook herstructureringsprogramma's aan voor zowel haar Mercedes-Benz segment in Brazilië als het segment Daimler Bussen, waarbij het belang wordt onderstreept van zelfhulpmaatregelen om tegen 2025 rendementsverbeteringen te realiseren. Daimler Truck kondigde ook innovatieve partnerschappen aan, onder meer met de hightechmachinefabrikant Manz, evenals infrastructurele joint ventures in de twee kernregio's Noord-Amerika en Europa voor batterij-elektrische en waterstofaangedreven bedrijfsvoertuigen. Financial Services heeft zijn groei voortgezet: Het segment lanceerde #bedrijfsactiviteiten in acht andere landen en was aan het eind van het jaar actief op 15 markten. Daimler Truck heeft met succes verschillende obligaties uitgegeven op de kapitaalmarkt, wat de groei van Financial Services ondersteunt.
Martin Daum, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck merkt op: "2022 was een heel bijzonder jaar voor ons, een uitdagend jaar in vele opzichten - maar vooral een succesvol eerste jaar voor Daimler Truck als onafhankelijk beursgenoteerd bedrijf. Onze sterke resultaten tonen aan dat we onze omgeving zeer goed hebben beheerd, of het nu gaat om de impact van de oorlog tussen Rusland en Oekraďne, de aanhoudende beperkingen in de toeleveringsketen of de hoge inflatie. We hebben sterke vooruitgang geboekt bij het ontsluiten van ons winstpotentieel, en we hebben ook verdere belangrijke stappen gezet met betrekking tot onze ambitie om leiding te geven aan duurzaam transport en de klimaatverandering aan te pakken."
Dividend
Voor het boekjaar 2022 zullen de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen van Daimler Truck Holding AG de Algemene Vergadering op 21 juni 2023 een dividenduitkering van €1,30 per aandeel voorstellen.
Groepsvooruitzichten voor 2023
Ondanks aanhoudende moeilijke economische omstandigheden in 2023, hoge energieprijzen en spanningen in sommige toeleveringsketens, verwacht Daimler Truck een robuuste ontwikkeling in belangrijke verkoopmarkten voor bedrijfsvoertuigen. Rekening houdend met de twee belangrijkste regio's Noord-Amerika en Europa, schat de Groep dat de beide markten voor zware trucks in Noord-Amerika en Europa tussen 280.000 en 320.000 eenheden zullen bedragen. Daimler Truck verwacht in 2023 een verkoop tussen 510.000 en 530.000 eenheden.
De Groep verwacht een aanzienlijke stijging van zijn inkomsten, tussen €53 en €55 miljard in de Industrial business en tussen €55 en €57 miljard op Groepsniveau. Verder verwacht Daimler Truck een aanzienlijke stijging van zijn aangepaste EBIT. De aangepaste ROS van de Industrial business zal naar verwachting schommelen tussen 7,5% en 9%. Daimler Truck verwacht dat de vrije kasstroom van de Industrial business in 2023 hoger zal zijn dan in het voorgaande jaar.
Jochen Goetz, CFO van Daimler Truck: "Met een aangepaste EBIT van €4,0 miljard hebben we in een uitdagende marktomgeving met aanbodbeperkingen en inflatie een belangrijke stap voorwaarts gezet en een recordniveau van EBIT voor de Groep bereikt. We konden ook onze sterke cash conversion voortzetten. Wij willen ons eerste dividend uitkeren en een aantrekkelijk beleid voor kapitaalallocatie voeren. Wij zijn op weg naar benchmark-winstgevendheid, maar er is nog een weg te gaan, vooral wat de kosten betreft, gezien de inflatiedruk. Uit onze vooruitzichten blijkt dat wij onze zelfhulpmaatregelen ter verbetering van onze financiën zullen voortzetten."
Daimler Truck Holding AG staat genoteerd in de Duitse beursindex DAX. De aandelen van Daimler Truck Holding AG worden verhandeld op de gereglementeerde markt (Prime Standard) van de beurs van Frankfurt onder het symbool DTG. Het internationale identificatienummer (ISIN) is DE000DTR0CK8, het Duitse identificatienummer (WKN) DTR0CK.