24H Daytona - BMW en Lamborghini domineren GTP en GT-klasse op dag 2 van de Roare before the Rolex 24
Uitgegeven door Peter Vader • 19 januari 2025 08:00
DAYTONA BEACH - Tot nu toe domineerde BMW de tijdenlijsten tijdens de jaarlijkse Roar Before the Rolex 24-trainingssessies op de eerste twee dagen van actie op het 3,56 mijl lange circuit van Daytona International Speedway. Het Duitse merk zette een snelle tijd neer in beide vroege Rolex 24 At Daytona-trainingssessies op zaterdag met de twee BMW M Team RLL-zusterauto's die uiteindelijk de eerste twee posities op de tijdenlijst veroverden. Terwijl de 25-jarige Sheldon van der Linde – die zaterdagmiddag de snelste ronde van de dag van 1:36.196 opeiste in de #25 BMW M Hybrid V8 – duidelijk tevreden was met de inspanning van het team en wat dat kan betekenen voor de iconische Rolex 24-race van volgend weekend, waarschuwde de Zuid-Afrikaan dat sommige deelnemers voorzichtig waren geweest om al hun troefkaarten nog niet uit te spelen.
Sheldon van der Linde werd echter aangemoedigd door de duidelijke vooruitgang die zijn fabrikant en team de afgelopen twee jaar hebben geboekt in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. "Het is duidelijk positief om te zien dat we veel hebben geleerd van al het harde werk dat we dit jaar in de winter en het WEC-seizoen van vorig jaar hebben verricht, en we proberen dat natuurlijk over te brengen naar Amerika", zei van der Linde, een veteraan van het FIA World Endurance Championship (WEC) die dit seizoen voor het eerst fulltime in de Grand Touring Prototype (GTP)-klasse van IMSA zal rijden.
"Het is alleen de Roar en we weten dat veel mensen behoorlijk wat zandzakken gebruiken", zei hij. "Het is ook vrij duidelijk in de GTD-klasse, maar het is zeker een goede manier om het weekend te beginnen en de auto voelt goed aan, dus dat is positief. Het is moeilijk te zeggen wat we verwachtten, omdat we niet echt wisten waar we in de Roar zouden belanden. Zoals ik al zei, iedereen doet iets anders met zijn programma. Dus uiteindelijk is het heel moeilijk om te weten waar we staan, maar we verwachtten veel sterker te zijn dan vorig jaar en ik denk dat dat alleen al echt, echt dit jaar te zien is.”
Over het algemeen verliep het zaterdag soepel op de baan – temperaturen in de lage 70 graden onder overwegend bewolkte luchten – met slechts één incident in de twee trainingssessies – de #22 United Autosports USA LMP2 raakte de bandenbarrière buiten de chicane op de backstretch tijdens de middagsessie.
Hoewel er geen “gevallen” waren van ongelukken tijdens de ochtendtraining van één uur en 45 minuten, werd deze sessie twee keer vertraagd – een snelle gele kaart voor een puinhoop op de baan en een pauze van 11 minuten om het veld de tijd te geven om de nieuwe herstarts in de gesplitste categorie te oefenen voor de komende race. Dit seizoen worden alle vier de klassen vóór de herstarts op de baan verdeeld per categorie, inclusief een nieuwe klasse-indeling voor 2025 van de GTD PRO- en GTD-auto's.
Het algemene gevoel was dat de splitsing beter verliep dan verwacht, snel en zonder incidenten – zelfs met een volledige telling van 37 auto's onder de GTD-deelnemers (15 GTD PRO en 22 GTD).
"Dat werkte prima", zei Scott McLaughlin van IndyCar, die samenwerkt met NASCAR-sterren Shane Van Gisbergen en Connor Zilisch en voormalig Rolex-winnaar Ben Keating in de #91 Trackhouse by TF Sport GTD PRO-klasse Corvette Z06 GT3.R voor de Rolex 24. "Het ging snel, meer om het peloton op te bouwen. Het was behoorlijk solide. Ik denk niet dat er veel verschil is.''
Franck Perera, die zaterdagmorgen een snelle tijd neerzette (1:48.036) in de GTD-klasse met de #78 Forte Racing Lamborghini Huracan GT3 EVO2, was een van de coureurs die waarschuwden voor de veranderende weersomstandigheden, die zowel voor zondag (regen) als voor de race van volgende week (koelere temperaturen) worden verwacht. "Het is zeker positief als het gaat zoals je wilt", zei Perera, een voormalige winnaar van de Rolex 24-klasse. Hij merkte op: "Elke sessie is een test en er is nog steeds training, en ik denk dat het weer de komende dagen lastig zal zijn."
Felipe Fraga zette de snelste tijd neer in de Le Mans Prototype 2 (LMP2)-klasse met een ronde van 1:40.108 in de #74 Riley ORECA LMP2 07. Andrea Caldarelli was het snelst in beide sessies in de GTD PRO-klasse met een snelle ronde van 1:48.049 in de #9 Pfaff Motorsports Lamborghini Huracan GT3 EVO2 tijdens de middagtraining.
De laatste twee sessies voor WeatherTech Championship-auto's vinden plaats op zondag. De kwalificatie voor de Rolex 24 At Daytona staat gepland voor volgende week donderdag. De startvlag voor historische 24 uursrace van Daytona wordt gezwaaid op zaterdag 25 januari om 13:40 uur ET.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!