IMSA Indianapolis: spectaculaire P4 voor Tijmen van der Helm, BMW wint race en Porsche stelt titels veilig
Uitgegeven door Peter Vader • 23 september 2024 12:00
Porsche heeft de zes uur durende race van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship in Indianapolis met groot succes afgerond: in de hoogste GTP-categorie klom Porsche Penske Motorsport opnieuw op het podium met een derde plaats voor de #6-Porsche 963. Als gevolg hiervan gaat het fabrieksteam naar de laatste ronde van het seizoen op Road Atlanta op 12 oktober, met een substantiële voorsprong in de fabrikanten-, coureurs- en teamsklassementen. In de twee GT-klassen zette de Porsche 911 GT3 R de maatstaf. Laurin Heinrich en Michael Christensen wonnen de GTD Pro-categorie in de nr. 77-auto van AO Racing, terwijl de nr. 120-inzending van Wright Motorsports de overwinning in de amateurklasse veiligstelde. Het team van JDC-Miller MotorSports, met onder andere Tijmen van der Helm, vierde een absoluut topresultaat dankzij hun vierde plaats overall met hun gele Porsche 963. Bent Viscaal deed het ook niet onverdienstelijk, hij eindigde op de zevende plaats overall.
Na hoge temperaturen en felle zonneschijn op de twee trainingsdagen, veranderde het weer op de racedag. Het begon ongeveer 90 minuten voor de start van de "Battle On The Bricks" te regenen en dat hield ongeveer drie uur aan. Tijdens de eerste helft van de race was de safety car bijna 90 minuten op de baan. Hierdoor was de race-actie in die fase enigszins getemperd. De situatie in de tweede helft van de zes uur durende race nam echter een spannende wending. Nadat de baan was opgedroogd, werden fans getrakteerd op typische IMSA-sensaties en -rampen. Centraal stonden de vier 520 kW (707 PS) Porsche 963 in de hoogste GTP-klasse en vijf klant-911-racers in de twee GT-categorieën.
Met nog ongeveer 90 minuten op de klok trok de Engelsman Nick Tandy de aandacht met een geďnspireerde inhaalactie die de #6-Porsche naar voren katapulteerde. Terwijl zijn teamgenoot Mathieu Jaminet deze positie een korte tijd behield na de laatste coureurswissel, zorgde een andere strategie ervoor dat hij werd ingehaald door twee rivaliserende BMW's, waardoor de winnaars van vorig jaar naar de derde plaats werden verwezen. De zusterauto #7 zette een briljante eerste prestatie neer: Felipe Nasr uit Brazilië stormde prompt van de zevende plaats naar de kop van het veld in het 963-hybride prototype dat het kampioenschap leidde, maar kreeg een drive-through penalty. Er volgde nog meer tegenspoed: een fout in de stuurbekrachtiging zorgde ervoor dat Nasr, die de auto deelde met de Amerikaan Deen Cameron, als negende eindigde in de GTP-klasse.
Het team van JDC-Miller MotorSports, met onder andere Tijmen van der Helm, vierde een absoluut topresultaat dankzij hun vierde plaats overall met hun gele Porsche 963
"Allereerst gefeliciteerd BMW met een welverdiende overwinning. We weten nog maar al te goed van vorig jaar hoe geweldig zo'n resultaat voelt", legt Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport, uit. "Ons fabrieksteam heeft onvermoeibaar gevochten. De beloning is dat we nu met een gezonde voorsprong in het kampioenschap naar de grote finale kunnen. We zullen er alles aan doen om dit geweldige IMSA-seizoen af te sluiten met grote trofeeën. Ik neem ook mijn petje af voor onze klantenteams AO Racing en Wright Motorsports, die beide GT-klassen wonnen met de Porsche 911 GT3 R."
“Het was een zware race voor ons, maar het resultaat was uiteindelijk best goed,” zegt Urs Kuratle, Director Factory Motorsport LMDh. “Onze nummer 6 zette onze podiumreeks voort en zorgde er ook voor dat we met een mooie voorsprong in het fabrikantenkampioenschap naar de finale in Atlanta kunnen reizen. Dat was ons doel – en dat hebben we bereikt. Onze nummer 7 had niet zo'n geweldige dag. Felipe had zijn laatste beetje kracht nodig om de auto over de finish te krijgen. Dat was hard werken. We moeten nu goed kijken naar wat er misging met zijn auto en waarom. Gefeliciteerd aan BMW met een welverdiende overwinning en aan onze winnende klantenteams in beide GT-klassen.”
“Ik moet Felipe complimenteren. De manier waarop hij de nummer 7 zonder stuurbekrachtiging over de finish loodste, was indrukwekkend. We moeten de fout eens nader bekijken,” legt Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport, uit. “Alles verliep soepel met de zusterauto. Uiteindelijk hebben we er alles aan gedaan om zoveel mogelijk punten te verdienen voor het kampioenschap zonder al te veel risico te nemen. Nu richten we onze aandacht op Road Atlanta, waar we zullen vechten om de volledige GTP-klassetitelpoule te veroveren.”
Porsche heeft nu een voorsprong van 124 punten in het fabrikantenkampioenschap. Dit betekent dat zodra een Porsche 963 punten verdient in de Road Atlanta-finale, de titel veilig is. En dit is al verzekerd zodra de grens wordt overschreden bij de start van de 10 uursrace daar. In het coureurskampioenschap worden de twee duo's van Porsche, Nasr/Cameron en Jaminet/Tandy, gescheiden door slechts 14 punten. In de finale zullen de twee teams het tegen elkaar opnemen voor de coureurstitel. Aangezien Porsche 164 punten voorsprong heeft op Cadillac, is de kans op het winnen van de teamtrofee ook erg groot.
Het klantenteam van JDC-Miller MotorSports vierde een topresultaat dankzij de Porsche 963 die als vierde overall eindigde. Proton Competition demonstreerde op indrukwekkende wijze het enorme potentieel van de hybride auto. De Italiaanse fabriekscoureur Gianmaria Bruni reed de snelste ronde van de hele race achter het stuur van de #5-Porsche 963 in 1:16.229 minuten. Het team finishte de 6 uursrace in Indianapolis op de zevende plaats.
In de GTD Pro-categorie schitterde de zogenaamde ‘Rexy’ 911 GT3 R van AO Racing met Heinrich/Christensen (D/DK), Porsche 911 GT3 R #77, 208 ronden
Overwinning in de GT-klassen: 'Rexy' en AO Racing & Wright klassewinnaar
In de GTD Pro-categorie schitterde de zogenaamde ‘Rexy’ 911 GT3 R van AO Racing opnieuw. Hoewel de groene 911 in dinosaurusdesign de race helemaal achteraan de startgrid begon vanwege een straf na de kwalificatie, duurde het slechts een paar minuten voordat voormalig Porsche Junior Laurin Heinrich door het GTD-veld naar de zesde plaats raasde. Met een perfecte strategie en pitwork, evenals de formidabele rondetijden van fabriekscoureur Michael Christensen, zette AO Racing de achtervolging voort. Uiteindelijk behaalde Heinrich de derde overwinning van het seizoen voor zichzelf en voor zijn team. Als gevolg hiervan gaat de Duitser de finale in als leider in het GTD Pro-klasse coureurskampioenschap, terwijl Porsche ook het fabrikantenkampioenschap in die klasse leidt.
Wright Motorsports boekte ook succes in Indianapolis, met de groengele 911 van het doorgewinterde klantenteam die de GTD-klasse won. De amateurcoureur Adam Adelson uit de VS, zijn landgenoot Elliott Skeer en Jan Heylen uit België reden een vlekkeloze rit onder moeilijke omstandigheden. De identieke auto's van Kellymoss met Riley, MDK Motorsport en Andretti kwamen respectievelijk als achtste, twaalfde en veertiende over de finish op de Indianapolis Motor Speedway.
De elfde en laatste ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship wordt op 12 oktober verreden op de Michelin Raceway Road Atlanta. De tien uur durende 'Petit Le Mans'-race wordt sinds 1988 gehouden en maakt deel uit van de IMSA Michelin Endurance Cup naast de endurance-evenementen in Daytona, Sebring, Watkins Glen en Indianapolis.
UITSLAG:
GTP-klasse:
1. Krohn/Eng (FIN/A), BMW #24, 219 ronden
2. De Phillippi/Yelloly (USA/UK), BMW #25, + 1.647 seconden
3. Tandy/Jaminet (UK/F), Porsche 963 #6, + 2.947 seconden
4. Van der Helm/Westbrook/Hanson (NL/UK/UK), Porsche 963 #85, + 19. 176 seconden
7. Bruni/Viscaal/Picariello (I/NL/B), Porsche 963 #5, - 1 ronde
9. Cameron/Nasr (USA/BR), Porsche 963 #7, - 7 ronden
GTD-Pro klasse:
1. Heinrich/Christensen (D/DK), Porsche 911 GT3 R #77, 208 ronden
2. Tincknell/Rockenfeller (UK/D), Ford #64, + 12,527 seconden
3. Garcia/Sims (E/UK), Corvette #3, + 15,355 seconden
GTD-klasse:
1. Adelson/Skeer/Heylen (USA/USA/B), Porsche 911 GT3 R #120, 207 ronden
2. Foley/Gallagher/Walker (USA/USA/USA), BMW #96, + 2,465 seconden
3. Grenier/Koch/Skeen (CDN/USA/USA), Mercedes-AMG #32, + 10,940 seconden
8. Pedersen/van Berlo/Dickinson (USA/NL/USA), Porsche 911 GT3 R #90, + 29,473 seconden
12. Li/Fjordbach/Leitch (CHN/DK/NZ), Porsche 911 GT3 R #86, - 1 ronde
14. Andretti/Chaves/Hargrove (USA/USA/CDN), Porsche 911 GT3 R #43, - 2 ronden
P7 voor Bruni/Bent Viscaal/Picariello (I/NL/B), Porsche 963 #5, - 1 ronde
P1 in de GTD-klasse: Adelson/Skeer/Heylen (USA/USA/B), Porsche 911 GT3 R #120, 207 ronden
Bron foto's: Porsche | IMSA
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!