Porsche Penske Motorsport ziet na het winnen van 6 Hours of Fuji zijn WEC-wereldtitelkans groeien
Uitgegeven door Peter Vader • 16 september 2024 14:10
STUTTGART - Porsche Penske Motorsport heeft met de Porsche 963 zijn tweede overwinning in het FIA World Endurance Championship (WEC) van dit seizoen behaald. Dankzij deze triomf heeft het Porsche-fabrieksteam de leiding in het constructeursklassement heroverd. Tijdens de 6 Hours of Fuji op de Fuji Speedway in Japan passeerden Laurens Vanthoor, André Lotterer en Kévin Estre als eerste en dus als winnaar de zwart-wit geblokte vlag na een foutloze race van 6 uur. Het trio reist naar de finale in Bahrein en leidt het Hypercar-klassement, wat hen in een uitstekende positie plaatst om de WEC-kampioenschapstitel mee naar huis te nemen. Met de vijfde plaats heeft het klantenteam van Hertz Team Jota een vroege FIA World Cup-titel voor particuliere Hypercar-teams behaald met het hybride prototype van 512 kW (696 pk), bestuurd door Norman Nato, Callum Ilott en Will Stevens.
V.l.n.r. André Lotterer, Kévin Estre en Laurens Vanthoor blije winnaars van de 6 Hours of Fuji op de Fuji Speedway in Japan
De 6 uur durende race op de 4.563 kilometer lange Fuji Speedway werd verreden bij warme zomerluchttemperaturen van 30 graden Celsius en asfalttemperaturen van 40 graden. Ruim 65.000 toeschouwers werden getrakteerd op vele pittige duels om posities. Laurens Vanthoor vertrok de voorlaatste race van het seizoen met de #6-Porsche vanaf de vijfde plaats op de grid. In de beginfase schoof de Belg snel op naar de derde positie. Na iets meer dan een uur racen en de eerste ronde pitstops verscheen de 963, die Vanthoor deelde met de Duitser André Lotterer en Kévin Estre uit Frankrijk, voor het eerst bovenaan de tijdenlijst.
De race begon met een nare verrassing voor de #5-Porsche 963: aan het begin van de tweede ronde werd het hybride prototype, bestuurd door startende coureur Frédéric Makowiecki, tegen een andere auto gerangeerd. Als gevolg hiervan moest de Fransman stoppen voor een ongeplande pitstop om de motorkap en achtervleugel te laten vervangen. Dit incident en een extra tankstop vonden plaats tijdens een safety car-fase, waardoor Makowiecki in dezelfde ronde bleef als de leiders. Kort voor de start van het laatste raceuur raakte het voertuig echter verstrikt in een botsing veroorzaakt door een rivaal (de #7-Toyota met Kamui Kobayashi aan het stuur, red.) en liep schade op aan de wielophanging – wat een vervroegde uitvalbeurt inluidde. Desondanks was Thomas Laudenbach, vicepresident van Porsche Motorsport, na afloop erg blij met de zege: "Dit geweldige resultaat heeft ons dichter bij ons doel gebracht: het winnen van het World Endurance Championship!”
“Dat was absoluut een van de beste races die we tot nu toe met de Porsche 963 hebben gereden – onze strategie was perfect en de pitstops waren sensationeel”, aldus Urs Kuratle, directeur Factory Motorsport LMDh. “Nu zijn we weer helemaal terug in de race om de wereldtitel, omdat we onze punten voorsprong in het rijdersklassement hebben vergroot en zijn teruggekeerd naar de eerste plaats in het constructeursklassement. Wat jammer voor onze zusterauto met nummer 5: hij werd twee keer aangereden en we moesten hem vroegtijdig buiten gebruik stellen.”
Porsche neemt de leiding in de 6 Hours of Fuji en in het FIA WEC-kampioenschap 2024
“Ik kon niet trotser zijn op het hele team van Porsche Penske Motorsport – we hadden een geweldige dag hier in Fuji. Het is schitterend dat onze nummer 6 Porsche wist te winnen. We staan weer bovenaan in beide onderdelen van het kampioenschap en zien er sterk uit als we naar Bahrein gaan. De nummer 5 bemanning voerde een perfecte race uit totdat ze opnieuw contact hadden met een concurrent. Maar het was een geweldige prestatie van de nummer 6 om de overwinning in Japan mee naar huis te nemen.”
Dit is de derde overwinning voor de 512 kW (696 pk) sterke Porsche 963 in het FIA-World Endurance Championship van dit jaar. Inclusief de successen in de Noord-Amerikaanse IMSA-serie eindigde het hybride prototype tot nu toe als eerste in maar liefst tien races. Dankzij deze prestaties heeft het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport zijn voorsprong in het rijders- en constructeursklassement in beide kampioenschappen kunnen behouden.
Hypercar-teamtitel voor Porsche-klantenteam Hertz Team Jota
De race op de Fuji Speedway bleek ook erg succesvol voor het Hertz Team Jota: de vijfde plaats in het algemeen klassement was genoeg voor de #12-Porsche 963 gedeeld door Norman Nato (Frankrijk), Callum Ilott en Will Stevens (beide Groot-Brittannië) om een vroege FIA Wereldbeker-titel voor Hypercar-privéteams als beste klantenteam te behalen. Het trio startte vanaf de 16e plaats op de grid. De zusterauto van de Britse Formule 1-wereldkampioen Jenson Button, zijn landgenoot Phil Hanson en Oliver Rasmussen (Denemarken) kwamen als zesde over de finish.
De Hypercar-teamtitel voor Porsche-klantenteams ging al in Fuji naar het Hertz Team Jota
Sam Hignett, oprichter van Hertz Team Jota: “Gezien waar we ons bevonden na de kwalificatie, was dit een fantastisch resultaat – de strategie van de ingenieurs en de toewijding van de coureurs hebben ons dit resultaat opgeleverd. We zijn verheugd om voor het tweede opeenvolgende seizoen FIA Hypercar Team World Cup-kampioen te worden.”
Na een sterke start sloot Proton Competition de 6 Hours of Fuji af op de elfde plaats met opnieuw een Porsche 963.
Bahrein is van 31 oktober tot en met 2 november de gastheer van de achtste en laatste ronde van de FIA WEC van dit jaar. Voor de acht uur durende race op het 5.412 kilometer lange Bahrain International Circuit (BIC) worden anderhalf keer zoveel punten toegekend, waarbij de winnaar 38 punten krijgt in plaats van 25.
Reacties van de Porsche-coureurs na de race:
André Lotterer (Porsche 963 #6): “Ik ben in de wolken met de overwinning! Dit is geweldig voor het kampioenschap en erg emotioneel voor mij persoonlijk: ik wilde heel graag winnen in Fuji – na zoveel jaren in Japan te hebben gewoond, voelt dit als een thuisrace. Vandaag is het eindelijk gelukt!”
Matt Campbell (Porsche 963 #5): “We hadden ons na de vroege tegenslag een weg omhoog gevochten, maar werden overrompeld door een virtuele safety car-fase. Toen gooide het contact met een Toyota ons volledig uit de race. Toch was het een geweldige dag voor het team met de overwinning voor de zusterauto en de heroverde leiding in het constructeurskampioenschap. Nu kijken we vooruit naar Bahrein.”
Neel Jani (Porsche 963 #99): “We slaagden erin om na de start op te rukken naar de zevende plaats, maar toen begon onze ellende. We misten op een gegeven moment het juiste bandenspanningsvenster, waarna we op het slechtst mogelijke moment verrast werden door een full course yellow-fase toen we moesten stoppen. Het gevolg was dat we een ronde verloren en niet meer konden racen voor een hoge klassering. We hadden op de zevende of achtste plaats kunnen eindigen, maar we misten de prestaties voor een podiumresultaat. Zo jammer. "Zoveel concurrenten hebben vandaag fouten gemaakt, we hadden daarboven moeten staan."
Norman Nato (Porsche 963 #12): “Nadat we vanaf P16 waren gestart, werd het een beetje chaotisch in de eerste ronde en daarna werkten we ons op naar de vijfde plaats – niet slecht voor een weekend waarin we niet zo sterk waren, vooral tijdens een enkele ronde. Na de laatste twee races niet zo sterk te zijn geweest, heeft dit ons behoorlijke punten opgeleverd voor het kampioenschap.”
Jenson Button (Porsche 963 #38): “We moeten blij zijn met de vijfde en zesde plaats als het gaat om hoe we de race hebben uitgevoerd. In dit opzicht was Fuji waarschijnlijk onze beste race als team dit jaar. Niemand maakte fouten en deze keer hadden we geluk. Maar over het algemeen hebben we niet het algemene tempo. Nu gaan we proberen ons te verbeteren voor het laatste evenement in Bahrein.”
Porsche's resultaat 6 Hours of Fuji 2024 in de Hypercarklasse:
1. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, 213 ronden
2. Vanthoor/Marciello/Wittmann (B/CH/D), BMW #15, + 16.601 seconden
3. Lapierre/Schumacher/Vaxivière (F/D/F), Alpine #35, + 42.321 seconden
5. Stevens/Ilott/Nato (VK/VK/F), Porsche 963 #12, + 49.689 seconden
6. Button/Hanson/Rasmussen (UK/UK/DK), Porsche 963 #38, + 51.916 seconden
11. Tincknell/Jani/Andlauer (UK/CH/F), Porsche 963 #99, + 1 ronde
DNF Campbell/Christensen /Makowiecki (AUS/DK/ F), Porsche 963 #5
Porsche Penske Motorsport
Porsche Penske Motorsport
Porsche Penske Motorsport
Hertz Team Jota
Hertz Team Jota
Proton Competition
Proton Competition
Bron foto's: Porsche Newsroom
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!