Rob Lucassen (18) maakt debuut in superkart tijdens Jack's Racing Day: "Bochtensnelheid hoger dan een F1-auto, bizar!"
Uitgegeven door Frank Korsel • 8 augustus 2023 13:01
De achttienjarige Rob Lucassen heeft al genoeg ervaring in de karts, maar dit weekend maakt hij zijn debuut in een hele bijzondere kart. De coureur uit Boxmeer komt komend weekend in actie op het TT-circuit van Assen tijdens Jack’s Racing Day in de superkarts. In een 200 kilo wegende kart met 100PK bereiken de karts een topsnelheid van 240 kilometer per uur en is de bochtensnelheid bijna net zo hard als in een Formule 1-bolide. Rob kan niet anders dan toegeven dat hij niet kan wachten om in actie te komen.
Aanstaand weekend wordt Jack’s Racing Day georganiseerd op het circuit van Assen. Van Formule 1-auto’s tot supersport-motoren en GT3-auto’s tot superkarts, komende zaterdag en zondag komt alles voorbij. Rob kan in ieder geval niet wachten om zijn opwachting te maken. Dit weekend is hij dus niet te vinden op de Groningse kartbaan Ulrum, waar hij sinds enkele jaren mede-eigenaar van is: “De zaken lopen super goed. We hebben nu in deze vakantieperiode veel toeristen die komen karten op onze outdoor-kartbaan in Ulrum. We hebben er komen ook voor volgend jaar weer veel mooie nieuwe dingen aan. Ik ben er momenteel zes dagen in de week te vinden, zo druk is het nu.”
Twee seizoenen geleden kroonde de Brabander zich als eerste Nederlands kampioen in de ID Engines Shifter. Dit weekend maakt hij zich op voor een nieuwe uitdaging in een kart die nog véél sneller gaat: “De verwachte tijden zullen ongeveer 1m32s zijn over een rondje Assen, dat is echt serieus snel. We zijn daarmee echt wel wat secondes sneller dan de GT3-auto’s. Zij doen ongeveer 1m38s over een ronde. We behalen een topsnelheid van rond de 240 kilometer per uur, dat is echt bizar. Het is niet te omschrijven hoe hard dat gaat.”
“Mijn kart weegt iets meer dan 200 kilo en we hebben ongeveer 100PK, dat is echt ontzettend veel kracht voor zo’n gewicht. Ik rij dit weekend met een MS Kart en een VM-motor van Karting Paradise van Jan Cramer. Dat is hetzelfde team waar ik in 2015 kampioen mee werd in de cadetjes, dus het is mooi dat we nu weer bij elkaar komen. Weliswaar met heel ander speelgoed dan toen”, zegt Rob lachend.
“Het wordt de tweede keer dat ik in zo’n kart ga rijden”, zegt Rob met een gespannen lach. “Ik heb vorig jaar één keer in deze kart getest op Oschersleben. Ik heb toen één testdag gehad in een NK-weekend. Het was best bizar om een dag later weer in een ‘normale’ kart te rijden. Alhoewel het al heel hard gaat, voelt het alsof je stilstaat.”
Rob reed één keer eerder op het circuit van Assen. Dat deed hij toen in een Caterham. Dat ging al hard, maar de superkart van Rob gaat vele malen harder. De verwachting is dat er dit weekend ongeveer 100.000 mensen op de tribunes van het TT-complex zullen zitten. Voor Rob is ook dat een hele nieuwe ervaring: “Ik heb nog nooit voor zoveel publiek gereden, maar als je in een kart zit ben je daar toch niet mee bezig. Desondanks is het best wel vet dat er zoveel mensen naar je kijken, terwijl jij aan het racen best”, begint hij. “Ik ben niet snel zenuwachtig”, reageert Rob. “Toch kan ik niet ontkennen dat ik het nu wel een beetje heb. Ik heb niet echt verwachtingen voor het weekend, want ik heb maar weinig kilometers gereden in zo'n kart, terwijl de concurrentie al jaren racet in zo'n superkart. Maar ik ga er natuurlijk het beste van proberen te maken.”
Gevraagd naar de gevaren die de superkart met zich meebrengen reageert Rob gevat: “Je stapt toch gewoon in. De gevaren houden me niet tegen, de adrenaline-kick die ik nodig heb belangrijker.”
Waar coureurs normaal gesproken in een brandwerende overall rijden, is dat voor in een superkart niet genoeg bescherming: “We rijden met een volledig leren pak, het lijkt een beetje op een motorpak, maar dat is het niet. In een motorpak zitten allemaal airbags voor als je valt, dat hebben wij niet. Maar het is wel goed dat we het hebben, want er kan altijd iets gebeuren en nu zijn we wel beschermd.”
Niet alleen de rechtelijn snelheid van de superkart is indrukwekkend, vooral de snelheid in de bochten is bizar te noemen: “De bochtensnelheid van een superkart is bijna net zo snel als een Formule 1-auto, dus dat is echt niet te bevatten.”
“Ik denk dat met name de buikspieren maandag na het weekend een probleem zullen worden”, antwoord hij op de vraag wat fysiek het zwaarste is aan een superkart. “Je zit namelijk in een halve situp-houding en je kunt ook niet echt naar achteren leunen, want dat zit namelijk voor geen meter. Dus met name gaan de buikspieren en de handen een probleem worden na het weekend, maar dat is een zorg voor later! Verder heb ik voor deze speciale race aardig wat mensen en bedrijven, die mij sponsoren. Ik ben ze heel dankbaar!”
Rob bedankt zijn familie, vrienden, Jan Leppink en uiteraard zijn sponsoren voor de steun die hij krijgt.
Rob Lucassen wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door:
Braam racing
Mw bedrijfskleding
SRG Specialistische Reiniging Groningen
Loonbedrijf Harm de Boer
Blankenspoor Restauratie
Plus Tuitman
Autobedrijf en bandenservice Mark Bruin - Cuijk
Vlaskamp licht en geluid
Douwe en Hendrik Bouma Schilderbedrijf
Dakramen & Montage het Hogeland
R.hoffmans autohandel
Nick Bruin Sloopwerken
Persoon Service & Onderhoud
ABC Kooi
Geert Jonker Timmer & Montage werken
JClassics
Groningen Vastgoed Beheer
Jan Cramer
Karting Ulrum
en de Club van 50