Interview met Renger van der Zande !
Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 oktober 2005 07:26
CV: 5de op WK Formule A 2002, Nederlands Kampioen Formule Renault 2.0 2005
Naam: Renger van der Zande
Leeftijd: 19 Jaar oud
Hobbies: Karten, Hardlopen, Mountainbike, Skiën, Sky diven.
Favoriete eten: Lekker pasta`tje
Favoriete muziek: Letheral house
Droomvrouw: De lekkerste!
Sport: Autoracen
Doel: Hoogst haalbare in mijn sport, F1.
Hoe ben je in contact met Racing gekomen?
Mijn verhaal begint bij mijn vader Ronald van der Zande en mijn oom Charles van Lookeren Campagne. Zij deden vroeger mee aan de AVRO rallycross en gingen later over naar circuit racen in allerlei merkencups in de jaren erna. Nadat ik geboren was, stopte mijn vader met racen en mocht er eigenlijk thuis niet meer over gepraat worden. Het was niet bepaald de bedoeling dat ik interesses kreeg voor de racerij. Toen ik al snel een vriendje kreeg wiens vader racete (ene Yelmer Buurman…?!), had ik het nergens anders meer over en wilde gaan karten! Het lukte mijn vader 3 jaar om mij buiten de racewereld te houden, maar uiteindelijk hebben wij samen een auto gebouwd met een brommermotor erop. Toen de spaken in het rond vlogen zijn wij toch maar eens serieus zijn gaan kijken op een kartbaan. Ik was ongeveer 11 jaar oud en we kochten een standaard mini 60cc. Toen voor mij een hele belevenis!
Wanneer volgde je racedebuut in de karts?
Toen ik 13 was, had ik 1 jaar getraind op een mini-kart 60cc. (Wel met wat lange pauzes van niet rijden, telkens totdat mijn school weer goed ging haha.) Toen kwamen we op Venray in gesprek met Eddie van den Hoek en Henk Maessen. Ik reed mijn eerste wedstrijd. Ik heb in totaal 3 wedstrijden in de mini gereden. Uiteindelijk reed ik het jaar erop mijn eerste wedstrijden in de Junioren en tot mijn eigen verassing werd ik club-kampioen van Venray (de Maxxis-cup).
En hoe verliep dat?
De eerste wedstrijd is voor ieder jochie een hele belevenis. Ik weet nog goed dat ik voor de start stond en bij mezelf dacht dat ik dit moment goed moest onthouden. Uiteindelijk moest ik opgeven nadat ik bijna geëlektrocuteerd werd door de bougiedop die eraf was en in mijn kuipje terecht kwam.
Bij het WK in Lecce zat je dicht bij een podium. Vertel eens?
Ja, vanaf 2001 zijn we met Michel Vacirca van CRG-holland in zee gegaan. We begonnen in de klasse ICA en ik werd meteen 4e en 8e op het EK in Portugal. Vanaf toen zijn we doorgegaan. In 2002 was meteen mijn eerste jaar in de Formule A. Ik mocht aan het WK meedoen, dat was al een heel gave belevenis. Uiteindelijk zat ik nog maar net in de Finale. Race 1 reed ik van een 26e plek naar een 12e plek en uiteindelijk in de WK finale werd ik 5e. Dit was een heel erg gaaf moment. Giedo van der Garde was dat jaar mijn teamgenoot en werd Wereld kampioen in de Formule Super A. Uiteindelijk reed ik 4 jaar lang in buitenlandse competities, het Duits, Italiaans, het EK en het WK.
Wat was je beste kartrace?
Dit was duidelijk in Pomposa tijdens het Italiaans Kampioenschap Formule A. Aan het Italiaans doen bijna alle toppers van het Europees mee. Ik zat door crashes in de herkansing. Ik moest 32e starten en ik vloog echt werkelijk iedereen voorbij. Ik reed in 1 race van de 32e plek naar een 4e plek! Dat was een zeer gaaf moment.
Wat heeft karting bijgedragen aan jouw ontwikkeling als coureur?
Karting is de basis voor autosport. Dit mag onderhand wel duidelijk zijn. Ook voor mij was dit de juiste basis om het racen te leren. Je leert omgaan met bijna alle facetten die autosport met zich meebrengt, op een enigszins nog speelse wijze. Dit moet je gewoon meegemaakt hebben als je een serieus autocoureur wilt worden.
Ik heb er veel aan gehad en nog steeds gebruik ik het karten als voorbereiding voor mijn racerij! Je leert omgaan met Techniek, met je team werken, je leert elke centimeter van de baan te gebruiken, je leert te racen en te vechten op de baan. En misschien nog het belangrijkste, je leert met de spanning wedstrijdweekenden om te gaan.
Het is puur racen en op een overzichtelijke manier te beoefenen. In de jaren met CRG-Holland heb ik alles geleerd wat ik nu kan toepassen in autosport. En ook tegenwoordig nog gebruik ik het karten om scherp te worden voor een wedstrijdweekend. Dit doe ik dan met een 125cc Schakelkart! Het is enorm fel, snel en geeft veel raceplezier. En uiteraard is zo`n Zanardi chassis het beste waar je tegenwoordig op kunt rijden.
Vervolgens hebben jullie je georiënteerd in de autosport. Wat was de stap? Jullie hebben eerst getest bij een aantal teams?
Je komt vanuit de kart en je gaat je oriënteren op de autosport. Je kent natuurlijk een hoop autosport klasses, teams, namen etc. Wij zijn gaan praten met een aantal teams tegelijk. Voor mij waren de klassen Formule Ford en Formule Renault, de klassen om eens meer over te weten te komen.
Mijn eerste autosport ervaring was bij het team van Ronald Heiligers. Het waren moeilijke omstandigheden, maar ik had het enorm naar mijn zin. Eigenlijk wilde ik niets anders meer. Ik was die dag 1 sec te langzaam ten op zichten van een rijder die al een jaar achter de rug had. Verder wilden we ook nog de Formule Ford testen, puur om te weten waar we over praatte. Dit deden we bij Geva Racing. Ook bij het team van Frans Verschuur en Frits van Amersfoort hebben we getest. Ik koos uiteindelijk voor het team van Frits van Amersfoort. Het was hetzelfde moment als dat ik met Michel Vacirca eerder heb meegemaakt. Ik heb gekozen voor de instelling van de teambaas. Er heerst een sportmentaliteit en dat proef je meteen.
Het werd uiteindelijk Formule Renault. Waarom?
Als je verder kijkt op de autosportladder, dan zijn er eigenlijk alleen nog maar auto`s met vleugels en een chassis met een monoqoque. Ik denk dat je dan ook met je tijd mee moet gaan en op die manier moet beginnen aan de autosport. Formule Renault is dan de oplossing. De auto heeft een goed vermogen en heeft vleugels. En het is een eenheidsklasse waarbij elke rijder en team zijn winst puur kan halen uit het vinden van de juiste afstelling en op rijtechnisch gebied.
Hoe verliep je 1e jaar?
2004 was mijn allereerste autosportseizoen. Dit was voor mij een jaar met een superstart, maar ook met een ongelofelijke dip midden in het seizoen. In de tests voor het seizoen ging het super, ik was snel, leerde snel en maakte de juiste progressie. Alleen voor mij was deze wereld eventjes helemaal nieuw. Ik kreeg te maken met een groot team om mij heen, persaandacht en hier moest ik simpelweg mee om leren gaan. Ik heb dat jaar een hele hoop geleerd en meegemaakt. Zowel op de baan als ernaast. Het ging niet altijd even goed.
Zo was toch wel het hoogtepunt/dieptepunt dat ik met Pinksteren 200 gasten op bezoek had, en in de opwarmronde mijn auto even de muur in reed. Dingen om mee te maken!
Op het einde van 2004 draaide je wel de snelste ronde. Gaf dat al aan wat je in 2005 kon verwachten?
Waarschijnlijk wel. Het gaf aan dat ik gewoon weer met m`n sport bezig was en dat ik gewoon gas aan het geven was.
Ik heb de hele winter na 2004 niet gereden en me geconcentreerd op de 125cc Karting. Ik stapte ergens in februari in de auto en ik reed meteen mijn Personal Record op Zandvoort aan flarden. Dit heeft dus niks met het rijtechnisch gebeuren te maken, maar puur mentaal. Ik heb die winter heel goed benut!
Welke kampioenschappen heb je dit jaar gereden?
Ik reed het Nederlands Kampioenschap Formule Renault 2.0 en ook het Duits Kampioenschap, waarvan ik 1 wedstrijd moest missen. Ook reed ik met Zanardi Holland een aantal wedstrijden in het NK 125cc schakelkart en ook de EK Super ICC in Mariembourg.
Je hebt je dit enorm ontwikkeld als coureur. Waar komt dat door?
Samen met mijn vader heb ik een filosofie ontwikkeld over de 8 kritische succescompetenties van een topcoureur. Daar praten we veel over en werken we hard aan. Met behulp van meerdere mensen om mij heen die mij steunen. Dit jaar in de zomer begon alles op zijn plaats te vallen. En toen kwamen de prestaties vanzelf. Door de weeks heb ik een druk programma. Ik doe het 2e jaar HEAO Commerciële Economie, bel iedere dag met mijn engineer Wilmar Franssen over aanpassingen die we willen proberen.
Verder train ik me 6x per week helemaal suf in de bossen van Nijmegen. En heb ik 2x per week fysieke training gericht op de autosport van Ger Peters, een toptrainer uit de motorcross, waar ik veel aan heb. Als je er veel voor doet, telt alleen nog maar winnen! Voorbereiding en gedrevenheid is mijn recept.
Je hebt een aantal coole sponsors. Vertel daar eens iets van?
Er staat al twee jaar heel groot Q-Dance op mijn auto. Dit is toch wel een sponsor waar ik heel erg veel aan te danken heb. Het is een grote dance organisatie, ze geven echt mega vette feesten door heel Nederland en ook in Duitsland.. Het zijn allemaal jonge mensen die gewoon met z`n allen de beste feesten bouwen! Het is eigenlijk ook een Q-Familia. Door Q-Dance kon ik de stap naar de autosport maken, ik voel me heel persoonlijk door hun gesteund.
Dit jaar hebben we er ook een hele gave sponsor bij. Go Fast Sports. Zij hebben dit jaar op een geheel eigenwijze manier een Energy Drink in de markt gebracht. Heel erg gaaf. (kijk op een flitspaal in Nederland en je ziet het Go Fast logo) En ook Men_at_Work, de kledingketen. Dankzij hun loop ik er perfect gekleed bij!
Je hebt Q-Dance als sponsor. Een autocoureur kan niet elk weekend stappen? Ga je wel eens naar hun feesten?
Nu na dit jaar heb ik wel een feestje te vieren! Dus nu ga ik er zeker weten naar Qlimax. Maar tijdens het seizoen heb ik mijn rust wel nodig en zeker mijn ritme. Dus ik ben geen echte party-hardy. Maar feesten zoals Defqon, Q-Base, zijn goed te doen. Die zijn overdag!
Frits van Amersfoort, je teambaas?
Toppperrr. Ik heb na Michel Vacirca, alweer de beste teambaas achter me staan. Frits is een man die volledig voor de sport gaat. Dit soort mensen zijn dan ook belangrijk voor de Nederlandse autosport. Hij heeft in het verleden bewezen dat hij jonge coureurs goed op weg kan helpen en ik mag dat dit nu zelf ervaren. Hij heeft het als teamzijnde goed voor elkaar en trekt de juiste mensen naar zich toe. Maar voornamelijk kijkt hij heel goed mee met jou als rijder om te kijken waar je je verbeteringen in moet zoeken. Ik heb het bij Van Amersfoort Racing gewoon enorm naar mijn zin. Iedereen wil winnen binnen het team en alle jongens zijn gewoon vrienden van me, dat werkt. Matthijs Borst mijn monteur, werkelijk nog nooit is er iets fout gegaan op technisch gebied, dat soort jongens zijn belangrijk!
Jullie hebben het stap voor stap opgebouwd en het resultaat is er?
Ja, het was een super jaar. Je kunt het in deze sport niet in je eentje maken. Je bent afhankelijk van de mensen om je heen. Zo doen we inderdaad alles stap voor stap. En: `What’s the we shit?`, samen met mijn vader, stille kracht achter de schermen, ben ik er dag en nacht mee bezig. En ook een hele hoop andere mensen kijken met ons mee. Ik heb zo`n 12 mensen achter me aan het werk.
2005 is een super jaar. Wat heb je gescoord?
- Nederlands Kampioen Formule Renault 2.0 ;
- 5e Duits Kampioenschap Formule Renault 2.0 ;
In totaal; 7 Pole`s, 14 Podiums, waarvan 8 Overwinningen, En een baan tweetal baanrecords. + Test in World Serie FR.
Wat was je beste autorace?
De week voor de Finale Races had ik de laatste race van het Duits Kampioenschap. Ik moest in race 2 van P4 vertrekken. Het is een circuit waar je bijna niet kunt inhalen. Ik reed een paar Europese toppers voorbij en won de race! Heel erg gaaf was dat.
Wat is je ultime doel?
Het zijn telkens weer nieuwe doelen die je moet stellen. Na de kart was mijn doel Formule Renault. Nu ik kampioen ben geworden in de Formule Renault is mijn doel Formule 3. Zo probeer ik telkens mijn stappen te maken. En mijn ultieme doel is Formule 1!
Wat vind je van de A1 GP?
Het is een superklasse. Het is een nieuwe gedachte, om nationalistische emoties te koppelen aan autosport. Nu rijdt ineens net als bij het voetbal, Nederland tegen Duitsland. De AutoSPORT kant komt goed naar voren. Want dat is uiteindelijk racen, daar doen we het voor. Het is een klasse om autosportsensatie te leveren en dat lukt volledig. Ook Jos Verstappen zal blij zijn dat hij weer werkelijk mag racen en armpje drukken met de jonge gasten! En natuurlijk gaaf dat daar weer iemand het team runt die voor de sport leeft, Jan Lammers.
Je hebt ook een test verdiend met je kampioenschap. Waarin en wanneer gaat die plaats vinden?
Ik heb een test gewonnen in een Formule Renault World Serie. Dit zal ongeveer rond december zijn. Ik ga me er goed op voorbereiden. Het is een test voor alle Formule Renault 2.0 Kampioenen in Europa. Ik heb zin om me daar te bewijzen! Natuurlijk hoop ik ook snel aan de gang te gaan met een F3. Dit hangt voorlopig nog even af van het testbudget dat we gaan regelen voor deze winter.
Wat zijn de plannen voor 2006?
Formule 3. Bij voorkeur als volgend leerjaar. En met een team waarmee ik zaken voor elkaar krijg, namelijk Van Amersfoort Racing!
Something to tell?
Thankz aan de velen die mij dit jaar geholpen/gesteund hebben!
En dank aan Racexpress.nl dat dit seizoen de autosportjournalistiek is komen aanvullen!
Check: www.rengervanderzande.com