Algemeen • Interview

Atlantic: Interview Edwards: “We gaan voor het kampioenschap"

Uitgegeven door Paul Stoffer • 30 januari 2007 16:48

RaceXpress laat in de aanloop van het Champ Car en het Atlantic-seizoen een aantal mensen die betrokken zijn bij deze series aan het woord. Vandaag trappen we af met één van de jongste talenten in de Atlantic-series; John Edwards. De Amerikaan was de jongste coureur ooit (veertien jaar) die een FIA Grade B-licentie kreeg. Vorig jaar acteerde Edwards in het Noord-Europees en Europees kampioenschap Formule Renault 2.0, waarbij hij drie podiumplaatsen behaalde en op de hoogste trede van het podium stond in Anderstorp, Zweden. Op 11 maart dit jaar viert hij zijn zestiende verjaardag en op 8 april maakt hij zijn Atlantic-debuut voor Forsythe Racing. Dit weekend liet hij zijn snelheid al zien tijdens de testsessie op Sebring, Florida.

1 Hoe ben je op jouw leeftijd in de Atlantic Series terecht gekomen?

“Ik had het geluk dat ik met autoraces kon beginnen toen ik nog maar twaalf jaar oud was en sindsdien heb ik mij omhoog gewerkt in verschillende series. De Atlantic-bolide is verbazend goed. Soms sta ik even stil en bedenk ik me hoe onmogelijk het lijkt om in een klasse te racen die ik enkele jaren geleden alleen nog maar op TV keek.”

2 Hoe heb je jouw school gecombineerd met het racen in de afgelopen jaren?

“Ik ben gestart met een online schoolprogramma om mijn studie te kunnen combineren met het racen.”

3 Kan je beschrijven wat de Formule Renault voor jou en jouw carrière betekende?

“Formule Renault was een grote stap voor mij. Ik was maar veertien jaar oud en daarmee verre weg de jongste coureur. Ik begon aan het seizoen na slechts twee testdagen. Het was een lange leerweg, maar aan het eind van het seizoen had ik een aantal podiums en won ik één race, dus het was zeker een grote stap in mijn carrière.”

4 Hoe is de media-aandacht in jou veranderd nadat je bent bevestigd als Forsythe-coureur voor volgend jaar?

“Overduidelijk. Ik heb een aantal interviews gehad sinds de aankondiging dat Robert en ik voor Forsythe gaan rijden. De echte media-aandacht zal pas beginnen aan het begin van het seizoen, aangezien de wintertests lang niet zo interessant zijn als de races. “

5 Welk circuit van het vorige seizoen vond je het mooist?

“Spa”



6 Wat zal het moeilijkst zijn aan de overgang van de Formule Renault naar de Atlantic Series?

“In de Atlantics heb je veel meer te maken met downforce dan in the Formule Renault. Het was moeilijk om te wennen aan het remmen en aan de snelheid in de bochten tijdens de eerste test, maar met al zes testdagen achter de rug, voel ik me zeer comfortabel in de wagen.“

7 Wat zijn jouw doelstellingen voor het komende Atlantic-seizoen?

“We gaan voor het kampioenschap. Er zullen duidelijk een aantal sterke veteranen terugkomen, maar ik vind dat we de beste package hebben. Met een aantal racezeges en goede consistente finishes horen we aan de top te komen.”

8 Hoe ga jij je voorbereiden op het komende seizoen?

“De Atlantic-auto vraagt meer fysieke fitheid, vanwege de snelheid in de bochten. Daarom zal ik aan mijn uithoudingsvermogen werken om een raceafstand zonder problemen te redden. Momenteel zijn het team en ik op de goede weg om dit seizoen snel te gaan.”

9 Wat vind je van je teamgenoot Wickens?

“Robert en ik kende elkaar via Red Bull voordat we teamgenoten werden en nu dat we samenwerken hebben we elkaar geholpen sneller te gaan. Ik denk dat als we goed blijven samenwerken we alle twee nog sneller kunnen gaan.”

10 Is het een voordeel om een andere jonge coureur als teamgenoot te hebben?

“Ik denk dat het helpt om een teamgenoot te hebben die anders is. Ondanks dat onze leeftijden niet ver van elkaar vandaan liggen hebben we verschillende racestijlen, wat betekent dat we elkaar kunnen helpen met bepaalde gedeeltes van een baan.“



11 Welke coureur is jouw grootste voorbeeld?

“Iedereen wil het vervolg zijn van Michael Schumacher. Met het aantal titels dat hij had en de leeftijd waarop hij nog steeds F1 GP’s won is hij absoluut een goed voorbeeld van een grootse racecoureur.”

12 Hoe kijk je naar andere Amerikaanse coureurs als Allmendinger en Speed?

“Ik ken zowel AJ als Scott persoonlijk en ik heb opgemerkt dat ze altijd een winnende houding hebben. Ze hebben alle twee altijd verwacht om te winnen. Zelfs bij het spelen van racespelletjes tegen Scott zouden wij beide 100% gefocust zijn om de ander te verslaan, ook al is het maar een spelletje.”

13 Als je een F1 of een Champ Car-coureur moest kiezen die dezelfde stijl van racen heeft als jou, wie zou je dan kiezen?

“Ik respecteer de rijstijl van Bourdais heel erg. Hij was constant genoeg om het kampioenschap binnen te halen voor de laatste race van het vorige seizoen. Evengoed was hij extreem agressief in de laatste race, terwijl hij al niks meer had te verliezen. Ik probeer agressief te zijn wanneer ik kan, maar blijf terughoudend als ik dat moet.”



14 Wat is jouw zwaarste crash tot nu toe?

“Ik ging over de kop tijdens een regionale Skip Barber-race op Laguna Seca. Ik werd het gravel op geduwd en daar zat een kuil midden in het gravelveldje. Mijn wiel kwam in de kuil, waarop ik werd gelanceerd en de auto kompleet vernietigd werd.”

15 Hoe veilig denk jij dat Amerikaans racen is?

“Het is duidelijk dat racen gevaarlijk is, maar het is beter geworden in de laatste twintig jaar. In de Champ Cars en Atlantics zijn de inhaalregels strikter, aangezien je niet echt mag blokken. Blokken is heel gewoon in Europa en leidt tot crashes. Hier mag een langzamere auto een snellere auto niet ophouden, zoals dat in Europa wel mag, daarom vind ik dat goed.”

16 Heb je een routine om je voor te bereiden op een race?

“Ik doe een aantal mentale trainingen om me gefocust te krijgen voor een race.”

17 Wat doe je wanneer je niet racet?

“Voor het merendeel ben ik bezig met school en train ik, maar wanneer ik vrij heb vind ik het leuk om te gaan skiën, waterskiën of gewoon samen te zijn met vrienden.”



18 Hoe denken je vrienden over je racecarrière?

“De meeste van mijn vrienden begrijpen het racen niet in de mate waarin ik het begrijp. Vaak vinden ze het cool, simpelweg omdat ik 250 kilometer per uur rij.”

19 Wie gaat er volgens jou de Champ Car titel winnen in het komende seizoen?

“Ik denk dat Bourdais wederom de te kloppen man is. Het zal een interessant seizoen worden om te kijken, zeker omdat alle teams moeten wennen aan de nieuwe auto. Ik denk dat Newman/Haas en Bourdais wederom een sterke combinatie zullen zijn.”

20 Wat is jouw toekomstplan in het racen?

“Zolang als ik in het Red Bull Junior Team zit, ligt mijn toekomst in hun handen.”

21 Heb je een goede tip voor de Nederlandse en Belgische racetalenten?

“Europa was een geweldige ervaring voor mij. Mijn enige tip is, als een coureur in Europa blijft, om in een serie te racen die verspreid over heel Europa verreden wordt, zoals de Renault Eurocup en de F3 Euroseries. Deze series trekken coureurs uit alle streken aan en dat maakt deze serie een geweldige leermogelijkheid met een sterke competitie.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS