Exclusief interview met Champcar Atlantic en A1GP ster James Hinchcliffe
Uitgegeven door Paul Stoffer • 7 maart 2007 16:51
Vooraf aan het Champ Car en Atlantic-seizoen laat RaceXpress een aantal mensen uit deze klasses aan het woord. Een aantal weken geleden sprak RaceXpress met het jonge talent John Edwards. Deze week is James Hinchcliffe aan de beurt. Deze Canadese coureur heeft al meerdere races voor het A1-team van Canada gereden. Daarnaast staat hij op het punt om te beginnen aan zijn tweede seizoen in de Atlantics. Tijdens de testsessie in Houston stak hij met kop en schouders boven de rest van het deelnemersveld uit namens Sierra Sierra. RaceXpress stelde de Atlantic-titelkandidaat een aantal vragen.
Hoe zou jij de Atlantic Series beschrijven voor iemand die de Atlantics niet kent?
"The Atlantic Series is een van de meest competitieve kweekvijvers op deze planeet. Het is een geweldige serie om de echte kracht van open wheel racing op het hoogste niveau te leren. Het is een zeer spannende serie met ook nog eens een fantastische atmosfeer."
Wat is het grootste verschil tussen het A1GP-racen en het Atlantic-racen?
"Deze twee series zijn zeer verschillend. Atlantic-wagens hebben erg veel grip, maar hebben niet veel paardenkracht met 300 pk. De A1-wagen heeft veel paardenkracht met 550 pk, maar deze wagen heeft weer weinig grip. Deze auto's zijn dus zeer verschillend in hoe je ze moet besturen. Daarnaast zijn de A1-races veel langer en hebben de races pitstops. In de Atlantic series is net zoals in de Champ Car de regel dat er niet geblokt mag worden. Dit mag wel in de A1GP. Als je er over gaat nadenken hebben ze, op het feit na dat ze beide vier wielen hebben en een motor, weinig met elkaar gemeen."
Is het moeilijk om deze overgang telkens weer te maken?
"Het is best moeilijk omdat beide auto's een andere rijstijl vragen van de coureur. Des te meer tijd je in elke auto doorbrengt, des te makkelijker wordt het om terug in de auto te springen. Op dit moment is het dus makkelijker voor mij om terug te hoppen naar de Atlantic-wagen en meteen op snelheid te zijn. Wanneer ik terugga naar de A1-wagen duurt het iets langer, maar dit zal ook veranderen naarmate ik deze auto vaker zal besturen."
Komend seizoen ga jij voor Sierra Sierra racen. Kun je het team beschrijven en vertellen waarom je voor dit team gekozen hebt?
"Sierra Sierra is een topteam dat altijd al erg competitief is geweest. Voor dit jaar hebben ze een zeer goed technisch team samengesteld en daarnaast een stapel goede monteurs. Het is de best mogelijke combinatie van alles. Ik denk dat we een zeer goede kans hebben om de titel te winnen."
Wat vind je van jouw teamgenoot Matos?
"Ik vind 'Rafa' een zeer goede coureur. Hij heeft een berg talent en heeft altijd een sterke wil om te winnen. Ik denk dat we in staat zullen zijn om elkaar te pushen. Wij kunnen buiten het circuit goed met elkaar opschieten. Op het circuit zullen we elkaar goed opjagen."
Wat was je beste racemoment van het afgelopen jaar?
"Ik denk dat mijn ronde in Montreal, die mij de pole positie opleverde, mijn beste moment was. Het was een heel slechte sessie en alles was fout gegaan die dag. We hadden veel last van het verkeer en we stonden negende met nog vier minuten op de klok, maar we wisten dat we een snelle wagen hadden. Toen kreeg ik één vrije ronde vlak voor het einde van de kwalificatie. Het was een ronde waarin ik veel racegevoel had gelegd. We pakten hiermee de pole. Het voelde erg goed omdat we het hadden verdiend en we er heel hard voor hadden gevochten."
Welk circuit was jou het afgelopen seizoen het best bevallen?
"Road America is waarschijnlijk mijn favoriete circuit, maar Montreal en Edmonton gingen ook erg goed."
Hoe ga jij je voorbereiden op het aankomende seizoen?
"Ik ga heel hard werken samen met mijn trainer, om er zeker van te zijn dat ik in een goede fysieke vorm verkeer. Daarnaast zal ik veel in contact blijven met het team om te verzekeren dat we kunnen winnen, wanneer we voor het eerst gaan racen."
Kijk je uit naar de nieuwe race in Las Vegas?
"Ik vind het altijd leuk om naar nieuwe circuits te gaan. Ik hou ervan om ze te leren kennen. Dus kijk ik natuurlijk uit naar Vegas. Het feit dat het de eerste race is, maakt het nog opwindender, omdat ik niet kan wachten totdat het nieuwe seizoen is begonnen. Las Vegas is op zich al een erg leuke stad, dus ik kan me niet voorstellen hoe cool het zal zijn, wanneer de Champ Car in Vegas zal zijn."
Wat zijn jouw doelen voor het komende Atlantic-seizoen?
"Het kampioenschap en niets minder! Ik ben terug voor mijn tweede seizoen en ik heb een geweldig team achter me staan. De competitie zal heel erg stevig zijn, maar ik heb alles wat ik nodig heb om de titel te winnen en dat is precies wat ik wil: de titel winnen!"
Hoe kijk je naar andere Canadese coureurs als Tracy en Villeneuve?
"Ik respecteer erg wat deze twee coureurs hebben gedaan. Ik heb beiden zien opgroeien in het racen en ik kijk nog steeds tegen hen op. Ik vind het leuk dat ze erg verschillend zijn en even goed veel hebben gedaan in hun carrières. Zij hebben deuren opengezet in het racen voor Canadese coureurs."
Welke F1- of Champ Car-coureur is met jou te vergelijken qua racestijl?
"Na wat ik gelezen heb, denk ik dat Kimi Raikkonen een gelijke racestijl heeft, aangezien wij ons alle twee richten op het ingaan van de bocht, in plaats van het uitkomen van de bocht."
Wat is jouw zwaarste crash tot nu toe?
"Die in de A1GP van Australië. Ik werd door een andere auto geraakt in de eerste ronde van de featurerace, waardoor ik met 160 km/h de lucht in schoot. De car ging tweeënhalve keer over de kop, waardoor ik ondersteboven landde. Dit was verreweg de zwaarste klap die ik ooit heb gemaakt."
Hoe stevig is de structuur van het Americaanse racen?
"Ik denk dat de open wheel racing in Amerika het moeilijk heeft op het moment. Op dit moment zijn de coureurs, teams en sponsoren verdeeld over de Champ Car en de IRL. Als beide samen zouden gaan werken kunnen we een veel sterkere klasse vormen, die kan concurreren met de NASCAR."
Wat is het meest afschuwelijke hotel waar je hebt geslapen tijdens een raceweekend?
"Ha, dat is een leuke vraag! Ik zou zeggen dat het meest afschuwelijke hotel het hotel in Mexico is, waar ik vorig jaar heb geslapen. Het hotel op zich was nog niet eens zo slecht, maar de bedden waren zo onmogelijk oncomfortabel. En als coureur is een goede nachtrust het enige dat je wil hebben."
Wat doe je wanneer je niet aan het racen bent?
"Wanneer ik niet race, besteed ik een hoop tijd aan trainen en het zoeken naar geld, zoals elke andere coureur. ik breng veel tijd door in Indianapolis, aangezien mijn trainer daar zit. Ik probeer zo actief mogelijk te blijven en werk iedere dag aan sponsoren en deals, die mij aan het racen kunnen houden. Racen is tenslotte mijn leven. Ik probeer ook zoveel mogelijk tijd met mijn vrienden door te brengen wanneer ik thuis ben. Dit ben echter niet zo heel vaak thuis. Het is belangrijk om af en toe iets te doen wat niet met racen te maken heeft, om even je gedachten vrij te maken. Racen is een zeer stresvolle business en je moet jezelf er soms voor een tijd van scheiden."
Wie gaat de Champ Car-titel winnen in het aankomende seizoen?
"Bourdais heeft de titel nu drie keer op rij gewonnen, dus hij moet wel sterk zijn, maar ik hoop dat Tracy veel weerstand kan bieden. Ik zou het daarnaast leuk vinden als jonge jongens zoals Will Power en Simon Pagenaud een goed seizoen hebben."
Wat is jouw toekomstplan binnen het racen?
"Het plan is om in 2008 op te stappen naar de Champ Car en hopelijk daar een tijd te racen. Maar ik wil nog veel meer doen in mijn carrière. Ik wil een aantal enduranceraces doen en onder andere de 24 uur van Le Mans en de 24 uur van Daytona winnen. Wanneer ik de kans zou krijgen om in de Formule 1 te racen, zou ik dat zeker doen. Dit is echter zeer moeilijk om te doen zonder grote sponsor of ondersteuning van een autofabrikant."
Wat is volgens jou het belangrijkste in het racen?
"Hard werken. Het klinkt erg simpel, maar het is zeker waar. Als je hard genoeg werk ben je in staat om je doelen te bereiken. Verwacht niet dat dingen voor je gebeuren, ga er op af en laat het gebeuren."
Bekijk het interview met John Edwards