Xclusief interview Laura Poorter: "In de States racen veel meer vrouwen"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 april 2007 07:59
Via karting naar de autosport. Dat is een logische stap. Karting geldt nog steeds als de kraamkamer van het autoracen. Maar om nu direct ingelijfd te worden door K&N Airfilters en overzees te racen in de USA is minder logisch en vrijwel voor niemand weggelegd. De Nederlandse Laura Poorter kreeg in 2006 zo'n kans en benutte die optimaal. Na een goed seizoen in het K&N Driver Development Program, staat Poorter aan de vooravond van een nieuw avontuur. K&N Airfilter is enorm tevreden over haar debuut jaar 2006 en laat de achttienjarige jongedame uit Anna Paulowna, momenteel woonachtig in Californië, dit seizoen doorgroeien naar een hogere klasse. RaceXpress.com had een Xclusief interview met Laura Poorter.
Hoe is het bevallen, het eerste seizoen in de USA?
"Het is me heel erg goed bevallen! Het was wel even wennen aan de taal, de gewoontes, het racen en de Amerikaanse cultuur. Ook hebben we als K&N team te maken gehad met zo nu en dan wat tegenslag. Waar we wel met volle overgaven supergoede resultaten tegenover hebben gezet onder andere een track record, drie tweede plaatsen, een veertiende in het Amerikaans Kampioenschap en meestal was ik snelste rookie in de race. Overall dus een zeer geslaagd seizoen waar ik heel veel van geleerd heb en met veel plezier op terugkijk."
Wat was je mooiste race en waarom?
"Mijn mooiste race was de Turkey Night Grand Prix. De belangrijkste, Nationale race voor Midgets. We werden het gehele weekend geplaagd door een slechtlopende motor, gevolgd door bandenproblemen. Hierdoor werd ik verplicht als laatste te starten in de finale. Het team wist intussen de problemen op te lossen. Ik ben toen van de P32 naar de negende plaats gereden. Ik was tijdens deze race de rijder die veruit de meeste auto’s had ingehaald. Dit gaf me echt een super gevoel, omdat dit de 32 beste Ford Focus Midget rijders van de VS waren. Ook heb ik erg veel positieve reacties van een aantal belangrijke mensen en bedrijven gekregen."
Is het moeilijker voor een racende dame in de States?
"Nee, het is denk ik makkelijker. In de States racen veel meer vrouwen dan in Europa. Vooral in de NHRA Dragster Series. Het is veel meer geaccepteerd dat vrouwen ook in staat zijn om goede resultaten in de racerij te behalen. Daardoor zijn vele deuren al geopend door bijvoorbeeld Danica Patrick, Katherinne Legge & Melanie Troxel."
Heb je veel geleerd?
"Ik heb gigantisch veel geleerd het afgelopen jaar. Dat klinkt misschien overdreven, maar ik heb niet alleen geleerd hoe het is om in een auto te racen, op een oval te racen en alles wat daar nog meer bij komt kijken. Maar ik heb ook geleerd hoe het is om niet meer bij mijn ouders te wonen, in een ander land wonen, in een andere taal te denken en nog veel meer. Gelukkig heben mijn familie, mijn vrienden, mensen hier in de VS en K&N Engineering mij daarbij uitstekend geholpen!"
Wat is het verschil tussen karting en Ford Focus Midget?
"Het is niet echt een groot verschil. Het is een direct drive, dus je hoeft niet te schakelen, de auto’s zijn niet extreem groot en de snelheid is niet veel sneller dan met karten, dus het is een erg goede klasse om vanuit de karting in over te stappen. Waar ik wel erg aan moest wennen was het ovalracing. Het is erg anders dan road racing. Je bent veel meer bezig met slipstreamen en inhalen. Ook moet je anders inhalen dan op een road course. Gelukkig heb ik dit nu helemaal onder de knie en in het Nationale Kampioenschap bewezen!"
Je wordt gesteund door K&N Driver Development Program? Wat houdt dat in?
"Het K&N Driver Development Program ondersteund tallentvolle jongeren in de autosport om de top van hun sport te bereiken. Ik leer daar dus alle ins-and-outs van het ovalracen, maar ook de omgang met de media en sponsoren is daarbij een belangrijk onderdeel. K&N Engineering is een grote naam in de racerij en heeft daarom vele goede contacten binnen de autosport en opent gemakkelijker deuren dan een rijder alleen. Ik ben daarom K&N Engineering heel erg dankbaar dat ik onderdeel van het Driver Development Program mag zijn."
K&N verlengt je contract. Dat is een goed teken?
"Ja, dat is zeker een goed teken! Afgezien dat ik erg blij ben dat K&N Engineering zeker mogelijkheden voor mij in de toekomst ziet. Kan ik dit jaar weer heel veel van het Program leren en heb ik nog steeds de grote naam van K&N Engineering achter me staan. Ik ben dus weer een stap dichterbij mijn toekomstdroom!"
Je hebt veel en snel geleerd?
"Ja dat klopt, maar dat heb ik ook te danken aan mijn ouders, Charles Maier, K&N Engineering en alle andere mensen die me dit jaar daar geweldig mee hebben geholpen."
Hoe is de Amerikaanse race mentaliteit anders dan in Europa/NL?
"Er wordt gezegd dat de racementaliteit in Europa agressiever is dan in Amerika. In het begin dacht ik dat daar mee bedoeld werd dat iedereen veel voorzichter zou rijden. Dit is zeker niet waar, er wordt misschien nog wel meer geknokt voor plaatsen dan in Europa. Wat er wel mee bedoeld wordt is dat men elkaar hier wel veel meer respecteert op en naast de baan!"
In welke klasse ga je racen?
"In 2007 ga ik in de Midget Series racen. Ik doe alleen de 'pavement' races in de kampioenschappen. Daarom zal ik ook niet voor een kampioenschap kunnen strijden en is mijn doel om elke keer te verbeteren en weer enkele pole positions en podiumplaatsen te behalen."
Vertel eens iets over de auto?
"De Midget is de zelfde soort auto als een Ford Focus Midget, alleen de firewall zit tien centimeter naar achteren in verband met de grootte van de motor. In tegenstelling tot een Ford Focus Midget heeft een Midget geen verzegelde motor. Het merk van de motor is ook vrij. De restrictie is dat de motor maximaal zes cylinders mag hebben. Het aantal pk's ligt tussen de 325 en 375 pk. Het gewicht van de auto is minimaal 450 kilogram zonder rijder. De motor die ik dit jaar ga gebruiken is een viercylinder Ford Esslinger met 375 pk. De topsnelheid ligt dit jaar tussen de 200 en 260 kilometer per uur."
Leg eens uit hoe je een oval neemt?
"Nou, dat is verschillend per oval! Men denkt vaak dat het makkelijk is om op een oval te racen omdat het alleen maar rondjes zijn en altijd dezelfde. Dit is zeker niet waar! Elke oval is anders en alle vier of vijf (men spreekt van vier of vijf bochten in plaats van twee of drie) bochten zijn verschillend. Als een oval erg 'banked' is, wat inhoudt dat de bochten erg schuin zijn, gebruik je eigenlijk niet je rem, omdat door de 'banking' je auto automatisch naar links gaat. Dit lijkt misschien wel makkelijk en handig, maar daardoor kun je wel een gigantische bochtensnelheid halen waardoor je weer moet uitkijken dat men je niet inhaalt bij het uitkomen van de bocht. Ovalracing is een heel technisch spelletje!"
Hoe belangrijk is de set-up van de wagen?
"De set-up van de auto is heel erg belangrijk, maar ik denk dat dat in elke tak van racing is. Het enige verschil met road racing is dat de rondetijden meestal onder de 25 seconden en soms zelfs onder de 15 seconden liggen. Daardoor liggen de tijden verschrikkelijk dicht bij elkaar en is het dus heel erg belangrijk dat je de juiste set-up hebt."
Wat zijn je verwachtingen?
"Western Speed Racing, het team waar ik dit jaar voor rijd, is op dit moment hét team in de Midget Series en heeft al drie generaties lang ervaring in ovalracing en al een aantal mensen naar de NASCAR geholpen. Mijn teamgenoten zijn allemaal erg goede en ervaren rijders. Ik denk dus dat ik erg veel ga leren. Ik wil ook zeker voor het podium gaan dit jaar, het zal niet makkelijk zijn want de concurrentie in de Midget Series is zwaar! Maar met de steun van Western Speed Racing, K&N Engineering en Adformix B.V. heb ik er een zeer goed gevoel over!"
En je studie?
"Mijn studie gaat prima! Ik zit in mijn eindexamenjaar van het atheneum dat ik volg op het Luzac E-College met behulp van webcam en het internet. Het gaat goed, mijn gemiddelde cijfer is een 7,2. In mei moet ik eindexamen doen en zoals het er naar uitziet ga ik dat op de Nederlandse Ambassade in Los Angeles doen. Ik heb er een goed gevoel over dat ik ga slagen!"
En hoe ziet je jaar eruit? Blijf je in de USA?
"Ik zal dit jaar veel in de States blijven doordat ik een aardig druk schema heb en mijn examens hier doe. Mijn familie komt in augustus op visite en ik denk dat ik pas daarna weer terug ga voor een vakantie in Nederland. Dat is soms wel lastig, maar gelukkig heb ik door het internet goed contact met mijn familie en vrienden in Nederland."
Heb je nog iets speciaals te melden?
"Ik wil graag K&N Engineering Inc., Adformix B.V., Western Speed Racing, mijn ouders, mijn broertje en Charles Maier bedanken voor hun steun en hun vertrouwen in mij!"
Meer over Laura Poorter op haar onlangs gelanceerde webpage www.lauraracing.com