Jort Coone gaat nieuwe uitdaging aan in het DEKM: "Direct alle vermogen beschikbaar"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 4 augustus 2019 02:29
Jort Coone komt dit seizoen onder andere in actie in de DEKM. Ondanks dat hij weg is van tweetakt-karts wilde hij deze nieuwe uitdaging wel aangaan. RaceXpress sprak op de kartbaan in Genk de jonge karter uit Lemmer.
Hoe beleef je het seizoen in de DEKM tot nu toe?
"Het is duidelijk anders dan met een tweetakt. De eerste race was het echt even zoeken. Ik was erg bezig met, hoe de kart voelt en hoe hij rijdt. Maar de afgelopen keer in Kerpen had ik de afstelling wel redelijk gevonden, de racepace was goed en het veld zat erg dicht bij elkaar. Tot nu toe is het erg leuk en een sterk veld."
In vergelijking met Wackersdorf heb je een flinke stijgende lijn doorgemaakt. Waar moest je aan wennen?
"Ik moest nog erg wennen aan het gewicht van de kart en de kracht van de motor uit de bocht. Normaal wil je altijd je stuur zo weinig mogelijk gebruiken voor minder weerstand in de bochten om daarmee een snellere exit te kunnen maken maar bij de DEKM is dat veel minder geval."
In Kerpen was je slechts één tiende verwijderd van het podium. Je kende een goed weekend, maar zo dichtbij podium?
"Tja ik was erg snel maar kon helaas Ferdinand (Habsburg, red.) niet passeren hij zei later zelf ook dat hij de “blocking king” is en daar heeft hij zeker gelijk in, het was erg moeilijk. We reden in een treintje achter Ferdinand de laatste paar ronden. Eén plek achter mij eindigde Joël Affolter, mijn teammaatje. Wij werken goed samen en ik leer veel van hem. Hij is erg ervaren. Helaas is hij er deze race in Genk niet bij."
Het is een beetje hetzelfde geluid als de Formule E raceklasse?
"Ja zeker, in plaats van motorgeluid heb je nu veel wind en een zoemend geluid. Het is inderdaad best wel vergelijkbaar met de Formule E. Wat vooral opvalt is dat wanneer je een curb over gaat je dit duidelijk kunt horen, normaal voel je dat alleen maar."
Wat vind je van het geluid, of eigenlijk het missen van het geluid van een snerpende tweetakt?
"Ik mis het zeker, in de normale kart altijd dat heerlijke geluid van een motor dat 16000 toeren draait. Als iemand achter je zit hoor je normaal die motor ook, maar dat is in de DEKM zeker niet het geval. Ik kon ook altijd goed aan de motor horen of ik de bocht goed nam of niet en dat is nu niet meer zo makkelijk/mogelijk."
Je hebt jaren geracet in beide, zowel tweetakt Rotax Max als elektrisch. Wat is er anders aan elektrisch racen?
"Bij het elektrisch racen word je veel minder afgestraft voor het krapper nemen van de bocht. Je hebt immers direct alle torque gelijk beschikbaar als je weer gas geeft. Hierdoor kun je wat meer spelen met andere lijnen maar het brengt ook nadelen met zich mee. In de tweetakt als een rijder een fout maakt bij of in de bocht kun je hier vaak gebruik van maken omdat je dan zelf beter de bocht uit komt met meer snelheid. Bij het elektrisch rijden is het effect van zo een fout veel minder en kan soms gecompenseerd worden doordat je bij het elektrisch rijden direct alle vermogen beschikbaar hebt."
Het veld zit super dicht bij elkaar. Een kopgroep van tien man, vertel eens wat is er zo leuk aan?
"Inhalen. Doordat iedereen met gelijk materiaal rijdt gaat het echt om het racen. Vanuit de DEKM en Rotax krijgen alle rijders veel ondersteuning met data analyses waarbij je wordt vergeleken met de snelste van dat moment. Hierdoor kun je jezelf verbeteren en leren we meteen hoe om te gaan met data en afstellingen."
Je vocht onlangs met VIP rijder Ferdinand Habsburg in het DEKM, Je werd toen vierde vlak achter hem? Hoe vond je die race? Vertel er eens wat meer over?
"Het is natuurlijk er jammer dat het me niet gelukt is om hem in te halen, ik had zeker meer snelheid, maar jammer genoeg lukte mij dit niet mede ook omdat hij erg goed is in blocken. Ik had veel plekken gepakt en moest als laatste Habsburg voorbij voor de derde plek, maar helaas."
Je had een mooi gevecht met Habsburg om wat later bleek de derde plek.
Hij rijdt voor Aston Martin in het DTM. Nu was je laatst bij hem op bezoek bij de DTM in Assen. Hoe was dat en wat heb je allemaal gedaan in Assen?
"Op zaterdag zijn we vroeg opgestaan om files te ontlopen en richting het circuit. Bij de tickets hadden we ook een parkeerkaart ontvangen voor een plek achter de grid en binnen het circuit dus het was nog maar een klein stukje lopen naar de paddock. Ik was er vroeg bij en met mijn paddock-pass mocht ik in de garage komen waar zijn DTM-auto stond opgesteld. Hierdoor kon ik meemaken hoe de monteurs en engineers in de ochtend de auto en motor voorbereidden voor de training. Het was erg vet om te zien hoe zij de auto omhoog kregen met lucht-hydrauliek onder de auto en blokken. Stap voor stap werd de auto afgesteld, deuren er op, voor- en achterbumper erop en als laatste werd de motor getest. Op tv klinkt alles al redelijk stoer en hard maar dan ben je nog niet in het echt naast zo’n auto gaan staan. Wat een geluid kwam daar uit, echt 'insane!'. Na ongeveer 5 minuten warmdraaien werd de uitlaat roodgloeiend en moesten de monteurs met de blazers dit weer afkoelen. Het was ook erg mooi om te zien dat net zoals in de Formule 1 hier ook groepjes monteurs specifiek aan een auto werken en zonder iets te zeggen samen alles snel en goed afmaken. Pitbox was uiterst schoon en super modern, geen olie of andere rotzooi toch even wat anders dan bij het karten. Het leek echt heel erg op Formule 1 wat je op de TV ziet met ook een pitwall en communicatie personeel."
"De zaterdag dat ik daar was werd ook de W Series gereden en stonden deze wagens voor de pitbox opgesteld. Super stoer om dit mee te maken van zo dichtbij en ook zeker een gave serie om naar te kijken."
"Na de kwalificatie van de DTM heb ik nog een rondleiding van Ferdinand gekregen door het energystation van R Motorsport, het team waar hij rijdt. Wat ook wel vet was is dat ik in zijn motorhome mocht komen waar hij en teammaat Daniel Juncadella na de trainingen, kwalificatie en race konden bij komen in de airco."
Nu richt Jort Coone zich op weer op de resterende races in de kartsport, maar dit bezoek aan de DTM in Assen was interessant. Jort droomt al jaren van de autosport en dat is nu wel verder aangewakkerd...