Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Reglementen Hypercar-klasse tot en met 2029 verlengd

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 juni 2024 13:32

De ACO heeft bevestigd dat de huidige homologatie cyclus van de hypercars van het FIA World Endurance Championship is verlengd tot en met 2029. Daarmee is de cyclus verlengd met twee jaar. Volgens de ACO is het besluit bedoeld om voor stabiliteit in het reglement te zorgen, nu meer fabrikanten zoals Aston Martin naar het kampioenschap willen komen.

Toyota Hypercar

Met de verlenging komen er wel twee evolutie jokers bij, die de fabrikanten in de jaren 2028 en 2029 mogen gebruiken. Alle fabrikanten mogen vijf evo jokers gebruiken. Ook de IMSA heeft deze verlenging bevestigd, zodat samen met het FIA WEC stabiliteit wordt geboden.

Daarentegen is de introductie van de waterstofklasse uitgesteld naar 2028. De ACO-president gaf bij de seizoensfinale van 2023 in Bahrein al aan dat een vertraging naar 2027 te verwachten was. Dit betekent het introductiejaar voor de nieuwe klasse voor de vierde keer vertraagd is.

"De ACO, de FIA en IMSA blijven waterstoftechnologie onderzoeken om koolstofvrije autosport te realiseren", is te lezen in een uitgegeven statement. "In 2028 zal er een waterstofprototypeklasse worden geïntroduceerd. Een gezamenlijke werkgroep stelt de regels op die nodig zijn om deze baanbrekende en duurzame technologie toe te passen in de enduranceracerij. Voor een optimale sportieve competitie zal de waterstof in vloeibare vorm worden opgeslagen. Het MissionH24-programma werkt ook verder aan de H24EVO."

Op dit moment zijn er vier fabrikanten die aangegeven hebben interesse in de nieuwe klasse te hebben. Dit zijn Toyota, Alpine, Peugeot en BMW. Andere bedrijven als Ligier Automotive, Solution F en Saleen Automotive hebben al een concept auto gebouwd.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS