FOTO'S - Porsche blijft leider in het FIA WEC vanwege twee podiumplaatsen in de 6 Hours of Sao Paulo
Uitgegeven door Peter Vader • 15 juli 2024 12:00
Porsche blijft bovenaan het klassement staan in het constructeursklassement van het FIA World Endurance Championship WEC. De twee Porsches 963 Hypercars van het Porsche Penske Motorsport-fabrieksteam sloten de zes uur durende race in São Paulo, Brazilië, af op de tweede en derde plaats. Dankzij dit resultaat breidden fabrieksrijders Kévin Estre, André Lotterer en Laurens Vanthoor hun voorsprong in het rijderskampioenschap uit. In de LMGT3-klasse vierde Manthey PureRxcing zijn tweede overwinning van het seizoen met de 911 GT3 R en is nu de exclusieve leider van het teamklassement. De omstandigheden tijdens ronde vijf van het seizoen op het Formule 1-circuit in Interlagos waren totaal anders dan tijdens de oefendagen: zon en luchttemperaturen van boven de 25 graden Celsius zorgden ervoor dat teams en coureurs het behoorlijk warm hadden, na de aanzienlijk lagere temperaturen van de dagen ervoor. Onder het oog van 73.205 toeschouwers zette Porsche in het FIA World Endurance Championship WEC een geweldige show neer in beide klassen, bij zijn comeback in Brazilië na tien jaar.
Winnaars #6-Porsche 963 met Kevin Estre, Andre_Lotterer en Laurens Vanthoor
Toen de lichten voor de vijfde ronde van het seizoen op groen gingen, verdedigde de Fransman Frédéric Makowiecki zijn derde plaats aan het stuur van auto nummer 5 van Porsche Penske Motorsport. Zijn Porsche-collega Laurens Vanthoor verloor aanvankelijk terrein in de zusterauto, maar werkte zich al snel weer op naar de vijfde plaats. In de daaropvolgende strijd om de vierde plaats raakte de Belg verstrikt in een botsing veroorzaakt door de identieke Porsche 963 van het klantenteam van Hertz Team Jota. Als gevolg hiervan liep hij een lekke band op, kwam vroeg in de pits en verloor tijdelijk een ronde.
Een pittige achtervolging volgde: na zijn twee uur durende stint overhandigde Vanthoor het hybride prototype van 512 kW (696 pk) aan zijn Duitse teamgenoot André Lotterer op de zevende plaats. De drievoudig overall winnaar van Le Mans zette zijn tocht naar de top voort. Uiteindelijk bracht de Fransman Kévin Estre de auto op de tweede plaats over de finish, net voor de zusterauto die werd gedeeld door Makowiecki, Michael Christensen uit Denemarken en de Australiër Matt Campbell.
Winnaars #6-Porsche 963 met Kevin Estre, Andre_Lotterer en Laurens Vanthoor
“Dit is een megaresultaat voor ons”, zegt een opgetogen Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. “Toyota was vandaag simpelweg buiten bereik, dus we zijn heel blij met het resultaat. Twee auto's op het podium leveren ons een hoop punten op. We leiden momenteel beide wereldkampioenschappen. Felicitaties aan ons fabrieksteam en onze coureurs. De toeschouwers werden vandaag getrakteerd op een uiterst vermakelijke race. De LMGT3-klasse was ook vol actie. Manthey zette opnieuw de maatstaf met de Porsche 911 GT3 R. De reis naar São Paulo was voor ons beslist de moeite waard!”
“De verschillende omstandigheden van vandaag leggen de nadruk op de bandenstrategie”, zei Urs Kuratle na afloop van de race. De directeur van Factory Motorsport LMDh voegde hieraan toe: “Ons fabrieksteam heeft zijn sterke punten op het gebied van strategie benut en perfect werk geleverd. Beide auto's kregen op weg naar het podium kleine tegenslagen te verwerken, maar het eindresultaat is nog steeds fantastisch. Helaas hadden onze klantenteams niet zo’n topdag. Zowel Proton Competition als het Hertz Team Jota verdienden een beter resultaat.”
#5-Porsche 963 van Matt Campbell (AUS), Michael Christensen (DK) en Frederic Makowiecki (F)
“Hoewel de race voor beide fabrieksauto’s niet zonder incidenten verliep, is dit een fantastisch resultaat”, aldus Jonathan Diuguid, Managing Director van Porsche Penske Motorsport. “Onze nummer 6 Porsche 963 maakte een geweldige comeback na een vroeg contact en een lekke band. Bij de zusterauto moesten we de achtervleugel vervangen na een botsing met een GT-auto. Het team heeft dit op briljante wijze afgehandeld. Onze strategie was ook geweldig. Als leiders in het kampioenschap kijken we nu uit naar de komende race in de Verenigde Staten.”
Na vijf van de acht races van dit jaar leidt Porsche het constructeursklassement, met vier punten voorsprong op de populairste achtervolger. Estre, Lotterer en Vanthoor staan op de eerste plaats in het rijderskampioenschap. Hun Porsche-collega's Campbell, Christensen en Makowiecki zijn doorgedrongen tot de vierde plaats in het algemeen klassement.
Het geluk was er niet voor de door klanten gerunde Porsches 963 tijdens de eerste WEC-race in Brazilië in tien jaar. Beide Hertz Team Jota-inschrijvingen hielden over langere tijd en afstand een sterk tempo aan en bleven lange tijd in contact met de kopgroep. Door incidenten en straffen degradeerden voertuigen #38 en #12 uiteindelijk naar de zevende en 18e plaats. Het identieke voertuig van Proton Competition eindigde op P15.
#5-Porsche 963 in de pits: Matt Campbell (AUS), Michael Christensen (DK) en Frederic Makowiecki (F)
Commentaren van de Porsche-coureurs na afloop van de race:
Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): “Wat een perfect resultaat voor het kampioenschap! We hadden het niet verwacht. Ik ben opgetogen. Mijn stints waren goed, maar helaas was er een onnodige botsing met een Jota-auto. Maar hoe dan ook, we hebben onze voorsprong in het wereldkampioenschap ingehaald en uitgebreid – veel beter dan dat wordt het niet.”
Michael Christensen (Porsche 963 #5): “Ik was vastbesloten om mijn ronden zonder incidenten te draaien, alleen om een GT-auto achter onze Porsche te laten rijden. Iedereen koos voor verschillende bandenstrategieën, wat tijdens de race tot constante veranderingen in de pikorde leidde. Toyota was vandaag simpelweg sterker. De tweede en derde plaats was het beste wat we konden doen op basis van wat mogelijk was.”
Phil Hanson (Porsche 963 #38): “Wat een achtbaanrit! Mijn eerste stint verliep perfect. Maar in de tweede stint gingen mijn banden ernstig achteruit en verloor ik veel terrein. Uiteindelijk ging het beter en zaten we bij de koplopers. Met nog acht minuten op de klok stonden we nog steeds op de vierde plaats en was het podium binnen bereik – toen kregen we een penalty en dat was het voor ons. Wat jammer. Een topresultaat zou voor ons vandaag mogelijk zijn geweest.”
De teams blijven gedurende de zesde ronde van het seizoen 2024 aan de westkant van de Atlantische Oceaan. Het wereldkampioenschap houdt op 1 september opnieuw een zes uur durende race op het Circuit of The Americas (CoTA) in Austin, Texas.
Porsche resultaten in de Hypercarklasse van de 6 Hours of Sao Paulo:
1. Buemi/Hartley/Hirakawa (CH/NZ/J), Toyota #8, 236 ronden
2. Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6, -1:08,811 minuten
3. Campbell/Christensen/Makowiecki (AUS/DK/F), Porsche 963 #5, -1:15,993 minuten
7. Hanson/Button/Rasmussen (VK/VK/DK), Porsche 963 #38, -1 ronde
15. Andlauer/Jani (F/CH), Porsche 963 #99, -2 ronden
18. Ilott/Stevens/Nato (VK/VK/F), Porsche 963 #12, -3 ronden
Klik hier voor de volledige einduitslag van de FIA WEC 6 Hours of Sao Paulo 2024
#12-Porsche 963 Hertz Team Jota met Will_Stevens, Callum Ilott en Norman Nato
#38-Porsche 963_Hertz-team Jota met Jenson Button (VK), Phil Hanson (VK) en Oliver Rasmussen (DK)
#99-Porsche 963 Proton Competition met Neel Jani (CH) en Julien Andlauer (F)
Winnaars #6-Porsche 963 met Kevin Estre, Andre_Lotterer en Laurens Vanthoor
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!