Alpine pakt pole position voor 1.000 Mijl van Sebring; Toyota heeft het lastig + UITSLAG
Uitgegeven door Wim Boekel • 18 maart 2022 08:04
Alpine heeft pole position gepakt voor de eerste race van het FIA World Endurance Championship van 2022. Nicolas Lapierre was de Glickenhaus en de Toyota’s te snel af met zijn Alpine A480 en pakte daarmee pole position voor de 1.000 mijl van Sebring.
De Fransman zette op het Amerikaanse circuit in de oude LMP2 een tijd neer van 1:47.407. Het team onder leiding van Signatech was meer dan 1.3 seconden sneller dan de Glickenhaus. Toyota moest zelfs de Oreca LMP2 van AF Corse voor zich dulden met Nicklas Nielsen achter het stuur.
Het wekte in ieder geval de verbazing van Lapierre dat hij pole position pakte. “Ik was eigenlijk behoorlijk verrast dat ik in staat was om zo veel sneller te gaan, maar de auto voelde super goed aan en ik was in staat om er een goede snelheid uit te halen”, aldus de Alpine-coureur. “De baancondities veranderden enorm vandaag, dus is het een mooie uitdaging om een goede balans te vinden. Het team gaf ons een fantastische auto en we hebben hard gewerkt voor deze pole position, dus we zijn echt blij en kijken uit naar de race van morgen.”
De beste Toyota met startnummer 8 kwam niet verder dan plek 4 en moest 1,8 seconden toegeven. Achter het stuur zat José Maria Lopez die maar liefst 2 seconden toegaf op de Alpine. De Argentijn moest zelfs de twee LMP2-auto’s van United Autosports voor zich dulden.
AF Corse pakte dus direct de pole position bij haar debuut in de LMP2-klasse. Het Italiaanse team zette een tijd neer van 1.49,014. Robin Frijns start met Team WRT net achter de Toyota en is daarmee de beste geklasseerde Nederlander. De kwalificatie van het Belgische team was voldoende voor een vierde tijd in de LMP2. Tijmen van der Helm start bij zijn debuut in het kampioenschap vanaf plek 13 in zijn klasse. De coureur komt uit voor het team van ARC Bratislava. Team Penske, het toekomstige fabrieksteam van Porsche in de LMH, zette de negende tijd neer.
In de GTE-Pro ging de volledige eerste rij naar Porsche. Kevin Estre zette in de slotfase van de kwalificatie de snelste tijd neer. Met 0.13 seconde was dat voldoende om teamgenoot Gianmaria Bruni in de andere bolide van het team van de eerste plek te stoten. Nick Tandy zette voor Corvette, in haar eerste volledige jaar in de FIA World Endurance Championship, de derde tijd neer voor de twee Ferrari’s. De kampioenen Alessandro Pier Guidi en James Calado kwamen niet verder dan plek vier en gaven 2 seconden toe op de snelste Porsche. Overigens was de Aston Martin Vantage van TF Sport, die uitkomt in de GTE-Am, sneller dan de beide Italiaanse auto’s van AF Corse. Matt Campbell zette een tijd neer van 1:58.411.
Overigens deed het Britse merk in de GTE-Am goede zaken, want ook de tweede positie was voor een Aston Martin. Het team van Paul Dalla Lana zette een tweede tijd neer, maar was wel 1.366 seconde langzamer dan TF Sport. De derde plek in deze klasse was voor Porsche. Team Project 1 zette een derde tijd neer. De beste Ferrari was in handen van het volledig dames-team van Iron Dames met plek vier.
Klik hier voor de volledige uitslag.