Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Regelgeving LMP2's en Daytona Prototypes tot en met 2016 bevroren

Uitgegeven door Wim Boekel • 23 september 2013 15:42

In een vier uur durend overleg heeft het sturingscommittee op het circuit in Austin met de vertegenwoordigers van de IMSA en de ACO besloten dat de auto in de prototype klassen van de United SportsCar Championship en de LM P2 klassen internationaal vast staan tot het einde van het seizoen 2016.


In de nieuwe klasse van de United SportsCar Championship zullen in de prototype klasse zowel Daytona Prototypes als LMP2-auto’s en de Deltawing uitkomen. Op dit moment vinden computer simulaties en windtunneltests plaats van de drie prototypes. Spoedig zal ook gestart worden met de Balance of Performance tests op het circuit. Hiermee willen de organisaties stabiliteit voor de teams creëren, zeker in deze financieel onzekere tijden waar in iedereen op het hoogste niveau wil blijven presteren. Door het besluit weten de teams dat ze de komende drie jaar met hetzelfde materiaal kunnen blijven racen. De LMP2-regelgeving is zelfs al vanaf 2011 vastgesteld door de ACO, waardoor de korte termijn investeringen voor de teams beperkt wordt.

Pierre Fillion, president van de Automobile Club de l’Ouest legt uit: “Het succes van de huidige LMP2-regels zorgt er voor dat er geen korte termijn evolutie nodig is. Door dit te verlengen tot 2017 zorgt voor verder succes en garanties aan de teams een geschikte periode hebben om de kosten te absorberen. Het zorgt er ook voor dat de ACO en haar technische partners IMSA en de FIA genoeg tijd hebben om te werken aan een mogelijke toekomstige creatie van de toekomstige prototype die de LMP2 en DP in 2017 kan vervangen en verder kan ontwikkelen in de beste mogelijke condities.”

Door Linday Owen Jones van de Endurance Commission van de FIA wordt daar aan toegevoegd: “De benodigde tijd om een nieuwe auto te ontwikkelen is altijd spannend en ook een beslissende voor de toekomst van het kampioenschap. Om deze nieuwe technische regelgeving, welke de huidige LMP2’s en DP’s dekt, te vervangen in de meest volledige vorm mogelijk, zodat de FIA en haar partners de ACO en IMSA zichzelf genoeg tijd hebben gegeven voor reflectie en onderzoek. Hoewel er geen twijfel is dat de zo competente engineers die werken op de drie bovengenoemde bodies, een prototype ontwerpen die kan in 2017 in de juiste handen kan racen.”


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS