Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Porsche is in Japan op het oorlogspad en wil de leiding in het FIA WEC-kampioenschap 2024 heroveren

Uitgegeven door Peter Vader • 13 september 2024 07:30

STUTTGART - Porsche Penske Motorsport gaat de komende zes uur durende race in Fuji aan met een duidelijk doel: Porsche is vastbesloten om de leiding in het fabrikantenkampioenschap te heroveren met een topresultaat in de voorlaatste ronde op de Fuji Speedway van het FIA World Endurance Championship WEC van dit jaar. Het fabrieksteam zet twee Porsche 963 in op de Fuji Speedway. Drie identieke voertuigen van de klantenteams Hertz Team Jota en Proton Competition nemen het ook op tegen de concurrentie in de hoogste Hypercarklasse. Het succesvolle Manthey-partnerteam wil graag een volgende stap zetten richting het behalen van de LMGT3-categorietitel met zijn twee Porsche 911 GT3 R.

FIA WEC Porsche @ Fuji Foto 1

Het meest competitief
Dit weekend keert Porsche Penske Motorsport in Fuji terug naar het circuit waar de Porsche 963 het meest competitief was in zijn debuutjaar 2023. Vorig seizoen leidden Kévin Estre uit Frankrijk, André Lotterer uit Duitsland en Laurens Vanthoor uit België het evenement in Japan gedurende meer dan de helft van de totale afstand – uiteindelijk eindigden ze als derde. Het trio fabrieksrijders in de auto met nummer 6 leidt momenteel het FIA WEC-coureurskampioenschap. Hun Porsche-collega's Matt Campbell (Australië), Michael Christensen (Denemarken) en Frédéric Makowiecki (Frankrijk) staan op de vijfde plaats. In het wereldkampioenschap voor fabrikanten staat Porsche op de tweede plaats, slechts elf punten achter de leider.

FIA WEC Porsche @ Fuji Foto 2

De volgorde omdraaien
"Bij de laatste race in Amerika moesten we onze voorsprong in het kampioenschap afstaan. Nu willen we de volgorde weer omdraaien", zegt Thomas Laudenbach, die zijn verwachtingen schetst. De vicevoorzitter van Porsche Motorsport voegt toe: "Vorig seizoen werkte onze strategie met de Porsche 963 bij zijn debuut in Fuji heel goed. En het circuit ligt ons ook goed. Ik hoop dat we die prestatie dit jaar kunnen herhalen. We willen terugkeren naar het podium, idealiter weer op de hoogste trede. Ik kijk vooral uit naar de enthousiaste Japanse fans. Zij maken de race in Fuji altijd heel bijzonder.”

FIA WEC Porsche @ Fuji Foto 3

Compromis vinden
“Je moet altijd een compromis vinden met de afstelling van de auto op dit beproefde Formule 1-circuit aan de voet van de berg Fuji,” legt Urs Kuratle, directeur Factory Motorsport LMDh, uit. “Het rechte stuk van start tot finish is bijna 1,5 kilometer lang. Lage luchtweerstand en een zeer hoge topsnelheid zijn daar cruciaal. Andere delen van het circuit vereisen precies het tegenovergestelde. Sommige bochten, met name in de tweede sector, vereisen maximale downforce. Vorig seizoen vonden we een geweldige afstelling voor onze twee Porsche 963 voor deze omstandigheden. De inzichten zullen ons helpen om ook dit jaar het maximale uit de auto's te halen.”

FIA WEC Porsche @ Fuji Foto 4

"Deze tijdlijn legt extra druk op het team”
“De twee weken tussen de recente race in Austin en de 6 uur van Fuji worden de strakste van het FIA WEC 2024,” aldus Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. De twee Porsche 963-racewagens en de uitrusting van het fabrieksteam werden direct na de laatste race in Texas in een vliegtuig geladen en rechtstreeks naar Japan vervoerd. "Deze tijdlijn legt extra druk op het team en de coureurs. We moeten ervoor zorgen dat we goed voorbereid zijn om de strijd om het kampioenschap voort te zetten. We hebben in 2023 onze beste prestatie in Japan geleverd en we hebben er vertrouwen in dat onze groep dit jaar op een vergelijkbaar niveau kan presteren. De ronde in Japan wordt een cruciaal evenement om zoveel mogelijk punten te pakken voor onze ambities in het algemeen klassement. De concurrentie zal hevig zijn en we kunnen niet wachten om weer op het goede spoor te komen."

FIA WEC Porsche @ Fuji Foto 5

De race
De Fuji Speedway met 16 bochten en een lengte van 4,563 kilometer, die in 1966 werd geopend, ligt aan de voet van de berg Fuji, de hoogste berg van Japan met 3.776 meter. De met sneeuw bedekte top van de vulkaan, die in 2013 tot UNESCO-werelderfgoed werd verklaard en door de Japanners wordt vereerd als een heilig natuurmonument, wordt vaak gebruikt als spectaculaire achtergrond voor foto's die op het circuit worden genomen. De lay-out van het circuit omvat een reeks bochten en het langste rechte stuk op de kalender van het World Endurance Championship met een lengte van 1,475 kilometer.

FIA WEC Porsche @ Fuji Foto 6 Circuit Safari

"Circuit Safari"
Een speciaal hoogtepunt van het WEC-weekend in Japan is de "Circuit Safari". Kort voor de derde vrije trainingssessie op zaterdag sturen alle teams een van hun voertuigen op bijna racesnelheid het circuit op. Tegelijkertijd krijgen bussen toegang tot het circuit, waardoor fans de kans krijgen om het circuit van dichtbij te ervaren. Dit jaarlijkse evenement is een groot succes bij toeschouwers, met busritten die hen blijvende herinneringen bezorgen aan het indrukwekkende tempo van de prototypes en GT3-voertuigen, evenals de race-activiteiten van het FIA World Endurance Championship WEC.

FIA WEC Porsche @ Fuji Foto 7

Een overzicht van de Porsche-teams Hypercar (Porsche 963):
1. Porsche Penske Motorsport #5: Matt Campbell (AUS), Michael Christensen (DK), Frédéric Makowiecki (F)
2. Porsche Penske Motorsport #6: Kévin Estre (F), André Lotterer (D), Laurens Vanthoor (B)
3. Hertz Team Jota #12: Will Stevens (UK), Callum Ilott (UK), Norman Nato (F)
4. Hertz Team Jota #38 : Jenson Button (VK), Phil Hanson (VK), Oliver Rasmussen (DK)
5. Proton Competition #99: Julien Andlauer (F), Neel Jani (CH), Harry Tincknell (VK)
Een overzicht van de Porsche-teams Hypercar (Porsche 911 GT3 R):
6. Manthey EMA #91: Yasser Shahin (AUS), Morris Schuring (NL), Richard Lietz
7. (A) Manthey PureRxcing # 92: Alex Malykhin (VK), Joel Sturm (D), Klaus Bachler (A)

Het programma
Op vrijdag 13 september vinden er twee vrije trainingen plaats, beide van 90 minuten, van 11:00 tot 15:30 uur; Zaterdag de 14e na de vrije training, van 10:20 tot 11:20 uur, vindt de kwalificatie plaats vanaf 15:00 uur en de Hyperpole vanaf 15:20 uur, om de startopstelling voor de 6 Hours of Fuji te bepalen, verwacht op zondag 15 september vanaf 11:00 uur (lokale tijden). Het tijdsverschil tussen Fuji en Amsterdam bedraagt 7 uur, dus bij de genoemde tijden steeds 7 uur optellen voor de Nederlandse tijd. Bijvoorbeeld: de race start op zondag om 11:00 uur, dat wil zeggen dat we in Nederland vanaf 18:00 uur de wedstrijd kunnen volgen.

FIA WEC Porsche @ Fuji Foto 8



FIA WEC Porsche @ Fuji Foto 9 event poster

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS