Evans pakt leiding in Safari Rally op zware vrijdag in Kenia; mechanische pech voor Tanak + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 22 maart 2025 07:00
FIA World Rally Championship (WRC) leider Elfyn Evans ging aan fier de leiding van de Safari Rally Kenya na een dramatische en slopende vrijdag, toen koploper Ott Tänak aan het einde van de dag te maken kreeg met mechanische problemen. In ware Safari-stijl kwamen maar weinig teams ongeschonden uit de eerste volledige dag van de rally, die bestond uit acht brute grindsnelheidstests door de Great Rift Valley. Meer dan de helft van het Rally1-veld had problemen - een duidelijke herinnering aan het onvergeeflijke karakter van de rally.
Tänak leek in het begin niet te stoppen, stormde naar vier etappeoverwinningen en bouwde een voorsprong van bijna een minuut op. Maar 's middags sloeg het noodlot toe toen een aandrijfasstoring ervoor zorgde dat zijn Hyundai i20 N Rally1 alleen nog maar achterwielaandrijving had. De Est verloor tijd tijdens de laatste twee proeven en viel terug naar de derde plaats met een achterstand van 55,4 seconden. Dat opende de deur voor Evans van Toyota GAZOO Racing, die gestaag doorging in zijn GR Yaris Rally1 met een schone en consistente prestatie - ondanks dat hij geen enkele snelste tijd neerzette. De Welshman, die in Kenia aankwam met een voorsprong van 28 punten in het kampioenschap, eindigde de dag met een kleine voorsprong op teamgenoot Kalle Rovanperä - een lekke band rechtsachter vlak voor de finish van de laatste etappe was zijn enige noemenswaardige schrik.
Rovanperä zat slechts 7,7 seconden achter op de tweede plaats en had zelf misschien wel aan kop kunnen liggen, ware het niet dat hij op een bijzonder smal gedeelte van de Kedong-etappe een spin maakte, waardoor hij tijd verloor door te proberen zijn auto in de juiste richting te sturen. Afgezien van dat ongeluk, genoot ook de Fin van een relatief dramavrije dag. "Het was een moeilijke dag en we hebben het zekere voor het onzekere genomen", zei Evans. “Natuurlijk hebben sommige jongens problemen gehad, wat jammer is, maar het hoort bij de Safari. Soms is het een beetje frustrerend omdat je het gevoel hebt dat je wat meer risico kunt nemen en wat sneller kunt gaan, maar ik blijf mezelf eraan herinneren waar we staan. Het is natuurlijk jammer voor Ott om zo’n mechanisch defect te hebben. Je weet in deze game nooit of het komt doordat de auto een impact heeft gehad of dat het gewoon een standaarddefect is, maar het is jammer voor hem omdat hij het goed deed.”
Tänak was niet de enige Hyundai-coureur die in de problemen kwam. De dag van regerend kampioen Thierry Neuville begon met een straf van één minuut nadat zijn i20 N te laat aan de start verscheen vanwege een versnellingsbakwissel. Er volgden meer problemen, waaronder een jumpstart (+10 sec), een losse band en nog eens 50 seconden straf voor vertraging op SS8 na een andere technische storing. Ondanks de tegenslagen bereikte Neuville bij het ingaan van de nacht als vierde, 36,0 sec achter Tänak.
Adrien Fourmaux, die donderdag weer was teruggekeerd onder de herstartregels na een elektrisch probleem, viel opnieuw uit toen een stuurarm rechtsvoor brak op SS7. De Fransman had een lekke band en reed bijna 10 kilometer met de flapperende band voordat de ophanging het uiteindelijk begaf.
Het was ook geen soepele rit voor Toyota's Takamoto Katsuta. Bandenschade vroeg op de dag zorgde ervoor dat hij niet meer kon strijden en een soortgelijk probleem in de geothermische test kostte hem meer tijd. Hij eindigde vrijdag als vijfde overall, meer dan vier minuten achter de leider.
Vlak achter hem zat Toyota-teamgenoot Sami Pajari, die ook vertraging had door bandenproblemen, terwijl Josh McErlean, die op de zevende plaats stond, de leiding had over M-Sport Ford na een bewogen middag. De Ier worstelde met problemen zoals een geplette uitlaat en een door een los reservewiel lekgeprikte kofferbakbodem.
WRC2-leider Kajetan Kajetanowicz eindigde op de achtste plaats in het algemeen klassement nadat hij de eerste plaats had overgenomen van Oliver Solberg, die vast kwam te zitten in een diep stuk fesh-fesh op SS7. De Pool, die voor het eerst in een Toyota GR Yaris Rally2 reed, had een kleine voorsprong op categorierivalen Gus Greensmith en Jan Solans.
Stand in de Safari Rally Kenia na de tweede dag (vrijdag):
1. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) 2u0045m.4s
2. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +7,7s
3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +55,4s
4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +1m31.4s
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +3m26.4s
6. Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +4m19.1s
7. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +5m35.4s
8. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Toyota GR Yaris Rally2) +5m53.8s
9. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +6m04.0s
10. Jan Solans/Rodrigo Sanjuán (Toyota GR Yaris Rally2) +6m34.1s
Wat volgt?
Zaterdag gaan de teams noordwaarts naar Lake Elmenteita voor een drietal tests die allemaal bekend zijn van voorgaande jaren: Sleeping Warrior, Elmenteita en Soysambu. Alle drie worden herhaald na de middagservice in Naivasha en vormen zes slopende klassementsproeven van in totaal 146,50 km.
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!